Sunday, May 29, 2011

Penemuan Bangsa Yakjuj dan Makjuj oleh Nasa - Benarkah?



WASHINGTON — Weekly World News telah mendedahkan tentang penemuan mengejutkan mengenai satu kaum primitif yang di panggil Mole People hidup 20 batu di bawah tanah, menggunakan terowong rahsia untuk memasuki United States! Penemuan ini telah dibuat bukan oleh ahli kaji purba, tetapi oleh saintis NASA yang menggali jauh ke dalam Bumi – dan mereka cuba menyembunyikan kewujudan kaum ini dari pengetahuan awam ..

Seorang pekerja NASA yang tidak mahu dikenali telah mendedahkan gambar-gambar eksklusif and informasi mengenai kaum 'orang gua' ini. "Cerita ini harus diberitahu," kata sumber itu. "Ia terlalu besar untuk disorok". Sumber itu telah mendedahkan beberapa rahsia besar mengenai Mole People. "Nampaknya mereka seperti kaum yang peramah", beliau berkata, "Tetapi mereka amat primitif. Kami cuba berkomunikasi dengan mereka, tetapi ia satu kerja yang susah memandangkan mereka tidak tahu bahasa English".

"Mole People, sebagaimana yang kami panggil, mempunyai laluan senang untuk ke muka Bumi (surface world)", kata sumber itu. "Dengan demikian, President Bush mengendalikan situasi ini dengan penuh berhati-hati. "Tersilap langkah boleh mengakibatkan makhluk ini mengisytiharkan perang dengan manusia di atas. Kami tidak pasti berapa jumlah mereka ini. Kami baru melihat satu bandar setakat ini, dengan anggaran 2000 orang Mole tinggai di situ. "Tetapi ada pihak yang menyatakan bahawa mungkin berjuta-juta orang Mole tinggal merata-rata di dalam bandar-bandar bawah tanah, berselerak di bawah muka Bumi".

Makhluk itu mempunyai beberapa persamaan dengan manusia – dan juga sedikit perbezaan. "Seperti kita, mereka berjalan dengan dua kaki, tetapi mereka jauh lebih tinggi dari manusia biasa – setinggi 8 ke 10 kaki tinggi. Jari-jari mereka seperti kuku binatang. Dan tangan mereka juga seperti kaki itik (webbed), direka untuk menggali, bukan seperti kuku mole" "Kulit mereka sangat kuat. Ia adalah untuk menahan panas yang melampau dan juga keadaan yang teruk di bawah Bumi".

"Didapati bahawa terdapat perhubungan dan interaksi di antara manusia dengan makhluk ini suatu ketika dahulu – mereka bercakap di dalam bahasa yang hampir sama dengan dialek Navajo Lama.
Sumber itu juga menyatakan bahawa kaum Mole ini mempunyai sistem otot-otot yang sangat besar, membuatkan mereka mampu bertindak ganas. "Apabila salah seorang ahli ekspedisi itu menyalakan rokok, kaum Mole menganggap itu sebagai satu ancaman dan terus menyerang belia u". "Mereka mencakar dan menyerang beliau seperti kucing hutan, hampir menjatuhkan beliau bersama rokoknya. Beliau amat bertuah selamat dan hidup dari insiden itu".

Kaum Mole amat berminat dengan dunia atas muka Bumi – pakaian, alat-alatan dan makanan terutamanya. Mereka amat meminati buah-buahan segar. "Saya belikan mereka sedikit anggur, dan mereka terus berpestadan bersukaria", mengikut kata sumber.

"Amat jelas mereka tidak boleh menanam buah-buahan mereka sendiri memandangkan mereka tinggal 20 batu di bawah muka Bumi". NASA amat berminat untuk mengkaji kaum Mole. "Kami mahu tahu segala-galanya mengenai mereka – apa yang mereka makan,bagaimana mereka tinggal dan yang paling mustahak, apakah perhubungan mereka dengan kaum manusia".

"Kami tertanya-tanya jikalau mereka itu ada kaitan dengan manusia di dalam aspek-aspek yang tertentu. Adakah mereka adalah nenek moyang manusia moden hari ini secara genetiknya ?" Pakar berkata terdapat spekulasi yang pelbagai mengenai kaum Mole. "Mereka boleh jadi apa saja, dari Yetis (BigFoot), makhluk asing dari angkasa atau saki baki orang yang terselamat dari bandar Atlantis Yang Hilang. Adakah makhluk itu musuh dan suka berperang ataupun peramah dan sanggup bekerjasaman? Dan bagaimana dengan minyak dan simpanan mineral di bawah Bumi? Siapa yang memiliki mereka: kaum Mole atau kita?

Bagaimanakah dengan NASA dimana misi asalnya adalah untuk meneroka ruang angkasa – telah menjumpai kaum yang hidup di bawah muka Bumi? Jurucakap NASA tidak menafikan mahupun mengiyakan laporan itu. Setelah menerima tekanan hebat dari warta wan , jurucakap White House menjanjikan informasi yang dibenarkan oleh White House untuk disebarkan. Tetapi beliau telah memberi amaran "mungkin tidak untuk jangkamasa yang terdekat".

Menurut sumber itu, NASA menjumpai kaum bawah tanah itu dalam bulan Ogos ketika sedang menjalankan projek rahsia yang di beri nama Operation Mole Hole – satu inisiatif dimana warta wan sekarang percaya ia mungkin untuk mengintip China, menggunakan "teknologi bawah tanah".

Setakat ini NASA telah menjumpai pintu laluan rahsia ke dunia bawah tanah di kawasan sekitar Washington State's Mount Shasta, gua Mammoth di Kentucky dan juga gua-gua yang berselerak sekitar barat daya U.S mengikut kata sumber. Berkurun lamanya manusia telah bercerita tentang kewujudan makhluk di bawah muka Bumi.

Sekarang, buat pertama kalinya, spekulasi itu telah dibuktikan kesahihannya. Tetapi samada makhluk-makhluk ini kawan ataupun lawan masih tidak diketahui.

DARI SURAH AL KAHFI:

Allah menceritakan kisah lelaki itu seperti firman-Nya dalam surah itu: "Mereka akan bertanya kepadamu (Muhammad) mengenai Zulkarnain. Katakanlah: 'Aku akan bacakan kepadamu cerita mengenainya'. Sesungguhnya Kami memberi kekuasaan kepadanya di (muka) bumi, dan Kami memberikan kepadanya jalan (untuk mencapai) segala sesuatu, maka dia pun menempuh suatu jalan.

"Hingga apabila dia sampai ke tempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam di dalam laut berlumpur hitam dan dia mendapati di situ segolongan umat. Kami berkata: 'Hai Zulkarnain, kamu boleh menyeksa atau boleh berbuat kebaikan terhadap mereka'. Berkata Zulkarnain: 'Adapun orang yang aniaya maka kami kelak akan mengazabnya dengan azab yang tidak ada taranya'." (ayat 83 hingga 87)

"Kemudian dia menempuh jalan (yang lain). Hingga apabila sampai ke tempat terbit matahari (Timur) dia mendapati matahari itu menyinari segolongan umat yang Kami tidak menjadikan bagi mereka sesuatu yang melindunginya dari (cahaya) matahari itu," (ayat 89 dan 90).

"Kemudian dia menempuh suatu jalan (yang lain lagi). Hingga apabila dia sampai antara dua gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan. Mereka berkata: 'Hai Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj itu orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara mereka?'.

Zulkarnain berkata: 'Apa yang dikuasakan Tuhanku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka, berilah aku potongan-potongan besi'.

"Hingga apabila besi itu sama rata dengan kedua (puncak) gunung itu, berkatalah Zulkarnain: 'Tiuplah (api itu)'. Hingga apabila besi itu sudah menjadi (merah seperti) api, dia pun berkata: 'Berilah aku tembaga (yang mendidih) agar ku tuangkan ke atas besi panas itu'.

"Maka mereka tidak bisa mendakinya dan mereka tidak bisa (pula) melubanginya. Zulkarnain berkata: 'Ini (dinding) adalah rahmat dari Tuhanku, maka apabila sudah datang janji Tuhanku, Dia akan menjadikannya hancur luluh; dan janji Tuhanku itu adalah benar'," (ayat 92 hingga 98).

Demikianlah secebis kisah mengenai Zulkarnain. Dalam rentetan perjalanan hidupnya, lelaki itu bertanggungjawab membina tembok bagi menghalang bangsa Yakjuj dan Makjuj mendatangkan angkara kepada manusia. Tembok binaan Zulkarnain itu hanya akan runtuh apabila dunia terlalu hampir dengan kiamat..

P/S : Setahu aku NASA ni mengkaji angkasa, bila masa pulak kaji dalam tanah ni?? Walaubagaimanapun, kiamat itu tetap pasti.

Saturday, May 28, 2011

Patut Lah Barang Buatan China Tak Berkualiti...

Price China


Rupa-rupanya ia adalah buatan daripada kucing...patut pun murah dan cepat rosak..

Thursday, May 26, 2011

Kisah Seorang Perokok Insaf

Saya merupakan seorang perokok pasif. Dalam erti kata lain, orang yang tidak pernah merokok, tetapi menjadi mangsa asap rokok.


Saya kesuntukan masa, langkah dipercepatkan. Berjalan, berjalan dan berjalan sehinggalah melintasi sekumpulan pakcik yang sedang leka berborak.

Beberapa saat selepas melepasi kumpulan pakcik itu, langkah saya mula perlahan. Kesannya memang serta merta. Jantung semakin kencang mengepam darah. Saya mula tercungap-cungap. Pernafasan mula tersekat-sekat. Dahi mula berpeluh.

"Pakcik-pakcik semua.....I hate you." kata saya di dalam hati.

Langkah saya diteruskan dalam keadaan sesak nafas, cuba untuk melintas ke seberang jalan.

Saya mula bernafas menggunakan mulut, kesan nikotin dan tar serta karbon monoksida itu memang sensitif terhadap saya.

Sebaik sahaja menaiki sebuah pengangkutan awam, seorang lelaki duduk di sebelah saya. Di tangannya jelas kelihatan sebatang rokok yang menyala puntungnya.

Saya mula rasa nak menangis. Sungguh, saya sangat sesak nafas ketika itu, saya terlupa membawa inhaler.

Asap rokok berkepul-kepul. Mata saya mula berair. Saya sangat memerlukan inhaler ketika itu. Saya menutup hidung dan mulut dengan tudung dan bernafas dalam keadaan tercungap-cungap. Lelaki di sebelah mula perasan akan keadaan saya, dia mula pelik melihat saya, lalu segera mencampakkan rokok itu.

"Terima kasih............Terima kasih....Terima kasih kerana memahami." kata saya di dalam hati.



Mengapakah mereka yang merokok ini langsung tidak pernah memikirkan tentang orang di sekeliling mereka?

Tahukah mereka asap rokok itu sangat mengancam nyawa penghidap asma?

Tahukah mereka asap rokok itu menyempitkan saluran pernafasan penghidap asma?

Tahukah mereka apa yang terjadi sekiranya pernafasan tersekat?

Tahukah mereka serangan asma akut memerlukan rawatan kecemasan?

Tahukah mereka membiarkan penghidap asma mendapat serangan akut boleh membawa maut?

Tahukah mereka bahawa di sekeliling mereka ada orang yang sedang berusaha untuk hidup?

Kenapa mereka yang merokok langsung tidak pernah faham itu semua?

Mereka rasa mereka merokok, dan membunuh diri mereka sahaja.

Tidak. Mereka membunuh orang lain.

Bahkan rokok itu tidak mengancam nyawa mereka.

Hanya memberi kesan jangka masa panjang.

Tetapi rokok itu memberi kesan serta merta bagi golongan seperti saya.

Kerajaan berkempen, supaya perokok berhenti merokok, bukan kerana mereka sayangkan perokok, ataupun tidak mahu perokok menemui ajal.

Kerajaan berkempen, kerana mereka bimbang akan nyawa kami, golongan yang berusaha untuk hidup.

Kerana perokok mengancam nyawa kami.

You think they ask you to stop smoking, because they care about you?

No. It's not about you, because you don't love yourself, it's about us.

Us, the one who wants to live.

· “Tidak diizinkan melakukan sesuatu yang memudaratkan dan tidak boleh membalas dengan kemudaratan.” (Malik, Al-Hakim, Baihaqi dan Ibnu Majah)

· Ummu Salamah berkata, “Rasulullah melarang dari mengambil setiap bahan yang memabukkan (muskir) dan yang melemahkan badan (muftir).” (Ahmad dan Abu Daud)

· Rasulullah saw bersabda, “Tidak boleh (menimbulkan) bahaya dan tidak boleh pula membahayakan orang lain.” (HR. Ibnu Majah dari kitab Al-Ahkam 2340)

Rasanya macam tak cukup pula hadis di atas. Sebentar. Saya cari ayat Quran yang panjang sikit.

الَّذينَ يَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِىَّ الأُمِّىَّ الَّذى يَجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم فِى التَّورىٰةِ وَالإِنجيلِ يَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَيَنهىٰهُم عَنِ المُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبٰتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبٰئِثَ وَيَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلٰلَ الَّتى كانَت عَلَيهِم ۚ فَالَّذينَ ءامَنوا بِهِ وَعَزَّروهُ وَنَصَروهُ وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذى أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولٰئِكَ هُمُ المُفلِحونَ ﴿١٥٧﴾(157) "Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka.

Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk;

dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya.(Al-Araf:157)

Monday, May 23, 2011

Peringatan demi peringatan setelah kejadian tanah runtuh

DALAM sekelip mata 16 nyawa penghuni Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14 Hulu Langat, Selangor menyahut panggilan Ilahi.

Pemergian mereka amat menyentuh kalbu. Kesemua mereka meninggal dunia akibat tertimbus tanah setelah tebing sebuah bukit berdekatan runtuh dan menghempap khemah yang mereka duduki pada pukul 2.30 petang Sabtu lalu.

Kejadian tanah runtuh kali ini amat memilukan kerana menimpa kepada anak-anak yatim.

Kepada keluarga mangsa, kita hanya dapat mengucapkan rasa simpati dan minta mereka bersabar dengan dugaan ini.

Dalam kejadian itu, faktor hujan berterusan sejak kebelakangan ini dikatakan sebagai punca utama kejadian tanah runtuh yang menimbus rumah anak yatim itu. Tetapi janganlah kita asyik hendak menyalahkan hujan sahaja.

Kejadian di Hulu Langat sepatutnya membuka mata pihak berkuasa tempatan (PBT) di seluruh negara supaya membuat tinjauan di kawasan yang kerap mengalami kejadian tanah runtuh bagi memastikan keselamatan penduduk terjamin.

Kita sedia maklum penduduk yang tinggal di kawasan lereng-lereng bukit kerap terdedah kepada ancaman tanah runtuh.

Jadi, mereka yang tinggal di kawasan berbukit perlu berwaspada kerana kejadian tanah runtuh boleh berlaku di mana sahaja terutama apabila hujan berterusan.

Kejadian tanah runtuh di Malaysia boleh dielakkan jika golongan profesional, kontraktor pembinaan dan penjawat awam lebih bertanggungjawab menjalankan tugas mereka dengan tekun dan amanah.

Ingatlah bahawa kerajaan telah memutuskan untuk tidak meluluskan pembangunan di kawasan tanah tinggi selepas kejadian satu daripada tiga blok Highland Towers runtuh pada 1993 yang meragut 48 nyawa.

Semua PBT wajar berhati-hati dalam membangunkan tanah di lereng bukit. Mana-mana akta atau undang-undang yang longgar diperketatkan.

Jika semua pihak yang terbabit dalam pembangunan termasuk pihak berkuasa yang memberi kelulusan, para jurutera, arkitek, juru ukur dan kontraktor pembinaan mengambil serius tanggungjawab mereka, kejadian seperti itu tidak akan terus berlaku.

Tetapi, seperti biasa, kita rakyat yang mudah lupa dan jarang mahu mengambil iktibar daripada tragedi yang banyak kali menimpa kita. Ini kerana kita sentiasa mengharapkan ia tidak mungkin berulang lagi.

Pembinaan rumah, banglo, kondominium serta apartmen di lereng atau bawah bukit jelas menunjukkan sikap tidak peka terhadap keselamatan.

Seperti biasa, apabila berlaku tanah runtuh yang meragut nyawa, menteri pun akan minta laporan. Ini jawapan standard yang tak patut dinyatakan lagi.

Kenapa pihak kementerian berkenaan tidak minta laporan sebelum sesebuah bangunan itu diluluskan untuk pembinaan? Kalau dibina tanpa kelulusan, kenapa dibiarkan ia terus didirikan?

Kita percaya, kejadian di Hulu Langat ini bukan yang terakhir selagi kita masih bekerja mengikut cara lama.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Sunday, May 22, 2011

Tips Bila Nampak Hantu

hantu kak limah

Pocong -
Hantu yang berbungkus macam lepat pisang baru masak ni memang mudah cari kelemahannya. Kita hanya perlu bukak tali pengikat di atas kepalanya dan tarik kain balutannya.
Sudah tentu dia akan berasa malu rana dia tidak
pakai apa apa pun, selain kain kapan pembungkusnya tu.


Langsuir -
Dia ni suka pandang muka kita, jadi beranikan diri anda tenung balik muka dia sambil jelir-jelir lidah. Kalau tak pun tunjuk cermin muka kat dia, pasti dia tersipu-sipu malu.


Pontianak -
Hantu yang suka ketawa. Kalau terserempak dengan dia, kita pun mestilah ketawa sama. Kalau boleh kita cuba mengilai lebih kuat dari dia, tentu dia boring.


Hantu Raya -
Hantu ni suka beraya dan suka menyamar jadi tuan dia. Cara mengalahkannya senang saja, sambutlah hari raya tiap kali jumpa dia, bagi duit raya, ajak main meriam buluh, suruh  kacau dodol atau jaga lemang. Tentu dia tak kacau kita sebab banyak kerja dan aktiviti lain dia nak buat.Â


Hantu Galah -
Hantu ni la yang paling tinggi di muka bumi. Kalau terjumpa dia, kita hendaklah meniarap. Pasti dia tak perasan kita ada disitu.


Jerangkung -
Dia ni ada kulit tapi nipis. Tinggal rangka saja, dan paling mudah untuk menewaskannya. Kita hanya perlu tunjal dahinya dengan telunjuk dan lihat gerak-gerinya mengimbangi badan untuk berdiri tegak.


Toyol -
Lagi senang kalau nak kalahkan dia, bagi duit satu sen berguni-guni. .nanti dia ingat duit emas, lepas tu dia pikul bawak balik bagi tuannya... lepas tu sah-sah lah dapat penampau Jepun dari tuannya kerana mana nak tukar duit satu sen banyak2 tu


Hantu Facebook -
Jika terserempak hantu ini di pejabat, kita lapor pada bos, hantu-hantu sebegini menganggap bos anda adalah pawang atau dukun, gerenti mereka takut.

Tuesday, May 17, 2011

Penyebab Rosaknya Badan

Perkara yang menyebabkan rosaknya badan Iaitu perasaan runsing,
gelisah, lapar dan tidak tidur malam (bukan tujuan qiyamullail)

MENERANGKAN PENGLIHATAN



Perkara yang boleh menerangkan pandangan dan menyejukkan hati iaitu
melihat pada warna hijau, melihat air yang mengalir, melihat orang/barang yang disayangi dan melihat buah (dedaun).

Perkara yang boleh menggelapkan pandangan iaitu berjalan tanpa alas (berkaki ayam), menyambut waktu
pagi dengan wajah murka (masam), banyak menangis dan banyak membaca tulisan
yang kecil-kecil

PENYEBAB WAJAH BERSINAR

Perkara yang boleh menyebabkan wajah kelihatan kering (hilang cahaya)
iaitu berdusta, tidak mempunyai perasaan malu, banyak bertanya tanpa
ilmu dan banyak berbuat dosa. Perkara yang boleh menyebabkan wajah bersinar
iaitu menjaga maruah, jujur, dermawan dan takwa

PERASAAN BENCI

Perkara yang menyebabkan perasaan benci iaitu sombong, dengki,
berdusta dan suka mengadu domba.

PERKARA YANG MENDATANGKAN DAN MENYEKAT REZEKI

Perkara yang boleh menyebabkan datangnya rezeki iaitu Qiyamullail
(beribadah di waktu malam selepas tidur), banyak membaca istighfar di
waktu sahur (masa sebelum masuk waktu subuh), bersedekah dan berzikir
di waktu pagi dan petang. Perkara yang menyebabkan rezeki tersekat iaitu
tidur di waktu pagi, sedikit mengerjakan sembahyang, malas dan khianat.


KEFAHAMAN DAN INGATAN

Perkara yang boleh menyebabkan rosaknya ingatan dan kefahaman iaitu
sentiasa makan buah yang masam, tidur pada tengkuk (belakang kepala),
hati sedih dan fikiran runsing. Perkara yang menyebabkan bertambahnya
daya ingatan dan kefahaman iaitu kegembiraan hati, sedikit makan dan
sedikit minum, mengawal makanan dengan sesuatu yang manis dan berlemak
serta mengurangkan kelebihan yang memberatkan badan

Maksud firman Allah:


Dan sesungguhnya kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakan dari
jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya
untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi)
tidak dipergunaknnya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka
mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar
(ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka
lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
(Al A'raaf:179)


Kejayaan setiap manusia adalah dalam agama (islam). Sejauh mana ia taat
kepada Allah, Ikut sunnah nabi SAW

...Ali bin Abi Thalib r.a berkata:...' ketahuilah bahawa sesungguhnya sabar itu laksana kepala bagi jasad..jika kepala diputuskan tiada gunanya jasad ini'..tambahnya dgn nada tegas...'sesungguhn ya tiada iman bg seseorang yg tidak memiliki kesabaran... ..'

Monday, May 16, 2011

Sejauh Mana Kekuatan Password Anda?



Password facebook? Password email? Password maybank? Rasanya di dunia internet neh password + pengguna internet = sesuatu yang tidak dapat dipisahkan lagi. Password yang kuat akan mencegah para2 hacker mengodam privacy kita. Especially password2 akaun bank online kita. Kebiasaan hacker yang mempunyai sasaran untuk mengodam ada beberapa sebab ;

1. Musuh kita. Seseorang yang memusuhi kita dan ingin mengodam privacy kita atas tujuan tertentu.

2. Mencuri maklumat kita. Mungkin nak menggunakan maklumat kita untuk tujuan menipu dan sebagainya.

3. Mengintip kehidupan kita. Mungkin seseorang yang minat kita sehingga terlalu taksub sampai masuk ke dalam kehidupan kita tanpa kita sedari.

4. Menguji kepintaran hacking / software hacker. Ya, bila mereka berjaya mencipta sesuatu product hacking mereka akan menguji nya di alam maya bagi membuktikan keberkesanan product tersebut. Dan kita mungkin sasaran bahan ujikaji mereka. Selain itu para2 hacker juga gemar menghacker untuk meningkatkan kemahiran hacking mereka.

Jadi macam mana nak melindungi data2 dan peribadi kita? Ada beberapa tipsi yang boleh di amalkan.

1. Jangan login ke dalam akaun2 bank kita menggunakan komputer milik orang lain. Ataupun di cybercafe. Kalau mereka ada software pengesan password, dengan mudah privacy anda dicerobohi oleh mereka.

2.Rajin tukar password 3 bulan sekali untuk melindungi data privacy anda.

3. Jangan gunakan password yang sama untuk akaun email, facebook, twitter dan lain2. Dan elakkan juga guna password yang seakan2 dengan akaun2 anda yang lain.

4. Gunakan huruf besar + huruf kecil + nombor setiap kali membuat password.

5. Selepas itu kalau berani bolehlah menguji kekuatan password anda di sini ;


Selain dari software ini, ada pelbagai lagi software seperti ini yang anda boleh search dengan memasukkan kata kunci test my password.

Macam yang aku cakapkan tadi, kalau berani boleh lah uji password korang kat software2 terbabit. Ada yang free. Ada yang kena bayar. Aku sendiri tak berani nak uji password aku kat mana2 software neh sebab takut. Yelah, silap2 mereka mengumpulkan password2 kita dalam tue untuk hack kita balik. Boleh jadi juga kan? Heh.

Sunday, May 15, 2011

Masak Lemak Ikan Patin

Mengkeme-mengkeme( pengaruh hantu kak limah la nie..) ni semue suke makan ikan patin ke ? Awok ni tidak la lalu.. nak makan ikan patin..maklumlah…byk lemak….mari kita tgk cite ikan patin di temerloh…awas.. :D


Photobucket



Sekumpulan 50 pelanggan yang makan hidangan masakan kampung termasuk ikan patin di sebuah restoran di Temerloh, terkejut apabila
mereka dikenakan bayaran RM13,000.

NONE
Menurut seorang daripada kumpulan itu yang enggan namanya disiarkan, beliau membawa rakan-rakannya menikmati makan tengah hari di restoran berkenaan baru-baru ini yang menyediakan ikan-ikan sungai, ulaman dan sayur-sayuran kampung.

“Selesai makan, pemilik restoran berkenan mengenakan bil berjumlah RM13,000 dan saya terpaksa membayar,” katanya kepada Bernama hari ini.

Beliau berkata, jika dikira, setiap seorang daripada 50 orang itu, dikenakan bayaran RM260.

“Ini melebihi makan di restoran enam bintang di Kuala Lumpur,” katanya.

Kejadian itu kini menjadi bualan peniaga serta penduduk di daerah Temerloh.

NONE
Bernama difahamkan ikan patin buah atau patin muncung dijual pada harga antara RM90 dan RM120 sekilogram, dan apabila dimasak, ia dijual dengan harga RM25 hingga RM35 seketul mengikut saiznya.

Ikan patin sangkar pula berharga RM15 sekilogram, dan jika dimasak, dijual antara RM5 dan RM7 seketul.

Ikan patin sungai berwarna kelabu manakala patin sangkar berwarna cerah dan putih di bahagian sisik atas dan bawahnya pula berwarna kemerahan serta banyak lemak.

Ketua Pegawai Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan cawangan Temerloh, Othman Din, meminta restoran dan kedai makan di Temerloh supaya mempamerkan tanda harga atau menyediakan harga pada menu jualan bagi kemudahan pelanggan dan orang ramai.

Mereka yang tidak mempamerkan tanda harga boleh dikenakan denda sehingga RM15,000 atau penjara dua tahun atau keduanya sekali, katanya.

Sumber: MalaysiaKini

P/s: Moh datang Temerloh ;)

Saturday, May 14, 2011

Perkara Yang Mencemarkan Blog

Setiap hari semakin banyak blog yang wujud di alam maya yang mencabar ini. Mungkin kerana menulis blog sudah menjadi satu trend yang agak popular pada masa kini, boleh dikatakan semua orang memiliki blog. Tetapi terdapat beberapa tidakan para penulis blog yang mencemarkan kesucian blog dan menyebabkan penulisan blog itu dipandang rendah oleh pihak lain. Berikut adalah beberapak perkara yang mencemarkan kesucian blogging.

1) Plagiarism. Kononnya anda penulis blog yang hebat, ada 3-4 blog dalam jagaan anda yang sering dikemas kini setiap hari. Tapi malangnya setiap post yang anda tulis di semua blog anda itu disalin daripada blog lain. Apa yang lebih menyedihkan lagi, di ruang profile blog anda anda tuliskan seorang pelajar dari sekolah yang terkemuka. Itu bukan sahaja akan mencemarkan nama anda malah nama sekolah yang anda banggakan juga turut menerima kesannya.

2) Semua post yang anda tulis dalam keadaan emosi yang sangat teruk. Tidak dinafikan banyak blog diwujudkan dengan tujuan berkongsi pengalaman hidup atau personal. Tetapi tak semestinya semua post perlu memaki hamun seseorang atau mana-mana pihak. Tidak cukup dengan emosi yang teruk, setiap post ditulis dengan caci-maki dan carutan yang sangat kasar dam tidak enak untuk dibaca. Percayalah setiap perkara yang anda sebarkan diinternet ini sangat mudah diketahui oleh orang yang tidak sepatutnya. Jangan sampai kenyataan emosi anda di blog anda menyebabkan anda meringkuk di penjara atau sesuatu yang lebih teruk lagi.

3) Semua perkara nak dijadikan isu dan diperbesarkan di blog. Oleh sebab terlalu obses untuk mendapatkan trafik yang tinggi, anda mencetuskan isu yang tak sepatutnya di blog. Padahal isu itu sangat kecil dan tidak patut diperbesarkan, tetapi dengan menggunakan ayat hebat anda, anda berjaya mewujudkan propoganda yang menyusahkan ramai pihak. Berhati-hatilah kerana sesuatu isu yang dibangkitkan tanpa sebarang usul periksa itu boleh mengundang fitnah yang dasyat dan menghancurkan ramai pihak.

4) Menjadikan blog itu sebagai satu benda yang wajib dan perlu dikemaskini setiap masa.Apabila anda menjadikan blog sebagai satu benda yang wajib dan memberi tekanan kepada anda untuk update setiap masa anda hanya akan menghasilkan sesuatu yang tidak berguna. Kemudian ia akan memeberikan lebih tekanan kepada anda bila tiada yang mahu membaca blog anda.

5) Spam. Semua tempat yang anda pergi anda mempromosi blog anda. Setiap kotak jerit dan ruangan komen pasti tidak akan terlepas daripada cengkaman URL blog anda. Dan perkara ini dilakukan di tempat yang sama berulang kali. Tindakan ini akan menyebabkan orang lain memandang serong pada blog anda dan juga penulis blog yang lain kerana menganggap semua penulis blog adalah penyebar SPAM.

Jika anda menulis sesuatu yang bermanfaat pada mana-mana pihak, mungkin ianya boleh dimaafkan tetapi jika penulisan anda adalah berdasarkan 4 point yang ditulis di atas lebih baik anda lupakan sahaja niat untuk menyebarkan URL blog anda secara besar-besaran itu.

Thursday, May 12, 2011

Padah Salah Menggunakan Komputer

Carpal Tunnel Syndrome (CTS) iaitu dikaitkan dengan perjalanan urat saraf yang diganggu semasa menaip dan menyelenggarakan tetikus (mouse) pada pengguna tanpa kita sedari.CTS juga boleh menyebabkan jari-jari mudah berasa lenguh dan kebas.Jika penggunaan yang salah dalam tempoh masa yang lama boleh menyebabkan uraf saraf di bahagian pergelangan tangan ditumbuhi suatu tisu lantas menyebabkan otot-otot lain seperti bahu dan lengan pengguna juga akan mengalami kelenguhan..











BERIKUT ADALAH TATACARA PENGGUNAAN YANG BETUL






-HARAP-HARAP PARA BLOGGER DI MALAYSIA TAK JADI MACAM NI LA YERK..:)

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...