Sunday, May 31, 2015

Antara Dialog Yang Diingati Dalam Filem P-Ramlee

Salah satu elemen yang dilihat paling kuat dalam filem-filem terbitan, arahan serta lakonan Seniman Agung, Allahyarham Tan Sri P.Ramlee adalah menerusi pengucapan dialog atau pengucapan bagi setiap watak-watak yang ditonjolkannya.
Boleh dikatakan, hampir keseluruhan dialog P Ramlee mudah diingati khususnya dalam filem-filemnya yang bercorak komedi kerana P.Ramlee tahu, masyakat lebih muda menerima komedi berbanding yang lain berdasarkan kepada dialog serta tingkah laku yang dibentuknya.
Sesetengah dialog itu barangkali kedengaran kasar dan agak keterlaluan, namun apa yang menghairankan, penerimaan komuniti masyarakat terhadap dialog-dialog itu tidak sejengkel yang dijangka. Mungkin kerana P.Ramlee bijak mengadunkan senario dan dialog kasar itu bersesuaian dengan suasana atau keadaan.
Tidak terlalu 'melampau' untuk di halwa telinga penonton sebaliknya wujud satu perasaan positif pada hati kita yang itu adalah gurauan jenaka sebenarnya.
Berbalik kepada dialog, memilih 10 antara ratusan dialog menarik beliau bukanlah satu tugas atau kerja yang mudah. Setiap individu mungkin mempunyai dialog kegemaran yang menjadi pilihan mereka. Namun setelah berbincang di kalangan warga editor Murai, ini adalah antara 10 dialog paling berkesan dalam filem P Ramlee yang hingga sekarang masih melekat serta menjadi ikutan di kalangan kita semua.
1) "Walaupun rupamu tidak ku kenal, tetapi lobang hidungmu tetap menjadi pojaan hatiku....."
Seniman Bujang Lapok - Aziz (Aziz Sattar) ketika menjiwai watak screen testnya kepada Director Ahmad Nesfu.
2) Alkisaaaaahhh...Tayiiibbbb....Alkisah maka tersebutlah kisahhhhh.... Tayiiiibbbbbb...Sang kancil datang beramai-ramai mengadap ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Firauuuunnn...Mana Firaunnn pakai sultaaaannnn....
Entaah.....
Pendekar Bujang Lapok - Aziz, Sudin dan Ramli cuba menunjukkan kepandaian masing-masing dalam membaca surat, sedangkan ketiga-tiganya buta huruf.
3) Kalau hang pi Alor Staq, kepala hang aku putaq.....
Masam-Masam Manis - watak mak Norkiah kepada Cikgu Shaari, yang kebetulan bermusuhan dengan jirannya tanpa menyedari jirannya itu Norkiah, kekasihnya sendiri.
4) 1 untuk engkau.. 1 untuk aku, 2 untuk engkau 2 untuk aku, 3 untuk engkau, 3 untuk aku.. lepas 3 apa? hentam sajalah, hentam sajalah untuk kau , hentam sajalah untuk aku, lepas hentam sajalah.. bedallah untuk kau, bedallah untuk aku, ehh .. dalam dunia mana ada huruf bedallah, ehh.. dalam dunia mana ada huruf bedallah untuk kau, ehh.. dalam dunia mana ada huruf bedallah untuk aku.........................
Nujum Pak Belalang - dua orang pencuri, Badan & Nyawa sedang mengagihkan harta pencurian mereka.
5) Aku lesing karang (beserta aksi)
Labu Labi - Aksi Haji Bakhil memarahi pembantu rumahnya, Labu & Labi.
6) Kesiaaannn.........
Madu Tiga - Rafi, pembantu kepada Jamil diarahkan berlakon untuk melindungi pembohongan Jamil.
7) Alamaaak.. nombor dua lagi lah. Nombor dua lagi lah. Apa boleh buat, nombor dua lagi lah. Mari kita lihat siapa yang kenaaa
Ali Baba Bujang Lapok - Sarjan ketika menganjurkan permainan dadu kerana gajinya dipotong.
8) Haah, itu baru demokrasi.....Demokrasi apa???..... Demokrasi terpimpin....Terpimpin kepala hotak kau!!!
Tiga Abdul - Abdul Wahab dan Abdul Wahib sedang berbincang tentang proses pembahagian harta setelah ayahanda mereka meninggal nanti.
9) Abang Sudin, 20 sen...
Bujang Lapok - Ayu meminta upah sebagai tanda menyimpan rahsia hubungan kakaknya, Eton dan Sudin.
10) Cobaaan
Pendekar Bujang Lapok - Ramli, Ajis dan Sudin begitu asyik dalam mendalami ilmu persilatan mereka sehingga tidak lagi dapat membezakan realiti dan cubaan.
Banyak lagi sebenarnya dialog atau ucapan dari filem-filemnya yang boleh membuatkan kita tak kering gusi. Senarai di atas hanya sebahagian sahaja dari ratusan yang ada.
Al-Fatihah kepada mereka yang telah tiada...

Negara- Negara Terkaya Di Asia 2015

Keluaran Dalam Negara Kasar atau KDNK per kapita adalah nilai pasaran semua barangan yang dikeluarkan oleh sesebuah negara dalam sesuatu tempoh masa.
Kadang-kadang, sebuah negara yang menjadi sangat kaya tetapi rakyatnya hidup dalam kemiskinan seperti yang berlaku di Afrika. Sebaliknya berlaku di Asia, kekayaan diberikan sama rata supaya rakyat dapat merasai kekayaan itu. Jadi, untuk menentukan negara-negara Asia yang paling kaya, KDNK dikira mengikut keadaan hidup rakyat di negara-negara terlibat.
Memetik sumber dari sebuah portal [Disini], di bawah adalah antara 9 negara terkaya di asia 2015.
9. BAHRAIN
2
Matawang : Bahraini Dinar
GDP per capita: RM125,000
Bahrain adalah sebuah pulau kecil di bahagian barat Teluk Parsi. Negara ini hanya sebesar 34 batu panjang dan 11 batu lebar. Ia mempunyai penduduk seramai 1.2 juta dan lebih 600,000 adalah bukan warganegara. Pendapatan negara ini datang daripada pelaburan yang besar di dalam perbankan, pelancongan dan minyak.
8. JAPAN.
2
Matawang: Japanese Yen
GDP per capita: RM133,000
Jepun telah digambarkan sebagai dunia yang berasingan. Tanah Matahari Terbit mempunyai ekonomi yang dinamakan ekonomi negara ketiga terbesar pada tahun 2012 dan yang keempat terbesar selepas Amerika Syarikat, China dan India, dari segi kuasa beli.
7. KUWAIT.
2
Matawang: Kuwaiti dinar
GDP per capita: RM143,000
Ekonomi Kuwait berasaskan petroleum dengan jumlah penduduk sebanyak 2.2 juta. Ia mempunyai rizab minyak kelima terbesar di dunia dan diklasifikasikan oleh Bank Dunia sebagai negara berpendapatan tinggi.
6. TAIWAN.
2
Matawang: New Taiwan dollar
GDP per capita: RM143,266
Pada separuh kedua abad ke-20, ekonomi Taiwan mengalami pertumbuhan pesat dan perindustrian, meletakkan negara ini ke dalam ekonomi perindustrian yang maju. Hari ini Taiwan berorientasikan eksport yang dinamik dengan secara beransur-ansur mengurangkan penglibatan kerajaan dalam pelaburan dan perdagangan asing.
5. BRUNEI
2
Matawang: Brunei dollar
GDP per capita: RM198,000
Brunei menduduki tempat kelima di dalam KDNK per kapita pada kuasa beli di dunia. Ia kebanyakannya dicapai kerana ia mempunyai 0% hutang awam. Brunei adalah negara kelima terkaya di dalam bidang petroleum dan gas asli, menurut Forbes. Ekonomi brunei adalah campuran keusahawanan asing dan domestik, peraturan kerajaan, langkah-langkah kebajikan, serta tradisi kampung.
4. HONG KONG
2
Matawang: Renminbi
GDP per capita: RM199,536
Hong Kong menjadi salah satu pusat antarabangsa yang paling penting selepas London dan New York City dan mata wang negara ini adalah lapan mata wang yang paling banyak diniagakan di peringkat antarabangsa.
3. MACAU
2
Matawang: Macanese pataca
GDP per capita: RM214,000
Di tempat ketiga adalah salah satu daripada 2 Kawasan Pentadbiran Khas Republik China, Macau. Ekonomi negara ini sebahagian besarnya datang daripada pelancongan.
2. SINGAPORE
2
Matawang: Singapore dolar
GDP per capita: RM230,000
Pembangunan pesat Singapura telah menjadikan negara ini kuat di dalam hal ehwal global kerana ia adalah salah satu ahli pengasas Pertubuhan Negara Negara Asia Tenggara (ASEAN). Singapura adalah sebuah negara yang mesra perniagaan berteknologi tinggi.
1. QATAR
2
Matawang: Singapore dolar
GDP per capita: RM353,000
Tempat pertama di dalam senarai adalah tidak lain tidak bukan adalah Qatar, negara paling kaya di dunia per kapita, dengan pendapatan yang tinggi, ekonomi maju disokong oleh rizab gas asli ketiga terbesar di dunia dan simpanan minyak yang melebihi 25 bilion tong. Pada suatu masa dahulu, ekonomi negara ini bergantung kepada perikanan dan mutiara yang kemudiannya berubah laluan selepas penemuan minyak yang mengubah ekonomi negara serta taraf hidup rakyat.
Sumber: HarianBlogger
- See more at: http://www.anasuffian.com/2015/05/senarai-negara-terkaya-di-asia-bagi.html?m=1#sthash.f1bKsOa8.dpuf

Saturday, May 30, 2015

Cara Buat Jeruk Mangga

Care2 Buat Jeruk Mangga..


Gecor liur nengok mangga ija je dek pokok, moh kait.buat jeruk sedak kunyoh smbil nengok tb...

Bahan-bahannya:-

8-10 biji mangga muda
1 sudu makan kapur makan
3 sudu besar garam kasar
1-2 cawan gula pasir
2 sudu makan cuka masakan (tambahan)
air secukupnya.

Cara-caranya:-

Kupas kulit mangga (jika buah mangga besar) tetapi jika pelam pauh...hanya bersihkan kulitnya dan kemudian belah dua....buang biji dan selaputnya.

Rendam pelam/mangga tadi dalam bekas yang berisi bancuhan kapur masakan selama 15 minit. Rendaman air kapur amat penting untuk jeruk pelam ranggup. Jangan abaikan step yang ini.

Buang air kapur dan basuh sekali lagi pelam/mangga tersebut....toskan.

Masukkan mangga dalam bekas bertutup. Tuangkan bancuhan air + garam kedalamnya. Tuang bancuhan garam tadi sehingga seinci melepasi buah mangga. Tutup rapat bekas dan peram selama 2 hari.

Selepas rendam 2 hari....buang air garam tadi dan kemudian masukkan air suam kedalam bekas tersebut sehingga separas mangga dan biarkan selama 4 jam
Dalam masa yang sama anda boleh masak gula + air sehingga mendidih dan kemudian biarkan ia sejuk.

Apabila air gula sudah sejuk....masukkan 2 sudu makan cuka masakan.

Toskan mangga dan masukkan kedalam bekas kedap udara.

Tuang air gula + cuka kedalam bekas mangga tadi.
Peram selama 1 hari kat luar dan kemudian masukkan kedalam peti ais dan biarkan selama 2 hari lagi sebelum boleh dimakan

Thursday, May 21, 2015

Cara 'Ubat' dan 'Rawat' Jam Berkabus

Jam aku semalam terkena air tak lama lepas tu timbul wap. Kalau jemur takut berkarat atau berlaku kejutan, kalau hantar servis kat kedai mungkin option terakhir sebab mungkin kena cas RM10-30 kot. Jam mahal woo.

So aku pun google la dan jumpa ada beberapa petua iaitu rendam jam dalam beks beras semalaman. Entah ye atau tidak hari ini aku nak cuba buat mana tau menjadi.



Bekas beras mak aku selalu pakai (sekadar gambar hiasan)

Cara ni pun boleh guna untuk atasi handphone yang timbul wap pada skrin. Sejauh mana keberkesanannya moh la kita sama-sama mencuba mana tahu menjadi dah dapat berjimat.


Ni la jam aku, RM45000..kikiki sekadar gambar hiasan


Jom kita cuba zaaaass

Renungan : Apa guna jam yang mahal jika tidak menepati masa. Hargailah masa anda

Wednesday, May 20, 2015

Cara Kempiskan Perut

Apa yang boleh anda buat untuk kempiskan perut?
Macam banyak je kan? Di dalam ini saya senaraikan tiga cara untuk kempiskan perut yang boleh digunakan.
Dan jangan bimbang: semua ni selamat dan takkan menyebabkan anda terbaring kepenatan!
#1 Makan pada waktu ini (sebab boleh naikkan metabolisma badan)
Cuba makan protein pada pukul 3 atau 4. Maksud saya macam protein bar ataupun snack yang mengandungi protein.
Snack boleh meningkatkan metabolisma badan dan menstabilkan gula dalam darah. Lagi satu, makan setiap 3 atau 4 jam bagus untuk metabolisma anda.
#2 Kurangkan pengambilan gula (kalau boleh sesifar mungkin!)
Menurut Jorge Cruise, penulis The Belly Fat Cure, pengurangan pengambilan gula boleh memastikan tahap insulin rendah dan glucagon tinggi. Glucagon, satu hormon, ialah kawan baik anda kalau anda nak perut kempis.
Lagi sikit gula yang anda ambil, lagi kurang insulin dan lagi tinggi glucagon… dan ianya semudah tu.
#3 Kunyah makanan betul-betul
Dawn Jackson Blatner, penulis The Lexitarian Diet menyatakan mengunyah ialah tip no 1 yang diberikan oleh beliau kepada orang ramai untuk menghalang “bloating” (kembung perut). Kunyah makana sampai makanan dah ‘lunyai’ dalam mulut. Penghadaman bermula dari mulut dan tanpa pengunyahan yang betul, makanan tidak akan dihadam dengan baik.
Makanan yang dihadam baik bermakna kurang angin dan bloating.

Cara Senang Nak Hafal Password

Memang memeningkan bila banyak password nak kena ingat. Ni sedikit tips untuk ingat password anda.

Your password is incorrect

Tuesday, May 19, 2015

Cara Jimatkan Minyak Motosikal


1. Isi minyak di awal pagi atau malam

Tips ini pasti boleh digunakan juga untuk mana-mana kenderaan kerana di awal pagi serta malam, cecair menjadi lebih mampat serta kurangnya wap yang keluar semasa mengisi minyak. Elakkan mengisi minyak pada waktu panas tengah hari serta petang kerana pada masa itu, wap yang terhasil adalah banyak. Jadi, isilah petrol pada waktu malam atau awal pagi kerananana kuantiti petrol yang keluar mungkin lebih banyak di waktu pagi.

2. Kurangkan berat motosikal anda

Ada beberapa cara untuk anda kurangkan berat motosikal anda antaranya:
  • tukar bakul besi kepada bakul plastik atau mana-mana yang lebih ringan. Tak guna bakul pun lagi bagus
  • tukar rim batang/besi yang standard kepada sport rim atau mana-mana yang lebih ringan
  • tukar seat standard kepada seat aftermarket yang lebih ringan

3. Gunakan tayar tubeless

Penggunaan tayar tubeless lebih menjimatkan kerana ianya jarang pancit, tahan lebih lama serta lebih ringan kerana menggunakan satu tayar sahaja. Jika pancit, masa untuk menampal tayar tubeless juga lebih singkat berbanding tayar jenis bertiub. Tambahan pula anda perlu membelu tiub dalam yang baru jika tayar bertiub anda pancit.
Pengalaman admin menggunakan tayar jenis tiub amatlah menghampakan kerana ianya pasti pancit setiap sebulan dua. Selepas menggunakan tayar tubeless, amat jarang berlaku pancit. Jika berlaku pun mungkin sekali dalam setahun dua.

4. Motosikal jimat minyak

Buat survey untuk mengetahui motosikal mana yang paling menjimatkan serta mempunyai tangki minyak yang besar. Kurangkan memilih motosikal yang hanya cantik dari segi rupa tapi kuat makan minyak.

5. Jangan ‘lenjan’ motor anda

Jika anda mat rempit abadi, ketahuilah bahawa duit anda akan cepat mengalir setiap kali anda kerap ‘memulas minyak’ motor anda secara mendadak. Jika ingin berjimat, pulas minyak anda secara perlahan dan beriringan dengan tahap bunyi enjin anda. Bukan memulas minyak secara membabi buta.

6. Kurangkan muatan di atas motor

Jika anda agak berisi, bolehlah kurangkan isi yang terdapat pada tubuh anda. Dan jika membawa muatan dalam beg galas, pastikan barang dalam beg tersebut sekadar yang diperlukan sahaja. Muatan yang berlebihan pasti akan memakan minyak motor anda secara berlebihan.

7. Rancang perjalanan

Untuk dapatkan perjalanan atau shortcut yang pendek, rajin-rajinlah bukan Google Maps atau yang sewaktu dengannya untuk mencari jalan yang paling dekat untuk ke destinasi anda.

8. Elak laluan berbukit dan lampu isyarat

Laluan berbukit akan mengerahkan enjin motor anda untuk menggunakan lebih petrol. Manakala lampu isyarat pula akan menyebabkan perjalanan anda terhenti dan menggunakan lebih petrol semasa motosikal mula bergerak dari kelajuan rendah ke kelajuan yang tinggi.

9. Menunggang secara berhemah

Menunggang secara berhemah pasti dapat mengurangkan penggunaan petrol motosikal anda. Bayangkan anda membrek kemudian memulas minyak secara mendadak, mencilok serta memkuak lentang, pastinya penggunaan minyak akan mengalir umpama empangan pecah. Adalah lebih baik menunggang secara santai dan berhemah. Fikir-fikirkan.

10. Isi angin secukupnya

Tayar yang diisi angin secukupnya akan terasa lebih ringan. Ini akan lebih menjimatkan penggunaan petrol.

Apa Punca Kereta Mudah Terbakar?

Baru-baru ni banyak kes kereta terbakar, apa sebabnya ya? Ni saya jumpa sedikit puncanya. Jom berkongsi... 



- Kebanyakan kebakaran kereta bermula dari ruangan enjin 
- Kebanyakan kebakaran kereta bukan disebabkan oleh kecacatan kejuruteraan  tetapi disebabkan oleh penyenggaraan yang lemah 
- Tapi punca sebenar kebanyakan kereta terbakar tidaklah diketahui 
- Sebarang kebocoran pada hos dan pam boleh menyebabkan pengaliran cecair mudah terbakar pada enjin blok yang panas atau sistem elektrik 
- Bendasing yang terkumpul pada bahagian panas enjin dan sistem ekzos juga boleh menyebabkan kebakaran seperti daun dan rumput kering 
- Puntung rokok juga boleh menyebabkan kebakaran kereta 
- Bahan mudah terbakar yang diletak tempat simpanan belakang kereta juga boleh menyebabkan kebakaran 
- Kecacatan rekabentuk tangki minyak Ford Pinto boleh menyebabkan ianya meletup jika dirempuh dari belakang 
- Kecacatan sistem cruise control Ford juga boleh menyebabkan kebakaran walaupun setelah enjin dimatikan 
- Tangki sisi trak GM juga mempunyai rekod kemalangan kebakaran yang tinggi 
- Kereta Lexus pada tahun 2007 mempunyai kemungkinan keretakan pada paip minyak.
- Overheating
- Turun dari bukit yang tinggi
- Pendawaian tak betul oleh mekanik tak bertauliah

Monday, May 11, 2015

Proton Inspira Ditamatkan Produksi




Sumber yang diterima ini sahih mengesahkan produksi bagi Proton Inspira telah pun ditamatkan secara rasmi. Walau bagaimana pun, bagi yang berminat untuk memilikinya, terdapat beberapa unit yang masih berada di dalam stok jualan.

Proton Inspira mula diperkenalkan di pasaran Malaysia pada tahun 2010. Sehingga ini, terdapat tiga varian yang ditawarkan iaitu 1.8 MT Executive dan diikuti dengan 2.0 Executive serta 2.0 Premium (yang kedua-duanya merupakan transmisi CVT).

Ia dijual pada harga RM77,820 bagi 1.8, 2.0 Executive pula berharga RM84,365 dan 2.0 Premium pula RM91,586.

Pada Januari tahun lalu, Inspira Super Premium telah diperkenalkan. Ia dilengkapi dengan rim aloi R3 bersaiz 18 inci dan kit badan R3 termasuklah front splitter, skirtsisi, rear apron dan spoiler belakang. Imej luarannya dicantikkan dengan R3 Sport Spring dan pelekat R3 ‘Blood Stripe’. Inspira Super Premium ini dijanakan oleh enjin 2.0 dengan padanan kotak gear CVT.



Proton Inspira Super Premium


P/S : Tak berbaloi beli kereta tempatan yang ditiru konsepnya dan mahal sama harga kereta import. I love my Vios :)

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...