Wednesday, January 6, 2010

Kamus Loghat Pahang



A
Agok - agak, teka
Agok - rantai, alat perhiasan leher, tangkal di leher
air tawo = air yang telah dijampi
Ampuh - sempat
ampuh - temgelam
ande - ada
Aok - awak
asok - himpit
awok -awak

B
Babir - degil
Bahan - pukul, Contoh : bahan kuat sket..bior mampuih.
bale- dahsyat
bale- satu sumpah laknat
bantai - buat sesuka hati
bedai - buat ikut sedap tangan.
Bela - repair contoh ayat Bila aok nok bela TV tu?
Berahi - suka (lebih kpd barang ye bukan org...kekkeke...disebut
Beraluih/beralus - perangai yang sopan santun,berbudi bahasa ,contoh ayat :
mak suka benor ngan si tipah tu..beralus budaknya
Berambi - berhati-hati,berwaspada
Berderau - gotong royong
Bergodok - menghentak kaki ke batang lesung secara bersama/serentak serta
dengan kadar yang cepat masa mengempin
Beringor - memberitahu
Berlemin - berminyak
Berlengging - tak pakai baju, pakai suar jer
Bersalai - disebut bersalei- maksud : tak mandi pagi
Berte'eih - bertungkus-lumus,usaha gigih
Bertonyeh - gaduh mulut
Biroh - gatal
Borok - borak
boya - ferry
Boyaih - boroi
Buas - lasak
Buboh - letak

C
ce - awalan pada beberapa perbuatan..seperti
Cemuih - bosan
Cenekang - kuku cekam tu le
Cekut - cakup/beritahu
Celau - hari ribut..sebab melakukan sesuatu luar biasa/tabie..seperti laga
kucing
Chika - mual/muntah/perut memulas
Cokei - cukai
cokeng - tegak
Cakner -tak amek peduli, tak kisah.Contoh :sebab pagi tadi aku lupa gi keja
gosok baju.. lalu mak aku kata bebudak sekarang ni tok cakne langsung
Cope - (cho~pe), tepi... at the edge, hampir nak jatuh

D
Dan - sempat,cth : la napenye tak makan lagi?tak dan ker?
Daur - sebaya,berkaitan dgn usia
Degut - [ isk nak beri makna benda lak ni ] Dedor - suam-suam kuku
Dema - (awak,biasanya utk ramai) cthnya: dema ni takde keja lain ke
Doh - sudah , Contoh : awok doh makan ker?

E

F

G
GGamoknye - agaknya
Gasok - suka hati awaklah
Gebor - selimut
Gerik-gerik - waktu senja
getek - seakan-akan juga
Getik - geli,meluat
ghona - macam mana
godang - buat dengan kuat sampai rosak
Godei - kacau kacau air, dodol
Goge - hingar bingar
Gohek - kayuh
Gonggot - rambut yang digunting tak sekata
Gonyoh - Sental kuat2

H
Habat/habad - pengotor
Hambat - kejar
Hantoi - lembap,slow pergerakan
Hokok - tamak, berkaitan cara makan

I

J
Jabir - plastik
jamban - jeti tempat bot belaboh diperbuat dari 2 atau3 batang balak untuk
membasuh, mandi dan mengikat bot, selain menjadi jamban terapong dii Sunagi
Pahang
Jelun - biasanya kalau demam ambil tuala.celup ngan air asam jawa. jelun
kepala
Jenih - jenis
Jenuh - puas,cth : ntoh ler..jenuh dah koi nunggu
Juwei - dahan pokok yang yang mencecah permukaan sungai (kalau tak silap la)

K
kahat -(jarang digunakan)
Kain cuking - sehelai kain basahan
Kair - (ke air)maknanya..pergi ke sungai.ngail
karang - nanti,sebentar lagicth : karang lah mok koi kupas nyour tu
kawan - saya
Kawe - saya
Kecah - Lecak
kecek - tipu
kederat - upaya
keh - saya
kehem - berkehem, bersungguh-sungguh/keterlaluan
kehut,kehot,kehak - letih..sengal
kekalu - emping dibuat dari padi pulut
keknya - tetapi
Kelas - cuci ikan menggunakan asam
Kelat - tipu (nie bukan kelat buah tau)cth ayat :tak aci sungguh main kelat
kelek = bawa dengan tangan tetapi barang di bawah ketiak.
Kememe - sama cam tembe gak
kenit - kecil
Kepat - hisap di dalam mulut terutama bagi pill dan gula-gula
kepek = 'crushed flat' ,meleperkan
kepok - tempat simpan padi
kerajat - taktau (kena tanya tihani ni)
Kerang - menangis dengan sepenuh hati
Kerapoh - sisa2/bersepah cth:sisa -Boh ke kawan kerapoh tulang2 ikan tu yek
Keri - ketawa teramat sangat.gelak guling-guling
kerui - gunting rambut
kipai - letih /lenguh tangan
kobek - belek2...menyiasat ( bukan menyiasat org ye )
kocek - pocket
kodi/kudi? - ketinggalan zaman
Kohot - sengal badan
koi - saya,aku(biasa pakai belah temerloh je)
Kome - kami
komeng - sinonim ngan nyiur/kelapa
Komoih - Gomol.Jgn le komoih budak tu nak tido weh
kona - ke mana
kuan - saya
Kuit/menguit - biase nye menunjukkan sesuatu yang banyak/ramai
Kulo - warna kelabu tahi anjing
Kupik - kedekut

L
lacuh - tempat yang banyak dilalui atau digunakan
lantak aok - suka hati awak
Lat - tenggang/jarak masa
Lece - Tilam,
lecoh - becak
ledut - pekat
lehet - dipakai bagi bagi buah labu
Lejut - basah teruk(lencun)
lembah - tempat bertakung air kotor dibawah rumah.
lembang(berlembang) - sepah, berterabur
lengit - kalah teruk
Lepe - cuai
leweh - lemah longlai(cakap atau utk perbuatan)

M

Malaih - malas
Mamai - emosi tak stabil(betul ke guna makna ni?)
Manis meleting - teramat manis
Masam Menaung - Masam Sesangat
Masam mencekut - masam sesangat
Mek nye(matnya) - kenapanya
Melantong - busuk sangat
Melengger - apa ye perkataan sesuai.contohnya perahu yang hampir nak dimasuki
air
Melepam - pahit/.masin/masam sangat
Meleweh - bercakap mcm nak tak nak
melukah - (kain yang dipakai terbuka)
Membute - tido
Mencanak -laju sangat(mencayak?)
Mencayak tu - laju sangat bawak moto
Mencelabak - benda jatuh dalam jumlah yang banyak atau berat
menda - apa benda
menganjing - mengada..hehe
Mengaran,menajau - menangkap ikan dengan cacak tiang tgh sungai ikat tangsi
dan mata kail.untuk pemberatnya tampat botol bersama.
Mengekelan - tercekik(berkaitan dengan makan)
Mengekot - tubuh berbaring dengan bengkok..ala cam asam gelugur kedudukanya.
Mengelentat - mengada2 seksi
Mengelice- mengelupur
Menggeledeng - (Susah la nak explain maknanya), tp something yg merujuk kpd
pergerakan badan.Bakper menggeledeng ngat ni?
Menginding - kita dekati pihak lain secara diam-diam,jugabermaksud
berdampingan
Mengkane - telekung sembahyang
Mengkone - kemana-mana
Mengoloh - tolak balik/undur
Mengopeh - suka pegang sana..pegang sini..tangan tak duduk diam
Mengoteh, meroteh - tgn tak dok diam
Mengkei - masak (utk buah-buahan)
Menikei/kenikei - buah tembikai
Mentek - excess "gemuk", obese
Meraban - tak tentu hala
Merabung -kuantiti yang banyak.nasi sepingan rabung
Merahang - (jarang digunakan)
Merarau - tanya orang tembeling..makna
Merawei - satu lagi cara menangkap ikan.
Merebang/mengerebang - rambut tak terurus
Mereloh - tido
Merening -benda yang nak pecah(bulat)
Merepau -jalan dalam hutan tanpa tujuan
Merepih - mencangkul rumput
Merohong - wangi sangat
Meronoh - buang air besar
Mikai - buah tembikai
Moh - jom, mari, pergi
Mok - mak
Mombong - penuh
Motong - (menoreh getah)

N

Ngilir - menghala kehilir sungai.(dengan bot/perahu) secara perlahan.
Ngonyoh - gosok dengan kasar
Nyayup - tinggi sangat diatas atau bawah sangat
Nyeraya - suruh
Nyuluh - operasi buru binatang hutan pada mlm hari

O

Oteing - Pening!Pah palih! Oteing paler kawan nak buat mende ni!
otok - marah, contoh otok awok

P

pah paleh - satu ekspressi seaka-akan terperanjat
Palor - Biar
Paluh - air sungai yang terkepung dek pasir(air tak mengalir)
peda - budu
pedaah - bohong
Pedooh' - tipu
Pepalih - maksudnya macam...ishh...teruknye. cthnye : pepalih awok nyape buat
gitu
pepeh = 'flat shaped'., leper
Perintan - Keadaan,masa
Peti - Peti sejuk
pipit - alat kelamin budak lelaki yang masih belum berkhatan.
Podot - sumbatcth ayat: kadir.kalau tok muat jugek aok podot je la baju tu
dlm beg ni
Polok - gelojoh, makan banyak sangat lauk
Pundung/safa - rumah kecik yang dibuat untuk berehat seperti tepi sawah,kebun
durian dsb
puyuh - alat kelamin budak lelaki yang masih belum berkhatan.

Q

R

Racik - jerat ayam hutan
Ralit - kusyuk
Rege - harga
Rodong/ghodong - kengkawan cth. ayat: mok..koi nok keluor kejak jumpa ghodong

S
sepat - alat kelamin budak perempuan yang belum baligh.
sumpit = bekas yang pepeh yang di buat daripada mengkuang, biasa nya untuk di
isi beras atau emping. Saiz nya bias 18" x 12"

T
Tagang - cth ayat "tagang ampai kain"
tak ca-ana = tidak ambil perhatian atau tidak mahu mendengar dengan teliti.
Taruk - letak
Tating - angkat eg: tating kain, angkat kain
Tawor behe - Tawar Sesangat (Air)
Tebal bakut - sangat tebal ( bak kata org pahang ckp bahse KL tebal giler!)
Teging - cth ayat "teging nya tali tu.."
tekeh - sekeh/ketuk/pukul dengan belakang gemgaman tangan.
Tekeih - sikit lagi. tekeih dah no kena ikan tadi.(sikit lagi nak dapat
tangkap ikan itu)
Tembe - lembek, lemah, manja
Tertomos - jatuh tersembam, tersungkur
Tohor - cetek , cth ayat: lor..mek nya tohor ngat air sungei nie
Tok - tidak , Cth : tok makan lagi la..kawan lapo nie,
tokok - tambah

U

V

W
Wabe/bala/papalih - lebih kurang le makna tiga perkataan tu.
weh - kata penambah, contoh, sedap weh.

X

Y

Z
zik - zip seluar, contoh zik awok terbukok

Hehehehehehe - Azim Aris

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...