Saturday, March 27, 2010

4 Orang Lelaki Yang Ditarik Wanita Ke Neraka

Seseorang wanita itu apabila di yaumal alkhirat akan menarik empat golongan lelaki bersamanya ke dalam neraka.

Artikel ini bukan untuk memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya iaitu supaya kaum lelaki memainkan peranannya dengan hak & saksama serta berwaspada akan tanggung-jawab yang dipikul!

1. Ayahnya

Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia memperbiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

2. Suaminya

Apabila sang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat,memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya.

3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya.....jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM ...tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

4. Anak Lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram dari Islam,bila ibu membuat kemungkaran pengumpat,mengata & sebagainya maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.

Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat ,maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.

Firman ALLAH SWT:-
"HAI ANAK ADAM PERIHARALAH DIRI KAMU SERTA AHLIMU DARI API NERAKA DI MANA BAHAN PEMBAKARNYA IALAH MANUSIA,JIN DAN BATU-BATU..."

Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH SWT nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA,semua kaum muslim dijamin masuk syurga (sesiapa yg mengucap kalimah tauhid) dengan itu janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji dan peluang yg ALLAH SWT berikan pada kita

Sunday, March 21, 2010

Menghindar keletihan ketika bekerja

ADA ketikanya seseorang pekerja mengadu keletihan selepas pulang ke rumah. Mereka yang bekerja di ladang dan sebagai buruh binaan akan berasa tubuh badan letih dan sakit-sakit kerana banyak keluarkan tenaga ketika menggunakan tulang empat kerat.

Mereka yang bekerja di pejabat pula mengadu letih terutama minda dan mata kerana terlalu kerap bermesyuarat, berfikir dan menghadap komputer.

Selain memakan vitamin dan pelbagai makanan tambahan berkhasiat, seseorang pekerja boleh mengelak keletihan dengan pelbagai cara yang disyorkan doktor dan orang tua. Jika tidak, sikap malas, lesu dan bosan akan menguasai diri hingga menjejaskan produktiviti.

Untuk menghilangkan rasa letih, beberapa petua boleh dicuba. Antaranya:

- Bersifat positif terhadap pekerjaan:

Ketika bekerja, kita hendaklah terus menyenangi apa yang kita lakukan walaupun berat dan membebankan. Kita harus ada minat dalam setiap pekerjaan yang kita buat.

- Bersantai sejenak:

Gunakan waktu istirahat untuk berehat dan bersantai. Lakukan dengan menarik nafas dalam-dalam untuk beberapa saat. Ini akan meningkatkan tenaga dan tumpuan ketika bekerja.

Jika bekerja di pejabat dan kerap menggunakan komputer, berehatlah lima atau
10 minit dengan memandang ke luar pejabat atau berbual-bual di ruang tamu. Elak menggunakan komputer secara berterusan melebihi sejam.

- Nikmati humor dan ketawa:

Pelbagai cara boleh dibuat seperti membaca komik dan kartun atau berkelakar bersama teman-teman sekerja yang boleh menimbulkan ketawa. Humor dan ketawa dapat membangkitkan tenaga dan kesegaran. Akan lebih mudah menghadapi pekerjaan dengan senyum daripada terus muram.

- Bekerja secara sistematik:

Buatlah skala dan jadual keutamaan terhadap pekerjaan yang harus diselesaikan terlebih dulu. Ini akan membuat kita tidak terburu-buru dalam bekerja.

- Banyak minum air mineral:

Air putih dapat menimbulkan kesegaran dan melancarkan metabolisme tubuh.

- Lakukan aktiviti fizik:

Untuk mengendurkan otot-otot yang mulai kaku, lakukan gerak badan atau senam ringan, di dalam atau di luar ruang kerja. Bila pejabat anda terletak di bangunan bertingkat, untuk naik-turun pilihlah menggunakan tangga daripada lif. Jika surau pejabat anda di tingkat satu dan anda bekerja di tingkat lima, apa salahnya turun naik menggunakan tangga untuk menunaikan solat.

SEMOGA BERJAYA!!!!!!!!!!!!!!

Wednesday, March 17, 2010

5 Punca Utama Kegagalan dalam Perniagaan

Salam e-biz dari saya. Tahun 2010 semakin mengembangkan tirainya. Ramun, sudahkah anda memotivasikan diri anda tentang hasil yang diperolehi dari bisnes internet? Kalau dah berjaya, tahniah diucapkan. Kalau belum lagi, usaha itu tangga kejayaan. Jangan sesekali merasa diri anda gagal, cuma anda belum berjaya saja..

Terdapat banyak sebab mengapa gagal dalam bisnes internet. Di sini saya kongsikan 5 sebab.

1. TIDAK ADA MATLAMAT

Tidak mempunyai matlamat yang jelas yang hendak dicapai dalam binsnes internet. Apakah tahap kepakaran atau keuntungan yang ingin dicapai dalam 1,2 atau 5 tahun dari sekarang ?. Jika belum, mulakan untuk letakkan matlamat, contohnya kita letakkan matlamat untuk mendapat keuntungan RM600 sebulan dalam 6 bulan yang akan datang. Pastikan kita TULIS matlamat kita di tempat yang sesuai dan boleh dilihat selalu kerana menulis matlamat mempunyai kesan pada minda separa sedar kita.

“Lagi besar matlamat kita, lagi besar hasilnya..”

http://l33terature.files.wordpress.com/2009/07/failure.jpg

2. TIDAK SABAR

Memang lumrah manusia untuk mendapatkan keuntungan yang besar dalam jangka masa yang cepat. Biasalah, orang melayu macam saya pun mcm ni. Sebenarnya perniagaan perlu dilihat untuk mendapat keuntungan jangka waktu panjang dan bukannya semata-mata mendapatkan keuntungan maksima pada jangka waktu singkat. Memang ada manusia yang hebat yang mampu menjana pendapatan besar dalam masa singkat tapi amat jarang. Secara umumnya keuntungan besar mengambil masa untuk dicapai. Cuba buang mentaliti CEPAT KAYA dalam minda kita. Nak KAYA mesti USAHA KENA POWER!

3. TIDAK MENUNTUT ILMU

Jangan kita kedekut untuk melaburkan wang untuk mempelajari teknik-teknik bisnes internet yang betul. Jangan hanya bergantung kepada sumber-sumber percuma. Tapi dalam kita mencari ilmu pastikan kita mendapatkan produk-produk dari pakar-pakar internet yang telah terbukti. Biasanya rahsia yang berkesan tidak dikongsikan secara umum.Jadi Apalah salah jika berkomunikasi DUA hala,Tiga Hala bertujuan Menambah Ilmu,mencari jalan keluar yg baik.Bukan Berdiam diri – Tip saya mudah ‘Belajar dengan Orang yang betul,mahu belajar dan di tunjuk ajar’

4. TIDAK FOKUS DENGAN KERJA

Bisnes internet mengandungi banyak bidang-bidangnya. Contohnya jual produk digital (ebook), produk fizikal, google adsense, ebay, internet Multilevel marketing (MLM) seperti vemma, GDI, herbalife, usana, dan byk lagi, program affiliate dan bermacam-macam lagi. Pilihlah bidang yang kita rasa sesuai dan fokus. Jangan kita nak buat semua benda nanti semua tak jadi. Elakkan juga suka MELOMPAT-LOMPAT dari satu bisnes ke bisnes yang lain. Fokus pada bisnes yang kita mampu buat. Dan yang sangat penting dalam perniagaan adalah “Residual Income”


5. TIDAK BERTINDAK

Tanpa bertindak kita tak akan ke mana. Laksanakan perancangan yang kita buat, dan luangkan masa setiap hari untuk lakukan bisnes internet dan jangan kita cepat give-up. Lihat bisnes kita dari segi keuntungan jangka masa yang panjang. Insyaallah, kita akan mula mendapat hasil jika kita ISTIQAMAH atau KONSISTEN dalam tindakan.

“Jutawan yang lahir semuanya adalah BERTINDAK TEPAT PADA WAKTUNYA, WALAUPUN TIADA MODAL..”

Adakah kita termasuk dalam mana-mana perkara diatas? Renung-renungkan dan selamat beramal.. =)

Sunday, March 14, 2010

Bagaimana Penggodam Menceroboh Akaun Anda

Entri kali ini aku bukan mahu mengajar korang dengan terperinci bagaimana mahu hack account myspace, facebook, yahoo dan sebagainya. Tujuan sebenar aku membuat entri ini untuk mengingatkan smua org diluar sana agar sentiasa berhati-hati dan jangan sesekali percaya 100% pada teman2 yang baru korang knal dalam dunia maya yang serba canggih kini. Terlebih dahulu korang kene tahu ape yang dimaksudkan dengan "Social Engineering".

Social Engineering ataupun dalam bahasa melayu ialah kejuruteraan sosial yang menggambarkan jenis gangguan teknikal yang sangat bergantung pada interaksi manusia dan sering melibatkan penipuan orang lain. Misalnya, orang yang menggunakan kejuruteraan sosial untuk masuk ke rangkaian komputer akan cuba untuk mendapatkan kepercayaan diri dari seseorang yang diberi kuasa untuk mengakses rangkaian dan membuatkan mereka mendedahkan maklumat yang membahayakan dari keselamatan rangkaian. Pengguna komputer sekarang kebanyakkan iaitu perempuan seringkali memuat naik terlalu banyak gambar atau meletakkan maklumat peribadi dalam platform rangkaian sosial. Platform seperti Facebook, MySpace dan Twitter yang sedang hangat dalam kalangan orang muda khasnya, sangat berisiko tinggi menjadi sasaran penggodam.

Ok sekarang ni aku nak tunjukkan contoh bagaimana senangnya penggodam dapat menceroboh segala maklumat anda dengan sekelip mata.

AMARAN : Segala gambar atau akaun yang aku telah ceroboh ini adalah benar dan tujuan aku ialah untuk mendedahkan tentang bahayanya dunia internet sekarang ini. Oleh itu sila ambil langkah berhati2 supaya ANDA tidak akan menyesal kemudian hari. Artikel aku kali ini mungkin agak panjang sikit. Jadi pandangan dan pemerhatian anda amat dihargai.

1.) Kenali "Mangsa"

Terdapat macam cara penggodam untuk mengenali mangsa, antaranya ialah melalui rakan2 si mangsa dengan memerhatikan dengan siapa si mangsa selalu berhubung dalam rangkaian sosial. Dengan itu, selepas mengenal pasti rakan mangsa penggodam boleh cuba menyamar menjadi rakan si mangsa dengan menghantar email spam dari halaman web yang menyediakan servis penghantaran email palsu (Fake Mail) untuk meminta segala maklumat peribadi bagi tujuan kepentingan mereka sendiri.

2.) Mencari Dan Mengumpul Maklumat Peribadi Melalui Enjin Carian

Tidak dinafikan kebanyakan perempuan sekarang suka mendedahkan maklumat2 peribadi sperti tempat tinggal, tarikh lahir, no telefon, dan sebagainya. ada pula segelintir yang suka mendedahkan gambar tubuh mereka yang kononnya mengiurkan untuk tatapan semua kaum adam. meskipun untuk hanya suka2 tetapi mereka tidak mengetahui betapa seriusnya apabila gambar yang sebegini tersebar di dunia internet kerana kemungkinan gambar mereka boleh dimanipulasikan oleh pihak2 yang tertentu khususnya kepada yang pakar dalam mengedit gambar. Dalam mencari maklumat peribadi pada enjin carian seperti google atau yahoo, cara yang paling senang untuk mencari ialah dengan memasukkan email si mangsa dalam kotak carian. Dengan cara begini segala maklumat dapat dicari serta merta pada halaman2 web yang mungkin si mangsa mendaftarkan diri seperti di rangkaian sosial myspace, facebook, friendster dll. Berikut adalah beberapa contoh gambar yang mendedahkan maklumat peribadi mereka.


3.) Meneka Kata Laluan Secara Random

Bagi penggodam, mereka mempunyai daya kemampuan pemikiran diluar batas bagi meneka kata laluan si mangsa dan tidak sesekali pernah berputus asa untuk berbuat demikian. Meneka kata laluan ini boleh diambil dari kata nama atau kata laluan yang biasa orang guna untuk mengcrack sesebuah account seperti "123", "123456", "abc", "qwerty", "abc123", "password" ataupun dari maklumat peribadi yang digunakan mungkin dapat dibuah sedikit dari katanya dan ditambah dengan bilangan nombor atau abjad diakhirnya. Ini sememangnya memerlukan kemahiran untuk anda berfikir dan kesabaran yang tinggi bagi meneka kata laluan si mangsa dengan betul. Jika cara ini tidak berkesan penggodam akan mencuba helah dan cara yang lain bagi memastikan account tersebut berjaya juga dicerobohinya.


4.) Menggunakan "Forgot Your Password"

Cara ini merupakan cara yang paling senang untuk digunakan oleh seorang penggodam yang biasa melakukan kerja2 menceroboh akaun seseorang. Disini segala maklumat dan data yang diperolehi akan diguna sepenuhnya bagi proses mengembalikan password si mangsa dengan meneka soalan keselamatan (Secret Question) yang kebiasaannya tidak diambil berat oleh sesetengah individu. Penggodam memasukkan segala data yang diperlukan untuk mengembalikan password dengan perkataan dan benda yang mudah diperolehi berdasarkan sifat dan tingah laku si mangsa samada dari segi perwatakan, kegemaran dan sebagainya. Dengan berbekalkan maklumat yang diperolehi, soalan keselamatan yang selalunya diminta seperti tarikh lahir, poskod dan tempat tinggal dapat dijawab dengan mudah dan sekaligus dapat menukarkan kata laluan mangsa. Walaupun kadangkala penggodam tidak dapat menjawab soalan dengan tepat, mereka ini akan mencuba pada keesokkan harinya kerana sistem yang terdapat seperti pada Yahoo membenarkan pengguna memasukkan 10 kali cubaan dan setelah gagal sistem ini akan memblock akaun anda selama 24 jam. Jadi penggodam akan cuba mencari lagi segala maklumat yang memungkinkan mereka untuk mencerobohi akaun peribadi anda.



5.) Menyelonggar Data Dan Maklumat Peribadi

Setelah penggodam berjaya memasuki akaun data, mereka akan menyelonggar kesemua data anda termasuk myspace, photobucket, facebook dan segala macam akaun dengan membuat permintaan kata laluan kembali (Request Forgot Password). Kemungkinan data yang dapat diperoleh oleh penggodam berupa nombor akaun bank atau gambar2 peribadi turut juga diceroboh. Akaun yang diceroboh mungkin akan digunakan untuk menipu kawan si mangsa dan menggunakan cara yang sama bagi mendapatkan kata laluan. Ini mungkin akan lebih menyenangkan kerana kawan si mangsa tidak akan mengetahui bahawa akaun kawannya sudah digodam dan mangsa yang seterusnya adalah dia. Ada juga sesetengah penggodam menjual akaun2 seperti rapidshare, megaupload dll bagi mendapatkan keuntungan sendiri. Bagi kes yang melibatkan gambar peribadi, kemungkinan para penggodam akan menyebarkan gambar tersebut kepada umum dan ianya akan memalukan si mangsa.




Nota : Selalu berhati2 dalam tindakan anda, jangan memberikan data2 sulit dengan senang kepada orang luar dan langsung mempercayainya bulat2, peka terhadap perkembangan dunia IT, dan jangan jadi BODOH memuat naik gambar peribadi pada rangkaian sosial.

Akhir kata "MESS WITH BEST DIE LIKE THE REST" =D

Wednesday, March 10, 2010

19 Keistimewaan Wanita Menurut Hadis

19 Keistimewaan Wanita Menurut Hadis

1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki
kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada
lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW
akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih
penyayang daripada bapa dan doa orang yang
penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik
daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak
perempuannya, darjatnya seumpama orang yang
sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan
orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan
api neraka ke atas tubuhnya.

4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya
akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di
dalam syurga.

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang
makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan
kepada keluarganya) maka pahalanya seperti
melakukan amalan bersedekah.Hendaklah
mendahulukan anak perempuan daripada anak
lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak
perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak
Nabi Ismail.

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

7. Barangsiapa mempunyai tiga anak
perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua
anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu
dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan
mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa
takwa serta sikap bertanggungjawab, maka
baginya adalah syurga.

8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu
bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih
dahulu.

9. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji
dengan sesuatu daripada anak-anak
perempuannya lalu dia berbuat baik kepada
mereka, maka mereka akan menjadi penghalang
baginya daripada api neraka.


10. Wanita yang taat berkhidmat kepada
suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan
terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-
mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak
dihisab.

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka
semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat
di langit, matahari dan bulan semua beristighfar
baginya selama mana dia taat kepada suaminya
serta menjaga solat dan puasanya.


12. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada
Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya
terhadap wanita?" Jawab Rasulullah
SAW "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap
lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."


13. Perempuan apabila sembahyang lima
waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara
kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah
dia dari pintu syurga mana sahaja yang
dikehendaki.


14. Tiap perempuan yang menolong suaminya
dalam urusan agama, maka Allah SWT
memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu
daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung
janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para
malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan
baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan
menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit
hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan
baginya pahala orang yang berjihad pada jalan
Allah.

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan
anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan
ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka
bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya
diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan
memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT
memberinya pahala seperti memerdekakan 70
orang hamba dengan ikhlas untuk membela
agama Allah SWT.

Monday, March 8, 2010

10 Situasi Lelaki yang Harus Wanita Fahami

Lelaki...

1. Bila si dia sibuk…Jangan pula kamu terhegeh-hegeh meminta si dia menjemput kamu di tempat kerja ataupun menemani kamu pergi membeli-belah.

2. Bila si dia ego…Jangan sesekali kamu mempersoalkan tentang keegoan bila sikap sebegini sedang menguasai dirinya. Lelaki amat payah utk mengakui dirinya ego sebaliknya berpendapat ianya ketegasan.

3. Bila si dia romantik…Ajaklah si dia bersiar-siar di tepi pantai ataupun makan malam di bawah cahaya lilin sambil mengenangi saat-saat manis pertemuan pertama dan jgn lupa selit sekali perancangan utk masa depan bersama.

4. Bila si dia panas baran…Jgn membuat sesuatu yg boleh menyemarakkan lagi perasaan marahnya. Cuba kamu berdiam diri dulu sampai kemarahan reda.

5. Bila si dia penat…Jgn mengadu perkara ataupun bercerita ttg hal yg remeh. Dalam saat sebegini si dia hanya perlu rehat yg secukupnya dan jgn memaksa dia membuat sesuatu yg boleh menambah kepenatan.

6. Bila si dia pentingkan diri sendiri…Cuba berterus-terang dan meluahkan rasa tidak puas hati kamu tentang sikapnya itu. Kamu patut bersikap terbuka dan memintanya supaya mengimbangi pendapat kamu juga. Jgn lupa utk bertoleransi antara satu sama lain.

7. Bila si dia mengongkong…Kalau kamu memberontak, pasti akan dimarahinya. Tapi kalau menurut saja katanya takut menjejaskan diri sendiri. Utk itu, kamu perlu berkata padanya utk membiarkan kamu membuat keputusan sendiri asalkan tidak menjejas hubungan kamu berdua.

8. Bila si dia selamba…Cuba tarik perhatian si dia. Contohnya membuat sesuatu yg boleh menarik minatnya. Orang yg selamba ini selalunya ingin kita yg memulakan dahulu. Oleh sebab itu, kamu patut merancang sesuatu bagaimana utk menarik perhatiannya.

9. Bila si dia curang…Jgn tuduh tanpa usul periksa. Jika benar si dia curang, bersemuka dan tanya dengan si dia mengapa bersikap begitu. Tapi kalau si dia tetap dengan keputusannya, eloklah kamu sendiri yg berundur dulu sebelum makin parah kelukaan hati.

10. Bila si dia lurus bendul…Memang kamu boleh mengambil kesempatan ke atas dirinya tetapi jgn sampai memperlekehkan setiap tindak tanduknya. Kamu patut menjadi perangsang padanya dan mengatakan yg si dia mampu membuat keputusan sendiri tanpa mengharapkan org lain sangat.

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...