Friday, June 29, 2012

Osman Kering Meninggal Dunia

Berita terkini tentang keadaan Osman Kering yang merupakan pelawak yang terkenal dilaporkan meninggal dunia pada pukul 3.55 petang Jumaat 29/6/2012 hari ini akibat sakit batuk kering



Arwah yang dikenali nama sebenar Osman Kassim ini berasal dari Bachok, Kelantan dan mula bergiat dalam dunia seni hiburan pada tahun 1980-an. Semoga roh arwah dicucuri rahmat oleh Allah dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. AL-FATIHAH.

Monday, June 25, 2012

Prosedur Perkahwinan


Wah, nampaknya dah lama juga ye saya tidak kongsikan artikel berkaitan hubungan suami-isteri dan perkahwinan bersama anda. Ok, dalam post pada kali ini saya akan kongsikan salah-satu topik penting untuk setiap bakal pengantin yang akan melangsungkan perkahwinan mereka. Ianya ialah prosedur perkahwinan di Malaysia.

Ia berkaitan dengan langkah-langkah yang perlu di ambil untuk berkahwin dari segi urusan rasmi. Ia lebih kepada urusan rasmi yang melibatkan pendaftaran, penyediaan dokumen dan urusan di Jabatan Agama Islam. Berikut adalah langkah-langkah tersebut mengkut turutan:-

1. Sediakan dokumen-dokumen rasmi secukupnya. Dokumen-dokumen tersebut adalah:
  • Salinan IC
  • Salinan Surat Beranak
  • Salinan Surat Nikah Ibubapa
  • Salinan IC wali
  • Gambar pasport bersongkok/bertudung
  • Salinan Sijik Kursus Pra-perkahwinan
  • Kebenaran majikan bagi anggotan Polis dan Tentera
  • Surat pengakuan bujang dari majikan atau Ketua Kampung (lelaki sahaja)
  • Surat cerai jika pernah berkahwin sebelum ini
2. Menghadiri kursus pra-perkahwinan.
3. Dapatkan wali.
4. Menjalani ujian HIV. Prosedur ini wajib dilakukan hanya di hospital kerajaan sahaja.
5. Permohonan kebenaran berkahwin di Jabatan Agama Islam Negeri.
6. Pendaftaran perkahwinan anda selepas majlis akad nikah. Prosedur ini hendaklah dilakukan dalam masa 7 hari dari tarikh anda bernikah.

Itulah dia beberapa langkah dan prosedur yang wajib anda lalui jikalau ingin berkahwin. Anda boleh rujuk Jabatan Agama Islam Negeri masing-masing anda untuk maklumat lanjut.

Semoga artikel prosedur perkahwinan saya ini dapat mendedahkan kepada anda tentang apakah persediaan yang perlu anda ambil sebagai bakal pengantin baru. Jika anda rasakan artikel ini bermanfaat, boleh kongsikannya bersama rakan-rakan anda di Facebook. Klik butang berwarna biru “Share” di atas (sebelah kanan imej artikel ini).

Kata kunci: prosedur perkahwinan di Malaysia, cara daftar kursus kahwin, malam pertama, gambir, panduan kursus kahwinkursus kawin, kursus perkahwinandaftar kursus kahwin, sijil kursus kahwin, persiapan perkahwinan, kenduri kawin, pakaian pengantin, majalah pengantin, kawin-kawin, kawin lari

Sunday, June 24, 2012

Tips Temuduga Fresh Graduate

Sekiranya anda seorang lepasan ijazah (fresh graduate), mungkin temuduga adalah sesuatu yang baru bagi anda. Mungkin anda lebih gementar dari yang berpengalaman. Caranya mengatasinya adalah dengan berlatih.
Di bawah saya berikan beberapa contoh soalan tambahan untuk temuduga bagi fresh graduates. Minta kawan untuk menjadi penemuduga dan menyoal anda. Jawab dengan sepenuh hati, seolah - olah anda di temuduga yang sebenar. Setelah selesai, fikirkan jawapan yang lain sekiranya ada. Minta kawan mengulangi soalan - soalan tersebut supaya anda boleh berlatih memberikan jawapan yang berbeza.

Apabila semakin biasa dengan proses ini, anda akan bertambah yakin dengan diri dan kebolehan anda.

Contoh soalan temuduga untuk yang tidak berpengalaman:
  1. What subjects did you like most in school? Why? 
  2. What subject did you like least in school? Why? 
  3. Did you participate in any extra-curricular activities? If so, what did you learn from your participation? 
  4. Do you have plans for advance study or professional development? 
  5. If you were hiring someone for this position, what qualities do you think would be most important? 
  6. Why are you seeking a position with this company/ organization/ business? 
  7. Are you willing to spend time as a trainee? 
  8. Describe a major problem you have encountered in your studies? 
  9. What have you learned from your biggest mistake? 
  10. How will your skill and abilities relate to our needs? 
  11. What would you like to know about our company? 
================

Contoh soalan temuduga untuk lepasan ijazah (fresh graduate) yang dipetik dari ebookSukses Temuduga 

Tell me about yourself.

Cara menjawab soalan ini adalah berbeza untuk yang berpengalaman dan tidak berpengalaman

Soalan ini akan ditanya dalam kebanyakan temuduga yang akan anda hadiri, jadi tolong bersedia dari sekarang.  Jangan merapu dan menceritakan sejarah kelahiran anda sejak dari buaian!  Penemuduga hanya nak tahu serba sedikit tentang diri anda, mengapa anda menghadiri temuduga tersebut dan perwatakan anda.  Jawapan anda haruslah ringkas, padat dan profesional.  Dan yang paling penting, corakkan jawapan anda supaya bertepatan atau sekurang - kurangnya ada sedikit kaitan dengan jawatan yang dipohon. 

Contoh jawapan 1: Jawapan bertemakan aktiviti yang disertai

(Jawapan untuk fresh graduate yang pernah menyertai aktiviti luaran yang unik yang boleh dikaitkan dengan jawatan yang dipohon)

Well, my name is _______ and I am ______ years old.  To start off generally, I studied at _____________, and in addition to academics, throughout university I was really involved in three (or two) activities that I really enjoy and spend a lot of time on. First, I am really involved in theatre plays. I have done plays such as 'Puteri Gunung Ledang', 'The King and I' and 'Hamlet'.  Second, I'm really active in event management.   I have done quite a number of event management for my university and for the community that I live in.  My best experience was being involved in TV33’s Jom Sebok carvinal as the local organizing committee.  

Contoh 2: Jawapan bertemakan sifat peribadi

(Jawapan untuk fresh graduate yang ingin mengaitkan peribadi sendiri dengan jawatan yang dipohon)

Well, my name is _______ and I am ______ years old.  I graduated from __________. I'm a really energetic person and a real self-starter. What I mean by self-starter is that in the past I've loved being independent and taking on new projects and developing my fresh ideas. For example, last year I started an Internet-based company for my sister that sells cookies and the site has increased in traffic by 60% since three months ago. I also love to read personal development books.  It helps me to be a better person. 

Contoh 3: Jawapan bertemakan latar belakang

(Jawapan untuk fresh graduate yang ingin mengaitkan latar belakang sendiri dengan jawatan yang dipohon.)

Well, my name is _______ and I am ______ years old.  When I was younger, my father used to work in JapanTaiwan and later in Hong Kong.  So, we lived abroad for many years.  I can speak Japan, Mandarin and Cantonese fluently and well-versed with their cultural backgrounds. It was a really interesting way to grow up because we were moving around a lot, so it was really exciting for me to meet new friends.  We exchanged ideas and information which was helpful to broaden my knowledge. Other than that, it helped me to appreciate our own Malaysian multi-culture and diversity.  These experiences have helped to shape the person I am today.  
Semua jawapan yang di atas boleh diolah mengikut kesesuaian sendiri.  Lihat keperluan jawatan anda dahulu.  Pastikan tema mana yang bersesuaian untuk anda. Kemudian, barulah strukturkan jawapan yang terbaik. 

If I were to ask your professors/ teachers to describe you, what would they say?
Ini sebenarnya soalan untuk menguji kejujuran anda sebelum penemuduga menghubungi rujukan yang terdapat dalam resume.  Sebaiknya anda telah bertanya soalan yang sama kepada pengajar anda (guru/ pengetua/ pensyarah/ profesor) sebelum penemuduga berbuat demikian.  Sekiranya mereka memberikan pandangan yang positif, minta kerjasama mereka supaya memberi kenyataan bertulis dalam bentuk surat sokongan (recommendation letter). 

Selepas itu anda boleh menjawab soalan tersebut begini:

I believe he would that say I am a very energetic person, results oriented and one of the best people he has ever taught. Actually, I know he would say that, because those are his very words. May I show you his letter of recommendation?

Bersedia dengan surat sokongan anda dari sekarang.

 ================

Soalan Temuduga

Anda boleh ibaratkan pengalaman menghadiri temuduga sama seperti menyelam ke laut dalam. Apa saja mungkin terjadi. Anda mungkin terjumpa terumbu karang yang eksotik atau mungkin ditelan jerung!

Dah takut ke?
Tak perlu.

Walaupun setiap majikan adalah berbeza dan soalan temuduga adalah khusus untuk industri tertentu, masih ada soalan - soalan yang sesuai untuk semua bidang. Baca dan fahamkan soalan - soalan temuduga di bawah. Semua soalan temuduga yang saya kongsikan di sini adalah berdasarkan keperluan sektor swasta di Malaysia sahaja.

Fikirkan jawapan yang paling sesuai berdasarkan pengkhususan kerja anda (ini adalah permulaan yang baik untuk persediaan temuduga). Setelah itu, berlatih seolah - olah anda sedang diajukan soalan - soalan tersebut dalam temuduga. Anda boleh menggunakan bantuan beberapa perkataan yang power
Remember, practice makes perfect! Bakal majikan pasti tertarik dengan kebolehan anda untuk menjawab apa jua soalan yang diajukan. Di bawah saya berikan beberapa contoh soalan temuduga untuk lepasan ijazah dan yang berpengalaman.

Tell me about yourself. Ceritakan tentang diri anda
Anggaplah bahawa soalan ini membuka peluang untuk anda mempromosikan diri sendiri. Walaupun nampak mudah, tapi sebenarnya tidak. Jangan habiskan sepuluh minit untuk bercerita tentang butiran peribadi sahaja. Majikan tidak mahu tahu anda berasal dari mana atau di mana anda bersekolah. Hadkan jawapan kepada nama, umur, kediaman sekarang dan kelayakan tertinggi. Selepas itu tekankan pada kelebihan skil dan pengalaman anda. Habiskan jawapan anda dengan menyuarakan keinginan untuk berkhidmat kepada syarikat tersebut.

Why should we hire you? Kenapa mesti kami pilih anda untuk jawatan ini?
Jangan menjawab soalan ini secara umum seperti kebanyakan calon. Sejumlah besar calon akan memberikan jawapan hardworking atau honest. Jangan buat kesalahan yang sama. Serlahkan keistimewaan anda dengan menghuraikan tentang kualiti diri anda yang unik.

Why do you want to work here?Mengapa anda memilih syarikat ini?
Ini adalah salah satu soalan temuduga yang akan digunakan oleh majikan untuk memeriksa sama ada anda ada membuat sedikit homework. Anda tidak patut sama sekali menghadiri panggilan interview tanpa menyelidik tentang latar belakang, perkembangan dan bidang industri syarikat yang berkaitan. Sekiranya anda bersedia dengan maklumat - maklumat tersebut, majikan akan melihat anda sebagai seorang yang berinisiatif dan boleh diharap. Anda juga akan lebih bersedia jika ditanya soalan yang berkaitan dengan syarikat.

What is your greatest weakness? 
Apakah kelemahan anda yang paling ketara?
Soalan ini perlu dijawab dengan jujur. Tetapi pada masa yang sama, ceritakan bagaimana kelemahan tersebut menjadi kelebihan kepada anda. Contohnya, ceritakan bagaimana anda menghadapi masalah menyesuaikan diri dengan syarikat yang lepas dan apa langkah - langkah yang anda telah ambil mengatasi masalah tersebut. Ini akan mengambarkan anda sebagai seorang individu yang mampu mencari kelemahan diri sendiri dan berusaha memperbaikinya.

Why did you leave your last job? 
Kenapa anda berhenti dari tempat kerja yang lepas?
Walaupun kerjaya anda di syarikat yang lepas berakhir dengan dasyat (!), baik anda berhati - hati apabila menjawab soalan ini. Jangan ambil peluang ini untuk mengadu dumba. Ia memberikan imej yang tidak baik (bad impression) semasa temuduga. Jawab secara diplomatik yang mungkin. Sekiranya anda perlu ada menyatakan beberapa aspek negatif, pastikan anda tidak lupa menyertakan beberapa aspek yang positif juga.

Describe a problem situation and how you solved it. 
Huraikan suatu masalah yang pernah anda hadapi dan bagaimana anda menyelesaikannya.
Soalan temuduga ini memerlukan anda berfikir. Memang agak sukar untuk anda menjawab soalan ini, lebih - lebih lagi sekiranya anda seorang fresh graduate dan tidak mempunyai sebarang pengalaman kerja. Penemuduga ingin melihat kebolehan anda untuk berfikir secara kritikal tidak kira untuk apa situasi. Walaupun masalah yang anda hadapi cuma tidak cukup masa untuk belajar, terangkan langkah - langkah yang anda ambil untuk menyusun jadual harian anda. Ini akan menunjukkan bahawa anda adalah seorang yang bertanggungjawab dan boleh menyelesaikan masalah dengan baik.

What accomplishment are you most proud of?Apakah pencapaian yang paling anda banggakan?
Taktik menjawab soalan ini adalah dengan memilih pencapaian yang berkaitan dengan jawatan kosong yang anda pohon. Walaupun pencapaian anda yang terbaik adalah mendapat tempat pertama dalam peraduan memasak maggi peringkat negeri, tolong pilih pencapaian yang lebih berkaitan dengan kerjaya profesional anda. Fikirkan kualiti - kualiti yang diingini oleh majikan dan tekankan bagaimana anda boleh memenuhi kriteria tersebut.

What are your salary expectations? 
Berapakah gaji yang anda harapkan?
Soalan temuduga ini juga agak sukar, terutamanya bagi yang kurang pengalaman. Perkara pertama yang anda perlu lakukan sebelum sebelum temuduga adalah menyelidiki lingkungan gaji untuk bidang anda di Malaysia. Anda boleh mengunakan khidmat percuma Jobstreetuntuk tujuan tersebut. Jangan mengemukakan apa - apa soalan berkaitan gaji kepada penemuduga selagi penemuduga tidak berbuat demikian. Sekiranya penemuduga mengemukakan soalan tersebut, berikan lingkungan gaji yang anda inginkan, misalnya RM2000 - RM2500. Jangan berikan jawapan yang spesifik sehingga anda ditawarkan kerja.

==============

Tips Temuduga

Tips temuduga yang berikut boleh membantu. 
Perkara yang perlu anda tahu:
  • Hampir semua temuduga untuk sektor swasta di Malaysia dijalankan dalam Bahasa Inggeris, bukan Bahasa Melayu. Anda tak perlu menggunakan slang mat saleh semata - mata hendak menarik perhatian. Kekalkan gaya percakapan yang biasa. You do not have to speak the Queen's English to get a job.
  • Gunakan bahasa yang sama dengan penemuduga. Kalau penemuduga berbahasa Melayu, jangan nak tunjuk pandai dengan menjawab dalam Bahasa Inggeris, dan sebaliknya. Begitu juga dengan dengan penggunaan bahasa yang konsisten. Jangan kejap Bahasa Melayu kejap Bahasa Inggeris. Kalah rojak Singapore (macam website ni. keh.. keh.. keh).
  • Samada untuk penulisan resume atau semasa temuduga, pastikan bahawa Bahasa Inggeris yang anda gunakan adalah ditahap yang boleh diterima (acceptable level). Sekiranya Bahasa Inggeris anda tidak berapa lancar, berlatih dari sekarang. Anda boleh :

    1. Menonton filem Inggeris (dengan nawaitu nak belajar bahasa Inggeris la)
    2. Membaca secara lantang artikel dalam Bahasa Inggeris setiap hari untuk membantu kelancaran sebutan. Pilihlah artikel yang menarik minat anda seperti gosip, sukan, hiburan dan sebagainya supaya anda lebih menumpukan perhatian. Janganlah baca majalah Playboy plak. Menambah dosa je.
    3. Berlatih bertutur dalam Bahasa Inggeris setiap kali ada kesempatan. Jangan hiraukan kalau rakan - rakan mengejek. Jangan hiraukan jika orang kata anda nak menunjuk - nunjuk. Bukan mereka yang menjaga periuk nasi anda.
  • Temuduga adalah masa untuk menampilkan diri anda dan mencungkil dengan lebih lanjut tentang syarikat dan kerja yang anda pohon. Ini juga adalah masa untuk majikan untuk menilai anda dan kesuaian anda untuk jawatan tersebut. Be yourself. Tak payah berlagak macho (lelaki) atau beraksi manja (perempuan). Atau sebaliknya. kuang kuang kuang…
  • Bayangkan diri anda sebagai seorang tetamu. Tunggu sehingga penemuduga menghulurkan tangan untuk berjabat. Tunggu sehingga anda disuruh duduk.
  • Dengar dengan teliti kepada penemuduga. Mudah untuk anda menjawab soalannya kelak. Jangan pulak biarkan fikiran anda menerawang jauh sampai ke Akademi Fantasia.
  • Jangan cakap berterabur. Susun ayat anda. Sebut dengan jelas. Penemuduga hendak melihat kebolehan anda untuk mempersembahkan diri serta idea anda dengan baik. Kajian menunjukkan bahawa pembaca Al-Qur'an mempunyai sebutan yang jelas dan intonasi yang baik. Tu la... Al-Qur'an malas nak sentuh. Berabuk kat dalam lemari.
  • Semasa persediaan untuk temuduga, pastikan anda ada membuat homework tentang jenis soalan temuduga yang mungkin dikemukakan. Ala... macam buat homework masa nak nikah dulu. Beriya - iya hafal rukun islam, rukun nikah, mandi wajib…
  • Cara anda menjawab soalan akan menunjukkan kebolehan anda untuk berkomunikasi dengan baik. Hadkan kepada menjawab soalan yang ditanya sahaja, supaya anda tidakoff-topic.
  • Bersedia untuk menerangkan bagaimana anda menangani sesuatu situasi atau masalah yang mungkin anda hadapi semasa bertugas.
  • Jangan bertanya pasal gaji (basic salary) sehingga penemuduga berbuat demikian.
  • Jangan mengulangi soalan yang telah pun terjawab semasa temuduga.

Cara Menulis Resume

Mari kita mulakan. 

Maklumat Peribadi (Personal Information)
Maklumat peribadi adalah merangkumi nama, alamat, nombor telefon dan e-mail. Anda boleh juga memasukkan profail ringkas yang merangkumi objektif kerjaya anda. Pastikan bahawa maklumat peribadi adalah ringkas. Tak payah nak masukkan info yang tidak relevan seperti warna rambut, status, tempat lahir, jumlah anak, jumlah isteri, opsss...

Tolong simpan huraian lanjut anda untuk bahagian yang lebih penting.

Hobi/ Aktiviti Masa Lapang (Interests/ Hobbies)

Majoriti majikan gemar mengambil calon yang mempunyai keseimbangan dalam kerjaya dan hidup. Menerangkan apa yang ada buat di masa senggang dapat menolong future employermenilai karektor anda. Adakah anda seorang yang suka menyertai kerja - kerja amal? Gemar fotografi? Menyelam? Penulisan kreatif? Sebutkan.

Hobi yang dinyatakan tidak semestinya berkaitan dengan kerjaya anda. Malah anda juga boleh memilih untuk tidak menyertakan maklumat berkaitan hobi.

Pendidikan dan Kelayakan Profesional (Education and Professional Qualifications)

Masukkan maklumat yang paling terkini sahaja. Misalnya, anda baru sahaja tamat pengajian ijazah. Maklumat tersebut adalah mencukupi, ditambah dengan maklumat sekolah menengah. Tak payah letak maklumat sekolah rendah, tadika dan taska. Sekiranya anda berkeras jugak (degil sungguh) nak letak maklumat sekolah rendah sebab anda lompat darjah dua kali (pandainyeeee... anak sape ni..), anda boleh berkongsi maklumat tersebut semasa temuduga, itupun sekiranya diperlukan. Bukan dalam resume.

Maklumat kelayakan profesional adalah kursus - kursus yang pernah anda ikuti atau persijilan(certification) tambahan yang anda perolehi. Misalnya, kursus keusahawanan, Six Sigma,LCCI cerification, kursus andaman dan sebagainya.

Ingat!

Hanya letakkan kelayakan profesional yang berkaitan dengan jawatan kosong yang anda pohon sahaja. Jangan beria - ia nak masukkan semua maklumat sampaikan kursus kahwin pun nak dimasukkan.

Skil/ Kemahiran (Skills)

Sertakan ringkasan skil: kemahiran mengunakan aplikasi komputer, book keeping, kelajuan menaip, project management, menggubah bunga, penyediaan western food, dan sebagainya.


Ingat!

Hanya letakkan skil yang paling relevan dengan kerjaya anda sahaja. Kalau apply untuk kerjanetwork engineer , jangan letak 'mahir menjahit cross-stitch'. Kena baling ngan telur busuk.

Bahasa (Language)

Letakkan seberapa banyak bahasa utama yang anda tahu, berserta tahap penggunaan. Sekiranya anda tahu bahasa asing seperti bahasa Jepun atau Perancis, pastikan maklumat tersebut turut disertakan.

Contoh:
LanguageSpokenWritten
English810
Malay1010
Mandarin86
Arab107
Kriteria bahasa adalah lebih mudah dibaca dalam bentuk jadual. Pilihan jadual juga mempelbagaikan kandungan resume anda supaya tidak nampak mendatar.

Pengalaman Kerja (Working Experience)

Maklumat yang paling penting dalam penulisan resume anda adalah pengalaman kerja. Mengapa?

•  perkara pertama yang akan dipertimbangkan oleh majikan.
•  membezakan antara yang experienced dan fresh graduate .
•  memutuskan sama ada anda mampu memikul tanggungjawab yang lebih berat.
•  menentukan basic salary anda (fuiyo! penting tu).

So camane nak start cerita pasal working experience nih?
  • The best would be in reverse chronological order (didahului dengan pengalaman kerja yang paling akhir). Semasa temuduga juga, majikan akan lebih menekankan soalan yang berkaitan dengan pengalaman kerjaya anda yang terkini.
  • Nyatakan tarikh (tahun/ bulan) bila anda bermula dan mengakhiri setiap kerjaya. Pastikan tiada ruang kosong atau jarak yang lama di antaranya. Sekiranya ada, pastikan anda boleh menyatakan sebabnya apabila disoal semasa temuduga kelak.
  • Terangkan dengan jelas tentang tugas dan tanggungjawab anda untuk setiap kerjaya. Tekankan skil yang paling relevan dengan kerjaya yang anda pohon. Anda boleh menggunakan beberapa perkataan yang power untuk memberikan professional feelkepada penulisan resume anda.
  • Hadkan pengalaman kerja anda kepada tiga yang terakhir. Lima paling maksima. Sekiranya anda nyatakan lebih dari itu, majikan mungkin akan mendapat tanggapan bahawa anda suka job hopping (bertukar - tukar kerja).
Fresh graduates : Anda boleh abaikan bahagian ini. Tapi jangan lupa menyatakan tentang kursus atau praktikal yang pernah anda ikuti sekiranya ada.
Pencapaian dalam Kerjaya (Accomplishments) 

Fikirkan. Apakah yang akan membezakan penulisan resume anda dengan yang lain?
Calon lain pun ada skil yang diperlukan.
Calon lain pun ada beberapa tahun pengalaman.
Calon lain pun ada rujukan yang baik.
Jadi apa yang anda boleh buat untuk membezakan atau menaikkan taraf resume anda daripada mereka?

Jawapannya adalah: pencapaian anda dalam bidang kerjaya
Inilah kriteria penghulu dalam penulisan sebuah resume. Biasanya diletakkan selepas atau digabungkan dengan kriteria Working Experience. Sekiranya kriteria ini dihuraikan dengan baik (dan segala aspek resume yang lain dipatuhi), saya jamin bahawa kemungkinan anda dipanggil temuduga adalah 110%. Begitulah kuatnya impak Accomplishments. It can work wonders.

Tetapi jarang sekali saya lihat kriteria di atas dititik beratkan oleh calon.
Pencapaian dalam kerjaya bermaksud pencapaian atau sumbangan anda yang ketara semasa bertugas. Ia mungkin dalam bentuk keuntungan, penjimatan, pembaik pulihan, pengiktirafan, anugerah dan sebagainya.

Lihat dua contoh di bawah:

Contoh A
Prepared training modules for new hires

Contoh B
Developed comprehensive training modules (Soft-skills & Product Knowledge) for new hires that lead to 32% increase in service level

Nampak tak perbezaan antara A dan B? Kedua - duanya menerangkan perkara yang sama tetapi ayat B mempunyai 3 kekuatan:
  1. pengunaan perkataan yang power - developed, comprehensive
  2. penerangan yang lebih fokus - softskill & product knowledge
  3. pencapaian - that lead to 32% increase in service level
Ayat manakah yang anda rasa akan menarik perhatian bakal majikan? Tepuk dada dan tanyalah selera.

Rujukan (Referees)  

Maklumat berkaitan dengan orang yang boleh menjadi rujukan anda. Jumlah optimum adalah empat orang. Dua dari bidang akademi, dua dari bidang pekerjaan. Maklumat yang perlu ada adalah nama, jawatan, syarikat dan nombor untuk dihubungi. Tempoh perkenalan adalah tidak perlu.

Penting!

Mintak izin dulu ye? Jangan memandai nak sumbat maklumat orang lain sesuka ati korang. Pentingnya meminta izin adalah supaya rujukan anda bersedia untuk bekerjasama sekiranya dihubungi oleh bakal majikan anda.

Bukan semua syarikat memerlukan rujukan. Jadi, anda boleh memilih untuk tidak menyertakan rujukan. Sekiranya diperlukan, maklumat rujukan boleh diberikan semasa temuduga atau diisi dalam borang temuduga.

Gaji (Salary)

Gaji sekarang (current salary)
Ada yang suka menipu dengan meletakkan amaun yang lebih tinggi untuk current salary, dengan harapan akan mendapat expected salary yang diinginkan. Ketahuilah bahawa majoriti syarikat akan meminta slip gaji terakhir sebelum menawarkan anda kerja. Kalau terbukti anda menipu, lupakan saja peluang anda untuk menjawat jawatan tersebut.
Dengan kata lain, anda kantoi.

Gaji yang dikehendaki (expected salary)
Expected salary mestilah setimpal dengan kelayakan dan pengalaman anda. Setiap kali anda bertukar kerja, secara kasarnya anda boleh menaikkan expected salary dengan penambahan RM500 - RM2000 (pastikan setimpal dengan pengalaman). Atau gunakan prinsip kenaikan 30% - 50% dari gaji lama.
Jangan sekali - kali meletakkan gaji yang spesifik. Nyatakan lingkungan gaji yang dikehendaki sahaja.
Jangan lupa letakkan terma 'Negotiable' atau yang seangkatan dengannya. All the little details count! Terma ini menggambarkan bahawa gaji yang anda kehendaki masih boleh dirundingkan semasa proses temuduga nanti.

Contoh:

Expected Salary
 RM2500 - RM3200 (Negotiable)
 RM3200
 RM2500 - RM3200 (Nego)
 RM2500 - RM3200 (Negotiate)
 Salary is fully negotiable
 Salary is negotiable, depending on the responsibilities of the position.

Isu gaji paling baik dibincangkan semasa temuduga. Nyatakan gaji yang dikehendaki(expected salary) dalam resume hanya jika diminta berbuat demikian. Dikhuatiri, jika anda meletakkan gaji yang terlalu tinggi atau terlalu rendah, risiko untuk anda diketepikan dari panggilan temuduga juga sangat tinggi.
The bottom line is this: if it's not asked, don't volunteer. Senang citer.

Cara Panjangkan Tempoh Kredit Celcom Maxis DiGi

Untuk Celcom
Ok, sebelum korang gunakan code dibawah, pastikan korang topup dulu samada RM30 atau RM50. Sebabnya nilai ini akan ditolak sebagai pendaftaran korang untuk aktifkan sim kad selama setahun tanpa reload.
EXP1 send to 28882 – RM30 will be deducted for 1year validity.
EXP2 send to 28882 – RM50 will be deducted for 2years validity.
**syarat tambahan : pastikan reload sekurang-kurangnya RM30 dalam tepoh 6 bulan selepas pengaktifan.
Untuk Maxis (Hotlink)
Minimum kredit diperlukan adalah RM33.
Untuk aktifkan, taip *108*6#  dan tekan butang ‘call’ pada phone.
Call rates
Normal With RM30 top up or more
(valid for 30days) SMS Rates
Activ10 15sen/min 15sen/min 1sen/SMS
Hotlink to same network 39sen/min 36sen/min 7sen/SMS
Hotlink to different network 49sen/min 36sen/min 15sen/SMS
Untuk DiGi
DiGi agak mudah, pastikan nilai kredit anda melebihi RM35
Digi Super Long Life: 365days with RM30
 Step To Activate as below:
Dial *128*4*3#  dan tekan butang Call
Kata kunci: panjangkan tempoh kredit, cara lanjutkan tempoh masa kredit, macam mana buat kredit tahan lama, celcom, maxis, digi, cara lambatkan tempoh kredit telefon, cara topup, panjangkan masa kredit

Friday, June 22, 2012

Keputusan EURO 2012 : Republik Czech 0 Portugal 1 - Portugal ke Separuh Akhir


PORTUGAL muncul pasukan pertama melangkah ke separuh akhir kejohanan Euro 2012 dengan mengatasi Republik Czech 1-0 di Stadium Nasional, Warsaw sebentar tadi.

Satu-satunya gol pada perlawanan suku akhir Portugal-Republik Czech ini diperoleh pada separuh masa kedua, dijaringkan oleh
Cristiano Ronaldo pada minit ke-79.

Dengan kemenangan ini, Portugal akan bertemu sama ada Sepanyol atau Perancis di separuh akhir.

Ronaldo, ketua pasukan Portugal, menjadi wira apabila membenam Republik Czech 1-0.

Babak perlawanan pertama perlawanan, kedua-dua pasukan menampilkan permainan seimbang dan jarang melakukan sebarang percubaan berbahaya ke gawang lawan masing-masing.

Cuma pada minit kecederaan sebelum tamat separuh masa pertama, Ronaldo hampir mengejutkan Czech apabila rembatannya terkena tiang gol dan penjaga gawang, Petr Cech sudahpun tertewas.

Bersambung babak kedua, Portugal mula mengatur beberapa serangan.

Sekali lagi, Ronaldo menunjukkan kehebatannya sebagai pakar melalui sepakan percuma dari luar kotak penalti dan telah terkena tiang pada minit ke-48.

Pada minit ke-57, gol menerusi tandukan penyerang Portugal, Hugo Almeida yang menggantikan Helder Postiga dibatalkan oleh pengadil perlawanan dari England, Howard Webb kerana berada dalam kedudukan ofsaid.

Anak-anak buah Paulo Bento mendominasi sepanjang babak kedua dengan melancarkan serangan demi serangan ke arah gawang Czech namun gagal membuahkan hasil.

Czech mempamerkan aksi bertahan dan hanya melakukan dua percubaan sahaja sepanjang perlawanan.

Dengan kemenangan Portugal itu, ia sekali gus mengecewakan pasukan Michel Bilek dan para penyokong mereka untuk mengucapkan selamat tinggal kepada kejohanan edisi kali ini.

Berdasarkan rekod, Czech telah bertemu mereka sebanyak dua kali dengan menewaskan Portugal 1-0 pada perlawanan suku akhir Euro 2006, tetapi tewas kepada Portugal 3-1 ketika aksi peringkat kumpulan Euro 2008.

Sekilas fakta perlawanan:

Keputusan semasa: (0) Rep Czech (1) Portugal

Penguasaan bola: (43%) Rep Czech (57%) Portugal

Percubaan ke arah gawang: (2) Rep Czech (20) Portugal

Sepakan sudut: (6) Rep Czech (11) Portugal

Kad kuning: Limbersky (Rep Czech); Veloso, Nani (Portugal)

Senarai pemain Republik Czech:

1. Petr Cech (k)
6. Tomas Sivok
3. Michael Kadlec
8. David Limbersky
2. Theodor Gebre Selassie
13. Jaroslav Plasil
14. Vaclaf Pilar
17. Tomas Hubschman
19. Petr Jiracek
22. Vladimir Darida
15. Milan Baros

Senarai pemain Portugal:

12. Rui Patricio
2. Bruno Alves
3. Pepe
5. Fabio Coentrao
21. Joao Pereira
4. Miguel Veloso
8. Joao Moutinho
16. Raul Meireles
17. Nani
7. Cristiano Ronaldo (k)
23. Helder Postiga

- SINAR HARIAN

Thursday, June 21, 2012

Nama Jin Yang Sering Dipakai Manusia

Tanpa di sedari ada diantara kita yang telah menamakan anak-anak dengan nama-nama yang sering digunakan oleh golongan jin. Diantara nama-nama tersebut yang biasa yang dikenal pasti digunakan oleh Jin ialah seperti:-

1. Balqis
2. Kistina/Qistina
3. Najwa 
4. Zakuan
5. Batrisha
6. Erisha
7. Mazda

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...