Wednesday, September 14, 2016

Bukit Begunan di Sarawak & Jalan Karak di Pahang


Jika di Pahang terkenal dengan Jalan Karak Lama yang ada cerita urban legend seperti gangguan hantu makan orang, gangguan volkswagen kuning, hantu Jepun berkawadlah macam-macam lagi. Itu semua cerita turun temurun dari mulut ke mulut. Nak taip panjang pasal cerita hantu, boleh baca entri pasal misteri Karak kat SINI.

Di Sarawak juga terdapat sebuah jalan yang tinggi berbukit bernama Bukit Begunan. Jalan ini agak sunyi dan lengang terutama waktu malam dan di tepinya hutan. Diceritakan dari mulut ke mulut tempat ini juga agak 'keras'. Diceritakan dulu ada yang memandu kereta dan tak nampak jalan, ada orang tahan di tengah jalan minta tumpang dll. Betul atau tidak itu hanyalah cerita orang. Mungkin benar mungkin tidak.

Kedua jalan ini mempunyai persamaan iaitu mempunyai statistik kemalangan yang kerap. Setakat saya menggunakan kedua jalan ini memang tak pernah jumpa apa yang pelik pun seperti kata orang kecuali kerap kali melihat kemalangan dan kerosakan jalan. Semua ini berpunca dari beberapa faktor seperti pemanduan, keadaan jalan, cuaca dll. Jika sebut sahaja kawasan Bukit Begunan, Sri Aman sememangnya ramai pengguna kenderaan akan mengeluh disebabkan oleh kerosakan laluan jalan raya di situ.

Ini kerana kerosakan berupa keretakan dan pecahan tar atas jalan raya tampak nyata di laluan menurun menuju ke arah Sri Aman jika pengguna memandu kenderaan mereka datang dari arah Kuching. Namun kini jalannya sudah dilebarkan sedikit untuk keselesaan memotong lori apabila mendaki dan menuruni bukit tersebut.

Lebih membahayakan lagi ialah ketika pemandu dari arah Kuching cuba memasuki lorong pengguna kenderaan yang datang dari arah Sri Aman disebabkan oleh kerosakan jalan raya di situ ketika hujan turun di kawasan Bukit Begunan itu. Begitu juga keadaannya di Jalan Karak Lama, jalannya agak bengkang bengkok dan di kelilingi hutan tebal serta ketiadaan lampu jalan membahayakan pengguna terutama waktu malam. Kalau ada binatang pelik-pelik melintas tak ke naya. Nanti jadi kes langgar lari pulak.

Yang merisaukan apabila ada pihak yang tak bertanggungjawab menabur paku, minyak, meletakkan kayu/ranting kayu untuk kepentingan tertentu. Ini yang kerap terjadi di Bukit Begunan dan Jalan Karak ni elok saja ada kereta kemalangan atau rosak disebabkan perkara-perkara di atas,akan ada lori towing datang. Memang misteri (huh). So moral of the story, tak ada apa yang misterinya jika berhati-hati dan memandu secara berkhemah. 

Apa yang penting kita sentiasa berhati-hati ketika memandu dan sentiasa memulakan perjalanan dengan doa. InsyaAllah perjalanan akan selamat, inilah pesan uwan saya suatu ketika dulu; "Bace do'o sebelum berjalan adik Azim". Memang betul kalau bace doa, rase perjalanan tu sekejap saja tak terasa. Lagi 1 elakkan bercakap besar "eleh takde papelah jadi" "oknyer takde pape aku terer la" dll, mulut tu perlu sentiasa dijaga.

Pesanan uwan sentiasa akan saya ingat. Oklah sampai disini dulu kite yakk. Panjang pulok karangan 20 sen aku ni heheheh skema pulok tuuu.. Wassalam.





Doa naik kenderaan, diikuti dengan bacaan ayat kursi. Amalkanlah mudoh aje yakk


P/S : Pernah lalu Bukit Begunan naik moto EX5 jam 5.30 pagi, Jalan Karak Lama jam 9.00 malam hehehe. Kena hujan kena panas semua merasa dah. Alhamdulillah tak melalui dah semua tu sejak pakai kereta.

Saturday, August 20, 2016

Cerita 2 jaguh badminton, seorang Cina seorang Melayu

Cerita dua jaguh badminton negara. Seorang berketurunan Melayu, seorang berketurunan Cina.

Sekitar tahun 1999, pada usia 17 tahun, seorang mamat Cina yang bernama Lee Chong Wei terpilih menyertai latihan pusat skuad badminton negara. Antara tenaga jurulatih skuad negara ketika itu, mamat Melayu bernama Misbun Sidek.

Lebih tujuh tahun Misbun bimbing Chong Wei, dan dalam tempoh itu lah hubungan Misbun dan Chong Wei semakin erat.

Usai tamat final Sukan Olimpik 2012 yang lalu, meskipun tewas kepada Lin Dan, antara orang pertama yang Lee Chong Wei hubungi adalah Misbun Sidek.

Pernah juga, disebabkan rejim latihan Misbun yang rigid, Chong Wei sampai menangis kepenatan. Tetapi Chong Wei dengan bimbingan Misbun, tidak pernah berputus asa.

Chong Wei pada tahun 2011 pernah kata, "Misbun lebih daripada seorang jurulatih. Beliau umpama ayah saya".

Misbun selepas kemenangan All England 2010 pernah kata, "Chong Wei anak didik paling disiplin saya pernah jumpa. Kalau dia kalah, ia bukan sebab dia tidak berlatih, tapi sebab penat atau kecederaan."

Misbun berketurunan Melayu, Chong Wei berketurunan Cina. Tapi ini tidak menghalang mereka daripada menjadi "the dynamic duo". Tanpa Misbun, siapa Chong Wei. Tanpa Chong Wei, siapa Misbun.

Kita menang sama-sama.
Kita kalah sama-sama.
Kita bangkit semula sama-sama.

Ini semangat perpaduan, ini semangat satu Malaysia.

Well written about this great sportman: DARI KESAKITAN, KERINGAT DAN AIRMATA...

Untuk Datuk Lee Chong Wei sampai ke peringkat ini bukan mudah. Tergolek, terjatuh, tersembam, tertiarap atas gelanggang adalah 'makanannya'. Masuk keluar hospital dah macam 'percutiannya', dihina bila kalah dah jadi 'rutinnya'...malah sampai satu peringkat kena keji, kena kutuk bila gagal ujian doping hingga dikecam bagaikan dirinya tiada lagi maruah.

Sebab itu walau belum menggenggam emas, Chong Wei sebenarnya telah pun mendapat 'emas' untuk dirinya sendiri. Keazaman, semangatnya memang luar biasa...terlalu luar biasa. Walaupun sering kalah dengan Lin Dan, dia sanggup bertahun-tahun berusaha sehingga malam tadi akhirnya Lin Dan terpaksa akur...bukan saja terpaksa akur dengan taktikal permainan Chong Wei, tetapi terpaksa akur dengan kesungguhan sahabat baiknya itu.

Dan jangan terkejut seandainya Chong Wei kalah dalam final nanti, semua kehebatannya malam tadi akan terkubur dan tidak akan dikenang lagi.

Tetapi Chong Wei tetap Chong Wei, kalau dia mahu tunduk pada kebencian dan sikap hipokrit manusia, dia dah lama 'mati' di negara tercinta ini.

Salute untuk Chong Wei, emas yang diburunya itu sebenarnya jauh lebih kecil nilainya berbanding pengorbanannya selama ini.

Ini realiti!

#LCW #leechongwei #dlcw

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...