Friday, February 28, 2014

Buah Lemba - Errmm Manisnyaa

Buah Lemba

Nama Tempatan: Buah Lemba
Nama Saintifik: Cucurligo Latifolia
Nama Lain: Lamba dan Pinang Puyuh
Famili: Hypoxidaceae
Asal dan Lokasi dijumpai: Dibelukar dan dihutan

Keterangan: 

Buah Lemba atau lebih dikenali juga sebagai pinang puyuh dikelantan ialah sejenis tumbuhan berumpun yang biasa ditemui dikawasan belukar yang agak redup dan terlindung dari cahaya matahari. Bunganya berwarna kuning, kecil dan berbentuk loceng dan berada dalam gugusan. Buahnya berada dalam bentuk tandan seperti buah pinang,kecil dan mempunyai rasa yang sangat manis.Buahnya boleh dijadikan campuran dalam sirap seperti biji selasih dan ia juga boleh berfungsi menyejukkan badan. Rasa manis akan melekat agak lama pada lidah sehingga jika kita minum air putih selepas makan buah lemba, kita akan merasa air putih itu mempunyai rasa yang sangat manis. Lemba membiak melalui rizomnya.Ia sukakan tempat yang redup dan mempunyai pengairan yang baik.

Kelebihanya : Lemba mempunyai khasiat untuk menyembuhkan sakit kepala dan penyakit ulser mulut

Manisnya sibuah buah lemba
mari dimakan di atas papan
Biarlah tidak manisnya rupa
baik budi tetap menjadi ingatan

Thursday, February 27, 2014

Sebab Malam Jumaat Banyak Hantu

Ini lah sebabnya malam jumaat banyak hantu...


Tag : malam jumaat, malam jemat, malam jumaat keliwon, setan banyak malam jumaat, kenapa malam jumaat banyak hantu, malam berhantu.

Wednesday, February 26, 2014

Mengapa Bersin Sunnah Ucapkan Alhamdulillah

Bersin disebabkan aliran udara yang masuk melalui rongga hidung yang diselimuti selaput lendir hidung yang terkena bahan-bahan kerengsaan atau alergi sehingga berlakunya bersin. Bersin juga boleh muncul akibat adanya peradangan (rhinosinusitis), benda asing, infeksi virus, atau reaksi alergi.


Gejala alergi boleh menimbulkan reaksi bersin, hidung gatal dan hidung tersumbat.

Bersin sebenarnya berguna untuk menjaga agar hidung tetap bersih. Bersin yang terjadi berulang-ulang diharapkan dapat membantu pembersihan di dalam rongga hidung.

Ada sedikit hikmah yang belum begitu kita ketahui, bahawa sebenarnya Allah s.w.t. cinta kepada orang yang bersin dan malah benci kepada orang yang menguap, namun ada baiknya kita semak hadis yang berikut:

عن أبي هريرة رضي الله تعالى عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (( إن الله يحب العطاس ويكره التثاؤب، فإذا عطس فحمد الله فحق على كل مسلم سمعه أن يشمته، وأما التثاؤب فإنما هو من الشيطان فليرده ما استطاع، فإذا قال: ها، ضحك منه الشيطان )) صحيح البخاري في الأدب 6223 


Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, “Sungguh Allah mencintai orang yang bersin dan membenci orang yang menguap, maka jika kalian bersin maka pujilah Allah, maka setiap orang yang mendengar pujian itu untuk menjawabnya; adapun menguap, maka itu daripada syaitan, maka lawanlah itu sekuat tenagamu. Dan apabila seseorang menguap dan terdengar bunyi: Aaaa, maka syaitan pun tertawa kerananya”. (Shahih Bukhari, 6223).

Guru Tak Perlu Teruskan PBS Sehingga Diberitahu


KUALA LUMPUR - Guru tidak perlu meneruskan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) sehingga kenyataan mengenainya dibuat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam masa terdekat.

Ketua Pengarahnya Datuk Dr Khair Mohamad Yusof dalam satu kenyataan hari ini berkata pihaknya akan memaklumkan hasil penelitian dan kajian semula berkaitan PBS setelah Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin berpuas hati dengan penambahbaikan yang dicadangkan.

Katanya penambahbaikan itu mengambil kira dapatan kajian terbaharu KPM, rungutan guru dan mengambil kira pandangan masyarakat termasuk Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM).

"KPM telah mengambil inisiatif meneliti semula pelaksanaannya agar dapat mengurangkan bebanan tugas guru, dengan memfokuskan kepada rombakan perkara yang melibatkan kekerapan guru memasukkan data termasuk pengisian borang perekodan prestasi murid yang boleh membebankan guru," katanya.

Selain itu, antara tidakan yang diambil KPM ialah menubuhkan Jawatankuasa Task force PBS di peringkat kementerian yang akan mengadakan mesyuarat setiap minggu bagi meneliti dan menilai perkembangan setiap tindakan terhadap penelitian PBS.

"War Rooms PBS di peringkat KPM juga diwujudkan untuk menangani isu-isu berbangkit berkaitan pelaksanaan PBS dengan segera dan berkesan termasuk membuat maklum balas segera mengenainya dari masa ke semasa," katanya.

KPM juga sedang melaksanakan usaha penambahbaikan terhadap capaian Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) bagi memastikan guru boleh mengakses sistem itu dengan lebih mudah dan berkesan.

Beliau juga memaklumkan bahawa KPM turut menangguhkan taklimat PBS di peringkat sekolah rendah dan menengah seluruh negara bermula 17 Februari lalu untuk mengelakkan kekeliruan terhadap pelaksanaannya.

KPM juga, katanya, telah mengadakan perbengkelan melibatkan guru termasuk kesatuan-kesatuan guru dalam usaha penelitian dan kajian semula pelaksanaan PBS pada Februari lalu dan hasilnya akan dibentangkan dalam tempoh terdekat.

"Kesemua tindakan itu diambil bagi memastikan setiap elemen pelaksanaan PBS dapat memberikan taksiran secara holistik terhadap murid dan dalam masa sama mengurangkan beban guru yang melaksanakannya," katanya. - Bernama

P/S : Kan sistem ni dah dikaji oleh bijak pandai sebelum dilaksanakan, 5 tahun dikaji kononnya. Lepas dilaksanakn terlalu banyak masalah. Bijak pandai mana punya idea yang gatal tangan nak buat PBS ni?

Makna Nama Beberapa Nabi & Rasul

NAMA 25 nabi dan rasul sudah tidak asing lagi bagi umat Islam. Namun, tahukah anda makna sebenar nama-nama nabi dan rasul tersebut?


Di bawah ini dinyatakan makna nama beberapa nabi dan rasul yang wajib diketahui umat Islam.

1. Musa a.s.: Nama ini berasal daripada bahasa Mesir kuno, asal katanya “Mu” yang ertinya air dan “sa” ertinya putera. Musa bermakna ‘Putera Air’ kerana Nabi Musa ditemui di Sungai Nil oleh isteri Fir’aun, Asiyah ketika baginda masih bayi.

2. Hud a.s.: Berasal daripada bangsa Arab keturunan kaum ‘Ad. Nama itu diambil daripada kata jama’ ‘Ha’id’ yang bererti orang yang bertaubat, atau ‘yang kembali kepada kebenaran.’

3. Soleh a.s.: Nabi berbangsa Arab daripada kaum Tsamud. Soleh ertinya orang yang sentiasa beribadah dan sentiasa mendirikan hak-hak Allah.

4. Syu’aib a.s.: Nabi berbangsa Arab daripada kaum Madyan, yang menikahkan puterinya dengan Nabi Musa a.s. Nama itu diambil daripada kata ‘sya’b’ yang bererti kelompok atau generasi manusia, kerana baginda mengumpulkan kembali kaumnya setelah terpisah.

5. Isma’il a.s.: Merupaka putera kepada Nabi Ibrahim a.s.. Nama Ismail merupakan bentuk Murakkab (majmuk) daripada ‘isma’ (mendengar) dan ‘eil’ (Allah) yang ertinya: “Allah mengabulkan.”

6. Ibrahim a.s.: Abul Anbiya (bapak para nabi) dan bapa kepada Isma’il dan Ishaq, yang ertinya ‘bapa kepada orang-orang tertinggi (nabi-nabi).’

7. Muhammad s.a.w.: Nabi berbangsa Arab yang merupakan penutup para nabi. Ertinya ‘orang yang memiliki akhlak yang terpuji.’


Sunday, February 23, 2014

Jadual Piala Dunia 2014 Brazil

Jadual Lengkap Piala Dunia 2014 Brazil/ World Cup Brazil Complete Schedule


Klik untuk besarkan gambar

Saturday, February 22, 2014

Ulama Yang Menghormati Kucing Ketika Kuliah


Seekor kucing hadir majlis pengajian Hadith Syeikh Usamah di Masjid Al Azhar. Lihatlah bagaimana akhlak ulama yang sangat terpuji ini.  Beliau dilihat tidak rasa terganggu dengan kehadiran kucing itu bahkan sambil menyampaikan kuliahnya, beliau terus membelai kucing berkenaan dengan mesra.  Kucing itu seakan berminat untuk mendengar apa yang disampaikan Syeikh Usamah.

Nabi Muhammad S.A.W dahulu sanggup membiarkan kucing tidur di atas pakaiannya dan memotong lengan baju baginda kerana bimbang kucing belaan baginda itu terbangun. Kucing adalah haiwan kesayangan Nabi.  

Malah baginda pernah memberitahu bahawa air yang telah diminum oleh kucing adalah suci dan masih boleh digunakan untuk berwudhu' (air sembahyang) Nabi Muhammad S.A.W pembawa rahmat bukan hanya untuk manusia tetapi untuk keseluruh dan semua isi alam ini.


Thursday, February 20, 2014

Cara Mudah Bunuh Nyamuk

Terjumpa benda ni di FB, tak pasti betul atau tidak, boleh cuba. 

Bunuh nyamuk di sekitar rumah versi genius. Cubalah.

Bahan-bahan :

• 200 ml air
• 50 gram gula merah
• 1 gram ragi
• botol plastik saiz besar

Langkah-langkah:

1. Potong botol plastik ditengah-tengah. Simpan bahagian atas/mulut botol.
2. Campur gula merah dengan air panas. Biarkan hingga sejuk kemudian tuangkan ke dalam potongan bawah botol.
3. Masukkan ragi. Tidak perlu dikacau. Tujuannya untuk menghasilkan karbon-dioksida.
4. Masukkan potongan botol bagian atas sebelum ini dengan posisi terbalik seperti corong.
5. Lilit keliling botol dengan tape hitam atau kain, bukan di bahagian atas botol dan letakkan di bahagian sudut rumah.

Dalam dua minggu, anda akan melihat sejumlah besar nyamuk yang mati di dalam botol.

Selamat mencuba.


Sunday, February 9, 2014

Petua-Petua Imam Syafie

Friday, February 7, 2014

Pahang Kalahkan JDT 3-2

Tahniah Pahang kerana dapat kalahkan JDT. Game yang sungguh mendeborkan koi dan ala-ala gusti pun ade, panas dan penuh ketegangan. Macam game antarabangsa pun ade ibarat Arsenal lwn Liverpol dah hehe. Tahniah pasukan negeri koi Pahang....

Dh pi tido ZzzzZZZZ

Sunday, February 2, 2014

T-team Boikot JDT

  • JDT, T-Team
 1 / 1 
PERLAWANAN antara Johor Darul Takzim (JDT) dan T-Team di separuh masa kedua Piala FA di Stadium Larkin terpaksa dihentikan ekoran pasukan T-Team memboikot perlawanan dan pulang awal.

Punca ketidakpuasan hati pasukan T-Team masih tidak dapat dipastikan lagi.

Bagaimanapun difahamkan ketidakpuasan hati pasukan T-Team berpunca setelah berlaku sedikit pertelingkahan melibatkan jurulatih JDT dan pegawai dari T-Team ketika menuju ke bilik persalinan.

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) juga cuba menenangkan keadaan, namun pasukan T-Team tetap enggan meneruskan perlawanan.

Dalam perlawanan itu, JDT tengah mendahului 2-1 di separuh masa pertama.

Sementara itu, juara Piala Malaysia, Pahang melangkah ke suku akhir Piala FA selepas menumbangkan wakil Singapura, LionsXII 2-1 dalam perlawanan pusingan kedua di Stadium Jalan Besar.

Mohd Hafiz Kamal membuka jaringan Tok Gajah pada minit ke-51, sebelum Azidan Sarudin menggandakan kedudukan 2-0, empat minit kemudian.

Gol tunggal tuan rumah pula dijaringkan oleh Safuwan Baharudin, empat minit sebelum tamat permainan.

Pahang kini akan berdepan pemenang di antara PBAPP dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang akan berentap di Stadium Bandaraya, Pulau Pinang Selasa depan.

Sumber Sinar Harian

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...