Tuesday, August 24, 2010

Makanan Yang Sebabkan Kanser

Semakin hari semakin banyak kes yang kita dengar pasal penyebab kanser. Apatah lagi tanpa kita sedari mungkin makanan kegemaran kita juga adalah penyebab utama berlakunya kanser. Jom tengok 10 jenis makanan utama yang sangat tidak sihat dan boleh menyumbangkan kepada penyakit kanser.
10 Makanan Utama Penyebab Kanser


1. GMO (Genetically Modified Organisms)
Makanan ubahsuai genetik ini memang sudah diperkatakan berulangkali akan potensi nya untuk mengakibatkan penyakit. Apatah lagi dalam keadaan sekarang, hampir kebanyakan makanan seperti soya, dan jagung juga dipercayai hampir 98% adalah terdiri daripada hasil GMO. Sebagai alternatif, jika anda pengguna tegar bahan-bahan tadi, boleh lah beralih kepada tanaman asli, organik dan yang diperakui akan hasilnya.

2. Daging Proses
Kebanyakan daging proses sama ada daging dalam tin, sosej atau hot dog, mengandungi bahan pengawet untuk membantu mengekalkan rupa segar daging tersebut. Tetapi dalam masa yang sama juga boleh menyebabkan kanser! Sebagai alternatif, pastikan daging pilihan anda jenis yang tidak dirawat menggunakan nitrat ataupun datang segar dari ladang.

3. Microwave Popcorn
US Environmental Protection Agency (EPA) telah mengenalpasti bahawa asid perfluorooctanoik (PFOA) yang terkandung dalam beg popcorn tersebut mengandungi bahan karsinogen yang boleh menyebabkan kanser. Selain itu bahan kimia yang terkandung dalam popcorn itu sendiri juga boleh mengakibatkan kerosakan paru-paru dan juga kanser.

4. Pop Soda
Seperti daging yang diproses, pop soda juga dikatakan boleh menyebabkan kanser. Padat dengan gula, bahan kimia dan pewarna, pop soda boleh mengasidkan dan secara tak langsung membuka laluan untuk sel kanser. 

5. Makanan/Minuman "Diet"
Satu kajian saintifik yang dilakukan oleh European Food Safety Authority (EFSA) mendapati bahawa terdapat lebih daripada 20 kajian yang berasingan telah mengesahkan bahawa aspartame, pemanis tiruan boleh mengakibatkan penyakit seperti kecacatan kelahiran dan juga kanser. Sacharin, Suklarose (Splenda) dan pemanis tiruan yang lain juga dikatakan boleh menyebabkan kanser.

6. Tepung Putih Halus
Satu kajian yang dikeluarkan dalam Jurnal Cancer Epidemiology, Mile Markers and Prevention mendapati bahawa penggunaan berterusan karbohidrat halus boleh meningkatkan sehingga 220% potensi kepada kanser payudara dalam kalangan wanita. 

7. Gula Halus
Gula halus juga dikatakan menjadi penyumbang kepada peningkatan bahan karsinogen dalam badan. Pengambilan gula halus secara tak langsung dapat meningkatkan penghasilan insulin dalam badan sekaligus boleh menjadi penjana kepada pertumbuhan sel kanser.

8. Buah-Buahan Bukan Organik
Pengambilan buah-buahan yang tidak organik juga mendedahkan seseorang kepada risiko kanser. Ini kerana buah-buahan tersebut telah dicemari oleh baja dan racun serangga yang berlebihan, sehingga memindahkan kandungan toksin yang banyak ke dalam tubuh si pemakan. 

9. Salmon Yang Diternak
Menurut Dr David Carpenter, Pengarah Institute for Health and Environment di University Albany, ikan salmon yang diternak bukan sahaja kekurangan Vitamin D, tetapi juga tercemar dengan bahan karsinogen, PCB (polychlorinated biphenyls), racun serangga dan juga antibiotik.

10. Minyak Hydrogenated
Selalunya minyak ini digunakan sebagai bahan pengawet bagi membuatkan makanan tahan lebih lama. Namun kehadiran minyak ini sebenarnya mengubah struktur sel membran dalam badan, sekaligus membuka peluang kepada pelbagai jenis penyakit untuk singgah termasuklah penyakit kanser.

Monday, August 23, 2010

Sebaik sahaja selesai diijab kabul

Sebaik sahaja selesai diijab kabul, secara rasmi kita menjadi miliknya. Kalau dulu hanya sebagai kekasih, tetapi kini sebagai isterinya yang sah. Namun kita sebenarnya bukanlah hanya berkahwin dengan dirinya, bahkan juga seluruh anggota keluarganya.

Bagi yang sudah biasa bertemu dengan mertua sebelum berkahwin, tentu tidak

menjadi soal. Bagaimana bagi yang tidak pernah bertentang mata dengan

keluarga mertua? Pasti diselubungi rasa bimbang, apatah lagi bila memikirkan

cara untuk menyesuaikan diri dengan mertua.

Bagi menangani masalah tersebut, pastikan anda menyiapkan diri dengan

beberapa tips yang diberikan. Persediaan diri sebenarnya bukan hanya bermula

selepas sah bergelar isteri, seeloknya sedari awal pertunangan lagi. Kalau

kena gaya dan caranya, tidak mustahil anda akan jadi menantu kesayangan.

1. Sebaik sahaja anda sah sebagai tunangannya, mulakan berkenal kenalan

dengan keluarga mertua. Andai tinggal berjauhan, hubungilah mereka melalui

telefon sekadar untuk bertanya khabar. Jika duduk berhampiran, cuba sesekali

luangkan waktu berkunjung ke rumahnya.

2. Ketika berkunjung, bawalah buah tangan bersama. Sekurang-kurangnya dengan

membawa kuih ataupun buah-buahan. Tetapi lebih elok jika anda membawa

sesuatu yang boleh dibuat cenderahati. Misalnya dengan memberikan sepasang

kain sebagai tanda kenangan.

3. Kenali sikap sebenar mertua anda. Tanya kepada pasangan anda, apa yang

disukai dan dibenci oleh mertua. Jika anda tahu apa yang disukai dan

dibenci, secara tidak langsung ini boleh memberikan persediaan ketika sudah

menjadi ahli keluarganya kelak.

4. Setelah berkahwin, jangan sesekali anda memarahi anaknya dihadapan

mereka. Keadaan ini memberikan gambaran sebenar sikap anda terhadap anak

mereka. Situasi ini mungkin akan menimbulkan kebencian dihati mertua.

5. Setiap kali bertandang, cuba mengambil hatinya dengan bercerita tentang

pengalaman lucu yang boleh menghiburkan hatinya. Jangan lupa bercerita

dengan sepenuh perhatian agar dia tidak rasa jemu. Ingat, jangan pula anda

bercerita sesuatu yang dianggap bodoh dan boleh memalukan diri sendiri.

6. Berkongsi minat dengannya. Kalau dia gemar bercucuk tanam, anda juga

harus belajar bercucuk tanam. Kalau dia gemar memasak, tidak salah anda cuba

belajar memasak daripadanya. Tunjukkan yang diri anda betul-betul berminat

dengan apa yang disukai. Bagaimanapun anda dinasihatkan jangan belajar

sambil lewa kerana mungkin dia beranggapan anda tidak serius.

7. Apabila tiba hari-hari penting seperti ketibaan Hari Ibu, Ulang Tahun

Perkahwinan, Hari Bapa dan Hari Lahir, jangan lupa menelefon mengucapkan

sesuatu. Lebih baik jika anda berkunjung ke rumahnya dengan membawa hadiah.

Atau anda juga boleh membuat kejutan dengan mengadakan majlis untuk mereka.

8. Paling penting, jaga pertuturan anda. Jika sebelum ini anda seorang yang

'mulut lepas', anda dinasihatkan agar menjaga pertuturan anda. Kata orang,

kerana mulut, badan binasa. Jadi berhati-hati ketika menuturkan sesuatu di

hadapan mereka. Jangan sampai menyinggung perasaan keluarga mertua.

9. Setelah selesai majlis kenduri, pastikan anda ringan tulang membantu

mengemaskan apa yang patut. Terutamanya jika kenduri dilakukan dengan

memasak sendiri. Pasti banyak barang yang patut dibasuh seperti periuk,

kuali, gelas atau pinggan mangkuk. Walaupun anda keletihan, tetapi cuba

sibukkan diri dengan menolong apa yang patut. Tetapi jika majlis dilakukan

secara katering, cubalah mengemas apa yang patut di dalam atau luar rumah.

10. Akhir sekali, cuba mengasihani keluarga mertua seperti anda menyayangi

keluarga sendiri. Anggaplah mereka sebahagian daripada darah daging sendiri

supaya hubungan akan bertambah mesra dan berkekalan hingga ke akhir hayat.

Walaupun jika ditakdirkan anda tiada jodoh dengan anak mereka, pastikan anda

sentiasa menghubungi sekadar bertanya khabar."

Saturday, August 21, 2010

Rahsia Cinta Si Dia Di sebalik Cara Makan

Bagaimana cara makan, begitulah cintanya " Ish! Pelahapnya dia makan! 'Cancel' nak buat pak we!! Tengoklah tu makanan tepi bibir pun tak dilapnya. Eiii....teruknya." Perhatikan gaya teman kamu makan! Masing-masing ada gaya yang tersendiri. Ada yang makan penuh kesopanan, ada yang makan sambil bercakap bahkan sambil tersembur pun ada! Ha...jangan tak tahu. Gaya makan si dia di meja makan juga ada memberikan gambaran sikap sebenar si dia. Apa kata kita selidik. Perhatikan lah bagaimana gaya si dia makan tapi jangan pula sampai dia terperasan. Barulah kamu boleh menilai peribadinya.

Makan dengan tenang

Wah! Skima habis nampaknya. Suapannya penuh hati-hati. Tapi sikapnya itu buat kamu bosan. Geram pun ada gak. Mana taknya, dia seolah-olah lebih 'minat' dengan makanan itu berbanding dengan diri kamu sendiri. Namun di sebalik sikap dingin si dia itu menggambarkan bahawa dia seorang yang tegas dalam membuat keputusan dan usah diragui soal kesetiaannya. Kamu tetap satu di hatinya! Cewah!

Asyik belek makanan

Hai! Dia lebih banyak pandang makanan daripada wajah kamu! Macamlah makan tu sedap sangat. Perhatikan cara dia makan. Cukup teliti. Misalnya kalau makan ikan, tulang-tulang ikan itu siap disusun di tepi pinggan. Elok saja! Usah gusar, itu menandakan dia amat prihatin dalam tiap apa juga yang dilakukan. Selain itu, tentu saja dia memang serius dengan kamu. So, usahlah diragukan cintanya!

Serius ketika makan

Kiranya gaya makan dia okey saja. Tak terlalu cepat atau lambat sangat. Sesekali dia akan berbual tapi taklah kerap sangat. Bermakna kamu masih lagi 'wujud' di depannya. Namun ketika mengunyah, matanya asyik perhatikan kamu hingga kadangkala kamu nak makan pun segan. Alahai! Bertuahnya badan! Nampak sangat dia teramat sayang terhadap kamu dan tak mahu kamu 'hilang' sesaat pun dari pandangannya. Jaga-jaga, kang nanti tercekik tulang pulak! Sikap pelindung jelas ditunjukkan terhadap diri kamu. Berbahagialah yek!

Makan sambil borak

Syok sangat berbual dengan kamu sampaikan nasi di dalam pinggan pun tak luak. Itu menggambarkan si dia seorang yang periang dan susah nak tengok dia marah. Tapi, merajuk tu adalah. Selain itu, dia juga gemar berterus-terang kerana baginya itu adalah antara perkara utama untuk memastikan sesebuah perhubungan itu berjaya. Tapi awas, jangan buat dia marah. 'Angin satu badanlah pulak!

Makan sambil kerap tengok jam

Tengok jam tiap kali makan, selalu nak cepat sedangkan masa masih pangjang dan tak ada perkara yang nak 'dikejar'. Jangan salah faham, bukan dia ada date dengan gadis/jejaka lain, cuma itu dah memang tabiat dia. Itu semua menunjukkan bahawa dia sebenarnya amat menitikberatkan soal masa. Tengok saja tiap kali berjanji. Mesti 'on time' dia sampai. Sebab tu dia tak suka seseorang yang lembap.

Makan sambil merungut

Ada saja yang tak kena. Makanan tak sedaplah, kurang garamlah dan macam-macam lagi. Kadangkala tu, sakit juga hati kamu dibuatnya. Alah! Biasalah tu, dia kan jenis yang suka berterus-terang. Apa saja yang dirasakan tak puas hati akan diluahkan walaupun kadangkala ia merimaskan kamu.Tapi di sebalik sikapnya itu, ia menunjukkan bahawa dia teramat mengambil berat terhadap diri kamu. Cuma awas, dia tu kuat cemburu. Jadi, jangan gatal-gatal nak menjeling jejaka/gadis di meja sebelah walaupun sekadar untuk cuci mata. Nahas kamu nanti!

Wednesday, August 18, 2010

Meminang

MAKNA MEMINANG

Meminang ialah menyatakan perasaan ingin mengahwini seorang perempuan tertentu samada ia dinyatakan terhadap perempuan tersebut atau walinya. Dan samada secara langsung dari peminang tersebut, wakil atau keluarganya. Upacara pertunangan akan selesai dengan persetujuan dari pihak perempuan.

RAHSIA DI SEBALIK PERTUNANGAN

Pertunangan merupakan satu cara untuk mengenali antara satu sama lain. Samada dari pihak lelaki mahupun perempuan.
Kerana dengan jalan pertunangan, pihak lelaki atau perempuan boleh mempelajari, mengkaji atau mengetahui akhlak, tabiat dan kecenderungan masing-masing. Walau-bagaimanapun ianya mestilah dilakukan dalam lingkungan batas-batas yang dibenarkan oleh syarak.

BENTUK-BENTUK PEMINANGAN

Terdapat dua bentuk peminangan, iaitu:

1) Tasrih (jelas atau terus-terang)
Iaitu peminangan yang dilakukan melalui ucapan terus-terang dari pihak lelaki dengan meluahkan perasaan ingin mengahwini
perempuan yang dipinang. Contoh ucapannya:

"Saya ingin mengahwini awak."

Atau: "saya ingin menjadikan awak sebagai isteri."

Atau "Sudikah awak menjadi isteri saya?"

2) Ta'rid (sindiran)
Iaitu peminangan yang dilakukan dalam bentuk perbuatan atau kata-kata sindiran. Sebagai contoh seorang lelaki berkata
kepada seorang perempuan:

"Awak cantik!"

Atau: "Barangkali ada orang yang sukakan awak."

Perbuatan memberi hadiah kepada perempuan yang ingin dijadikan isteri juga dianggap sebagai meminang secara ta'rid.

SYARAT-SYARAT MEMINANG

Seorang lelaki diharuskan meminang seorang perempuan dengan dua syarat, iaitu:

Syarat pertama: Perempuan tersebut tidak diharamkan oleh syarak untuk dinikahi.

Syarat kedua: Perempuan tersebut belum bertunang dengan lelaki lain.

------------------

Perinciannya:

Syarat pertama:
Perempuan tersebut tidak diharamkan oleh syarak untuk dinikahi. Samada pengharaman tersebut untuk selama-lamanya seperti saudara perempuan, emak saudara atau sebagainya. Atau pengharaman tersebut untuk sementara waktu sahaja seperti perempuan ketika di dalam iddah dengan suaminya yang lalu.

MEMINANG PEREMPUAN YANG MASIH DALAM IDDAH

Seorang lelaki diharamkan meminang secara tasrih terhadap seorang perempuan yang masih berada di dalam iddah kerana
kematian suami atau kerana talak ruj'ie atau talak ba'in.

MENGAPA HARAM?

Islam mengharamkan peminangan secara tasrih terhadap perempuan yang masih di dalam iddah kerana:

1) Berkemungkinan perempuan tersebut akan berdusta tentang tempoh habis iddahnya.

2) Dengan meminang perempuan yang masih dalam iddah secara tidak langsung akan menganiaya hak suaminya yang
lalu. Sedangkan menganiaya hak orang lain adalah haram hukumnya.

HUKUM MEMINANG SECARA TA'RID

Penjelasan hukum meminang seorang perempuan yang masih dalam iddah secara ta'rid adalah sebagai berikut:

a) Jika iddah perempuan tersebut dengan sebab kematian suami, maka harus meminangnya secara ta'rid kerana
perkahwinannya telahpun berakhir. Dengan ini peminangan secara ta'rid tidak dianggap sebagai menganiaya hak
orang lain, berbanding dengan peminangan secara tasrih.

b) Jika iddahnya dengan sebab talak, maka terbahagi kepada dua:

1) Talak ruj'ie
Iaitu perceraian dengan talak satu atau dua. Haram meminangnya samada secara tasrih atau ta'rid kerana suaminya yang lalu
masih mempunyai hak untuk rujuk kembali ketika tempoh iddahnya. Dengan ini meminang perempuan tersebut bermakna telah menganiaya hak suaminya yang lalu kerana dia masih lagi dianggap sebagai isterinya.

2) Talak ba'in bainunah sughra atau kubro
Dengan talak ini, seorang lelaki boleh meminang perempuan tersebut secara ta'rid. Kerana dengan talak ini, bemakna telah
terputuslah hubungan suami isteri dengan ertikata sebenarnya. Maka tidak timbul masalah menganiaya hak orang lain jika
peminangan tersebut dilakukan secara sindiran atau ta'rid.

Syarat kedua: Perempuan tersebut belum bertunang dengan lelaki lain.

HUKUM MEMINANG TUNANGAN ORANG

Haram meminang atas pinangan orang, iaitu meminang perempuan yang telah diikat dengan tali pertunangan. Hukum ini adalah berdasarkan sabdaan Rasulullah s.a.w. yang pernah menyatakan mengenai larangan ini: Ertinya: Janganlah seorang lelaki meminang perempuan yang telah dipinang oleh saudaranya sebelum perempuan itu ditinggalkan oleh tunang sebelumnya atau jika tunang sebelumnya itu mengizinkan. (Riwayat Bukhari)

Hadis di atas melarang seorang muslim meminang pinangan saudara muslimnya yang lain. Larangan ini dikecualikan jika
peminang pertama telah meninggalkan perempuan itu atau jika lelaki pertama telah memberi izin kepada peminang kedua.

Larangan yang terdapat di dalam hadis di atas membawa maksud haram. Dan pengharaman ini bertujuan untuk melindungi hak lelaki pertama.

SYARAT-SYARAT PENGHARAMAN

Menurut al-Khatib al-Syarbini di dalam kitabnya al-Mughni al-Muhtaj bahawa pengharaman meminang atas pinangan orang
hanya berlaku dengan syarat-syarat di bawah ini:

Pertama: Peminang yang kedua telah mengetahui bahawa perempuan yang dipinangnya itu telah dipinang oleh lelaki pertama.
Atau dengan ertikata yang mudah, lelaki tersebut telah mengetahui bahawa perempuan yang dipinangnya itu adalah tunangan
orang.

Seseorang perempuan telah dianggap sebagai tunangan orang secara syarak dengan jawapan setuju menerima yang diberikan
oleh pihak perempuan kepada pihak lelaki yang meminang.

Jawapan terima boleh diambil kira oleh syarak bagi pihak perempuan melalui salah seorang sebagaimana dibawah ini:
a) Perempuan itu sendiri, seandainya pengizinannya boleh diambil kira.
b) Wali perempuan yang dipinang seandainya pengizinan perempuan tersebut tidak boleh diambil kira.
c) Perempuan dan walinya jika peminang tidak kufu
d) Sultan, jika perempuan tersebut gila, telah baligh dan ketiadaan bapa serta datuk.


DIAM SEORANG WANITA

Diam seorang wanita yang masih dara lagi ghairil mujbirah yang diminta jawapan ketika peminangan boleh dianggap sebagai
jawapan setuju. Inilah pendapat yang dinyatakan oleh imam Syafi'i di dalam kitabnya al-Umm.

Tidak haram bagi peminang kedua jika pihak perempuan belum memberikan jawapan kepada peminang pertama dalam
jangkamasa yang boleh diambil kira oleh syarak. Jangkamasa tersebut dikira dengan uruf atau adat kebiasaan masyarakat
setempat pada masa itu.

Hukum ini bersandarkan kepada hadis Nabi s.a.w., ketika Baginda meminang Fatimah binti Qais untuk Usamah bin Zaid, dia
menyatakan kepada Baginda bahawa dirinya telah dipinang oleh Abu Jahm dan Muawiyah: Ertinya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Abu Jahm seorang yang ringan tangan , sedang Muawiyah seorang yang melarat, berkahwinlah dengan Usamah bin Zaid."

Hukum yang dapat diambil dari hadis di atas ialah: Abu Jahm dan Muawiyah telah meminang Fatimah binti Qais. Selepas itu
Rasulullah s.a.w. pula datang meminangnya untuk Usamah bin Zaid. Peminangan ini dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. kerana
Fatimah binti Qais belum memberikan jawapan terhadap pinangan kedua-dua sahabatnya sebelum itu iaitu Abu Jahm dan
Muawiyah.

Kedua: Lelaki kedua mengetahui 3 perkara di bawah ini:
1) Tentang peminangan lelaki pertama.
2) Perempuan tersebut telah menerima pinangan lelaki pertama
3) Hukum haram meminang atas pinangan.


Ketiga: Bahawa peminang pertama hendaklah orang yang diharuskan meminang perempuan tersebut. Seperti yang tertera pada keterangan Bentuk-bentuk Peminangan ada diterangkan tentang pengharaman meminang perempuan yang masih dalam iddah disebabkan talak ruj'ie.

LELAKI MEMINANG 5 PEREMPUAN

Seandainya terdapat seorang lelaki meminang lima orang perempuan dan kelima-limanya telah memberikan jawapan jelas
mengatakan setuju, maka diharamkan bagi lelaki lain meminang salah seorang dari lima perempuan tersebut.

Pengharaman ini berlaku sehingga dia telah mengahwini empat orang darinya atau meninggalkan kelima-limanya atau sebahagian darinya.

Mengapa diharamkan meminang salah seorang dari lima perempuan yang tersebut? Menurut ulamak Syafi'e, kerana tidak
diketahui perempuan yang keberapakah yang mahu dinikahinya. Berkemungkinan perempuan yang kelima dan berkemungkinan perempuan yang ketiga atau kedua.

HUKUM PERNIKAHAN SESEORANG YANG MEMINANG TUNANGAN ORANG

Sebagaimana yang kita telah ketahui bahawa seorang lelaki diharamkan meminang tunangan orang. Bagaimanakah pula jika
pinangan dari lelaki kedua ini diterima dan akhirnya membawa kepada perkahwinan? Adakah pernikahannya sah?

Pernikahannya tetap sah, dan lelaki tersebut menanggung dosa kerana peminangan tersebut.

HUKUM MELIHAT

Di bawah tajuk ini, saya tidak hanya menerangkan mengenai masalah hukum melihat sebelum peminangan dijalankan, tetapi
mencakupi seluruh hukum yang berkaitan dengannya. Termasuk juga perbincangan di bawah tajuk ini ialah mengenai hukum
berjabat tangan dan hukum memberi salam.

Inilah tradisi ulamak-ulamak fikah mazhab Syafi'i ketika menulis tajuk ini. Walaupun ianya dilihat sebagai tidak ada kena
mengena dengan masalah perkahwinan mahupun pertunangan tetapi saya penuh yakin dan percaya bahawa banyak rahsia di
sebalik penyusunan begini.

MELIHAT BAKAL TUNANG

Seorang lelaki yang mempunyai azam untuk mendirikan rumahtangga disunatkan untuk melihat perempuan yang mahu
dipinangnya supaya tidak timbul penyesalan dikemudian hari.

WAKTU MELIHAT

Waktu yang disunatkan melihat perempuan ialah:
1) Sebelum meminang
2) Setelah mempunyai azam untuk mengahwininya


Mengapa sebelum meminang?

Kerana melihat perempuan setelah meminang akan menyebabkan beberapa kemungkinan yang akan menyakiti hati dan
perasaan perempuan tersebut. Seperti lelaki yang meminangnya itu membatalkan hasratnya untuk memperisterikan perempuan tersebut setelah melihatnya.

Mengapa setelah mempunyai azam untuk mengahwininya? Kerana melihat perempuan sebelum mempunyai azam untuk
mengahwininya merupakan suatu perkara yang tidak membawa faedah. Bahkan haram hukumnya.

ANGGOTA YANG HARUS DILIHAT

Ketika melihat perempuan yang mahu dipinang, Islam telah menyatakan garis sempadan yang harus dipelihara. Di bawah ini
saya menukilkan dari kitab-kitab muktabar ulamak-ulamak Syafi'i tentang aggota yang harus dilihat pada perempuan yang ingin dipinang, iaitu:

PEREMPUAN MERDEKA

Jika perempuan yang ingin dipinang itu merupakan perempuan yang merdeka, maka lelaki yang ingin meminang diharuskan
melihat dua anggota sahaja iaitu:

1) Muka
Kerana dengan melihat muka lelaki tersbut dapat mengetahui cantik atau hodohnya perempuan yang mahu dipinang itu.

2) Dua tapak tangan
Dengan melihat tapak tangan pula, lelaki tersebut dapat mengetahui kehalusan kulit tubuh badannya. Dengannya juga dapat
diketahui cacat cela yang terdapat pada tubuh badannya.

PEREMPUAN HAMBA

Seorang lelaki yang ingin meminang seorang perempuan hamba diharuskan melihat selain dari anggota yang berada di antara
pusat dan lutut.

PERLUKAH IZIN DARI WALI UNTUK MELIHAT?

Seorang lelaki yang mempunyai keazaman untuk memperisterikan seseorang perempuan diharuskan melihat perempuan tersebut sekalipun tanpa keizinan dari walinya. Memadailah dengan keizinan yang telah diberikan oleh Rasulullah s.a.w. kepada umatnya melalui sabdaannya yang berbunyi:

Ertinya: Dari Mughirah bin Syukbah r.a., dia telah berkata: Aku telah meminang seorang perempuan jariah dari kalangan
kaum Ansar. Perkara tersebut aku nyatakan kepada Nabi s.a.w. dan baginda telah bersabda: "Lihatlah dia. Adalah
lebih patut kalau ada kesesuaian antara kamu berdua." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Baginda bersabda pada hadis yang lain:

Ertinya: Di mata kaum Ansar terdapat sesuatu, jika ada di antara kamu yang ingin berkahwin dengan wanitanya,
lihatlah dia. (Riwayat Muslim)

MELIHAT BERULANG-ULANG KALI

Islam membenarkan lelaki tersebut melihat perempuan yang ingin dipinang berulangkali sehingga dia berpuas hati dan tidak akan timbul penyesalan di kemudian hari.

Menurut kebiasaannya, seseorang itu tidak dapat memastikan tentang kecantikan atau kecacatan seseorang perempuan itu
dengan hanya sekali pandang. Walaubagaimanapun perkara ini hanya dibenarkan dengan syarat yang lalu, iaitu mempunyai
hajat.

MENIMBULKAN FITNAH DAN MENAIKKAN SYAHWAT

Apakah hukumnya jika seorang lelaki itu melihat perempuan yang ingin dipinangnya dengan syahwat? Atau dengan melihatnya akan menimbulkan fitnah terhadap lelaki tersebut?

Jawapannya, tidak mengapa melihat perempuan tersebut sekalipun dikhuatiri akan menimbulkan fitnah atau dengan syahwat.

Maksud menimbulkan fitnah ialah, sesuatu yang dapat menarik ke arah zina samada kerana kecantikan, kemerduan suara atau sebagainya.

SYARAT-SYARAT PENGHARUSAN MELIHAT

Seorang lelaki yang telah mempunyai azam untuk azam untuk mengahwini seseorang perempuan dibenarkan melihatnya dengan
tiga syarat, iaitu:
1) Perempuan tersebut tidak bersuami.
2) Perempuan tidak dalam iddah.
3) Mempunyai harapan untuk diterima pinangannya.


LELAKI YANG MEMPUNYAI KESULITAN UNTUK MELIHAT

Seorang lelaki yang mempunyai kesulitan untuk melihat perempuan yang ingin dikahwininya atau kerana tidak mahu melihatnya
sendiri disunatkan supaya mengutuskan seorang perempuan atau mahramnya (perempuan tersebut) untuk melihatnya. Ini
dilakukan dengan harapan agar utusannya itu dapat menceritakan kepadanya tentang rupa dan sifat perempuan tersebut.

Dalil dari perkara ini ada disebutkan oleh Syed al-Bakri bin Syed Muhamad Syatha al-Dimyati di dalam kitab I'anah al-Talibin
syarah kepada kitab Fathul Mu'in karya al-Allamah syeikh Zainuddin al-Malbari: Ertinya: Yang demikian itu telah diriwayatkan
oleh imam Ahmad di dalam kitabnya al-Musnad, bahawa Nabi Muhamad s.a.w. telah mengutus seorang wanita untuk
meminang seorang wanita untuknya.

Utusan tersebut dibenarkan untuk menceritakan atau menggambarkan lebih dari anggota yang dibenarkan melihatnya iaitu muka dan dua tapak tangan. Bahkan dengan cara ini, lelaki tersebut dapat mengetahui rupa bentuk atau sifat yang tidak dibenarkan oleh syarak melihatnya.

LELAKI YANG TIDAK BERKENAN TERHADAP PEREMPUAN YANG DILIHAT

Apabila lelaki tersebut tidak berkenan dengan perempuan yang dilihatnya, hendaklah dia diam. Dan jangan berkata: "Aku tidak
sukakan kamu" atau sebagainya kerana kata-kata seperti ini hanya akan menyakiti hati perempuan tersebut.

HUKUM PEREMPUAN MEMANDANG LELAKI YANG MAHU MEMINANGNYA

Sebagaimana lelaki, perempuan juga disunatkan untuk melihat lelaki yang mahu meminangnya. Kerana perempuan juga
mempunyai perasaan sebagaimana lelaki, di mana ada perkara yang disukai dan dibencinya.

HUKUM MENYENTUH

Di dalam masalah yang lalu, Islam hanya membenarkan melihat sahaja terhadap perempuan yang ingin dipinang dengan
syarat-syarat tertentu. Dengan ini, menyentuh perempuan tersebut adalah haram hukumnya kerana untuk mengetahui cantik atau hodohnya dan cacat celanya tidak perlu dengan sentuhan, memadai dengan melihat.

Saturday, August 14, 2010

Mahu jadi suami yang disayangi

Mahu jadi suami yang disayangi oleh isteri dan berjaya dalam
kehidupan dunia akhirat? Berikut ada 50 petua:

1 Pasang niat dan berdoa untuk menjadi suami terbaik. Tanpa berniat
dan berdoa anda tidak mungkin jadi suami yang cemerlang. Ramai suami
terlupa.

2 Bersyukur kerana mempunyai pasangan hidup. Yakinlah bahawa isteri
anda adalah pasangan terbaik yang Tuhan tentukan untuk anda.
Ketentuan Tuhan adalah yang terbaik.

3 Suami mithali menjadi kebanggaan isteri. Pastikan anda membentuk
sifat positif dan istimewa. Cuba tanya diri apakah sifat atau amalan
yang boleh dibanggakan oleh isteri anda.

4 Setiap hari pulang dengan senyum dan bersemangat. Apabila suami
tersenyum, isteri dan anak-anak akan bahagia dan rahmat Tuhan akan
turun. Senyumlah apabila sampai ke rumah.

5 Pastikan anda ada masa untuk berbual dengan isteri setiap hari.
Semua isteri bahagia apabila dapat berbual dengan suami. Berapa minit
yang anda luangkan unutk berbual dengan isteri setiap hari ?

6 Telefon isteri ataupun hantar SMS sekadar untuk menyatakan yang
anda sayang ataupun rindu pada isteri. Isteri anda akan berasa
seronok dan bahagia apabila mendapat panggilan ataupun mesej
tersebut.

7 Hiburkan hati isteri anda dengan bercerita, buat lawak atau gurauan
yang mesra. Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan
hubungan suami isteri.

8 Pastikan anda bergurau senda dengan isteri di dalam kenderaan
semasa dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja. Ramai
suami membazir masa dengan membisu semasa di dalam kenderaan.

9 Amalkan makan bersama setiap hari. Berbual mesra dan nasihat
menasihati semasa makan. Amalan ini akan menarik hidayat Tuhan dan
mengeratkan hubungan. Elakan berbual perkara yang melalaikan semasa
makan.

10 Ajak isteri mandi bersama sekali sekala. Bergurau senda semasa
mandi bersama adalah sunah yang dapat mengeratkan hubungan suami
isteri.

11 Bantu isteri melakukan kerja rumah. Ini adalah sunah yang dapat
meringankan beban isteri, mengeratkan kasih sayang dan menbahagiakan
pasangan anda.

12 Amalkan mesyuarat keluarga sekerap yang mungkin. Amalan
bermesyuarat menarik hidayat Tuhan,mengeratkan hubungan dan
menyelesaikan banyak masalah.

13 Pastikan penampilan anda anggun, kemas, bersih, wangi, sihat dan
ceria. Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan
penampilan diri sendiri. Mana adil ?

14 Didik isteri dengan memberi nasihat dan perigatan secara hikmah.
Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang
cemerlang. Elakan cakap tak serupa bikin.

15 Berikan nafkah kepada isteri mengikut keperluan keluarga dan
kemampuan suami. Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri
bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri
derita dan rumah tangga terancam.

16 Jadikan penawar hati kepada isteri. Ambil berat keperluan dan
kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang
bahagia membentuk keluarga sejahtera

17 Sentiasa taat kepada semua perintah Tuhan dan memastikan keluarga
juga patuh kepada Tuhan.

18 Suami mithali sentiasa menyimpan rahsia isteri. Ramai suami secara
sengaja ataupun tidak sengaja menceritakan keburukan isteri kepada
orang lain. Ini wajib dihentikan.

19 Muliakan keluarga isteri seperti keluarga sendiri. Ada suami yang
menbeza-bezakan antara keluarganya dan keluarga isteri. Ada suami
yang memusuhi keluarga isteri. Anda bagaimana ?

20 Bentuk sifat cemburu yang positif. Cemburu tanda beriman, sayang
dan endah. Suami yang tidak cemburu adalah dayus. Isteri amat suka
apabila suaminya ada sifat cemburu. Dia rasa dihargai.

21 Jadilah suami yang pemaaf. Syurga isteri di bawah tapak kaki
suami. Maafkanlah isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah
tangga bahagia dan isteri mudah masuk syurga.

22 Tegur kesilapan isteri dengan hikmah dan kasih sayang. Isteri
merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar. Apabila
suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.

23 Gunakan Nabi Muhammad sebagai model. Hidupkan amalan sunah dalam
rumah tangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati
keluarga bagi mendapat hikmah.

24 Mendahulukan keperluan isteri daripada orang lain. Ini adalah
tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain
daripada isterinya. Elakan kesilapan ini.

25 Suruh isteri dirikan sembahyang dan ibadah lain. Apabila
berjauhan, telefon ataupun SMS bagi mengingatkan sembahyang.
Wasiatkan isteri untuk sembahyang fardu dan sunat. Buat pesanan ini
sehingga suami meninggal dunia.

26 Cintai isteri sepenuh hati. Cintai tanpa syarat, bertambah
mengikut usia, penuh kemaafan, memberi tenaga,tidak pernah sensara
serta berteraskan iman dan takwa.

27 Sentiasa berubah secara positif. Sebelum cuba ubah isteri dan
keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut
berubah. Apabila suami cemerlang, isteri akan gemilang.

28 Pamer keprihatian yang tinggi terhadap keluarga. Ramai suami tidak
ambil kisah dengan keluarga mereka.Cuba tanya apa lagi khidmat
tambahan yang patut berikan kepada keluarga.

29 Pamer kematangan yang tinggi. Orang yang matang tenang, sabar,
waras, bijaksana, dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan
masalah.

30 Memuliakan semua perempuan bukan sekadar isterinya. Ramai lelaki
cuba hormat wanita tertentu sahaja.Ramai isteri yang kecewa terhadap
suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk
pembantu rumah.

31 Bentuk beberapa sifat wanita yang terpilih dalam diri suami. Nabi
Muhammad amat pemalu, pemaaf, peka,endah dan mudah menangis. Sifat
wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih
disayangi wanita.

32 Mahir dalam menguruskan keluarga. Peka dengan masalah dan karenah
ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif
penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.

33 Membaiki diri secara berterusan. Tingkatkan iman dan takwa, cuci
hati dengan sembahyang taubat, istighfar,memaafkan dan minta maaf,
berkawan dengan orang yang baik, pendapatan yang berkat dan baiki
amalan dan tindakan.

34 Jadi contoh atau model terbaik untuk keluarga. Doa dan usaha
supaya setiap perbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli
keluarga. Apakah sifat dan amal anda yang dapat dicontohi oleh ahli
keluarga ?

35 Jadikan diri anda pendorong dan motivator berkesan unutk keluarga.
Sentiasa beri galakan dan belaian. Elak marah, kritik ataupun hina
keluarga. Fikir positif dan bersangka baik terhadap keluarga.

36 Tingkatkan ilmu berkenaan agama. Lazimnya, suami yang mendidik
keluarga berkenaan agama. Belajarlahilmu agama dengan niat mendidik
diri dan keluarga.

37 Sentiasa menegakkan kebenaran. Tegas menyatakan apa yang buruk dan
apa yang baik. Elak mengenepikan kebenaran semata-mata bagi menjaga
hati ahli keluarga. Tegakkan kebenaran dengan hikmah.

38 Bertindak tegas dan lemah lembut mengikut situasi. Tegas dalam
menyeru ke arah kebaikan. Lemah lembut dalam menegur dan memberi
nasihat. Tegas sangat orang memberontak, lembut sangat orang pijak.

39 Latih diri memuji dan menghargai isteri. Ramai suami yang pandai
kritik tetapi tidak tahu memuji. Belaian merawat emosi dan fizikal
isteri dan membuat dia terasa disayangi. Cari peluang untuk sentiasa
memuji.

40 Cari peluang untuk bertindak romantis terhadap isteri. Ini
termasuk senyum, lemah lembut, sebut sayang tiga kali sehari, buat
sebelum disuruh, sentuhan sayang, pujian dan memberi hadiah.

41 Fahami yang isteri ingin selalu di sisi suami. Suami pula
berjauhan dengan isteri sekali sekala. Apabila berjauhan, telefon,
SMS ataupun e-mel unutk bertanya khabar, berikan maklumat dan
mengubat rindu.

42 Bentuk kerjasama yang mantap dengan isteri. Pamer kesatuan hati
dan pendapat kepada anak-anak dan orang lain. Wujudkan kerjasama
melaui mesyuarat, berbual, tolak ansur, bermaaf-maafan dan banyak
berdoa.

43 Nilai diri daripada kaca mata isteri. Buang sifat dan amalan yan
isteri benci. Berusaha keras melakukan perkara yang isteri suka.
Apabila isteri bahagia, suami akan bertambah bahagia.

44 Apabila suami melayan isteri seperti mana dia melayan kawan, pasti
isteri bahagia. Bayangkan cara anda melayan isteri sebelum kahwin.
Ulangi layanan itu sekarang. Pasti hebat kesannya.

45 Suami wajar belajar jadi mengikut setia. Patuhi cadangan,
pandangan dan pandapat isteri yang betul. Jangan bangkang perkara
yang baik. Kawal macho dengan saksama.

46 Buat undang-undang dalam rumah tangga. Apabila suami marah, isteri
mesti senyap. Apabila isteri marah,suami mesti senyap. Ini
mengelakkan daripada bergaduh. Orang tidak boleh bergaduh sendirian.

47 Latih gerak batin anda supaya serasi dengan gerak batin isteri.
Serasikan gerak batin dengan berdoa, patuh perintah Tuhan, maafkan
isteri, bersangka baik dan lakukan perkara baik untuk isteri mengikut
sebarang lintasan dalam hati.

48 Pimpin isteri dengan nasihat dan kasih sayang. Pesan selalu dan
nasihat sekali-sekala. Waktu terbaik nasihat adalah semasa rehat,
minum petang, waktu bersiar-siar dan semasa hendak tidur.

49 Seimbangkan hidup dengan sempurna. Rajin di tempat kerja, rajin
juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri.
Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang,
sabar juga dengan isteri. Di luar dan di dalam rumah serupa.

50 Urus stres dengan sempurna supaya keluarga tidak terjejas.
lakuakan riadah, berdiet, hentikan merokok,bercampur dengan orang
positif, bermain dengan bayi, tengok ikan di akuarium, menyanyi,
sembahyang taubat dan maafkan semua orang.

Wednesday, August 11, 2010

Analisis peribadi dengan bulan kelahiran

Analisis peribadi dengan bulan kelahiran ..

Berikut disenaraikan kajian mengenai bulan dan sikap anda, yang telah dijalankan oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah. Artikel ini diambil dari Ruangan Artikel myMasjid. Anda boleh menyemak sendiri ciri-ciri ini dalam diri anda dan menjadi salah satu pengetahun untuk mengenali sahabat dan muhasabah diri.

JANUARI

Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik. Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik. Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan. Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur. Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam. Pandai mengambil hati orang lain. Pendiam kecuali telah dirangsang. Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi. Mudah mendisiplinkan diri sendiri. Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema. Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya. Cukup sayang pada kanak-kanak. Suka duduk di rumah. Setia pada segala-galanya. Perlu belajar kemahiran bersosial. Sifat cemburu yang sangat tinggi

FEBRUARI

Berfikiran abstrak. Sukakan benda yang realiti dan abstrak. Bijak dan pintar Berpewatakan yang mudah berubah. Mudah menawan orang lain. Agak pendiam. Pemalu dan rendah diri. Jujur dan setia pada segalanya. Keras hati untuk mencapai matlamat. Tidak suka dikongkong. Mudah memberontak apabila dikongkong. Suka kegiatan yang lasak. Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif. Mudah mempamerkan marahnya. Tidak suka benda yang remeh-temeh. Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya. Sangat berani dan suka memberontak. Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya. Pemerhatian yang tajam. Suka hiburan dan sukan. Suka benda yang bersifat seni. Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran. Berkecenderungan pada benda yang tahyul. Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros. Belajar untuk mempamerkan emosi.

MAC

Berpesonaliti menarik dan menawan. Mudah didampingi. Sangat pemalu dan pemendam rasa. Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati. Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran. Suka pada kedamaian. Sangat peka pada orang lain. Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain. Tidak cepat marah dan sangat amanah. Tahu membalas dan mengenang budi. Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam. Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal. Suka berangan-angan. Suka melancong. Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi. Kelam kabut dalam memilih pasangan. Suka dengan hiasan rumahtangga. Punya bakat seni dalalm bidang muzik. Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik. Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan

APRIL

Sangat aktif dan dinamik. Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal. Sangat menarik dan pandai menjaga diri. Punya daya mental yang sangat kuat. Suka diberi perhatian. Sangat diplomatik (pandai memujuk ). Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang. Sangat berani dan tiada perasaan takut. Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah. Emosi cepat terusik. Cuba kawal perasaan. Kecenderungan bersifat pendendam. Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan. Kuat daya ingatan. Gerak hati yang sangat kuat. Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain. Berpenyakit disekitar kepala dan dada. Sangat cemburu dan terlalu cemburu

MEI

Keras hati & degil. Kuat semangat & bermotivasi tinggi. Pemikiran yang tajam. Mudah marah apabila tidak dikawal. Pandai menarik hati & perhatian orang lain . Perasaan yang amat mendalam. Cantik dari segi mental & fizikal. Tidak perlu dimotivasikan. Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain. Mudah dipujuk. Bersikap sistematik (otak kiri). Suka berangan. Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu. Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit. Daya khayalan yang tinggi. Permikiran yang tajam. Pandai berdebat. Fizikal yang baik. Kelemahan sistem pernafasan. Suka sastera, seni & muzik serta melancong. Tidak berapa suka duduk di rumah. Tidak boleh duduk diam. Tidak punya ramai anak. Rajin dan bersemangat tinggi. Agak boros.

JUN

Berfikiran jauh & berwawasan. Mudah ditawan kerana sikap baik. Berperangai lemah lembut. Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood. Idea yang terlalu banyak di kepala. Bersikap sensitif. Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir). Sukar melakukan sesuatu dengan segera. Bersikap suka menangguh-nangguh. Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik. Cepat marah & cepat sejuk. Suka bercakap & berdebat. Suka buat lawak & bergurau. Otaknya cerdas berangan-angan. Mudah berkawan & pandai berkawan. Orang yang sangat tertib. Pandai mempamerkan sikap. Mudah kecil hati. Mudah kena selsema. Suka berkemas. Cepat rasa bosan. Sikap terlalu memilih & cerewet. Kurang mempamerkan perasaan. Lambat untuk sembuh apabila terluka hati. Suka pada barang yang berjenama. Mudah menjadi eksekutif. Kedegilan yang tidak terkawal. Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.

JULAI

Sangat suka didamping. Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki. Agak pendiam kecuali dirangsang. Ada harga dan maruah diri. Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan. Mudah dipujuk dan bercakap lurus. Sangat menjaga hati orang lain. Sangat peramah. Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya. Berjiwa sentimental. Jarang berdendam. Mudah memaafkan tapi sukar melupakan. Tidak suka benda remeh-temeh. Membimbing cara fizikal dan mental. Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang. Layanan yang serupa terhadap semua orang. Tinggi daya simpati. Pemerhatian yang tajam. Suka menilai orang lain melalui pemerhatian. Mudah dan rajin belajar. Suka muhasabah diri. Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama. Suka mendiamkan diri. Suka duduk di rumah. Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan. Tidak agresif kecuali terpaksa. Lemah dari segi kesihatan perut. Mudah gemuk kalau tak kawal diet. Minta disayangi. Mudah terluka hati tapi lambat pulih. Terlalu mengambil berat. Rajin dalam membuat kerja

OGOS

Suka berlawak. Mudah tertawan padanya. Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain. Berani dan tidak tahu takut. Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan. Pandai memujuk orang lain. Terlalu pemurah & bersikap ego. Nilai harga diri yang sangat tinggi. Dahagakan pujian. Semangat juang yang luar biasa. Cepat marah & mudah mengamuk. Mudah marah apabila cakapnya dilawan. Sangat cemburu. Daya pemerhatian yang tajam & teliti. Cepat berfikir. Fikiran yang berdikari. Suka memimpin & dipimpin. Sifat suka berangan. Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat. Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk. Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit. Belajar untuk bertenang. Sikap kelam kabut. Romantik, pengasih dan penyayang. Suka mencari kawan

SEPTEMBER

Sangat bersopan santun & bertolak ansur. Sangat cermat, teliti & teratur. Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik. Pendiam tapi pandai bercakap. Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati. Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur. Kerja yang dilakukan sangat sempurna. Sangat sensitif yang tidak diketahui. Orang yang banyak berfikir. Daya pentaakulan yang baik. Otak bijak & mudah belajar. Suka mencari maklumat. Kawal diri dari terlalu mengkritik. Pandai mendorong diri sendiri. Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia. Suka sukan, hiburan & melancong. Kurang menunjukkan perasaannya. Terluka hatinya sangat lama disimpan. Terlalu memilih pasangan. Sukakan benda yang luas. Bersistematik.

OKTOBER

Suka berbual. Suka orang yang sayang padanya. Suka ambil jln tengah. Sangat menawan & sopan santun. Kecantikan luar & dalam. Tidak pandai berbohong & berpura-pura. Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan. Sentiasa berkawan. Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama. Cepat marah. Macam pentingkan diri sendiri. Tidak menolong orang kecuali diminta. Suka melihat dari perspektifnya sendiri. Tidak suka terima pandangan orang lain. Emosi yang mudah terusik. Suka berangan & pandai bercakap. Emosi yang kelam kabut. Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan). Suka melancong, bidang sastera & seni. Pengasih, penyayang & lemah lembut. Romantik dalam percintaan. Mudah terusik hati & cemburu. Ambil berat tentang orang lain. Suka kegiatan luar. Orang yang adil. Boros & mudah dipengaruhi persekitaran. Mudah patah semangat

NOVEMBER

Banyak idea dalam perkara. Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya. Berfikiran kehadapan. Berfikiran unik dan bijak. Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa. Pemikiran yang tajam. Daya firasat yang sangat halus dan tinggi. Sesuai jadi seorang doktor. Cermat dan teliti. Personaliti yang dinamik. Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia. Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra. Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran. Terlalu degil dan keras hati. Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya. Tak suka marah kecuali digugat. Mudah ambil berat terhadap orang lain. Pandai muhasabah diri. Cara berfikir yang lain dari orang lain. Otak yang sangat tajam. Pandai mendorong diri sendiri. Tidak hargai pujian. Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu. Cuba sampai berjaya. Badan yang sasa. Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik. Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang. Suka duduk d irumah. Sangat rajin dan berkemampuan tinggi. Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia. Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi. Bercita-cita tinggi. Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER

Sangat setia dan pemurah. Bersifat patriotik. Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan. Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa. Bercita-cita tinggi. Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi. Seronok bila didampingi. Suka bercampur dengan orang. Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai. Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur. Tidak pandai berpura-pura. Cepat marah. Perangai yang mudah berubah-ubah. Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi. Benci pada kongkongan. Suka berlawak. Pandai buat lawak dan berfikiran logik

Monday, August 9, 2010

Perbezaan Ikan Keli Memakan Bahan Haram Dan Halal .

ikan keli

Haram:

(Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)

· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak

Halal:

(Ikan yang diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)

· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Thursday, August 5, 2010

Lelaki yang bakal ke neraka

Pertama:- Ayahnya
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.

Kedua:- Suaminya
Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam diri......walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Ketiga:- Abang-abangnya
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula abang-abangnya.....jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM ....tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Keempat:- Anak Lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak.......nantikan tarikan ibunya. Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat...maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami /abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar tidak silap firman ALLAH S.W.T.:-

"HAI ANAK ADAM PERIHARALAH DIRI KAMU SERTA AHLIMU DARI API NERAKA, DIMANA BAHAN PEMBAKARNYA IALAH MANUSIA DAN BATU-BATU....."

Hai wanita, kasihankan ayah anda, suami anda, abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda...kesiankanlah mereka dan diri kamu sendiri......jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan ikhlas..

Akhir kata, marilah kita berdoa agar kita semua terselamat dari ditarik dan tertarik....oleh mana-mana pihak ?????

Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH S.W.T. nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA... semua kaum muslim
masuk syurga..... janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji ALLAH S.W.T.

SEMOGA KITA SEMUA TERGOLONG DARI AHLI SYURGA YANG MEMASUKI-NYA TANPA HISAB.

Tuesday, August 3, 2010

Lelaki hensem vs lelaki tak hensem pd pandangan wanita

Lelaki hensem vs lelaki tak hensem pd pandangan wanita


Kalau lelaki handsome pendiam
Perempuan akan cakap:: woow, cool giler...
kalau lelaki tak handsome pendiam
Perempuan akan cakap: eh perasan bagus...

kalau lelaki handsome berbuat jahat
Perempuan akan kata: nobody's perfect
kalau lelaki tak handsome berbuat jahat
perempuan akan cakap: memang.... muka pun macam pecah rumah!

kalau lelaki handsome menolong perempuan yg diganggu
perempuan akan cakap: wah.. machonya.. macam hero filem!
kalau lelaki tak handsome menolong perempuan yang diganggu
Perempuan akan kata: entah2 kawan dia...

kalau lelaki handsome dapat perempuan cantik
perempuan akan kata: sepadan sangat...
kalau lelaki tak handsome dapat perempuan cantik
perempuan akan kata: mesti kena bomoh perempuan tuh!

kalau lelaki handsome ditinggal kekasih
perempuan akan kata: jangan sedih, kan saya ada..
kalau lelaki tak handsome ditinggal kekasih
perempuan akan kata:...(terdiam, tapi telunjuknya
meliuk-liuk dari atas ke bawah, patutlah, tengok saja luarannya)...

kalau lelaki handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: perasaannya halus...penuh kasih sayang
kalau lelaki tak handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: sesama keluarga memang harus menyayangi...

kalau lelaki handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: matching... hebat luar dalam
kalau lelaki tak handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: bang, bosnya mana?...

kalau lelaki handsome tak mau bergambar
perempuan akan cakap: pasti takut kalau2 gambarnya tersebar
kalau lelaki tak handsome tak mau bergambar
perempuan akan kata: tak sanggup melihat hasilnya ya?...

kalau lelaki handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap:ini barulah lelaki gentlemen
kalau lelaki tak handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap: naluri pembantu, memang begitu....

kalau lelaki handsome bersedih hati
perem puan akan cakap: let me be your shoulder to cry on
kalau lelaki tak handsome bersedih hati
perempuan akan kata: kuat nangis!! lelaki ke bukan ni?


hehehehehe......
begitulah naluri pompuam....

Sunday, August 1, 2010

Kerugian Wanita Menolak Perkahwinan

Sepertimana yang diberitakan kepada kita oleh akhbar Berita Harian, hari ini terdapat segolongan wanita yang menolak perkahwinan. Antaranya memandang perkahwinan sebagai satu bebanan yang menyekat kebebasan.

Bila berkahwin, kuasa mutlak dalam menentukan hidup berubah dan terpikul pula dengan kerja-kerja mengurus rumahtangga dan anak-anak.
Justeru itu ramai yang lebih rela jadi andartu walaupun pada hakikatnya, ianya tidak dapat memberi kebahagiaan pada jiwa. Ada juga yang tidak berkahwin disebabkan terlalu memilih calon yang sekufu dan ada yang tidak sempat memikirkan perkahwinan kerana terlalu sibuk dengan tugas-tugas dan karier kerjanya.

Sebelum ini saya ada memberi pandangan bagaimana hendak menyelesaikan masalah andartu. Kali ini saya akan dedahkan pula tentang kerugian wanita yang tidak mahu bekahwin; tetapi bukan kepada wanita yang tidak berkahwin kerana tiada jodoh. Kalau sudah tidak ada jodoh, wanita tersebut tidak boleh dipersalahkan kerana sudah takdir menentukan demikian. Masalahnya sekarang, terdapat wanita yang ada peluang berkahwin tetapi menolak dengan alasan-alasan sepertimana yang saya sebutkan di atas tadi.

Perkembangan tentang wanita yang tidak gemar berkahwin bukan sahaja berlaku di dalam masyarakat bukan Islam tetapi juga berlaku di kalangan masyarakat Islam. Sikap demikian bukan sahaja bertentangan dengan kehendak ajaran Islam yang menggalakkan perkahwinan tetapi juga bertentangan dengan fitrah semulajadi manusia yang hidupnya memerlukan pasangan. Bahkan sunnatullah kejadian manusia, ada lelaki dan ada wanita yang saling memerlukan antara satu sama lain. Ibarat talian elektrik yang memerlukan positif dan
negatif untuk melahirkan cahaya.

Di Malaysia, walaupun terdapat di dalam masyarakat Islam sikap memilih hidup membujang tetapi tidak begitu berleluasa seperti di barat. Sungguh pun demikian pada pandangan Islam, orang yang tidak berkahwin dianggap jelek. Menyerupai para pendita Kristian. Golongan ini juga tidak akan mendapat kesempurnaan dalam agama dan mengalami kerugian di dunia dan di akhirat.

Kejelekan tidak berkahwin khususnya bagi kaum wanita, adalah lebih banyak berbanding dengan lelaki. Kerana umumnya bagi kaum wanita, pintu syurga lebih banyak bermula dan berada di sekitar rumahtangga, suami dan anak-anak. bagi kaum wanita, untuk mendapat maqam salehah dan menjadi ahli syurga di akhirat adalah amat mudah.

Ini adalah berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w.:
“Sekiranya seorang wanita dapat melakukan empat perkara iaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga maruah dan taat kepada suami maka masuklah syurga mana-mana yang ia kehendaki.”

Sekiranya seorang wanita itu tidak berkahwin, ia tidak akan dapat mencapai kesempurnaan pada maqam yang keempat. Walau sehebat mana sekalipun ia bersembahyang, berpuasa dan menjaga maruah, wanita yang tidak berkahwin tidak akan mendapat kelebihan pada mentaati suami. Sedangkan kelebihan mentaati suami mengatasi segala-galanya bagi seorang wanita, sehinggakan redha Allah s.w.t. pun bergantung kepada redha suami.

Selain daripada itu di antara kelebihan wanita yang berkahwin bahawa ia akan diberi pahala seperti pahala jihad fisabilillah di kala mengandung. Apabila ia menyusukan anak maka setiap titik air susu akan diberi satu kebajikan. Berjaga malam kerana mengurus anak akan diberi pahala seperti membebaskan 70 orang hamba. Wanita yang berpeluh kerana terkena bahang api ketika memasak untuk keluarganya akan dibebaskan daripada neraka. Bagi wanita yang mencuci pakaian suminya akan diberi 1000 pahala dan diampuni 2000 dosa. Lebih istimewa lagi ialah bagi wanita yang tinggal di rumah kerana mengurus anak-anak akan dapat tinggal bersama-sama Rasulullah s.a.w di syurga kelak.

Bahkan wanita yang rela dijimak oleh suami juga akan mendapat pahala dan lebih hebat lagi bagi wanita yang mati kerana bersalin akan mendapat pahala seperti pahala syahid. Semua kelebihan-kelebihan ini tidak akan dapat diperolehi bagi wanita yang menolak perkahwinan. Malah di dunia akan selalu berada di dalam fitnah dan di akhirat menjadi golongan yang rugi. Oleh itu wanita dianjurkan berkahwin apabila telah menemui pasangan yang sekufu. Yang dimaksudkan sekufu yang utama ialah dari segi iman, walaupun lelaki tersebut telah berkahwin.

Sabda Rasulullah s.a.w:
“Apabila datang kepada kamu lelaki yang beragama dan berakhlak maka kahwinlah dia, kalau tidak akan timbul fitnah dan kebinasaan." Para sahabat bertanya, “Bagaimana kalau ia telah berkahwin?” Jawab Baginda s.a.w, “Kahwinilah juga ia (diulang sebanyak tiga kali).”

Begitulah besarnya pahala bagi wanita yang berkahwin. Tidak perlu bersusah-payah untuk keluar rumah seperti kaum lelaki atau berslogan seperti kebanyakan wanita hari ini. Hanya dengan duduk di rumah sebagai seorang isteri dan ibu sudah memperolehi banyak pahala. Kalau suami redha dengan perlakuan seorang isteri itu maka akan terus masuk syurga tanpa melalui kesukaran.

Nikmat ini tidak akan dapat diperolehi oleh wanita yang menolak perkahwinan kerana dia telah menolak untuk menjadi calon wanita salehah yang berada dibawah naungan suami.

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...