Tuesday, January 19, 2010

Kisah Sedih 3 Org Rakan

"Kisah Sedih 3 Org Rakan

Ada tiga orang sahabat si A, si B dan si C, yang tinggal
serumah di sebuah apartment setinggi 60 tingkat. Pada
suatu petang setelah tamat bertugas mereka ini telah
kembali dari bertugas untuk pulang ke rumah. Dilihatnya
ramai orang sedang berkerumun di depan lif. Rupanya
elektrik padam dan lif tidak berfungsi....

si A : Camne ni...rumah kita lak atas sekali?
si B : Aduhhhh...bikin bingung kepala, nak panjat tangga
larat ke..?
si C : Aku rasa baik kita panjat tangga aje...kita pun
tak tahu bila agaknya elektrik ada balik

si A : Aku ada satu idea, kita panjat tangga sambil
bercerita,tapi kita kena bercerita yang sedih aje, sebab
kalau kita buat cerita lawak...kita akan
terasa sesak nafas sebab kita ketawa...biar kita serius
dengar cerita.

Mereka pun bersetuju, so mereka mulalah melangkah kaki
memanjat tangga
untuk ke tingkat 60. si A mula bercerita....

si A : Aku masa kecil punyalah sedih dalam sejarah
hidupku...aku membesar
tanpa bapa, bapaku meninggal semasa aku dalam kandungan,
dari kecil
aku....bla bla..bla bla bla.....

Punya la sedih mereka mendengar cerita si A hingga
meleleh leleh...sedar
tak sedar mereka dah sampai kat tingkat 20. Mereka
berhenti sekejap bukannya kerana penat tapi berhenti
untuk lap air mata...kemudian mereka
kembali memanjat sambil si B pula bercerita....

si B : Sejarah hidup aku lagi sedih, semasa umur aku 5
tahun kedua ibu bapaku meninggal dalam kemalangan
jalanraya...aku dibesarkan oleh
abang sulung ku saja yang pada tu berumur 15 tahun.
Abang sulung ku tak
bersekolah dan dia bekerja untuk menyara aku adik
beradik seramai 4 orang...bla bla bla bla......

Sekali lagi mereka bertiga meleleh sedih....punyalah
lama cerita si B dengan tak sedar mereka dah sampai ke
tingkat 55. Hanya 5 tingkat aje lagi... sambil melangkah
memanjat tangga yang ketingkat 56, si C mula menyampuk

si C : Alaaaaaa...korang punya cerita tak sedih
lagi...cerita aku lagi sedihhhh punya.
si A : kau ada sejarah hidup sedih juga ke...?
si C : emmmm...mungkin hari ini dalam sejarah...
si B : cerita aje le...kita dah tinggal 4 tingkat je
lagi
si C : aku sedih kerana...KUNCI RUMAH KITA TERTINGGAL
DALAM KERETA....UWAAAAAA

Moral of the story....jangan anggap sejarah hidup kita
yang paling sedih padahal ada lagi insan lain yang
mengalami sejarah hidup yang lebih pahit"

Sunday, January 17, 2010

Lawak Pearl Harbour VS Titanic


"Seorang Pelancong Cina masuk kedalam
sebuah bar di Hawaii dan dia amat terperanjat kerana
didalamnya terdapat Steven Spielberg! Pengarah filem
yang ternama. Sedang dia enak menikmati minumannya
tiba-tiba beliau melihat pengarah filem tersebut meluru
kepadanya dan melepaskan sebiji penumbuk.

Setelah bangun dari duduknya, beliau menjerit "Apa pasal
engkau tumbuk aku ni?"
Pengarah filem tersebut berkata," Itu sebagai balasan di
atas pengeboman Pearl Harbor, datuk aku mati pada masa
tu".

Cina tersebut membantah. "Aku bangsa Cina laa bodoh! apa
kena mengena dengan Jepun pulak?" Pengarah filem tadi
membalas "Aaah..! Jepun, Cina, Burma, Vietnam, semua
sama aje!"

Keadaan kembali reda selepas itu. Setelah memesan
sebotol beer lagi, Lelaki Cina tadi terus meluru kepada
Pengarah filem dan memberi satu tumbukan yang padu.

"Apa pasal kau tumbuk aku pulak ni?" balas sang pengarah
filem.

"Itu sebagai balasan kerana menenggelamkan Titanic,
moyang aku ada dalam kapal tu dan mati" balas Cina tadi.

"Hey budak! Titanic tenggelam pasal Iceberg laa
bodoh..!" jerit sang pengarah lagi.

"Aaahh! Iceberg, Carlsberg, Spielberg... korang semua
sama aje...!"
"

Thursday, January 14, 2010

Lawak Nenek & Bayinya


"Seorang nenek berusia 65 tahun telah melahirkan seorang anak . Teman

temannya datang berkunjung untuk menziarahi dan bertanya khabar.

Ketika mereka ingin melihat bayinya nenek itu berkata

"tunggu dulu ya".

Beberapa minit kemudian mereka bertanya kembali

nenek itu dengan muka selamba berkata "tunggu dulu ya".

dengan perasaan yang tak sabar,Akhirnya mereka bertanya : "sampai bila

kitaboleh melihat bayi tu?",

Nenek tu menjawab "tunggu sampai dia menangis".

kawan kawan nenek tu kehairanan "Kenapa kita harus tunggu sampai dia

menangis",

"sebab ....aku lupa letak bayinya di mana.....".

Wednesday, January 6, 2010

Kamus Loghat Pahang



A
Agok - agak, teka
Agok - rantai, alat perhiasan leher, tangkal di leher
air tawo = air yang telah dijampi
Ampuh - sempat
ampuh - temgelam
ande - ada
Aok - awak
asok - himpit
awok -awak

B
Babir - degil
Bahan - pukul, Contoh : bahan kuat sket..bior mampuih.
bale- dahsyat
bale- satu sumpah laknat
bantai - buat sesuka hati
bedai - buat ikut sedap tangan.
Bela - repair contoh ayat Bila aok nok bela TV tu?
Berahi - suka (lebih kpd barang ye bukan org...kekkeke...disebut
Beraluih/beralus - perangai yang sopan santun,berbudi bahasa ,contoh ayat :
mak suka benor ngan si tipah tu..beralus budaknya
Berambi - berhati-hati,berwaspada
Berderau - gotong royong
Bergodok - menghentak kaki ke batang lesung secara bersama/serentak serta
dengan kadar yang cepat masa mengempin
Beringor - memberitahu
Berlemin - berminyak
Berlengging - tak pakai baju, pakai suar jer
Bersalai - disebut bersalei- maksud : tak mandi pagi
Berte'eih - bertungkus-lumus,usaha gigih
Bertonyeh - gaduh mulut
Biroh - gatal
Borok - borak
boya - ferry
Boyaih - boroi
Buas - lasak
Buboh - letak

C
ce - awalan pada beberapa perbuatan..seperti
Cemuih - bosan
Cenekang - kuku cekam tu le
Cekut - cakup/beritahu
Celau - hari ribut..sebab melakukan sesuatu luar biasa/tabie..seperti laga
kucing
Chika - mual/muntah/perut memulas
Cokei - cukai
cokeng - tegak
Cakner -tak amek peduli, tak kisah.Contoh :sebab pagi tadi aku lupa gi keja
gosok baju.. lalu mak aku kata bebudak sekarang ni tok cakne langsung
Cope - (cho~pe), tepi... at the edge, hampir nak jatuh

D
Dan - sempat,cth : la napenye tak makan lagi?tak dan ker?
Daur - sebaya,berkaitan dgn usia
Degut - [ isk nak beri makna benda lak ni ] Dedor - suam-suam kuku
Dema - (awak,biasanya utk ramai) cthnya: dema ni takde keja lain ke
Doh - sudah , Contoh : awok doh makan ker?

E

F

G
GGamoknye - agaknya
Gasok - suka hati awaklah
Gebor - selimut
Gerik-gerik - waktu senja
getek - seakan-akan juga
Getik - geli,meluat
ghona - macam mana
godang - buat dengan kuat sampai rosak
Godei - kacau kacau air, dodol
Goge - hingar bingar
Gohek - kayuh
Gonggot - rambut yang digunting tak sekata
Gonyoh - Sental kuat2

H
Habat/habad - pengotor
Hambat - kejar
Hantoi - lembap,slow pergerakan
Hokok - tamak, berkaitan cara makan

I

J
Jabir - plastik
jamban - jeti tempat bot belaboh diperbuat dari 2 atau3 batang balak untuk
membasuh, mandi dan mengikat bot, selain menjadi jamban terapong dii Sunagi
Pahang
Jelun - biasanya kalau demam ambil tuala.celup ngan air asam jawa. jelun
kepala
Jenih - jenis
Jenuh - puas,cth : ntoh ler..jenuh dah koi nunggu
Juwei - dahan pokok yang yang mencecah permukaan sungai (kalau tak silap la)

K
kahat -(jarang digunakan)
Kain cuking - sehelai kain basahan
Kair - (ke air)maknanya..pergi ke sungai.ngail
karang - nanti,sebentar lagicth : karang lah mok koi kupas nyour tu
kawan - saya
Kawe - saya
Kecah - Lecak
kecek - tipu
kederat - upaya
keh - saya
kehem - berkehem, bersungguh-sungguh/keterlaluan
kehut,kehot,kehak - letih..sengal
kekalu - emping dibuat dari padi pulut
keknya - tetapi
Kelas - cuci ikan menggunakan asam
Kelat - tipu (nie bukan kelat buah tau)cth ayat :tak aci sungguh main kelat
kelek = bawa dengan tangan tetapi barang di bawah ketiak.
Kememe - sama cam tembe gak
kenit - kecil
Kepat - hisap di dalam mulut terutama bagi pill dan gula-gula
kepek = 'crushed flat' ,meleperkan
kepok - tempat simpan padi
kerajat - taktau (kena tanya tihani ni)
Kerang - menangis dengan sepenuh hati
Kerapoh - sisa2/bersepah cth:sisa -Boh ke kawan kerapoh tulang2 ikan tu yek
Keri - ketawa teramat sangat.gelak guling-guling
kerui - gunting rambut
kipai - letih /lenguh tangan
kobek - belek2...menyiasat ( bukan menyiasat org ye )
kocek - pocket
kodi/kudi? - ketinggalan zaman
Kohot - sengal badan
koi - saya,aku(biasa pakai belah temerloh je)
Kome - kami
komeng - sinonim ngan nyiur/kelapa
Komoih - Gomol.Jgn le komoih budak tu nak tido weh
kona - ke mana
kuan - saya
Kuit/menguit - biase nye menunjukkan sesuatu yang banyak/ramai
Kulo - warna kelabu tahi anjing
Kupik - kedekut

L
lacuh - tempat yang banyak dilalui atau digunakan
lantak aok - suka hati awak
Lat - tenggang/jarak masa
Lece - Tilam,
lecoh - becak
ledut - pekat
lehet - dipakai bagi bagi buah labu
Lejut - basah teruk(lencun)
lembah - tempat bertakung air kotor dibawah rumah.
lembang(berlembang) - sepah, berterabur
lengit - kalah teruk
Lepe - cuai
leweh - lemah longlai(cakap atau utk perbuatan)

M

Malaih - malas
Mamai - emosi tak stabil(betul ke guna makna ni?)
Manis meleting - teramat manis
Masam Menaung - Masam Sesangat
Masam mencekut - masam sesangat
Mek nye(matnya) - kenapanya
Melantong - busuk sangat
Melengger - apa ye perkataan sesuai.contohnya perahu yang hampir nak dimasuki
air
Melepam - pahit/.masin/masam sangat
Meleweh - bercakap mcm nak tak nak
melukah - (kain yang dipakai terbuka)
Membute - tido
Mencanak -laju sangat(mencayak?)
Mencayak tu - laju sangat bawak moto
Mencelabak - benda jatuh dalam jumlah yang banyak atau berat
menda - apa benda
menganjing - mengada..hehe
Mengaran,menajau - menangkap ikan dengan cacak tiang tgh sungai ikat tangsi
dan mata kail.untuk pemberatnya tampat botol bersama.
Mengekelan - tercekik(berkaitan dengan makan)
Mengekot - tubuh berbaring dengan bengkok..ala cam asam gelugur kedudukanya.
Mengelentat - mengada2 seksi
Mengelice- mengelupur
Menggeledeng - (Susah la nak explain maknanya), tp something yg merujuk kpd
pergerakan badan.Bakper menggeledeng ngat ni?
Menginding - kita dekati pihak lain secara diam-diam,jugabermaksud
berdampingan
Mengkane - telekung sembahyang
Mengkone - kemana-mana
Mengoloh - tolak balik/undur
Mengopeh - suka pegang sana..pegang sini..tangan tak duduk diam
Mengoteh, meroteh - tgn tak dok diam
Mengkei - masak (utk buah-buahan)
Menikei/kenikei - buah tembikai
Mentek - excess "gemuk", obese
Meraban - tak tentu hala
Merabung -kuantiti yang banyak.nasi sepingan rabung
Merahang - (jarang digunakan)
Merarau - tanya orang tembeling..makna
Merawei - satu lagi cara menangkap ikan.
Merebang/mengerebang - rambut tak terurus
Mereloh - tido
Merening -benda yang nak pecah(bulat)
Merepau -jalan dalam hutan tanpa tujuan
Merepih - mencangkul rumput
Merohong - wangi sangat
Meronoh - buang air besar
Mikai - buah tembikai
Moh - jom, mari, pergi
Mok - mak
Mombong - penuh
Motong - (menoreh getah)

N

Ngilir - menghala kehilir sungai.(dengan bot/perahu) secara perlahan.
Ngonyoh - gosok dengan kasar
Nyayup - tinggi sangat diatas atau bawah sangat
Nyeraya - suruh
Nyuluh - operasi buru binatang hutan pada mlm hari

O

Oteing - Pening!Pah palih! Oteing paler kawan nak buat mende ni!
otok - marah, contoh otok awok

P

pah paleh - satu ekspressi seaka-akan terperanjat
Palor - Biar
Paluh - air sungai yang terkepung dek pasir(air tak mengalir)
peda - budu
pedaah - bohong
Pedooh' - tipu
Pepalih - maksudnya macam...ishh...teruknye. cthnye : pepalih awok nyape buat
gitu
pepeh = 'flat shaped'., leper
Perintan - Keadaan,masa
Peti - Peti sejuk
pipit - alat kelamin budak lelaki yang masih belum berkhatan.
Podot - sumbatcth ayat: kadir.kalau tok muat jugek aok podot je la baju tu
dlm beg ni
Polok - gelojoh, makan banyak sangat lauk
Pundung/safa - rumah kecik yang dibuat untuk berehat seperti tepi sawah,kebun
durian dsb
puyuh - alat kelamin budak lelaki yang masih belum berkhatan.

Q

R

Racik - jerat ayam hutan
Ralit - kusyuk
Rege - harga
Rodong/ghodong - kengkawan cth. ayat: mok..koi nok keluor kejak jumpa ghodong

S
sepat - alat kelamin budak perempuan yang belum baligh.
sumpit = bekas yang pepeh yang di buat daripada mengkuang, biasa nya untuk di
isi beras atau emping. Saiz nya bias 18" x 12"

T
Tagang - cth ayat "tagang ampai kain"
tak ca-ana = tidak ambil perhatian atau tidak mahu mendengar dengan teliti.
Taruk - letak
Tating - angkat eg: tating kain, angkat kain
Tawor behe - Tawar Sesangat (Air)
Tebal bakut - sangat tebal ( bak kata org pahang ckp bahse KL tebal giler!)
Teging - cth ayat "teging nya tali tu.."
tekeh - sekeh/ketuk/pukul dengan belakang gemgaman tangan.
Tekeih - sikit lagi. tekeih dah no kena ikan tadi.(sikit lagi nak dapat
tangkap ikan itu)
Tembe - lembek, lemah, manja
Tertomos - jatuh tersembam, tersungkur
Tohor - cetek , cth ayat: lor..mek nya tohor ngat air sungei nie
Tok - tidak , Cth : tok makan lagi la..kawan lapo nie,
tokok - tambah

U

V

W
Wabe/bala/papalih - lebih kurang le makna tiga perkataan tu.
weh - kata penambah, contoh, sedap weh.

X

Y

Z
zik - zip seluar, contoh zik awok terbukok

Hehehehehehe - Azim Aris

Tuesday, January 5, 2010

Teori Akhir Zaman Antara Barat & Timur

BY WESTERN :

RAMALAN tarikh kiamat bukan perkara baru. Sudah acap kali penduduk dunia dimomokkan dengan ramalan hari kiamat berlaku pada tarikh tertentu, namun ternyata nafas dunia belum terhenti. Seorang petani di New England pernah meramalkan kiamat berlaku pada 23 April 1843 sehingga memiliki pengikut yang digelar The Millerites. Tarikh 1 Januari 2000 juga tidak terkecuali antara yang pernah diramalkan.

Terdahulu, riuh pada tahun 1806 apabila seorang penternak di Leeds, Britain mendakwa seekor ayam betinanya mengeluarkan telur bertulis 'Christ is coming' dan masyarakat dunia menjangkakan itu petanda kiamat hampir tiba. Pengasas gereja Mormon pernah menggemparkan dunia apabila memberitahu kiamat bakal berlaku sebelum tahun 1891. Tahun ini, ramalan kedengaran lagi. Kali ini berdasarkan teori 'pengakhiran kalendar' kaum Mayan, Mexico, kiamat akan berlaku pada 21 Disember 2012. Filem berkisar mengenainya '2012' sedang ditayangkan di pawagam kini. Sama ada ramalan itu benar atau tidak, kita hanya akan mengetahuinya tiga tahun lagi. Bagaimanapun, keadaan kali ini agak berbeza kerana manusia sedang digomol ketakutan ekoran alam bagaikan menunjukkan tanda-tanda enggan lagi bersahabat dengan manusia. Siri bencana alam luar biasa dan perubahan cuaca yang agak ekstrem menggamit resah. Bagi mereka yang beriman dengan hari kiamat, hari itu pasti akan tiba. Meski kita tidak tahu bagaimana dan bila ia sebenarnya akan berlaku, namun hari kiamat paling rapat dikaitkan dengan peristiwa kehancuran dunia. Di sini, kita membicarakan tentang kehancuran dunia dan apakah yang memungkinkan ia berlaku. Saintis mula menjangkakan dunia ini bakal hancur menerusi teori big bang yang diperkukuhkan oleh Edwin Hubble pada tahun 1929. Teori itu mengatakan alam semesta ini terbentuk daripada satu letupan dan ia sedikit sebanyak menggambarkan begitulah juga pengakhirannya atau big crunch. Jika benar teori itu, saintis menjangkakan alam semesta yang kini berusia 13.7 bilion tahun akan 'mati' pada 20 bilion tahun dari sekarang. Namun begitu, ia bukanlah satu-satunya cara kemusnahan dunia khususnya bumi. Planet yang didiami manusia itu terlalu kerdil untuk dibandingkan dengan seluruh alam semesta. Bumi ibarat setitik pada satu galaksi dan terdapat berbilion-bilion galaksi di alam semesta. Menurut Pegawai Sains di Agensi Angkasa Negara, Mohd. Zamri Shah Mastor yang ditemui di Putrajaya baru-baru ini, kehancuran dunia atau bumi boleh berlaku menerusi beberapa cara.

1) HENTAMAN OBJEK
"Pertama adalah menerusi hentaman objek-objek yang terapung di angkasa lepas seperti komet atau asteroid. Terdapat bukti bahawa objek-objek ini boleh memusnahkan," katanya sambil menunjukkan sekeping gambar terbaru permukaan bulan yang pernah dirakamkan oleh misi angkasa Jepun, Selena.

"Kawah-kawah yang terbentuk pada bulan planet bumi adalah hasil hentaman daripada objek-objek ini. Bulan dan bumi kita terletak berhampiran. Bumi kita terselamat kerana memiliki atmosfera. Setiap kali komet dan asteroid cuba menerjah astmosfera bumi, ia akan musnah terlebih dahulu. Bayangkan apa akan terjadi jika manusia berterusan memusnahkan atmosfera dan lapisan ozon bumi?" soal Zamri yang berpengalaman selama 15 tahun dalam bidang sains angkasa. "Saintis turut mengaitkan kepupusan dinosaur di muka bumi satu ketika dahulu dengan peristiwa hentaman komet. Peristiwa Tunguska yang menyebabkan kewujudan kawah seluas 2,150 kilometer persegi di Siberia pada tahun 1908 dipercayai disebabkan hentaman objek dari angkasa lepas," katanya. Menurut Zamri, berdasarkan laporan Agensi Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Amerika Syarikat (NASA) di laman web http://neo.jpl.nasa.gov, boleh dikatakan hampir setiap hari ada sahaja asteroid yang bergerak menghampiri bumi dan berpotensi melanggarnya. Namun ia tidak berlaku kerana atmosfera kita masih menjadi perisainya. Terdapat 1,077 asteroid yang dikenal pasti berpotensi menghentam Bumi. Namun, lazimnya kata Zamri, saintis hanya menyedari kehadiran sesuatu asteroid apabila ia telah melepasi bumi.

"Antara asteroid yang paling hangat diperkatakan kini adalah asteroid Apophis. Ahli astronomi pada mulanya menjangka ia akan melanggar bumi pada tahun 2029 sebelum diubah kepada 2036. "Asteroid ini dikatakan akan berada kira-kira 30,000 kilometer (dianggap hampir) dari bumi dan boleh mencetuskan bencana yang tidak pernah dilihat sebelum ini. Bagaimanapun, berdasarkan saiznya, ia dijangka tidak akan memusnahkan bumi sepenuhnya," kata Zamri.

2) PERLANGGARAN GALAKSI
Selain daripada hentaman komet atau asteroid kata Zamri, bumi juga boleh musnah apabila berlakunya perlanggaran antara galaksi. Kejadian pertembungan antara galaksi memang pernah berlaku. "Jika ia berlaku, seluruh isi galaksi berkenaan akan berlanggar dan tunggang terbalik. Lebih teruk daripada tsunami pun boleh berlaku," katanya. Bagaimanapun Zamri berkata, kalangan saintis juga percaya ada kemungkinan alam semesta ini tidak akan berakhir, sebaliknya terus berkembang pesat. Bahkan, ada yang mendakwa bahawa bukti-bukti lebih terarah kepadanya. Sementara itu, menurut bekas Ketua Jabatan Geologi, Universiti Malaya, Prof. Madya Datuk Mohamad Ali Hassan, bencana yang dahsyat dan besar boleh berlaku apabila plat-plat bumi bergerak semakin pantas dan mengakibatkan pertembungan sesamanya."Plat-plat itu kini bergerak lebih pantas dan bertembung dengan kerap berbanding sifat tabiinya sebelum ini. Sebab itulah kini semakin kerap berlaku gegaran gempa bumi dan kita biasa mendengar tentang tsunami. Malaysia yang tidak terletak di Lingkaran Api Pasifik pun sudah boleh merasai gegarannya. Apa akan terjadi sekiranya plat-plat itu bergerak semakin pantas?" soalnya sambil memberitahu bumi kini berusia 4.5 bilion tahun.

3) FENOMENA ALAM BERANGKAI
Mohamad Ali menerangkan, plat bumi bergerak semakin pantas ekoran tindakan manusia sendiri seperti pemusnahan hutan, penggondolan bukit, ujian nuklear dan penggerudian dasar laut. "Suhu bumi yang semakin panas boleh mencairkan bongkah ais di kawasan kutub. Jika ais di Kutub Utara dan Kutub Selatan mencair, ia boleh menyebabkan banjir besar pada dunia," katanya ketika dihubungi. Mohamad Ali tidak menolak kemungkinan berlakunya kemusnahan alam besar-besaran kerana teori kepupusan haiwan dan tumbuhan purba bagai menunjukkan jawapannya. Beliau juga tidak menolak kemungkinan berlakunya fenomena alam berangkai yang dinamakan chain reaction sekali gus mencetuskan bencana yang amat dahsyat. "Gempa bumi boleh menolak air laut ke atas permukaan bumi. Apabila ia berlaku, bumi berusaha untuk menyesuaikan diri dengan keadaan itu lalu menghasilkan 'tindakan-tindakan' melampau. Kejadian hujan batu dan salji turun di benua Afrika adalah antara tanda-tanda yang menunjukkan penyesuaian itu," ujarnya. Dalam pada itu, NASA baru-baru ini menafikan kewujudan planet Nibiru atau planet X yang dikatakan muncul berhampiran bumi dan bakal melanggarnya pada tahun 2012 berdasarkan teori kaum Mayan. "Planet ini tidak wujud," kata saintis NASA, Dr. David Morrison yang mendakwa menerima beribu-ribu e-mel berunsur kebimbangan berhubung kiamat yang dikatakan akan berlaku pada 2012.

KESIMPULAN
Morrison berpendapat, minat manusia yang semakin berkembang terhadap angkasa lepas telah membawa kepada satu terma iaitu 'kosmofobia'. "Semakin manusia mengenali angkasa lepas, manusia semakin takut kepada ancaman cakerawala seperti ribut solar, lubang hitam dan Milky Way. "Ramalan kiamat mungkin boleh meninggalkan kesan yang paling buruk iaitu membuatkan manusia takut terhadap unsur-unsur kosmos iaitu bidang astronomi dan alam semesta," ujarnya.

BY ISLAMIC VIEW :

wahai manusia,adakah iman kamu kuat atau lemah. adakah kamu berani untuk melawan DAJJAL.iman kamu hendaklah kuat dan hendaklah kamu jangan memikirkan kamu kuat.surat-surat berantai,mesej palsu,mesej nasib adalah semua tidak bagus.mempercayai nasib adalah fasik.hendaklah kamu membaca surah al-kahfi setiap masa yang lapang.

dajjal akan keluar apabila MasjidilAqsa tidak berazan selama 5 atau 7 hari. kemungkinan pada 21/12/2012??? ramai orang fikir itu tarikh kiamat. TIDAK!!!! Nabi Isa tidak turun utuk berdakwah lagi selama 7 tahun!! dajjal ada 30. semuanya akan insaf sebelum mati. dikatakan dajjal benar2 akan berkuasa selama 44 hari atau tahun. jangan takut.. dajjal tidak boleh masuk baitul maqdis,mekah dan madinah.

ya'juj dan makjuj tidak muncul lagi. kaum yang telah dkepung dan diperangkap oleh raja zulqarnain dan kaumnya serta membina dinding tinggi yang diperbuat daripada besi dan tembaga. haiwan yang aneh,ad-dabah,tidak keluar lagi.haiwan sepanjang 60 hasta ini membawa tongkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman. matahari masih tidak terbit dari tempat terbenamnya bermakna pintu taubat masih terbuka.

kekurangan gempa bumi dan gunung berapi mengakibatkan tekanan pada bumi lalu meletus menjadi bencana terbesar di dunia. laut akan kering dan menjadi gurun. neraka jahannam akan terbuka pintunya. kiamat akan berlaku apabila tiada orang menyebut nama ALLAH lagi di muka bumi ini.

sesunguhnya di zaman RASULULLAH SAW baginda menunjukkan jarak kiamat dgn zaman baginda adalah antara jari hantu dengan jari telunjuk.betapa dekatnya kiamat itu. baginda telah meninggalkan kita beribu2 tahun lamanya..agaknya hampir2 sangatkah kita dengan kiamat??? ya..semakin hampir..tp tarikh itu adalah dlm pengetahuan ALLAH..jangan sesekali kita mempercayai ramalan org..cuma kita harus bersedia untuk menemui hari kiamat itu dgn melengkapkan diri dengan ilmu agama & amal..kita bekerja bersungguh2 seolah2 esok masih hidup, dan kita beramal soleh bersungguh2 seolah2 esok akan mati..bila dah mati/kiamat, hanya iman & amal yg menentukan di mana tempat kita, SYURGA atau NERAKA???? sebarkan kepada orang lain terutamanya umat islam..

Sunday, January 3, 2010

My Delightful Hometown TEMERLOH



Temerloh is the home of the Patin fish (Silver Catfish), one of the most prized freshwater fishes in Malaysia.

Located about 130 km from Kuala Lumpur along the Kuantan–Kuala Lumpur trunk road, delightful Temerloh is the second largest town in Pahang Darul Makmur.
And it is also “my kampung”, as the Malays say. My grandfather lived there and the whole of Batu Satu (first mile) Village of Temerloh seems to be dominated by my relatives (of the Sumatran Kampar clan). My grandfather’s house is still there, and it fronts near the Sungai Pahang.

But before I take you to the attractions of Temerloh, I’ll flash back on my times and happy childhood memories there.

REMINISCENCE OF TEMERLOH

Temerloh holds a special place in my heart – it’s the place where I was born. Interestingly, the house where I came into this world more than fifty years ago is still there -- one of the government quarters in the town.


I visited it recently (and many times before that,whenever I’m in Temerloh) and except for the different coat of paint (it must have had countless new coats since my family moved to Raub more than 15 years ago) the structure remains unchanged from the house I lived decades ago.

Even though I stayed there only for the first 6 years of my life, nostalgic memories live on, and I can still remember vividly in my head, the thrills and happenings during my childhood years there.

In particular, I remember possibly my first great achievement in life. It was when I was about five years old I passed the big bicycle test (in the sense that I cycled unaided for about 100 meters non-stop without falling) on my father’s huge China–made bicycle.

I remember also particularly well my first day in school - at the Al-Wosto School not far from Temerloh town. My house was about 13km away, and that morning I took the motorcycle with my other elder brother who go to the same school. That was the secondary school i entered, my primary school was at Raub.

But that first day of school is remembered for the buzz I created to my family. As it was the first day of school, all the form one students were let off earlier than the higher standards. I was supposed to board the school bus home with my other brother, but since I didn’t see them after school, I decided to just ride all the way back home by myself.

I remember my mother was cooking when I reached home alone, and I startled her. Of course my mother (my father, and everybody else too) thought I was too young to ride all the 13 km of twists and turns from the school. But anyway, I had reached home safely, and it was just a surprise to everybody then that at my age I knew the way home.

HISTORY OF THE TOWN’S NAME – FROM KUALA SEMANTAN TO TEMERLOH

The old name for Temerloh is Kuala Semantan.

The word Semantan was said to originate in the old days from a Brunei born person by the name of Osman, and with Malays, as with all mankind, I believe, it is human nature to shorten names for ease of reference and calling. In this case he was called Seman.

Seman was an expert in silat, the Malay art of self-defense, and was said to be invincible (he cannot die, that is, ….but of course he’s dead now) and the village folks always refer to him as "Seman Tahan" ("tahan" means strong or invincible). His reputation as a silat master spread far and wide and he had many students learning the silat skills. As a mark of respect to him, the folks named the river "Sungai Seman Tahan".

It was also said that he possessed many boats (perahu kajang) which were used to transport rattan, rubber, etc. and he kept all his boats at the river bank to wait for goods to be brought by the villagers. He quickly became a successful businessman, and the others referred to the place where the boats are located as "Kuala Seman Tahan" ("kuala" is river-mouth) and as usually the case, the place, for ease of calling, was shortened to Kuala Semantan.

Name Change From Kuala Semantan to Temerloh

The change of name from Kuala Semantan to Temerloh was also significant. It was thought that while Kuala Semantan was meant to designate the old area, the town actually covered a bigger area, and not just at the mouth of the riverbank.

The name Temerloh was derived from the Malay word "mereloh" meaning "sleep". It is said that "Temerloh" came about when an Indonesian Minangkabau settler who came to settle at the place noticed an orang asli (aborigine) who slept ("mereloh") all through the day without a care in the world.

Perhaps as a mark of amazement on such lazy conduct (..the Minangkabaus are known for their diligence..)and perhaps for lack of other names to give, or probably just in jest, he then called his settlement there as "Temerloh".

Maybe (..I’m not serious here..) because the place was filled with people who liked to "mereloh", the name stuck permanently for its stark reality and truth.

And I can confirm that when I was small, I remember a young uncle of mine in Temerloh, who seemed to yawn incessantly and sleep most of the time. But then…again… this is not an unfamiliar story about teenagers, right? Ask any parent..

THE PATIN – A FISH LIKE NO OTHER!

Temerloh town sits at the confluence of the Pahang and Semantan Rivers, which is why it is rich with freshwater fish such as Patin (silver catfish), Jelawat, Baung, Tenggalan, Lampam, Belida, Tilapia and Kerai.

As the home of the Patin fish, the Temerloh folks have special dishes that bring out the best taste of the fish. Two of my favorites are the ikan patin masak tempoyak and the ikan patin asam rebus.

Actually there are three species of patin, based on its breeding, and hence to connoisseurs, there are slight differences in the taste. A patin fish has smooth flesh and when grilled under a firewood, or barbequed and eaten with sambal asam, …um mum…oh my… I’m not just salivating, I’m drooling already. It tastes like... well... it’s indescribable. Try them yourself, okay?

But please do forgive me for going into raptures over this fish. I just can’t help it. It’s not because I am Temerloh-born that I am biased, or that I have any economic reasons. But it’s just that I have eaten all kinds of fishes, and I still regard the Temerloh patin as the best fish in the world!! The patin tastes smoother and sweeter than any fresh salmon (or other fishes) by the yard!

The cheapest patin (about RM5.00 per kilogram) that is available at most supermarkets in Malaysia is the one bred in the lakes or large pools where the water does not run.

The one that fetches the highest price (up to RM100.00 per kilogram) is the wild patin caught in the river and which has a slightly whiter shade of silver on its body scales, and a slightly longer mouth (pout).

The less expensive river patin which costs about RM12.00 per kilogram is the one bred in the special breeding cages at the riverbanks. The restaurants in Temerloh use these patin for food dishes and most people will come to the riverside to buy them.

But as an aquarium fish, the patin is not that very good looking. Other river fishes like the tenggalan, kerai and the kelah (the green and especially the red kelah) are sought for their shiny silvery scales which, when reflected in the aquarium water, will shine and look like jewelries. That, I believe is good feng shui to the Chinese. These fishes are also easy to keep in the aquarium as they will eat anything.


If you want to see the place where patin and also tilapia fishes are bred in the cages in the riverbank, from Temerloh town just follow the road to the Temerloh Rest-House to Kg. Bukit Pak Silap. And then proceed to Kampung Bangau by the river. Here there are at least five places along the road where the fish is sold live. (Watch for the signboard at stalls that say “Patin / Tilapia”).

Although the fishes are kept in cages in the river, thieves sometimes come at night in boats and steal many of the fishes. That is why the breeders co-operate and keep vigil at the site at night. (And they keep warm at night by having fresh grilled fish with asam pedas and soy ketchup over campfire!! Oh, I envy them).



RIVER-HOUSES

If you come to Temerloh now, from the old bridge over the Pahang River, maybe you can see a few houses floating on the riverbank.

In the old days I remember there were more of these river-houses, and I remember my parents taking me to one of the houses to visit friends during the festival of Aidil Fitri. The house was like any other on land except that it was swaying a bit because of the movement of the river waters.

I remember my father related that these river houses increased in numbers during my grandfather’s time, after Pahang (in fact most of the east coast of Malaya then), was inundated with floodwaters of unprecedented severity in 1926. Old folks refer to this big flood as "Bah Merah" or "Red Flood".

Many houses especially those located near the river were destroyed by drift timber during that huge flood. As a means to have a flood-proof house, the enterprising folks consequently built river houses tied with ropes to the riverside to prevent them from drifting!! How ingenious -- the houses will float according to the level of the river water!!

But perhaps because of hygienic and legal reasons, very few of these river houses are now in existence, and, if there are any, of course their days are sadly numbered.

PEKAN SEHARI ( "ONE DAY MARKET")

There is a famous Sunday Market place in Temerloh, called "Pekan Sehari". In fact this Pekan Sehari (One Day Market) is said to be the longest and biggest in the whole of Pahang. You can find it along the riverbank in town, at the vicinity of the Temerloh buses terminal.

At the Pekan Sehari, villagers from surrounding (and even from far away) kampungs bring and display their goods for sale. All kinds of goods and commodities can be found -- from fresh vegetables, meat, fishes, fruits, spices, local cakes and, well, anything attractive and edible that is, -- are sold here.

The sellers come normally by the riverboats early in the morning, and take their place before the customers arrive about 7.00 in the morning. There is a boat jetty at the river there. And Sunday mornings are busy days when boats come and go ferrying passengers and goods to the Pekan Sehari.

You will find the master weavers selling their hand-made mengkuang (pandanus leaves) crafts and items like mats, bags and baskets, and other creative local souvenir items.

When in season, you will find local fruits, such as the besta or mangosteens, durian, rambutan, duku, mata kuching and langsat. These fresh fruits from wild trees of the kampungs taste delightfully better than those from the commercial orchards.

For fish lovers, there is also a variety of freshwater fish available here, some freshly caught, from the surrounding villages. The prices available here are indeed cheaper than the market downtown.

This Pekan Sehari is a big affair to the kampung (and also town) folks, and there is joy and merriment inherent in the buying and selling of the goods. Friends and relatives from different villages meet and shake hands here. They have jovial talks, and light banter.

Well, if you’re in Temerloh, do take part, join the crowd. It’s free.

I can’t really describe the thrill. You’ll have to participate in it.

And, if you have nothing else to do, just take a boat ride on the river for fun. And enjoy the scenery.

WILD-LIFE PARKS, CAVES AND MINIZOO

Apart from its variety of fish population, the town of Temerloh also offers a variety of jungle and wild-life experiences.

The Kuala Krau Wildlife Reserve, a virgin forest reserve with untouched flora and fauna, is also where you can find the Elephant Conservation and Sanctuary and the Seladang Breeding Center. And Gunung Senyum Recreational Forest, a paradise for nature and cave lovers is just about 20km away.

A delightful Deerland Park located at Bukit Rengit, Lancang, is where you can learn not only about deers, feed and touch them, but also other animals such as ostriches, peacocks, tuna deers, nilga deers (India) and wood-duck (Canada).

Here (in Deerland Park) you can also find varieties of local herbs and plants, and savor the special herbal drinks prepared, as well as participate in many activities like trekking, cooking and surviving in the jungle.


Mini Zoo

But if you can’t visit the virgin forests and natural caves, you can alternatively visit the town’s mini zoo, located at Jalan Bahagia, near Kampung Sungai Rabit. The mini zoo, covering over 1.5 hectares of land, contains many different species of reptiles, animals and birds.

Monkeys, porcupines, tiger, black leopard, civets, bear cat, bears, sambar deers, lesser mouse-deers, the Malayan gharials crocodile and alligators, and a very rare albino monkey, are some of the animals there.

About 26 species of beautiful birds, including pheasants, herons, eagles, chickens and the green-winged pigeons can be found there. As always, the talking mynah and parakeet, will say hello (and other welcome speeches!) to you.

This mini zoo is set up by the Wild-life Department and in fact you will find that it is surrounded by the offices and quarters of the Department.

There is also a mini wild-life museum comprising of taxidermied (stuffed) animals there.

Tickets to the mini zoo cost RM2.00 for adults and RM1.50 for children.


RECREATIONAL AND SPORTS FACILITIES


A town must also have recreational parks for its dwellers to relax and have fun and for the children to expend their energies.

Well, a recreational park is located right in the middle of Temerloh town, behind the Courthouse, called "Taman Bandar" (or Town Park) where you can find a skate-board track, playground, jogging trails and a mini stadium. Children will definitely enjoy the facilities there.
The Temerloh Stadium

For athletics and field games like soccer and hockey, the Temerloh Stadium is located further down-town on the right-side of the road to Triang, before the bridge over the Pahang River. It caters for all kinds of sports activities and is usually fully utilized during the weekends.

I remember (aww..I’m reminiscing again..) this Stadium was, many years ago, the same field that we children of the neighborhood played all kinds of games on – football, rounders, catch-me-if–you-can, the whole lot.

Did I tell you that the house where I was born is still there, up on the hill, facing the Stadium below. I remember in front of my house there was a mangosteen tree that I liked to climb and play "lastik" (catapult) with my friends. And also there was a mango, rambutan and kapok (or kekabu) tree in the neighborhood.

These trees except the "kekabu" tree are no more there, cut down to make way for the macadamized road.

(P.S. – "Kekabu" is similar to cotton fibers and it is used for pillows and mattresses in the old days).

Back then in 1960, the field was just a "padang" with grasses and two wooden goalposts – no covered spectators’ stands, no athletics tracks, no lightings, nothing. I remember this same field was always flooded during the year-end monsoon season. This is because the mighty Pahang River is just across the road and when it overflows during the monsoon season, the field too would be flooded.

Monsoon time, as all Malaysian east coast folks know very well, is a time to play, splash and have fun in the flood waters. And I remember well, when an older friend living nearby made a raft out of bamboo trunks, and we had a fun time water rafting round the flooded field. It was not dangerous as the waters were quite stagnant in the field, compared to the rush of the river across the road.

This older friend was also the one who, during the dry season, took me to the river and we collected kepah (shellfish) by the buckets at the sandy areas of the river.

Well, THAT’S ALL FOLKS, as Disney would say. End of my stories...(or is it?)

TEMERLOH HOSPITAL

This rather new Government hospital opened in 2005 and located about 3km from Temerloh town (on the way to Chenor) is one of the most modern public hospitals in the country, with state-of–the–art medical and health facilities and equipment. There are specialist clinics and reference centers, and apartments and quarters for staff, nurses and doctors situated in the big modern complex.

The old general hospital in Mentakab town has been turned into a specialized hospital. This was the hospital (Oh..oh.. story-time again…) where I was warded for chicken pox. I was about five years old then, and stayed there for a few days. Well, it was a scary place for a child staying in an hospital ward in those days, but I had my dearest mum for company and comfort.

(P.S. I don’t know about other children, but back then nurses were pretty scary people to me. Not now though, I wish more of those friendly nurses were around me, even when I’m in good health!!).

FAMOUS PERSONS OF TEMERLOH

Famous persons born in Temerloh (and they are depicted in the Pahang Heroes Museum ) include Pak Sako (colorful writer and politician), Sudirman (lawyer-singer who won the best Asian entertainer award at the Royal Albert Hall in London), Datuk Siti Nurhaliza and also Datuk Bahaman – the Orang Kaya Semantan (nationalist warrior and leader, who fought the British).

I will relate to you the stories about these and other Pahang personalities by and by, with the grace of God, in another story.

And also about other towns like Mentakab ( originally known as "Pasir Rawa"), Lanchang and other towns and villages in the Temerloh area.

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...