Sunday, March 31, 2013

Kekayaan Keluarga Taib Mahmud Ketua Menteri Sarawak


Harta kekayaan keluarga Taib Mahmud ketua menteri Sarawak yang disayangi oleh rakyat Sarawak sekalian, aduhai rakyat Sarawak bukalah mata anda semua, selama dia memerintah dia bawa perubahan untuk keluarga dia atau untuk rakyat Sarawak? 

Jalan raya berlubang-lubang kat Sarawak takkan la ketua menteri ni takde duit nak baiki? Kesian rakyat Sarawak....

Thursday, March 21, 2013

Keputusan SPM Najwa Latiff


Najwa Latiff, 18, memperoleh 4A daripada 10 subjek yang diambil dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu.


Najwa atau nama sebenarnya, Imratul Najwa Abdul Latif yang merupakan pelajar aliran Sains Tulen Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perempuan Temenggong Ibrahim, Batu Pahat, bagaimanapun tidak hadir untuk mengambil slip keputusan peperiksaannya tetapi diambil oleh akaknya, Syafikah yang hadir seorang diri dengan membawa kad pengenalan adiknya sebagai bukti untuk mendapatkan keputusan tersebut.

Syafikah juga enggan mendedahkan subjek mana yg adiknya dapat A


#Pendapatan dah ada, tak perlu 10A kalau pandai berdikari boleh hidup juga

Wednesday, March 20, 2013

Sejarah Lengkap Evolusi Batmobile


Kepada mereka yang tak tau apa tu batmobile mungkin agak kesian hehe tapi tak perlu risau. Dalam post kali ini saya akan memaparkan gambar evolusi Batmobile daripada awal kewujudannya sampai ke tahun lepas. Mungkin anda akan mengenali apa itu Batmobile selepas baca post ini
evolution batmobile jpg1 Sejarah Lengkap Evolusi Batmobile dari 1941 2010
Kepada yang masih lagi tak tahu apa itu Batmobile, ia adalah kenderaan tempur rasmi Batman. Kepada yang tak tahu Batman  tu ape.. hmm sila la goolge sendiri hehehe

David Beckham Pemain Bolasepak Paling Mahal di Dunia




Pemain veteran England, David Beckham kekal mendahului senarai penerima bayaran tertinggi dalam kalangan pemain bola sepak dunia.

Sebuah majalah bola sepak di Perancis melaporkan bahawa bekas bintang Manchester United, Real Madrid dan Los Angeles Galaxy berusia 37 tahun yang sudah berada di penghujung karier itu mengatasi bintang terbaik dunia, Lionel Messi dan pemain sayap prolifik Portugal serta Real Madrid, Cristiano Ronaldo.

Sumber itu mendedahkan bahawa Beckham menerima 36 juta Euro (RM145 juta) sepanjang musim 2012/2013 bagi mendahului pemain terbaik dunia sebanyak empat kali, Messi.

Beckham yang meninggalkan LA Galaxy pada Disember tahun lalu dan kini menyertai Paris Saint-Germain (PSG) dilaporkan menerima gaji tahunan sebanyak 1.7 juta Euro (RM6.8 juta), 1.3 juta Euro (RM5.2 juta) lagi diperoleh menerusi bayaran bonus manakala 33 juta Euro (RM133 juta) pula pendapatan sampingan termasuk pengiklanan.

Dalam pada itu, ketika Beckham menandatangani kontrak bersama kelab gergasi Perancis, PSG dahulu, dia mengumumkan bahawa semua pendapatannya sepanjang di kelab tersebut akan disumbangkan kepada badan kebajikan.

Sementara itu, bintang Argentina dan Barcelona, Messi pula menerima pendapatan berjumlah 35 juta Euro (RM141 juta) termasuk 13 juta Euro (RM52 juta) menerusi gaji dan bonus termasuk lain-lain sumber.

Ronaldo pula menduduki tempat ketiga dengan jumlah pendapatan keseluruhan sebanyak 30 juta Euro (RM121 juta) termasuk 13.5 juta Euro (RM54.5 juta) menerusi gaji serta bonus.

Selain itu, sumber tersebut turut mendedahkan bahawa jurulatih Real Madrid, Jose Mourinho pula mendahului senarai penerima pendapatan paling lumayan dalam kalangan jurulatih di dunia.

Mourinho memperoleh pendapatan sebanyak 14 juta Euro (RM56.6 juta) mengatasi Carlo Ancelotti (PSG) dan Marcello Lippi (Guangzhou Evergrande) yang masing-masing menerima 12 juta Euro (RM48 juta) dan 11 juta Euro (RM44 juta).

- AFP

Resepi Ayam Goreng Pedas Daun Kari


AYAM GORENG PEDAS DAUN KARI

Heyy memang best la resepi ni. Hari ini nak share sikit cara masak ayam goerng ni, selalu makan ayam goreng tepung. Sekarang cuba ayam goreng pedas daun kari pulak. Yummyyy...


Bahan:-
  • 1/2 ekor ayam - potong sederhana besar
  • 20 tangkai cili padi thai *
  • 2 tangkai cili merah * (yg ni lupa nak tulis masa mula2 publish td...soriiii..huhu)
  • 8 biji bawang merah *
  • 4 ulas bawang putih *
  • 1 inci halia  *  (tumbuk kesemua bahan bertanda * )
  • sedikit gula/madu
  • garam secukup rasa
  • 2 sudu besar kicap pekat
  • 3 tangkai daun kari
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit serbuk kunyit
Cara Memasak:-
  • Ayam dibersihkan, lumur dengan garam dan serbuk kunyit.  Goreng hingga 3/4 masak.  Angkat dan ketepikan.
  • Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan lebih kurang 1/4 cawan.  Tumis bahan-bahan yang ditumbuk tadi hingga garing dan bau wangi.
  • Masukkan kicap dan gula secukup rasa (*boleh juga tukar dgn madu).
  • Kacau sebentar, masukkan daun kari yang telah disisihkan dari pelepahnya.
  • Akhir sekali masukkan ayam, sedikit garam (jika ayam yg digoreng tadi dah masin, x letak garam pun xpa) dan kacau gaul dalam bahan tadi biar bersalut.
  • Seimbangkan rasa dan tutup api.  Hidangkan dengan nasi putih.  SELAMAT MENCUBA...!


Monday, March 18, 2013

Peluk Isteri 10 Saat Panjangkan Umur 5 Tahun


Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.


Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

``Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.
``Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,'' katanya ketika memberi syarahan bertajuk `Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit' di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan.

Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

``Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan memeluk isterinya lebih kerap,'' katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.
Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

``Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,'' kata Fadzilah.


© Utusan Melayu (M) Bhd 

Cara Semak Saman Trafik Secara Online Dan SMS



Semak Saman Trafik Secara Online Dan SMS | Sekarang ni kecoh tentang kamera Automated Enforcement System (AES). Tapi ada yang kata masih dalam percubaan dan belum lagi diluluskan oleh Standards and Industrial Research Institute of Malaysia (SIRIM). Harap-harap macam tu lah sebab Dr Fuh pon dah 2 kali kena saman AES.

So Dr Fuh kongsikan dengan korang Cara Semak Saman Secara Online Dan SMS yang diambil dari laman blog beritasemasa.com. Diharapkan ianya dapat membantu.

Mungkin bukan satu masalah dan alasan untuk anda tidak meluangkan masa menggunakan kemudahan internet bagi tujuan semak saman trafik online  baik daripada saman polis trafik ataupun saman JPJ yang mana sekarang anda boleh check saman secara online melalui kemudahan MYEG.

Semak saman Polis Trafik (PDRM) Melalui SMS

PDRM menyediakan saluran mudah untuk semak saman trafik melalui khidmat pesanan ringkas (SMS). Ada 3 cara semak saman melalui SMS :

Cara Semak 1 :
Taip: POLISSAMANNombor pendaftaran/Plat kenderaan. Hantarkannya hantar ke 32728
Contoh: POLIS SAMAN WEV1025 hantar ke 32728

Cara Semak 2 :
Taip POLIS SAMANNo Plat kenderaan dan hantar ke 15888
Contoh: POLIS SAMAN WEV1025 dan hantar ke15888

Cara Semak 3 :
Taip POLIS SAMAN [NO KAD PENGENALAN] hantar kepada 32728
Contoh : POLIS SAMAN 123456781234 hantar kepada 32728

Semak Saman JPJ Melalui Online 

Semak Keputusan SPM 2012 Online dan SMS


Cara Semak Keputusan SPM 2012 Pada 21 Mac 2013
Cara Semak Keputusan SPM 2012 Pada 21 Mac 2013
Cara Semakan Keputusan SPM 2012 Online & SMS – 20 Mac 2013 | Nampaknya dah tak lama keputusan SPM tahun 2012 akan diumumkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui sekolah-sekolah di seluruh Malaysia. Seperti yang diberitahu sebelum ini dalam artikel Tarikh Keputusan SPM 2012, pada 21 Mac 2013 ini bermula jam 10.00 pagi dan akan ditamatkan pada 11.59 malam, 27 Mac 2013.
Seperti yang kita ketahui, zaman yang semakin moden ketika ini akan memudahkan lagi para pelajar dan juga ibu bapa untuk membuat semakan mengenai keputusan SPM tanpa perlu beratur panjang di sekolah. Perkhidmatan semakan secara online dan SMS memberi kelebihan kepada para pelajar terutamanya pelajar yang tinggal berjauhan dari sekolah.Jadi, bagi memudahkan para pelajar, ibu bapa dan juga guru-guru Menyemak Result SPM 2012, kami menyediakan langkah-langkah untuk membuat semakan secara online dan SMS.
Semak Keputusan SPM 2012 Secara Online
  1. Masuk ke laman Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah, kemudian tekan pada semakan ibubapa di sebelah kiri laman tersebut.
  2. Gambar seperti dibawah ini akan keluar dan isikan maklumat yang diperlukan
Semak Keputusan SPM 2012 Secara SMS
  • Anda boleh semak keputusan SPM 2012 secara SMS dengan menaip SPM  dan hantar ke 15888.

Sunday, March 17, 2013

Sisha 5 Kali Ganda Lebih Bahaya Dari Rokok



Kelihatan bahawa penggunaan shisha sudah semakin menular di kalangan rakyat Malaysia terutamanya di kalangan anak-anak muda Melayu.

Premis yang menyediakan perkhidmatan menghisap shisha juga semakin berkembang ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Langkah-langkah yang praktikal perlu diambil memandangkan gejala menghisap shisha ini sangat merbahayakan kesihatan penggunanya, membebankan tugasan kaki-tangan kesihatan dan juga mengesani ekonomi negara untuk merawat para penggunanya.

1-Shisha sebenarnya adalah 400 kali lebih merbahaya daripada rokok (WHO)

2-Shisha mengandungi karbon monoksida, nikotin dan tar dalam kepekatan yang tinggi (WHO)

3-Penghisap shisha biasanya akan menyedut sebanyak 50-200 kali bersamaan dengan 0.15 - 1.0 liter asap selama 20-80 minit. (WHO)

4-Shisha adalah lebih merbahaya daripada menghisap sebanyak 102 batang rokok.

5-Shisha adalah punca kepada puluhan jenis penyakit seperti bronkitis, emphysema, kanser paru-paru dan lain-lain lagi.

#Apa hukum menghisap shisha?

Tarik Tali Bersama Harimau

#Satu daya tarikan di negara luar, tarik tali bersama harimau. Challenge accept!




Saturday, March 16, 2013

Gambar Anwar Bercumbu Dengan Lelaki Mula Tersebar


KUALA LUMPUR:Nampaknya Umno tetap tidak berputus asa untuk menjatuhkan maruah Datuk Seri Anwar Ibrahim walau dengan apa cara biarpun melalui fitnah demi fitnah.

Agen fitnah Umno begitu bersungguh tengah malam tadi mempromosikan beberapa laman web blog yang memaparkan seorang tokoh yang kononnya Anwar Ibrahim sedang bercumbu dengan seorang lelaki.

Beberapa blogger telah mengulas mengenai perkara itu sejak malam tadi.

Bagi mereka, fitnah terbaru daripada penyokong Umno adalah fitnah liwat 3 menjelang PRU13 yang mana BN bakal tumbang, beberapa keping gambar yang disyaki adalah sedutan dari video telah dilakonkan oleh penyokong BN kini tersebar di sebuah blog yang baru ditubuhkan dan hanya mempunyai post ini saja.

Berdasarkan kajian kami, gambar-gambar yang kami percaya adalah sedutan dari video, adalah rakaman oleh pelakon-pelakon upahan Umno kerana mereka tahu bahawa BN bakal menjadi pembangkang.

Dari pengamatan kami, badan lelaki dalam gambar itu adalah terlalu tegap dan terlalu muda, tiada kedutan jika mahu dibandingkan lelaki berusia 65 tahun.

“Umno begitu hebat dalam melakonkan watak orang orang yang menjadi musuh kepada kuasa mereka dan begitu terdesak mematikan watak penting dalam merakyatkan ekonomi rakyat,” tulis blogger Erapasca.

Sumber : harakahdaily

Kesan Buruk Tahan Kencing


PERBEZAAN keadaan pundi kencing normal dan pundi kencing yang aktif.

SEKALIPUN terpaksa menghadiri mesyuarat penting atau memandu untuk jarak yang jauh, menahan air kencing bukanlah satu tindakan yang bijak. Air yang ditahan itu hakikatnya kotoran beracun yang perlu dikeluarkan daripada badan.

Menurut Pakar Urologi, Kesihatan Lelaki dan Pembedahan Robotik, Pusat Perubatan Prince Court, Datuk Dr. Sahabudin Raja Mohamed, menahan diri daripada membuang air kecil akan memberi kesan negatif kepada kesihatan.

Namun, perkara itu mempunyai kesan yang berbeza mengikut jantina dan usia.

“Kanak-kanak yang menahan kencing terlalu lama boleh menyebabkan masalah besar. Tidak kira lelaki mahupun perempuan, ia boleh meningkatkan kejadian jangkitan saluran kencing.

“Dalam kes yang lebih buruk, ia akan mengakibatkan inkontinens iaitu masalah hilang kawalan untuk menahan kencing,” kata Sahabudin.

Masalah itu menyebabkan penghidap tidak mampu menahan kencing daripada terkeluar sendiri terutamanya ketika batuk, bersin atau meneran.

Seseorang juga sukar untuk menahan kencing sehingga dia boleh terkencing di mana-mana sahaja sebelum sempat pergi ke tandas.


Antara tanda-tanda seseorang itu mendapat masalah inkontinens adalah sering berasa tidak puas ketika membuang air kecil atau aliran air kencing yang lemah.

Masalah itu boleh terjadi kepada mereka yang mengalami kerosakan ginjal, uretra yang tersumbat ataupun kerosakan saraf akibat diabetes.

Dalam pada itu, Sahabudin menjelaskan, membuang air kecil sebanyak di antara lima hingga enam kali sehari merupakan situasi yang normal.

Namun, mereka yang membuang air kecil melebihi lapan kali sehari menunjukkan keadaan yang sebaliknya.

“Kencing kurang daripada lapan kali sehari merupakan keadaan yang normal. Urin mereka akan berwarna jernih seperti air paip,” ujarnya.

Pundi kencing yang berfungsi secara normal ditunjukkan apabila seseorang membuang air kecil dalam tempoh tiga hingga empat jam sekali iaitu tidak lebih lapan kali sehari.

Mereka yang normal akan membuang air kecil hanya sekali pada waktu malam.

Jelas Sahabudin lagi, mengurangkan minum air masak bagi mengelakkan seseorang itu kerap ke tandas adalah satu tindakan yang salah.

Mereka tidak seharusnya mengurangkan pengambilan air kerana bahan tersebut penting kepada tubuh bagi mengelakkan dehidrasi.

“Jangan mengurangkan kuantiti air yang diminum. Sebaliknya pergilah berjumpa dengan doktor untuk mengatasi masalah itu.

“Jika terdapat jangkitan, pesakit perlu dirawat terutamanya mereka yang mengalami pundi kencing terlalu aktif,” katanya lagi.

Antara tanda kencing terlalu aktif adalah sukar menahan kencing, kencing tidak puas, pergi ke tandas melebihi 10 kali sehari dan berlaku kebocoran jika menahannya.

Masalah ini boleh terjadi lebih kerap dalam kalangan wanita muda. Seseorang yang menghadapi masalah ini akan membuang air lebih daripada 10 kali sehari serta tidak dapat menahan kencing.

Antara kaedah yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah itu adalah senaman otot untuk mengawal kencing, latihan pundi kencing dan penggunaan ubatan.

Jelas Sahabudin, masalah tersebut sering berlaku akibat kesibukan kerja yang mengundang masalah malas ke tandas selain ketiadaan kemudahan tandas yang bersih.

Sementara itu, melakukan aktiviti seperti memandu sambil menahan air kencing boleh mengundang bahaya. Perbuatan menahan kencing didapati mempunyai kesan yang sama dengan keracunan alkohol atau tidak tidur selama 24 jam secara berterusan.

“Apabila manusia sampai kepada titik kesakitan, mereka tidak mampu berfikir dan membuat keputusan lagi. Ia sama seperti mabuk,” kata profesor neurologi di Universiti Brown di Providence, Pulau Rhode, Amerika Syarikat (AS), Peter Snyder.

Kajian Synder bersama kumpulan penyelidiknya itu memenangi kategori perubatan anugerah Ig Nobel anjuran majalah Annals of Improbable Research (AIR) di AS baru-baru ini. Ig Nobel memberikan anugerah untuk pelbagai kajian yang dianggap melucukan tetapi kemudian membuatkan orang mula berfikir.

Bahaya Wanita Makan Kepak Ayam



Kisah Benar “Bahaya Kepak Ayam Pada Wanita”

Pertumbuhan sista(cyst) dalaman. Elakkan daripada memakan kepak ayam (chicken wing) dengan kerap terutamanya kaum wanita.

Kisah Benar, Seorang rakan baru-baru ini mempunyai ketumbuhan dalam rahim, dan dia menjalani pembedahan untuk membuang sista tersebut. Sista yang dikeluarkan adalah dipenuhi dengan darah yang berwarna gelap.

Dia menyangka bahawa dia akan pulih selepas pembedahan tetapi jangkaannya salah. Ketumbuhan berlaku hanya beberapa bulan kemudian. Beliau bergegas turun ke pakar sakit puan itu untuk bertanyakan masalahnya. Semasa rundingan, doktor bertanya soalan yang memeranjatkan beliau.

Doktor bertanyakan adakah dia adalah seorang pengguna yang kerap memakan kepak ayam dan dia menjawab ya, tertanya-tanya tentang bagaimana, dia tahu tabiat makannya. Sebenarnya pada hari ini ayam disuntik dengan steroid untuk mempercepatkan pertumbuhan mereka supaya keperluan masyarakat ini dapat dipenuhi. Keperluan ini adalah tidak lain daripada keperluan untuk makanan.

Ayam-ayam yang disuntik dengan steroid biasanya disuntik di leher atau kepak. Ini disebabkan di tempat-tempat ini bahawa kepekatan tertinggi steroid wujud. Steroid ini telah menyebabkan kesan ke atas badan kerana ia mempercepatkan pertumbuhan.

Ia mempunyai kesan yang lebih berbahaya dalam kehadiran hormon wanita, ini membawa kepada wanita yang lebih cenderung untuk pertumbuhan sista yang di dalam rahim. Oleh itu, saya menasihati orang di luar sana untuk melihat diet mereka dan juga mengurangkan kekerapan mereka memakan kepak ayam.

informasikini.com

Ramai Guru Sakit Mental?


Profesion perguruan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan mental.

PESAKIT mental terpaksa berjumpa pakar psikiatri secara berkala. 

BEBANAN kerja sebagai guru semakin kompleks kerana selain mengajar, mereka juga terpaksa menyediakan soalan-soalan peperiksaan dari semasa ke semasa, mengisi buku kedatangan, buku disiplin dan ringkasan mengajar, borang kesihatan dan rekod kemajuan murid, kelab dan persatuan, serta mengendalikan persiapan hari sukan.


Justeru, guru-guru dikatakan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan sehingga boleh membawa kepada penyakit mental yang serius seperti bipolar, kebimbangan melampau dan kemurungan.
Kajian oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendapati 70 peratus daripada 9,000 guru di seluruh negara tertekan bukan sahaja kerana beban tugas tetapi juga terpaksa berdepan dengan kerenah pengetua, kerani, ibu bapa dan juga pelajar.

Bagi Noreha (bukan nama sebenar), selain terpaksa berdepan dengan masalah rumah tangga, dia turut tertekan dengan kerenah pengetua sekolah tempatnya bertugas.

Guru berusia 46 tahun itu yang ditemui di Wad Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) berkata, dek kerana tekanan, dia sering diketepikan dalam pelbagai aktiviti sekolah.

"Sebelum ini saya memang sudah mengalami tekanan. Pengetua pula selalu mempertikaikan cuti yang saya pohon sedangkan surat daripada doktor disertakan.
"Bila kerja semakin bertambah, dicampur pula dengan tekanan daripada orang atas dan kerenah anak-anak, saya semakin runsing," katanya.

Noreha yang merupakan penanda kertas peperiksaan Matematik untuk peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) memberitahu, dia sebenarnya seronok menjadi guru.
"Saya memang suka mengajar, lebih-lebih lagi apabila murid banyak bertanya dan cemerlang dalam peperiksaan. Tetapi keadaan sekeliling seperti pengurusan sekolah dan rakan sejawatan banyak memberi tekanan.

"Ada juga yang faham keadaan saya, tetapi lebih ramai yang mengatakan saya gila. Mereka tidak faham mengapa saya perlu cuti untuk pergi berjumpa pakar psikiatri. Mereka juga anggap saya terlalu ikutkan perasaan," jelasnya.

HARAPAN yang tinggi terhadap keputusan peperiksaan pelajar turut memberi tekanan kepada golongan guru. 

Noreha yang berasal dari Pulau Pinang tidak menafikan pihak sekolah ada memberi pelepasan kepadanya tetapi apa yang menyesakkan fikirannya ialah cutinya sering menjadi buah mulut orang.

Ada yang mendakwa Noreha sengaja menjadikan tekanan yang dialaminya sebagai alasan untuk bercuti.
"Secara fizikalnya saya memang sihat, tetapi dalaman saya berkecamuk. Saya bukan buat-buat sakit. Ikutkan hati, saya tak mahu masuk hospital dan tinggalkan keluarga dan kerjaya saya," katanya.

Ibu kepada dua orang anak ini juga memberitahu, dia cuba untuk mengawal perasaannya daripada terus tertekan, tetapi adakalanya semakin dia cuba untuk tenang, semakin agresif pula jadinya.

"Kadang-kadang saya tak rasa tertekan. Saya rasa sihat, tetapi orang sekeliling tak anggap begitu, mereka mula sorokkan pisau. Kebelakangan ini saya kerap dimasukkan ke wad berbanding dulu," katanya.

Kerja tujuh hari seminggu

Berbeza dengan Norehan, akibat terbeban dengan kerja sebagai guru JQAF, Zaimah Mishan, 42, pernah mengalami sakit jiwa.
Dia yang mengajar sekolah aliran agama tidak mampu untuk menanggung beban tersebut lebih-lebih lagi banyak masa dihabiskan di sekolah berbanding bersama keluarga.
"Saya pernah mengalami masalah jiwa iaitu kecelaruan bipolar sehingga saya tidak mampu mengajar. Enam bulan saya dirawat dan direhatkan.
"Ramai melihat guru JQAF tidak banyak kerja memandangkan mereka hanya mengajar agama tidak seperti sekolah aliran kebangsaan. Namun, mereka juga dibebani dengan komitmen luar," katanya.

Zaimah yang pernah mengajar di beberapa buah sekolah berkata, ada pengurusan sekolah yang memahami tanggungjawab guru JQAF namun ada juga sekolah yang menyamakan guru JQAF seperti guru-guru lain.
"Semasa saya mengajar di sekolah A, saya pernah bekerja tujuh hari seminggu, dari pagi hinggalah petang sampaikan tiada masa untuk suami dan anak-anak.
"Hari Isnin hingga Jumaat, saya mengajar seperti biasa. Kadang-kadang saya diminta menggantikan guru lain mengajar subjek bukan aliran JQAF.

"Hari Sabtu pula, ada kegiatan kokurikulum yang mana semua guru terlibat dan hari Ahad pula saya selaku guru JQAF diwajibkan terlibat dalam Kem Bestari Solat," katanya.
Menurut Zaimah, beban terlalu berat yang tidak dipantau oleh pegawai yang sepatutnya itu ternyata memberi kesan kepada guru-guru JQAF.

"Kami terbeban, tersepit, letih, dan hampir kena mental block. Masa yang ada untuk berehat ialah waktu malam, itu pun kami terpaksa bawa pulang buku latihan murid-murid untuk ditanda.
"Itu tidak termasuk kursus atau kertas kerja yang perlu dibereskan untuk aktiviti gerak kerja," katanya.
Zaimah yang baru lima bulan mengajar semula selepas bercuti panjang menjelaskan, keadaan dirinya ketika 'sakit' dahulu bertambah teruk lebih-lebih lagi apabila suaminya berkahwin lain dan anak-anak enggan berjumpa dengannya.

"Bila saya tertekan dengan kerja, suami kata dia nak kahwin lain dengan alasan saya terlalu sibuk dengan kerja. Keadaan saya bertambah teruk waktu itu.
"Bila sakit saya datang, anak-anak tidak mahu dekat dengan saya. Hanya keluarga saya yang datang memberi sokongan untuk saya jalani terapi dan rawatan di hospital.

"Selepas bercuti lama, saya mengajar di sekolah lain. Alhamdulillah, selepas menjalani rawatan dan sesi kaunseling, saya sudah boleh mengawal tekanan di tempat kerja. Suami dan anak-anak pula sudah kembali pada saya," katanya.

Berisiko mendapat penyakit kritikal

MENURUT Pakar Perunding Kanan Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Nor Zuraida Zainal, setiap tahun dianggarkan 22,000 pesakit mendapatkan rawatan di klinik dan wad psikiatri hospital berkenaan. Kira-kira 10 peratus daripada mereka terdiri daripada golongan guru.

“Guru sekarang tidak seperti guru zaman dahulu. Guru sekarang terbeban kerana banyak tugasan baru yang perlu dilaksanakan selain mengajar.
“Di samping sibuk dengan aktiviti persatuan, panitia, kelab, rumah sukan, kursus dan gerak kerja luar sekolah, guru-guru juga perlu berdepan dengan tekanan lain.

“Mereka turut berhadapan dengan perangai pelajar dan kerenah ibu bapa serta pengetua yang sentiasa menaruh harapan tinggi untuk melahirkan pelajar cemerlang dalam peperiksaan,” katanya.
Ramai ibu bapa, tidak kira di bandar atau di luar bandar, masih menganggap bahawa sekolah dan pusat tuisyen ialah tempat untuk mendidik anak mereka dan menyerahkan tanggungjawab itu sepenuhnya kepada guru.

Apabila ada anak yang gagal, sesetengah ibu bapa terus menuding jari kepada guru sedangkan kejayaan para pelajar tidak hanya bergantung kepada pengajaran di sekolah.

Bercakap mengenai gejala tekanan yang sering dialami oleh pesakit-pesakitnya yang juga guru, Nor Zuraida memberitahu, kebanyakan mereka menghidap kecelaruan bipolar iaitu kewujudan pelbagai karakter yang berlawanan dengan keadaan guru terbabit sebelumnya. Ini diikuti kebimbangan melampau dan kemurungan.
“Mereka yang mengalami kecelaruan bipolar nampak sihat seperti biasa, malah pada tahap hipoaktif, mereka menjadi rajin dan produktif dalam melakukan sebarang kerja walaupun tidak mempunyai waktu rehat yang cukup.

“Tetapi kerja yang dilakukan tidak pernah habis dan ini yang mendatangkan sangsi kepada orang di sekeliling mereka,” katanya.
Tiga faktor utama yang menyebabkan tekanan ialah keturunan, faktor sekeliling seperti kerja dan jaringan sosial seperti keluarga, rakan-rakan dan masyarakat.

Sekiranya terdapat keturunan yang mempunyai masalah jiwa, risiko untuk guru mendapat tekanan menjadi lebih tinggi.
Malah, jelas Nor Zuraida, guru yang tertekan berisiko empat kali ganda lebih tinggi untuk mendapat penyakit kritikal seperti sakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan buah pinggang.


“Tanda-tanda awal penyakit ini bermula dengan kemurungan. Guru akan mula hilang tumpuan mengajar, bosan, pendiam dan jika berlarutan mereka tidak mampu lagi untuk mengajar dan melakukan aktiviti harian.
“Sekiranya wujud keadaan-keadaan seperti ini, pihak pengurusan sekolah perlu memahami dan membantu guru berkenaan dengan mengurangkan waktu dan kelas mengajar serta memberi kelonggaran untuk menjalani terapi dan kaunseling,” jelas Nor Zuraida.


Sumber : http://www.kapasitor.net/community/post/3297

Kenapa Guru ada Kad Sakit Mental Dibenarkan Jadi Guru?

Gambar: Suspek Hina Anggota Keselamatan direman 4 hari...


Kejadian guru dengan kad 'pesakit mental' ditahan kerana menghina pasukan keselamatan negara membuka pelbagai persoalan kepada sistem pendidikan kita: 

1. bagaimana guru yang memiliki kad 'pesakit mental' masih dibenarkan bertugas sebagai guru? 
2. Berapakah jumlah guru yang mempunyai kad 'pesakit mental'? 
3. Apakah langkah-langkah KPM/JPN/PPD/Sekolah dalam mengurangkan 'stress' di kalangan guru? 

Dan apa keberkesanan program-program yang telah diamalkan dalam pengurusan stress di kalangan guru-guru...

Banyak faktor yang menyebabkan guru stress kerana beban kerja guru yang bukan sekadar mengajar kerana sistem dan dasar kementerian yang membebankan..

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...