Maut Akibat Airbag Honda

Lihatlah pada keadaan kereta ini. Siapa sangka kereta yang kelihatan begitu minor kerosakkannya boleh menyebabkan kematian?

Kehilangan nyawa dan kehilangan seorang ibu kepada dua orang anak yang masih di bangku sekolah. Yang sulung akan menduduki peperiksaan UPSR tidak alam lagi, menjadikan mereka anak yatim piatu dalam sekelip mata. 

Benar, ajal itu tidak dapat diduga dan tidak menunggu walaupun sesaat. Kami redha dengan pemergiannya. 
Tetapi, Honda Malaysia sepatutnya menjadikan kejadian ini sebagai iktibar agar dapat memperbesarkan kempen penukaran airbag yang dikatakan bermasalah dan kini telah terbukti sehingga menyebabkan kehilangan nyawa. 

Pihak forensik juga telah mengesahkan punca kematian mangsa adalah berpunca dari masalah airbag kereta tersebut. 

Saya petik dari laporan berkaitan faulty airbag ini:
  "Takata-made airbag inflaters can explode with too much force when the airbag deploys in a crash, sending SHRAPNEL SHOOTING into a vehicle's cabin."
Persoalannya sekarang ialah, apakah tindakan Honda yang menunjukkan bahawa pihak mereka mengambil serius aspek keselamatan pengguna Honda di Malaysia? 

Untuk makluman, arwah menerima appointment penukaran airbag selepas hari raya. Adakah ini menunjukkan bahawa Honda Malaysia mengambil serius akan perkara ini? Jika ianya sudah terbukti bermasalah, bukankah pihak Honda perlu bertanggungjawab dan mengambil tindakan segera dan lebih serius demi keselamatan semua pengguna Honda? 

Arwah kakak kami sudah pergi, tanah kuburnya masih basah. Tetapi tolonglah jangan biarkan insiden yang sama berulang lagi. 

Al-fatihah buath Allahyarham Azlin Haron. Mohon sahabat dan kenalan semua mendoakan arwah dan juga anak-anaknya yang masih hidup. 

Kepada pengguna Honda City, Accord, Civic, segeralah ke pusat servis Honda berdekatan untuk jalani pemeriksaan dan penukaran airbag jika perlu. - Roslinya Latip

Terdahulu, Harian Metro melaporkan mangsa yang berusia 44 tahun itu maut selepas kereta yang dipandunya hilang kawalan sebelum bergesel dengan sebuah kereta Mercedes Benz.

Bomba yang tiba di tempat kejadian mendapati mangsa tidak tersepit berikutan keretanya hanya bergesel dalam kemalangan itu.

Petugas perubatan Hospital Sungai Buloh yang tiba di tempat kejadian menjalankan pemeriksaan terhadap mangsa dan mengesahkan mangsa sudah meninggal dunia.

P/S : Bersyukur aku tak pakai Honda, pakai EX5 ajer.. I love my VIOS

Sumber : http://www.beritapremium.com/2016/06/arwah-kakak-kami-maut-akibat-airbag.html
Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post