Saturday, January 31, 2015

Selamat Hari Minggu

Selamat berhujung minggu semua pembaca setia..Ada ke pembaca setia blog aku ni? Hahahah

Friday, January 23, 2015

Cara Ubat Tumit Pecah


Gosokkan tumit kaki dengan menggunakan belimbing buluh. Kemudian berus tumit kaki dengan berus lembut. Amalkan sebelum mandi.

Sumber: http://petuaseharian.blogspot.com/2012/01/cara-mengatasi-tumit-pecah.html#ixzz3Pelf6jJ8

Sunday, January 11, 2015

Diari Mingguan Persekolahan 2015

Sumber : wassap

DAIRI MINGGUAN PERSEKOLAHAN 
💖💝💖💝
Minggu 1   = 12/01/15 - 16/01/15
Minggu 2   = 19/01/15 - 23/01/15
Minggu 3   = 26/01/15 - 30/01/15
Minggu 4   = 02/02/15 - 06/02/15
Minggu 5   = 09/02/15 - 13/02/15
Minggu 6   = 16/02/15 - 20/02/15
Minggu 7   = 23/02/15 - 27/02/15
Minggu 8   = 02/03/15 - 06/03/15
Minggu 9   = 09/03/15 - 13/03/15
💝💝💝💝💝
Cuti pertengahan penggal pertama
14/3/15 - 22/3/15 (9 hari )
💖💖💖💖💖
Minggu 10 = 23/03/15 - 27/03/15
Minggu 11 = 30/03/15 - 03/04/15
Minggu 12 = 06/04/15 - 10/04/15
Minggu 13 = 13/04/15 - 17/04/15
Minggu 14 = 20/04/15 - 24/04/15
Minggu 15 = 27/04/15 - 01/04/15
Minggu 16 = 04/05/15 - 08/05/15
Minggu 17 = 11/05/15 - 15/05/15
Minggu 18 = 18/05/15 - 22/05/15
Minggu 19 = 25/05/15 - 29/05/15
💖💖💖💖💖
Cuti pertengahan tahun
30/5/15 - 14/6/15 (16 hari)
💝💝💝💝💝
Minggu 20 = 15/06/15 - 19/06/15
Minggu 21 = 22/06/15 - 26/06/15
Minggu 22 = 29/06/15 - 03/07/15
Minggu 23 = 06/07/15 - 10/07/15
Minggu 24 = 13/07/15 - 17/07/15
Minggu 25 = 20/07/15 - 24/07/15
Minggu 26 = 27/07/15 - 01/07/15
Minggu 27 = 03/08/15 - 07/08/15
Minggu 28 = 10/08/15 - 14/08/15
Minggu 29 = 17/08/15 - 21/08/15
Minggu 30 = 24/08/15 - 28/08/15
Minggu 31 = 31/08/15 - 04/09/15
Minggu 32 = 07/09/15 - 11/09/15
Minggu 33 = 14/09/15 - 18/09/15
💝💝💝💝💝
Cuti pertengahan penggal kedua 19/9/15 - 27/9/15
(9 hari )
💖💖💖💖💖
Minggu 34 = 28/09/15 - 02/10/15
Minggu 35 = 05/10/15 - 09/10/15
Minggu 36 = 12/10/15 - 16/10/15
Minggu 37 = 19/10/15 - 23/10/15
Minggu 38 = 26/10/15 - 30/10/15
Minggu 39 = 02/11/15 - 06/11/15
Minggu 40 = 09/11/15 - 13/11/15
Minggu 41 = 16/11/15 - 20/11/15
💖💖💖💖💖
Cuti akhir thn = 22/11/15 - 4/1/2016
💝💝💝💝💝
UNTUK KL, SELANGOR, NS, MELAKA, PAHANG, PERAK, PENANG, PERLIS, SABAH, SARAWAK 
Semoga dapat melancarkan lagi tugas semua cikgu cikgu
📗📘📙📓📔📚📖

Saturday, January 10, 2015

Selamat Berhujung Minggu

Apa khabar semua selamat berhujung minggu. Hari minggu adalah hari tanpa skrin, tanpa main laptop, hanfon, tv dll. Masa untuk keluarga.


Friday, January 9, 2015

Musibah untuk Muhasabah

Sesungguhnya musibah yang berlaku adalah untuk kita bermuhasabah diri.

Wednesday, January 7, 2015

Perusahaan Ikan Patin di Temerloh Pahang Hampir Lumpuh

Hmmm..nampok gayenye selepas banjir ni lambat sikit la kite dpt makan ikan patin sebak sangkor ikan orang abih lalu anyut dek air banjir.

Air bapok deraihnye gone nok selamatkan sangkor. Orang mase te mikir nok selamatkan diri dulu.

Ikan patin ni trademark Temerloh. No patin no ikan patin masok tempoyok. Moga kerajaan Pahang dapat bantu usahawan patin selepas banjir ni..




Hujan Turun Lagi

Masih hujan..
Hujan yang turun bagaikan mutiara

Monday, January 5, 2015

Banjir Besar di Temerloh Pahang 1971 VS 2014

Menurut pengalaman mok dan uwan koi banjir 1971 teramatlah besor dan gedang sampai umoh yang tinggi kat ataih bukit pun air naik. Sampaikan kesan lumpur pun boleh nampok kt ataih syiling sampai arini. Tok sangke pulok tjadi lagi tahun 2014 nih.

Keknye zaman dlu bantuan ngan zaman skrg ni xsame, cepat lagi smpai maklum la zaman FB. Mudoh sikit nokk mintok tolong. Koi pun tabayang gonelah orang zaman dlu mnghadapi seme ni.


Pemandangan dari depan rumoh kediaman koi, Alhamdulillah mak koi (Datin Zawiyah) dan arnab selamat belake


Mase 1971 dlu menurut mok koi, umoh yang kome duduk sekarang ni xkene, keknye tahun 2014 ni kne dekat sejengkai. Mahasor besor jugok tu.

Pohpalih air bapok deraihnye air nok pulok bile air sungai bercampor air paya abih tperangkap orang kampung koi kt Telok Sentang. Nok mujo ande orang mude2 rajin mmbantu pindoh barang. Maklum la kt kg bnyok orang berumur bertaraf uwan, aki, moyang, dll tok roit belake doh. 

Zaman atuk koi dulu pakai perahu sendiri je, keknye atuk koi berkeras tak nok pindoh, air tak kene ke rumoh katenye sebak umoh pusaka atuk tu tinggi. Orang lain habih lalu lari ke beloh darait nok masuk ke perkampungan orang asli. Nok mujo air lepaih tu surut.

Memang ye aok kala jadi penyelamat, bukan senang nok ngajok orang tue2 pindoh. Ande 2 tempat je yang koi rase paling tinggi kat Telok Sentang. Dekat Kolesir dengan Bukit Pasok. Nok mujur tempat te tak tenggelam. Mengkala tenggelam koi rase tok podeh haje seme kampung kat Temerloh abih lalu doh.


Perpustakaan Telok Sentang



Mesjid Telok Sentang

Lepaih ni memang orang kampung seme wajib la kene ande perahu ngan bot sebab kala tjadi lgi mudoh nok bgerok cari bantuan. Sekoloh Telok Sentang pun abih air naik ke tingkat ataih yakk. Mahasorr.



Gambor rajoh di atas menunjukkan SK Telok Sentang ditakungi air.

Kala terok gini, kampung sebeloh macam Sanggang hok duk tepi paye tu abih lalu gamok koi. Bandor Temerloh abih tenggelam, terok lagi dari banjir 1971 dan lebih kurang je teruk ngan tahun 1926. Waktu te kolumpo pun abih tenggelam yak. Nok mujo seluruh Malaysia tok tenggelam. Nauzubillah.

Memo badan nok munggoh barang ke tempat tinggi yak. Nok gone pulok dh nasib badan. Tapi tok podeh haje. Orang kampung kuat belake maklum la stamina kuat sebak slalu berkebun dan tok makan cekedis banyok sgt. Alhamdulilloh juge tok de nengor kes orang jatuh kair.

Lebih seminggu Temerloh bergelap sebak x ande letrik. Nok mujo ande power bank boleh cas henfon untuk wat panggilan penting. Jalan habih belake ampuh xde rupe jalan rupe sungai Pahang. Rupe air milo pun ande. Memang air Pahang dah tok mcm dlu, keruh amat tok kire perentam kemara ngn ujan.

Hujan lebat berhari-hari senalor akhirnye sidang jugok. Dengor cite taun 71 dlu ujan lebat xrenti 7 ari 7 malam. Tapi tok pasti sahih ke tidok. 2014 ni lame ujan tapi ande mase sidangnye jugok.




Gambar di sekitor bandor Temerloh

Biase orang ke bandor naik kete ngan moto, keknye kali ni kene naik bot pulok. Hotel, bank, pasor habih lalu tenggelam. Kedai orang kene pecoh sebab orang nok cari makan. Dah lapo nok gone pulok ce aok kala tok makan habih lalu dibahannye hok orang punye. Sampai makanan dalam jabir berjuntai ataih pokok pun kene rembat.

Banyok barang umoh rosok. Orang hok x cengengeng pun nangih nengok banyok barang anyut. Tapi aok jgn risa kala kete tnggelam pun boleh elok lagi. Ade carenye nk ngelokkannye.

Gone lah yak ayang, kucing itik seme bersembunyi melarikan diri. Silak-silak naik ataih pokok je lah. Abih banjir molek aje nampok turun dari ataih bumbung ngan pokok. Xpun syahid lalu doh. Kala aok nok kucing ganti, cari je kat pasor Temerloh tu banyok.

Gone pulok gaye nasib lembu, kerba, kambing yak. Orang kampung koi rajin amat bele kerba. Tok tau la mende nasibnye. Kala anyut pun tok kne mkn dek boye. Boye sungai Pahang baik tok kaca orang ngan binatang. Menurut riwayatnye boss boye dh bjanji dgn sultan Pahang zaman dulu kale tok kaca orang.


Zaman doh moden, kucin pun pandai pakai perahu, aok ande?

Sungai Pahang, sungai ni la yang mnjadi sumber air kpd wan atok koi dlu kadang kala ia naik sampai ke darat untuk mencari mangsenye. Adalah hikmoh di sebaliknye yakkk.


Pemandangan indah Temerloh tatkala sebelum kene bah besor

Sangkor ikan patin orang abih lalu hanyut tak dapat la nok mentekedaroh ikan patin perentan ni mahai yang amat la perentan gini. No patin no trademark Temerloh la jawabnye. Tapi lepaih banjir ikan mungkus akan berkeliaran banyok. Tangkak je la buat lauk mkn dengan nasik. Nok buat colek ngan soih cili pun boleh.


Ini die rezeki lepaih banjir, ikan mungkuih/ ikan bungkus banyok berkeliaran. Xde ikan patin, moh nangkak ikan mungkuih buat lauk. Ikan ni tersangat banyok muncul selepas banjir.

Oklah penat dh koi nulis, koi nk semayang ise pulok pahtu nok makan nasik gangsor colek ngan halwa abu ngan asang rong + lauk ikan mungkuih. Dah macang karangan budok sekoloh pulok tulisan koi ni. Cerang mate nulis. Kipas angin kuat sgt.

Nota : Kalau tak faham bahasa diatas sila buat-buat faham sebab disampaikan dalam pure bahasa Pahang loghat daerah Temerloh

Gambar : Sumber FB dan Cik Google

Nukilan : Azim Aris

Banjir Besar Di Pahang

Banjir besar di Pahang berlaku di tahun 1926, 1971 dan 2014. Tahun ini akan diingati sampai bila-bila oleh mereka yabg mengalaminya. Semoga kita dijauhkan dari bencana ini dan lebih bersedia pada masa akan datang.

Peringatan dari ALLAH SWT.

Thursday, January 1, 2015

Selamat Tahun Baru 2015

Selamat tahun baru
2015. semoga negara,
diri dah seluruh
keluargaku sentiasa
selamat, sihat, murah
rezeki dah panjang
umur. Ameen.

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...