Thursday, July 19, 2012

Perkara Yang Jangan Dibuat di Facebook!


Ada hal-hal yang boleh dan sebaiknya tidak dilakukan dalam pergaulan sehari-hari. Begitu juga di laman sosial seperti Facebook, etika yang berlaku di dunia nyata juga berlaku di dunia maya. Berbagai tindakan seperti memposting barang dagangan di wallpost orang lain, kerap menulis update status yang kasar atau tidak senonoh misalnya adalah beberapa contoh tindakan yang tidak bijak dibuat di Facebook.

Perilaku seperti ini hanya akan membuatkan anda dijauhi oleh teman-teman Facebook Jadi, perhatikan hal-hal berikut yang sebaiknya jangan dilakukan di Facebook seperti disarankan penganalisis media sosial Katie Heaney.

1. ‘Tag’ teman secara sebarangan
Apapun yang dilakukan, Anda ‘tag’ teman anda. Mungkin ianya ‘update status’, foto atau video. Tidak ada masalah jika orang yang ‘di-tag’ itu memang menyukainya, tapi bukan bererti semua hal boleh dikongsi bersama teman anda dengan cara ‘men-tag’ mereka. Jika teman menghapuskan tag itu, ertinya dia tak suka. Jangan mengganggu mereka dengan ‘tagging’ lagi. Ini juga berlaku bagi yang menjajakan jualan di Facebook. Jangan sembarangan ‘men-tag’ orang dengan foto-foto jualan, kerana tak semua orang suka cara seperti itu.
 
2. Komen teman yang baru ‘putus’
Melihat teman yang baru putus cinta dengan update status ‘Single’ mungkin membuat anda GATAL hendak memberikan komen, entah benar bersimpati atau sebaliknya, atau lebih tepat lagi hendak mengambil kesempatan untuk ‘cucuk jarum’ Mereka yang baru putus cinta mungkin tak bermaksud ‘pamer’, dan mereka kemungkinan sedang tak ingin diganggu. Kalaupun bersimpati, lebih baik menyampaikannya melalui message atau chat agar lebih personal.

3.Tukar-ganti status
Hari ini ‘Single’, besok ‘It?s Complicated’, besok-besok ‘Single’, begitu seterusnya. Kisah cinta Anda tak perlu disebar-sebarkan kepada orang lain. Selain tak baik bagi citra anda sendiri, teman Facebook pun akan terganggu melihat pergantian status hubungan asmara yang sering dilakukan. Mungkin ada yang akan aggap – SEWEL apa kawan aku yang sorang ni!
 
4. ‘Memposting’ Jawaban Kuiz
Keterujaan menjawab kuiz mengenai pertanyaan rahsia tentang diri anda memang menarik. Tapi ketika jawaban tersebut melibatkan teman Facebook, dan automatik terposting di wall post mereka, sebaiknya jangan dilakukan. Orang yang menerima mungkin akan merasa tidak senang dengan jawaban tersebut. Meskipun hanya main-main, jawaban dari pertanyaan boleh saja membuat mereka malu atau memposisikan mereka pada keadaan yang tidak menyenangkan.

5. Mengundang semua orang main game
Jangan mengundang semua teman Facebook untuk bermain game dengan anda. Ingat, tidak semua pengguna Facebook berminat bermain game. Cuba jika anda di posisi mereka, akan sangat menyakitkan bila melihat notifikasi dipenuhi undangan bermain game bukan?

6. Minta berteman lagi
Beberapa orang yang sebelumnya berteman dengan Anda, diketahui sudah memutuskan pertemanan atau istilahnya unfriend. Anda pun mengirimkan request pertemanan lagi kepada orang itu. Sebaiknya jangan dilakukan! Apalagi sampai memohon atau menghubunginya untuk minta berteman lagi. Mungkin ada sejumlah hal menjadi pertimbangannya sebelum memutuskan pertemanan Facebook.

Mungkin ada apa-apa yang anda hendak tambah?
NOTA: Ada sesetengah perkataan di atas, penulis sendiri tak pandai nak terjemah, kena tunggu Dewan Bahasa Dan Pustaka keluarkan terjemahan rasmi seperti perkataan ‘tag’ contohnya, kalau anda tak biasa dengan FB, abaikan sajalah ye artikel di atas, ‘confirm’ anda akan bengong! Sumber : Mynewshub.my

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...