Friday, August 31, 2012

Gempa bumi kuat landa kepulauan Filipina

Gempa bumi kuat berukuran 7.9 pada skala Richter melanda Kepulauan Filipina pada pukul 8.48 malam ini.

Menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia, gempa bumi itu berpusat di 214 kilometer dari timur laut Surigao City, Filipina dan 1,145 kilometer dari timur laut Kinabatangan, Sabah.
  
Penduduk di pantai timur Sabah dan utara Sabah serta utara Sarawak dinasihatkan supaya menjauhi kawasan pantai buat sementara waktu.
  
Jabatan Meteorologi sedang memantau perkembangan dari semasa ke semasa dan akan memaklumkan maklumat terkini berhubung kejadian gempa bumi berkenaan, menurut kenyataan itu.
  

- Bernama

Thursday, August 30, 2012

Gempa Bumi Sangat Kuat Dijangka Landa Jepun

TOKYO: Kerajaan Jepun semalam mendedahkan kemungkinan berlakunya bencana alam paling buruk di mana gempa bumi gergasi di Lautan Pasifik mungkin akan membunuh 320,000 orang, iaitu lebih buruk daripada bencana tsunami, tahun lalu.

Jangkaan mangsa itu dibuat berdasarkan bencana di mana gempa bumi kuat dengan 9.0 magnitud menyebabkan tsunami besar yang pernah melanda pesisiran pantai Jepun di selatan Tokyo. Jangkaan hipotesis bencana Pejabat Kabinet, akan menyaksikan gempa bumi melanda pada waktu malam dalam musim sejuk diikuti oleh angin kencang akan menyebabkan ombak besar setinggi 34 meter melanda ketika kebanyakan mangsa sedang tidur. 

Kebanyakan 323,000 mangsa itu akan mati lemas disebabkan tsunami, dihempap objek yang jatuh atau akibat kebakaran disebabkan bencana itu, katanya. 

Pada 11 Mac, tahun lalu, gempa bumi dengan 9.0 magnitud berlaku di Jepun pada awal tengah hari, menyebabkan tsunami setinggi 20 meter melanda negara itu. Kira-kira 19,000 orang terbunuh atau masih lagi hilang ketika tsunami melanda loji nuklear Fukushima Daiischi menyebabkan kebakaran di reaktor dan menyebabkan krisis atom terburuk. 

Menteri Pengurusan Bencana, Masaharu Nakagawa berkata, “Selagi kita tinggal di Jepun, kita tak boleh menolak kemungkinan gempa bumi dan tsunami.” 
Laporan itu disediakan untuk senario terburuk supaya ia dapat membantu pegawai meningkatkan lagi persediaan menghadapi bencana. - AFP

Cara Mengelakkan Kucing Berak Sesuka Hati


Petua Elak Kucing Berak Sesuka Hatinya

1. Jika anda terlihat tempat di mana kucing anda baharu sahaja berak, anda perlu membersihkannya segera. Kucing cenderung pergi ke tempat yang sama berulang-ulang kali. Oleh itu anda perlu bertindak segera. Setelah bersih, bilas dengan menggunakan sedikit air dan cuka. Cuka membantu menghilangkan bau yang tidak menyenangkan.

2. Sediakan kawasan yang berpasir untuk kucing dan ajarkan mereka untuk menggunakannya dengan kerap. Kebanyakan kucing mempunyai kebolehan belajar dengan agak cepat.

3. Bau dari serai tidak disukai kucing. Anda boleh membeli beberapa produk berasaskan serai atau serai wangi di pasaraya berdekatan dan semburkan di kawasan di mana kucing sering berak di dalam rumah. Anda jugaa boleh letakkan sahaja di tempat yang strategik seperti di dalam bilik atau di dapur.

Fuhhh legaaaa.....

Teh O Ais Boleh Sebabkan Batu karang


Tea @ teh sudah dibuktikan baik untuk minuman antioksidanNamun tidakselamanya pengambilan teh baik untuk kesihatan. Mungkin minuman yang biasa yang anda akan pilih untuk menemani semasa santai atau selepas makan.Segelas teh o ais yang segar atau air putih?

Sebuah kajian terbaru yang disiarkan Health News Daily, menuliskan risikomengambil teh aisyang ternyata dapat menyebabkan batu karangKajian inidilakukan oleh Loyola University Medical CenterMereka menjelaskan jika minumanteh yang disediakan sejuk mengandungi oksalat yang cukup tinggi.

Zat kimia ini menyebabkan pembentukan kristal-kristal kecil yang terbentuk daripada mineral dan garamTidak hanya teh saja yang mengandungi oksalatjenis makanlain seperti bayamrhubarb coklatdan kacang juga masuk dalam senarai makanan tinggi oksalat.

Walaupun kristal ini tidak berbahayanamun para penyelidik mengatakan jikapenumpukan Kristal sangat mungkin terjadiIni akan mengganggu aliran urin dariginjal ke pundi kencing, dan akan menyebabkan rasa sakit hebat.

"Bagi orang yang mempunyai kecenderungan memiliki gangguan fungsi buah pinggang, teh ais adalah minuman yang paling tidak disyorkan," papar DrJohnMilner, pembantu profesor urologi di Universiti Loyola Chicago Stritch.

"Seperti orang lainsaya juga sangat suka menikmati teh ais semasa cuaca panas,namun jangan berlebihan."
Seperti dimaklumkekeringan adalah salah satu penyebab gangguan buahpinggang, dan tea ais mungkin adalah penyebab meningkatkan risiko iniUntuk mengelakkan penyahhidratan ini, air putih tetap menjadi pilihan terbaik.

Cara Mudah Menjimatkan Petrol



Terkadang kita juga berasa tertekan dengan kadar bahan api (petrol) yang mahal... pun begitu ianya satu keperluan mahu tak mahu kita terpaksa menggunakannya. Disini jom kita baca 10 langkah mudah menjimatkan bahan api anda : 

1. Elakkan Kelajuan Tinggi
Sebagai peningkatan kelajuan anda, seret aerodinamik anda meningkat dalam fesyen eksponen. Memandu 62 mph (100 km / h) vs 75 mph (120 km / h) akan mengurangkan penggunaan bahan api oleh kira-kira 15%.

2. Jangan mempercepatkan atau menekan brek dengan pantas
Dengan menjangkakan trafik dan memohon pecutan mantap perlahan dan brek, ekonomi bahan api boleh meningkat sebanyak 20%.

3. Pastikan tekanan udara yang tepat pada tayar.
Pastikan tekanan tayar angin pada tahap yang disyorkan oleh pengeluar kenderaan anda. Satu tayar tunggal di bawah yang melambung oleh 2 PSI, meningkatkan penggunaan bahan api sebanyak 1%.

4. Gunakan Air-Conditioner cara berhemat
Apabila penghawa dingin dihidupkan, ia meletakkan beban tambahan pada enjin memaksa bahan api yang lebih untuk digunakan (oleh kira-kira 20%).

5. Kekalkan Windows Closed
Tingkap terbuka, terutama pada kelajuan lebuh raya, meningkatkan seret dan mengakibatkan ekonomi bahan api menurun sehingga 10%.

6.Membuat Penyelenggaran Enjin Yang Kerap
Kerja untuk kedua-duanya. Penyelenggaraan yang betul mengelakkan ekonomi bahan api murah yang berkaitan dengan penapis udara kotor, palam pencucuh lama atau paras cecair yang rendah.

7. Mengekalkan Kelajuan Tetap
Mengekalkan kelajuan malar pada jarak yang jauh sering menjimatkan gas.

8. Elakkan Bebanan Berat
Pastikan anda tidak membawa benanan yang berat untuk perjalanan yang jauh dan panjang.

9. Elakkan Idles panjang
Jika anda menjangka dihentikan selama lebih daripada 1 minit, menutup kereta. Memulakan semula kereta menggunakan bahan api yang kurang daripada membiarkan ia terbiar untuk masa ini.

10. Jangan Warm Up Enjin anda
Pandu dengan segera pada kelajuan rendah selepas memulakan kereta anda. Dengan cara ini, enjin akan memanaskan lebih cepat dan pelinciran yang lebih baik. Sumber 

Melawan Usikkan Hantu Pocong di Batu 3 Mentakab Berhampiran Simpang Temerloh-Jerantut


Apabila ada anak2 ataupun rakan2 melalui jln batu 3 Mentakab antara temerloh menghala ke jerantut haruslah berhati2 kerana ramai yg sudah terkena usikkan hantu kucung/pocong di situ..citer ni kalu yusri kru tau ni memang die nk buat filem ni mcm filem karak tu..Ia terletak berhampiran dengan estate kuala krau mentakab.



citenye begini...kire jd urban legend jgk bg org area sini..pernah skali tu seorg lelaki membawa motosikal dan enjin mati dtengah jln dan terasa berat moto die tu kerana pocong menumpang kt blakang..ada juga yg terasa berat bumbung kereta kerana pocong duk btenggek atas bumbung..klu korang bwk kete n semua kete yg mlintasi keta korang tu bunyikan hon jaga2, ini kerana  ada pocong duk ats bumbung tu...

dan lagi satu biasanya org yg dganggu pocong tu akan diselamatkan oleh seekor burung yg sbesar garuda...burung tu akan menyambar hantu tu dan mnghempaskannya keaatas tanah smpai pecah kain kafan pocong tu tersembur ulat dan nanahnya...ni kerana burung tu dikatakan jin islam kepada abg kepada si adik yg menjadi pocong itu.....ia ditugaskan utk mnyelamatkan org2 yg dganggu pocong tersebut

asal usul kisahnya bermula disini...................................................jeng jeng jeng...........

Pada tahun 1900an , sebelum zaman perang dunia pertama lagi, ada 2 org adik beradik dimana si abgnya seorg yg baik dan si adiknya seorg yg suka cemburu dan pemarah..apabila si abgnya dpt memiliki seorg gadis yg cntik yg dgilai ramai, si adiknya mula cemburu dan mula menuntut ilmu salah seperti ilmu hitam..aku xbrapa ingt lgi kisahnya sbb ada byk lgi peristiwa yg mmbuatkan adik bradik ni clash antara satu sama lain..lantas mereka pn membuat perhitungan di gua gunung senyum, si adik tewas walaupun sudah memiliki ilmu hitam....

si adiknya terus mnuntut ilmu hitam dan bertekad akn mncari jln utk mmbunuh abgnya dan keturunannya...si abgnya pula terus bertapa di gunung senyum dan selepas beberapa ketika bertemu kembali mmbuat perhitungan..kerana kebenaran sememangnya mengatasi kejahatan adiknya tewas setelah beberapa jurus...dengan bantuan shabat abgnya iaitu jin islam yg mnjelma kpd burung garuda...adiknya dihempaskan oleh burung trsebut ke atas batu besar lalu pecah badannya...

namun dengan menggunakan ilmu hitam anehnya, si adik yg telah mati bangkit semula kemudian berkata akan mmbalas dendam kepada keturunan abg dan org2 yg lainnya...adiknya terus berlalu pergi dengan dendam yg mmbara manakala si abg pula terus bertapa di gua gunung senyum...ada sesetengah org kata si abgnya ni masih lagi bertapa di gunung senyum ni smpai sekarang...

tamat imbas kembali....

dan hantu yg berkucung/pocong tu adalah jelmaan adiknnya yg suka mengganggu org ramai tatkala malam...dan jika bernasib baik, org yg diganggu tue akan diselamatkan oleh burung garuda iaitu jin sahabat abgnya.......

wah pnjng jgk citer aku ni, sbnrnye crita nye pnjang lgi aku pndekkan sikit...dan ada byk versi ,lain org lain cara penceritaannya tapi mmbawa kepada cerita asal yg hampir 90% sama...sbnrnye ade byk lagi cite seram pngalaman org yg dikacau pocong tu.kang xtdo mlm lak korang hahahah...wah, ade x yusry kru bce post ni???nak buat filem tak cite ni hahahahah contact me, hakcipta terpelihara okay by Azim Aris.....            

NAMUN HARUS BERINGAT, APABILA MELALUI JALAN BATU 3 MENTAKAB, ANTARA TEMERLOH KE JERANTUT...........

lagi cerita misteri dan aneh: http://takmungkinbenar.com

Wednesday, August 29, 2012

Bayi Cedera Teruk Diserang Kucing


Seorang Bayi Cedera Dimuka Diserang Kucing : Seorang bayi perempuan mengalami kecederaan dimuka apabila diserang seekor kucing jirannya.

Seorang Bayi Cedera Dimuka Diserang Kucing
Seorang ibu yang dikejutkan jeritan bayi perempuannya awal pagi semalam mendapati bayinya telah tercedera akibat diserang kucing jiran di dalam katilnya.
Ia mencetuskan desakan awam supaya ada undang-undang digubal bagi mengawal kucing berbahaya seperti dikuatkuasakan ke atas anjing. Menurut Samantha, pengalaman itu amat menakutkan.
Menurut siibu Samantha Gittus, ketika dia bergegas memeriksa anaknya, kucing berkenaan masih menyerang muka anaknya, Georgie, 17 bulan.
Georgie Samantha - Bayi Perempuan yg Cedera Dimuka Diserang Kucing

Samantha,23, kemudian bergegas membawa anaknya ke hospital dan doktor terpaksa mengenakan 17 jahitan untuk mencantumkan semula luka berkenaan.
Luka itu dipercayai akan menjadi parut kekal di kening Georgie. Insiden itu adalah yang terbaru membabitkanserangan kucing ke atas manusia.
“Hingga kini kucing itu masih berkeliaran di halaman kami dan tiada apa dapat dilakukan,” katanya.
Ekoran kejadian itu, Samantha yang bekerja sebagai seorang pelayan sambilan kini bercadang untuk berpindah ke rumah lain berhampiran Salisbury.
Katanya, kucing itu masuk melalui tingkap terbuka. “Kejadian berlaku pada tengah malam dan ketika saya tiba di bilik Georgie, dia berlumuran darah,” katanya.
Samantha juga bersyukur kerana luka itu tidak menyebabkan mata anaknya terjejas walaupun ianya begitu hampir dengan mata kiri anaknya itu.

Harimau Bintang Tercucuk Beci Pagar


Harimau Bintang Tercucuk Besi Pagar| Seekor harimau bintang meraung kesakitan apabila kakinya tercucuk besi ketika cuba melompat pagar sebuah kilang di Mysore, lapor media semalam.
Menurut saksi, harimau bintang itu dikatakan cuba memanjat pagar besi setinggi kira-kira 3 meter.
Bagaimanapun,  tergelincir dan kaki belakangnya tertusuk besi pagar itu, menyebabkan dia terperangkap dan tidak boleh ke mana-mana.

Harimau bintang berusia 4 tahun itu dilihat orang ramai yang melalui kawasan berkenaan pagi semalam.
Tindakan menyelamat segera dibuat sebaik saja pihak berkuasa dimaklumkan mengenai insiden itu.
Pihak berkuasa terpaksa menembak bius ke badan harimau bintang itu bagi melemahkannya dan membolehkan operasi menyelamat dijalankan.
Kakitangan veterinar terpaksa menggunakan jaring besar semasa operasi menyelamat itu.
Ketika masih pengsan, harimau bintang itu dibawa ke hospital berhampiran dan doktor segera menjahit lukanya.
Kejadian semalam adalah insiden 3 membabitkan harimau bintang dilaporkan di kilang berkenaan tersebut.
Menurut pegawai perhutanan setempat, mana-mana haiwan yang cedera akan dirawat sebelum dibebaskan semula ke hutan.
Dalam pada itu, akhbar tempatan melaporkan, doktor veterinar mendapati luka di kaki harimau bintang itu hampir terkena perutnya.
Bagaimanapun, kecederaan itu tidak membimbangkan.
Haiwan itu dijangka pulih sepenuhnya tidak lama lagi.

Minum Racun Kerana Isteri Larang Kahwin Lagi


Minum racun kerana isteri tidak benarkan kahwin lagi
Gambar Hiasan
GEORGETOWN — Seorang warga emas bertindak luar jangkaan apabila nekad meminum sebotol cecair dipercayai racun setelah hasratnya untuk berkahwin lain tidak mendapat restu isteri pertama di Farlim, Air Hitam di sini hari ini.
ACP Gan Kong Meng (Ketua Polis Daerah Timur Laut) berkata, dalam kejadian pukul 1.45 petang itu, lelaki berusia 68 tahun terbabit meminum racun itu di sebuah klinik swasta di sini.

Beliau berkata, mansa bertindak demikian setelah permintaannya untuk berkahwin lain ditolak isteri pertamanya.
“Warga emas itu kini dalam keadaan kritikal dan sedang menerima rawatan di wad kecemasan Hospital Pulau Pinang,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Kes disiasat mengikut Seksyen 309 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh diri yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum setahun atau denda atau kedua-duanya sekali, sekiranya sabit kesalahan.

Mati Tertimbus Kubur Yang Digali Sendiri


Mati tertimbus dalam liang lahad :  Summary: Beberapa penduduk melihat kubur yang meragut nyawa Zailan (gambar kecil) di Kampung Penak, Mentakab semalam. TEMERLOH - Seorang penggali kubur menemui ajalnya selepas tertimbus selama kira-kira lima ...



Beberapa penduduk melihat kubur yang meragut nyawa Zailan (gambar kecil) di Kampung Penak, Mentakab semalam.

TEMERLOH - Seorang penggali kubur menemui ajalnya selepas tertimbus selama kira-kira lima minit di dalam liang lahad yang digalinya di Tanah Perkuburan Islam Kampung Penak dekat Mentakab di sini semalam.

Sebelum kejadian pada pukul 10.15 pagi, Zailan Hamid, 40, sedang menggali tiang lahad untuk mengebumikan seorang penduduk kampung, Minah Ishak, 76, yang meninggal dunia akibat sakit tua kira-kira empat jam sebelum itu.

Rakan sekampung mangsa, Nizri Bakar, 57, berkata, sebelum kejadian, Zailan yang sudah 10 tahun berpengalaman menggali kubur bersama seorang lagi rakannya yang dikenali sebagai Nasir Musa, 44, berada di dalam kubur tersebut bagi menyudahkan liang lahad yang akan menempatkan jenazah Minah.

"Dalam keadaan berdiri, Zailan dan Nasir melakukan kerja-kerja terakhir membaiki liang lahad namun tanpa diketahui puncanya kubur tersebut tiba-tiba tertimbus dengan tanah yang berada di tebing kubur hingga menutupi badan Zailan," kata pemuda itu.
Bagaimanapun, Nasir bernasib baik kerana runtuhan tanah tersebut tidak menimpa badannya.

Nizri memberitahu, Zailan terkambus sedalam kira-kira setengah meter dan semasa itu hanya kaki kanan mangsa yang terjulur keluar dari timbunan tanah.

"Melihat kejadian tersebut, saya menjerit meminta tolong kawan-kawan yang sedang berehat di kawasan kubur," kata Nizri.
Tambah Nizri, mereka kemudian beramai-ramai menggali kubur itu semula menggunakan tangan tanpa cangkul kerana takut akan mencederakan kepala dan badan mangsa yang tertimbus.

Tuesday, August 28, 2012

Gambar Pemain Bola Sepak Dunia Ketika Kecil

Ini adalah gambar sebahagian pemain bola sepak dunia ketika mereka masih kecil. 

Sungguh comel belako...

Harga Getah Dijangka Pulih Tempoh Terdekat


Program penanaman semula getah bakal menyebabkan  pengurangan eksport sebanyak 150,000 tan.

[Gambar hiasan]Program penanaman semula getah bakal menyebabkan pengurangan eksport sebanyak 150,000 tan. [Gambar hiasan]
Kuala Lumpur: Harga getah di pasaran tempatan dijangka pulih dalam tempoh terdekat dengan gred SMR20 diunjurkan kembali meningkat ke paras RM10 sekilogram pada akhir September atau Oktober ini.

Penganalisis berkata, ini susulan keputusan drastik yang diambil pakatan negara pengeluar utama komoditi itu, iaitu Malaysia, Thailand dan Indonesia untuk melaksanakan langkah baru bagi membantu memulihkan harga. 
Ini termasuk penarikan balik 300,000 tan getah asli daripada pasaran; dan mempercepatkan program penanaman semula seluas 100,000 hektar. 

Program penanaman semula itu bakal menyebabkan pengurangan eksport sebanyak 150,000 tan.

Pasaran tidak menentu

“Pasaran getah yang sejak kebelakangan ini tidak menentu akibat dihimpit masalah penurunan harga serta kelembapan ekonomi global, akan bertindak balas secara positif dengan hasil kesepakatan yang dicapai tiga pengeluar utama dunia ala OPEC itu apabila dagangan kembali dibuka minggu depan dan ini seterusnya akan meningkatkan kembali minat belian.

“Semua peserta pasaran, dari pekebun kecil, peniaga sehinggalah kepada pihak berkepentingan dalam industri getah asli kini boleh bernafas lega,” katanya ketika dihubungi BH di Kuala Lumpur. 
Malaysia, Indonesia dan Thailand dalam satu kenyataan bersama semalam berkata pelaksanaan dua langkah baru itu bertujuan memulihkan kembali harga getah yang kini berada pada paras kira-kira RM7 sekilogram.

Kenyataan itu berkata, ketiga-tiga negara itu bimbang mengenai penurunan harga getah asli yang memberi kesan langsung kepada pendapatan pekebun kecil masing-masing.

Harga dijangka kekal stabil

Sementara itu, seorang penganalisis lain turut melihat harga gred SMR20 boleh meningkat dan dijangka kekal stabil pada paras RM10 sekilogram sepanjang tiga bulan terakhir tahun ini.

Katanya, harga komoditi itu berkemungkinan boleh meningkat sehingga RM17 atau RM18 sekilogram tahun depan, sekali gus mencatatkan paras tertinggi baru.

“Permintaan getah asli daripada syarikat pengeluar kereta di Jepun diunjurkan kukuh dalam separuh kedua tahun ini walaupun berdepan peningkatan kebimbangan ketidaktentuan ekonomi global.

“Ini sejajar dengan pemulihan beransur-ansur industri automotif Jepun dan perkembangan ini sudah tentu akan membantu melonjakkan kembali harga,” katanya sambil menambah beberapa pengeluar kereta utama dunia seperti Nissan kini sedang dalam proses meningkatkan pengeluaran unit keretanya susulan pelancaran model barunya.

Harga getah gred SMR20 pernah mencecah paras tertinggi dalam sejarahnya, iaitu RM17.245 sekilogram pada Februari tahun lalu, tetapi menjunam beberapa bulan berikutnya akibat meningkatnya kebimbangan terhadap permintaan susulan ketidaktentuan ekonomi global yang dicetuskan oleh ketegangan di Asia Barat serta masalah kewangan di Amerika Syarikat dan Eropah.

Pada penutupan pasaran semalam, harga getah gred SMR20 berada pada paras RM7.75 sekilogram, naik 14 sen daripada RM7.61 sekilogram sebelumnya.

Penganalisis berkata, selain pelaksanaan dua langkah baru oleh tiga negara pengeluar utama getah dunia itu, kekangan penawaran berikutan faktor cuaca turut akan menyokong harga komoditi itu untuk melonjak pada paras yang tinggi.

Apex Tak Hilang Fokus Akibat Kemalangan


Kemalangan, Apek Tidak Hilang Fokus
INSIDEN kemalangan jalan raya yang menimpa Khairul Fahmi Che Mat sedikit pun tidak menjejaskan fokus penjaga gol kebangsaan itu bagi membantu Kelantan dalam kempen Piala Malaysia, musim ini.
Sebaliknya, Khairul Fahmi atau dikenali Apex berkata, beliau tetap bersemangat menggalas misi memburu kejuaraan treble pertama meskipun terlepas peluang membantu Kelantan ketika menewaskan Kedah di Kota Bharu, kelmarin.
Keadaan Kereta Khairul Fahmi -APek yg kemalangan
“Tidak ada kecederaan serius, sebaliknya hanya luka kecil sahaja. Hendak kata trauma tak juga, saya masih boleh pandu kereta lagi cuma terkejut dengan kemalangan tersebut.
Apek terbabit dalam kemalangan jalan raya di Kampung Badak, Bachok kelmarin setelah kereta jenis Audi A4 yang dipandunya bertembung dengan sebuah kenderaan lain ketika keluar daripada simpang jalan.
Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri yang turut dihadiri Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa di kediamannya di sini, semalam.
Mengulas mengenai status kecederaan lututnya yang dihadapi ketika ini, Apex berharap dapat pulih dalam masa terdekat bagi membolehkan beliau turun beraksi menentang ATM di Stadium MPS, Selayang malam esok.
“Bergantung pada keadaan dan pemantauan daripada fisioterapi. Saya akan kembali turun menjalani latihan seperti biasa hari ini. Sama ada disenaraikan atau tidak biarlah jurulatih yang tentukan,” katanya.

Lee Chong Wei kahwini Mew Choo pada 2013


Chong Wei kahwini Mew Choo pada 2013
BUKIT MERTAJAM - Pemain badminton nombor satu negara Datuk Lee Chong Wei bakal menamatkan zaman bujangnya dengan bekas pemain perseorangan badminton wanita negara juga, Wong Mew Choo mejelang tahun 2013.
Pemenang pingat perak Olimpik London itu berkata beliau kini bersedia berkahwin dengan Wong yang dikenalinya sejak 2001 lagi ketika mereka bersama-sama mengikuti kem latihan badminton negara.
Bagaimanapun, Chong Wei enggan menyatakan tarikh atau tempat yang dipilih untuk meraikan majlis bersejarah itu memandangkan semuanya masih dalam perancangan mereka lagi.
Mungkin saya akan mengundur diri tahun depan kerana pertandingan penting sudah pun berakhir dan mula merancang, ini memandangkan saya bukan lagi muda,” katanya kepada wartawan.
Sebelum ini, pemain berusia 30 tahun itu pernah menyatakan hasrat untuk berkahwin tahun hadapan, bagaimanapun ketika itu beliau tidak mengumumkan wanita pilihannya 

Halia Boleh Kurangkan Kolesterol


Saluran darah yang sempit akibat pemendakan kolesterol merupakan salah satu punca sakit jantung. Begini ceritanya, kolesterol akan mengakibatkan lemak terkumpul pada pembuluh darah anda. Apabila pembuluh darah anda sempit, ia pastinya menganggu pengaliran darah. Gangguan terhadap pengaliran darah inilah yang menjadi salah satu punca sakit jantung.

Jadi, anda tentu dah tahu serba sikit akan kepentingan mengawal serta mengurangkan kolesterol dalam darah ni, kan? Seterusnya, kita beralih pula kepada kaedah yang boleh anda buat bagi mencapai tujuan tersebut.

1. Ambil beberapa ulas ubi halia.

Halia - eforum1.cari.com.my

2. Rebuskan semua halia tadi hingga pekat. Atau dalam anggaran sampai pati rebusan halia tadi tinggal kira-kira dalam secawan dua.

Ini kerana anda memerlukan pati halia di sini. :)

3. Kemudian, anda ambil dalam 2 atau 3 sudu pati rebusan halia tadi. Campurkan pula dengan sedikit gula batu serta secawan air panas. Kacaukannya hingga sebati ya.

Anda minumlah ramuan di atas sekali sehari. Jadikannya sebagai amalan harian. Mudah-mudahan kandungan kolesterol dalam darah anda dapat dikawal serta dikurangkan. :)

p.s: Oh, ya! Ramuan ni juga boleh digunakan untuk melegakan batuk serta membuang angin dalam badan. Cuba tau.

8 Aktiviti Punca Penyakit Jantung


Gangguan kitaran darah ke atas jantung boleh menyebabkan kematian sel jantung itu sendiri. Proses inilah yang menyebabkan berlakunya sakit jantung. Manakala penyakit jantung koronari yang berterusan juga boleh mengakibatkan sakit jantung.

Apa pula penyakit jantung koronari ni?

Menurut Wikipedia, ia merupakan kekurangan bekalan oksigen kepada otot jantung. Kesannya, anda akan mengalami sakit dada yang teruk dan ketidakselesaan yang dipanggil angina.

Begitulah serba sedikit info yang dapat saya sampaikan kepada anda. Namun, jika anda kurang faham dengan penerangan di atas, anda boleh merujuk laman web Wikipedia di sini.

Sebabnya, matlamat asal saya ialah nak mewar-warkan kat anda 8 aktiviti biasa yang dikatakan menjadi punca utama penyakit jantung. Berikut adalah aktiviti-aktiviti yang saya maksudkan;

1. Anda kekurangan vitamin B6 dan B12, anti-oksidan dan asik folik yang menyebabkan paras homosistein yang tinggi dalam darah.

2. Melakukan kerja-kerja berat yang berterusan.

3. Waktu tidur yang tak mencukupi. Biasanya waktu tidur yang cukup adalah 5 ke 8 jam mengikut peringkat umur anda.

4. Selalu mandi di tengah malam. Elakkan mandi selepas jam 10 malam.

5. Melakukan hubungan seks di dalam air atau ketika cuaca (udara) yang terlalu sejuk.

6. Selalu berada di dalam keadaan kemurungan terutamanya untuk wanita.

7. Bagi lelaki pula, elakkan daripada emosi marah menguasai diri anda. Mengikut kajian University College London, mereka yang panas baran dan mudah meradang lebih mudah diserang penyakit jantung koronari. 

8. Anda yang merokok secara berterusan.

gambar hiasan rokok
Gambar hiasan rokok - TheSun.co.uk

Hehhehe... pada anda yang merokok tu, jangan marah kalau saya sarankan agar berhenti merokok secepat yang boleh. Sayangilah jantung anda. :)

Cara Mengubati Selsema


Selema datang lagi. Aduh tak selesanya saya. Kalau dalam 3 bulan ke 2 bulan mesti kena selsema. Mula-mula rasa sakit tekak kemudian esoknye grenti selsema. Jom bersama saya ketahui cara mengubatinya.

Penyakit selsema yang dialami membuatkan anda kurang selesa dan tak senang duduk. Langkah awal yang perlu dilakukan supaya selsema anda tak melarat adalah banyakkan meminum air kosong. Kurangkan juga pengambilan makanan berminyak serta makanlah makanan yang mudah dicerna.

Selepas itu, ia boleh disusuli dengan dua petua hilangkan selsema di bawah. Masing-masing adalah kaedah rawatan selsema untuk orang dewasa dan juga bayi (atau anak anda).

Bagi anda yang telah dewasa, ikutilah langkah berikut:

1. Ambil beberapa batang sirih dan lap agar ia bersih.

pokok sirih
Pokok sirih - www.pnm.my

2. Hancurkan batang sirih tadi sehingga ia mengeluarkan lendir.

3. Sapukanlah lendir tu kat hidung anda.

4. Ia bertindak melegakan selsema dan hidung anda yang tersumbat sebelum ni.

Lakukan langkah-langkah di atas setiap hari sehinggalah selsema anda sembuh sepenuhnya.

Manakala bagi bayi atau kanak-kanak yang mengalami selsema, cara di bawah lebih sesuai untuk mereka.

1. Ambil kunyit hidup dan bersihkannya.

gambar kunyit hidup
Kunyit hidup - Wikipedia

2. Asah kunyit hidup tadi pada belakang pasu.

3. Kemudian, sapukan hasil asahan kunyit hidup tu pada batang hidung bayi yang menghidap selsema.

Sama seperti petua yang pertama tadi, ulangi langkah-langkah di atas sampailah bayi anda bebas daripada selsema.

Selamat Mencuba!


Read more: http://petuasejagat.blogspot.com/2009/10/2-petua-hilangkan-selsema.html#ixzz24nNfEiv3

Sunday, August 26, 2012

Neil Amstrong - manusia pertama ke bulan meninggal dunia


WASHINGTON - Neil Armstrong, yang mencatatkan sejarah sebagai manusia pertama berjalan di bulan iaitu pada 1969, meninggal dunia semalam.


Mendiang berusia 82 tahun.

Armstrong meninggal dunia susulan komplikasi dialaminya selepas menjalani pembedahan pintasan jantung awal bulan ini, kata keluarganya menerusi satu kenyataan.

Kenyataan itu tidak memberi butiran masa dan tempat mendiang meninggal dunia.

Pembedahan itu dijalankan dua hari selepas beliau menyambut ulang tahun hari jadinya pada 5 Ogos lalu.

Selaku komander misi Apollo 11, Armstrong muncul sebagai orang pertama berjalan di bulan iaitu pada 20 Julai 1969. Ketika itu mendiang berusia 38 tahun. Detik Armstrong mendarat di bulan telah ditonton oleh lebih 500 orang.

November lalu, beliau menerima Pingat Emas Kongres Amerika Syarikat (AS), pingat tertinggi yang diberikan kepada orang awam di negaranya.

Armstrong dan rakannya, Edwin 'Buzz' menghabiskan masa kira-kira tiga jam berjalan di bulan dengan mengumpulkan sampel, menjalankan ujian dan merakamkan foto. Seorang lagi angkasawan menyertai misi 1969 ialah Michael Collins

Apollo 11 merupakan misi angkasa lepas terakhir bagi Armstrong.

Pada 1971, Armstrong, yang lahir di Ohio pada 1930, meninggalkan agensi angkasa lepas AS, Nasa untuk mengajar kejuruteraan angkasa lepas.

Armstrong pernah mengendalikan jet pejuang ketika Perang Korea pada 1950-an dan kemudian menyertai program angkasa lepas AS pada 1962.

Armstrong menyertai dua penerbangan ke angkasa lepas. Perjalanan pertama pada 1966, yang beliau bertindak sebagai komander misi Gemini 8, hampir-hampir berakhir dengan tragedi. Beliau berjaya mengembalikan pesawat angkasa lepas dengan selamat walaupun komponen penolakan roket mengalami kerosakan.

Perjalanan kedua pada Julai 1969, bersama Aldrin dan Collins, mengambil masa empat hari untuk tiba di destinasi.

Ucapannya yang terkenal ialah, "Inilah sebuah langkah kecil bagi [seorang] manusia, satu langkah besar bagi kemanusiaan."

Friday, August 24, 2012

Siapakah Tok Awang Ngah Yang Sebenarnya?


Sumber : wanmudshardihan.blogspot.com



Salam hormat dan penuh takzim kepada saudara-saudara yang dirahmati Allah sekalian. Setinggi-tinggi kesyukuran saya panjatkan kehadrat Illahi kerana masih diberi ruang dan peluang untuk berkongsi pengalaman bersama tokoh. Pada kesempatan ini saya ingin berkongsi maklumat mengenai siapa dia penulis yang menggunakan nama pena Tok Awang Ngah dalam siri Berkelahi Dengan Syaitan.

Maklumat yang saya perolehi adalah daripada temuramah dengan sahabat-sahabat 'ustaz' sendiri. Di antaranya adalah saudara Tamar Jalis, saudara Kadir Misai, Tok Busu dan Ustaz Nazri atau Ustaz Ayi. Nama sebenar 'ustaz' adalah saudara Abdul Muluk bin Hj Daud. Walaupun saya tidak berkesempatan menemui beliau kerana Allah swt terlebih dahulu menjemputnya kembali kira-kira dua tahun lepas, namun saya berkesempatan menemui beberapa sahabat beliau di Kampung Triang, Jelebu. Di situlah saya dimaklumkan bahawa 'ustaz' adalah juga dikenali sebagai Dharmala NS, seorang sasterawan yang pernah memenangi Sayembara Novel Yayasan Sabah, GAPENA tahun 1979. Tidak hairanlah mengapa beliau dan saudara Tamar mampu menterjemahkan pengalaman hidup dengan begitu baik melalui karya masing-masing. Ini adalah kerana mereka terbabit secara langsung dalam dunia penulisan. Marilah kita sama-sama menghadiahkan al Fatihah buat 'ustaz' semoga roh beliau tergolong dalam orang-orang yang beriman.

Bapa 'ustaz' merupakan seorang bekas Pegawai Pertanian di Jelebu pada tahun 1943 sehingga 1945 dan selepas itu menjadi guru sehingga tahun 1964. Bapa beliau turut aktif dalam politik di samping menjadi dato' adat yang bergelar Dato' Sati. Berkebolehan dalam mengubati penyakit secara perubatan Islam yang dipelajari dari ayah beliau iaitu Sheikh Hj Ahmad bin Sutan Muda Sheikh Hj Salim yang turut dikenali sebagai 'Tok Aji' dalam siri Berkelahi Dengan Syaitan. Kisah 'Tok Aji' turut menjadi salah satu bahan cerita dalam karya 'ustaz'. Maka tidak hairanlah jika 'ustaz' turut terkena tempiasnya apabila turut mempunyai bakat dalam perubatan Islam. Tambahan pula 'ustaz' turut rapat dan berguru dengan Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Tan Sri Abdul Samad Idris iaitu pengasas dan juga presiden Silat Nasrul Haq. Ketika itu, 'ustaz' turut dilantik sebagai Penolong Setiausaha Agung Nasrul Haq. Prof Muchtar Lintang turut menjadi guru 'ustaz' dan melalui beliau lah, 'ustaz' mempelajari kaedah berubat melalui tidur iaitu kaedah yang diceritakan dalam siri Berkelahi Dengan Syaitan apabila ingin mengesan punca sesuatu penyakit.

Kaedah mengesan penyakit melalui tidur ini merupakan kaedah yang puas saya cari selama ini dan saya akan bertanya dengan mana-mana sahabat 'ustaz' yang diketahui pernah mengubati penyakit bersama-sama beliau. Malangnya, beberapa sahabat 'ustaz' yang ditemui memberi jawapan yang bukan saya harapkan. Lantas saya redha dan beranggapan bahawa ilmu tersebut mungkin tak dapat saya pelajari. Alhamdulillah, sesungguhnya Allah swt itu Maha Pemurah dan Maha Pengasihani kerana setelah puas mencari, akhirnya pada hari ini saya ditemukan dengan seorang guru yang pernah mempelajari kaedah tersebut daripada Prof Muchtar Lintang sebelum Prof pulang ke Indonesia dan menghembuskan nafas terakhir beliau InsyaAllah, di lain kesempatan saya akan cuba berkongsi dengan saudara-saudara yang dirahmati Allah swt sekalian berkenaan ilmu tersebut.

Pendedahan siapa 'ustaz' dalam siri Berkelahi Dengan Syaitan bukanlah berhasrat untuk menyinggung mana-mana pihak yang mungkin selama ini berhasrat untuk menyembunyikan identiti 'ustaz'. Ribuan ampun dan maaf jua saya pinta dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki seandainya niat saya ini salah di mata mana-mana pihak.


Kembali kita kepada cerita Tok Awang Ngah. Di antara watak penting yang menjadi bahan penceritaan 'ustaz' adalah kisah Tok Aji. Tok Aji merupakan datuk 'ustaz'. Nama beliau adalah Tn Hj Ahmad bin Hj Salim. Lahir pada tahun 1853 di desa Kubu Sembilan, Kota Bangun, Kuok di Kabupaten Kampar, propinsi Riau, Indonesia. Tok Aji adalah seorang guru pesantren yang turut menjadi Syeikh Haji iaitu yang menyelaras jemaah haji dari Indonesia, Singapura serta Malaysia terutamanya dari negeri Johor. Beliau yang turut dikenali sebagai Tn Guru Hj Mat Kampar pernah mendirikan rumahtangga dan yang terakhir bersama Hjh Aminah Bt Hasan yang ketika itu berumur 18 tahun manakala Tok Aji berumur 60 tahun.Hjh Aminah dilahirkan pada tahun 1895. 

Dikatakan bahawa Wak Hasan iaitu bapa kepada Hjh Aminah merupakan seorang yang bengis dan memiliki kekuatan luarbiasa seperti mampu memikul kayu balak yang sebesar lima pemeluk serta mengerjakan sawah dua tiga ekar dalam masa sehari. Namun, Tok Aji berjaya juga melembutkan hati Wak Hasan dengan keperibadiannya yang lemah lembut di samping berkebolehan dalam meniup seruling sehinggakan burung-burung liar akan datang hinggap tanpa mengganggu tanaman di sawah padi.

Bersama Hjh Aminah, Tok Aji dikurniakan dua anak perempuan dan lima anak lelaki. Ayah 'ustaz' iaituDato Sati Daud adalah anak ke tiga. Dilahirkan kembar perempuan yang meninggal dunia sebaik sahaja dilahirkan. Tok Aji dkhabarkan tidak pernah memukul anak-anak kerana memiliki Ilmu Bisa Tangan. Pernah beliau menampar bendul rumah untuk melepaskan kemarahan kepada Dato Sati Daud yang menyebabkan bisul pada pelipat di bahagian betis meletup. Begitulah ilmu orang dahulukala. Apa yang saya difahamkan oleh orang-orang berilmu, ilmu bisa tangan ada yang berbentuk mentera dan ada yang berbentuk ayat yang dipetik dari Al Quran. Pernah saya mendengar sesiapa yang memiliki Ilmu Tampar Kali Maut akan menemui ajal bergantung kepada jalur jari yang melekat pada muka atau anggota badan musuh yang dipukul. Oleh kerana penawar bisa hanya ada pada yang memukul maka pada kebiasaannya orang yang memukul akan menghilangkan diri . Namun, tak dapatlah nak dipastikan secara terperinci mengenai ilmu ini kerana hanya diperturunkan secara lisan oleh generasi dahulukala. 

Terdapat beberapa kelebihan yang ada pada Tok Aji seperti menampar perdu pokok kelapa lalu layu daun dan pucuknya serta gugur buah-buah selepas 3 hari dan akhirnya pokok tersebut reput seolah-olah hempulurnya dimakan anai-anai selepas tiga minggu. Di Indonesia, ketika Tok Aji bersama dua rakan beliau mencari rotan di hutan, salah seorang dari rakan beliau meninggal dunia kerana sakit perut. Ini menyebabkan rakan yang seorang lagi terpaksa balik dahulu untuk mencari bantuan. Sebagai langkah keselamatan serta mencegah jenazah dirasuki oleh gangguan makhluk halus maka jenazah tersebut telah diikat dengan rotan. Setelah malam tiba, jenazah tersebut dengan tiba-tiba bangun dan berjaya memutuskan ikatan rotan lalu menyerang Tok Aji. Maka bertahanlah Toj Aji seorang diri dengan bersenjatakan anak kayu hinggalah jenazah tersebut terlekat mencengkam pada pokok ketika menerkam beliau . Apabila orang kampung tiba bersama pemerintah Belanda, Tok Aji menceritakan pengalaman beliau sehingga menyebabkan jenazah tersebut terlekat di pokok dengan kesan-kesan dipukul. namun, pemerintah Belanda tidak menerima kisah tersebut. Demi mengelakkan dari ditangkap dan dibicarakan maka Tok Aji mengambil keputusan untuk berhijrah Malaysia dengan menuju ke Johor. Setelah berada di Johor, Tok Aji telah berkelana dan akhirnya menetap di Jelebu.

Terdapat juga kisah di mana Tok Aji yang lumpuh sebelah kaki mampu mengayuh basikal dari Jelebu ke Semenyih dalam masa 5 minit. Apa yang dimaklumkan kepada saya, Ilmu Lipat Bumi ini ada beberapa keadaan. Ada keadaan di mana orang yang mengalaminya akan tetap melalui semua jalan dan persimpangan sehinggalah ke destinasi. Cuma masa yang diambil amat singkat dari kebiasaan dan di luar jangkauan manusia biasa. Ada keadaan di mana orang yang mengalami tidak akan melalui jalan dan persimpangan tertentu yang menyebabkan perjalanan cepat dari biasa.Bertanya, merujuk dan menuntutlah pada guru yang alim dan warak..Jika ilmu yang tidak bertentangan dengan Allah, pada kebiasanya kejadian sebegini hanya diizinkan dan terjadi dalam keadaan memerlukan sahaja dan bukannya secara suka-suka..

Di samping itu terdapat peristiwa di mana cucunya iaitu Dato Sura Bin Hj Abdul Rashid mengikuti Tok Aji dalam keadaan tengah hujan lebat dan diarahkan memijak hanya pada jejaknya menyebabkan mereka tidak sedikit pun dibasahi hujan. Begitu juga ketika banjir melanda, ada kalangan murid Tok Aji yang melihat seolah-olah beliau berjalan di atas air seperti menyeberangi sebuah jambatan yang tak disinggahi air. Tok Aji juga pernah dilihat solat di masjid sedangkan ketika itu beliau sedang solat di hujung serambi rumah mereka kerana sedang uzur.

Ada kejadian di mana lembu yang hendak disembelih naik minyak lalu menanduk Tok Aji yang berjalan sambil memegang pelita hingga terhumban. Kemudian, secara tiba-tiba, kedengaran suara Tok Aji memanggil orang kampung agar segera sembelih lembu tersebut dalam keadaan Tok Aji memegang bahagian perut lembu. Setelah dilapah, didapati hati lembu tersebut hancur manakala Tok Aji tidak cedera. 

Terdapat kitab sufi yang mengatakan waima jika seseorang itu mampu terbang di langit biru sekalipun, belum tentu ilmunya putih atau mengikut Al Quran dan Sunnah. Oleh itu, berhati-hatilah dalam menuntut ilmu yang secupak, jangan kerana cepat nak jadi segantang maka ajaran Islam dipinggirkan. Biar sedikit tetapi amalan itu berkekalan adalah lebih baik dari ilmu yang segunung tetapi tidak diamalkan..Lihat dan perhatikan amalan orang tersebut, ikutilah selagi tidak meninggalkan yang dituntut oleh agama serta tinggalkanlah jika melakukan perkara yang bertentangan dengan agama. Kisah Tok Aji ini dikongsi oleh 'ustaz' bagi menyedarkan kita anak bangsa bahawa musuh anak Adam itu jelas dan nyata. Oleh itu, janganlah leka dengan peredaran zaman tanpa memikirkan betapa terlalu banyak khazanah bangsa yang perlu dipelihara dan dipertahankan dan semestinya berlandaskan Al Quran dan Sunnah. 


Begitulah antara kisah Tn Hj Ahmad Bin Hj Salim atau Tn Guru Mat Kampar serta lebih dikenali sebagai Tok Aji dalam siri Berkelahi Dengan Syaitan dan beliau meninggal dunia pada tahun 1939 ketika usia 86 tahun. Manakala, Hjh Aminah Bt Hasan iaitu isteri Tok Aji pula meninggal dunia pada tahun 1980an ketika berumur 92 tahun di Bukit Perah, Batu Kikir, Jempol. Dato Hj Sati Daud pula meninggal dunia pada 26 Mei 2003 ketika berusia 83 tahun. Beliau sempat membisikkan kepada 'ustaz' bahawa beliau akan meninggal dalam tempoh 10 hari dan ternyata kata-kata beliau itu benar. Al Fatihah kepada mereka yang telah terlebih dahulu meninggalkan kita.

Sebagaimana yang telah saya maklumkan sebelum ini, watak 'ustaz' atau 'Tok Awang Ngah' (TAN) dalam Siri Berkelahi Dengan Syaitan adalah Allahyarham Abdul Muluk Bin Daud. Bagi peminat ustaz, saya sertakan wajah beliau bagi menghilangkan tanda tanya siapakah dan bagaimanakah gerangan dan wajah penulis yang begitu terkenal pada sekitar tahun 1980an. 

Pada kesempatan ini juga, sekalung penghargaan dan terimakasih yang tidak terhingga kepada sahabat saya,  YM Raja Norazli, Ketua Penolong Pegawai Daerah Jelebu serta Ybhg Tn Guru Ustaz Nazri atau Ayi (merupakan murid kepada ayah ustaz iaitu Alahyarham Dato Haji Sati bin Haji Daud) serta Saudara Tamar Jalis atau Abang Mad yang telah memberi panduan dan pedoman siapa yang patut saya temui bagi mencungkil dan mengenali TAN dengan lebih dekat. 

Namun, saya ingin memohon maaf kerana beberapa tokoh yang pernah bersama ustaz tidak dapat dikesan seperti siapa Alang Bumin dan lain-lain watak dalam kisah Berkelahi Dengan Syaitan (BDS). Apa yang dimaklumkan kepada saya ialah terdapat watak-watak yang turut telah terlebih dahulu pergi meninggalkan kita. Nama samaran yang digunakan turut menyulitkan proses mengumpul maklumat kenalan, sahabat serta keluarga ustaz. Terdapat juga maklumat yang mengatakan mungkin Alang Bumin pernah menetap di Kampung Peradong, Jelebu semasa hayatnya. Walau bagaimanapun, saya tetap mengharapkan agar sesiapa dari kalangan pembaca yang mengenali arwah atau keluarga serta sahabat arwah bolehlah berkongsi apa jua maklumat bagi pengetahuan bersama.

Dalam pencarian, saya dimaklumkan tentang dua pendapat tentang ustaz iaitu pertama, tidak semua kisah yang disajikan merupakan pengalaman arwah sendiri dalam mengubat pesakit. Bahkan, terdapat cerita yang digarap merupakan pengalaman sahabat arwah sendiri. Saya bersependapat dengan pandangan ini kerana terdapat kisah Saudara Kadir Misai (nama samaran sahabat arwah) mempunyai persamaan dengan kisah orang yang mempunyai ilmu boleh bertukar menjadi harimau, apabila meninggal akan menjelma menjadi harimau sekiranya beberapa syarat tertentu tidak dipatuhi. Sebagai contoh, saudara Kadir Misai menceritakan bahawa arwah bapa beliau boleh berubah menjadi harimau apabila keadaan memerlukan. Menurut beliau sesiapa yang mempunyai ilmu ini bisa bertukar menjadi harimau setelah meninggal kelak. Walau bagaimanapun, tidak semua pengamal ilmu ini akan bertukar menjadi harimau apabila jenazah telah dikebumikan. 

Kisah ini ada persamaan dengan salah satu kisah yang dipaparkan iaitu seorang guru agama sebelum meninggal dunia telah sempat berpesan kepada seorang anak murid kanan agar menunggu di kubur beliau pada kiraan hari tertentu dengan membaca ayat suci al Quran. Malangnya, setelah beberapa hari menunggu, dek kerana terlalu takut dengan ujian yang melanda, beliau telah meninggalkan kubur arwah guru sambil menyorok di atas sebatang pokok yang sekira-kiranya boleh melihat kubur gurunya. Alangkah terperanjatnya beliau apabila melihat kubur gurunya telah didatangi oleh harimau yang menggali serta menjilat jenazah gurunya sehingga tiba-tiba terpacul seekor harimau keluar dari kain kapan. Kedua-dua ekor harimau tersebut terus berlalu pergi menghala ke hutan yang berdekatan. Jelas terdapat persamaan di antara kedua kisah. Cuma sebagai penulis ustaz berkeupayaan untuk mempersembahkan dengan teknik penulisan yang lebih menarik.

Kedua, terdapat juga pandangan yang mengatakan bahawa ustaz sebenarnya tidak mengubat atau tidak mempunyai kemahiran untuk mengubat pesakit yang diganggu makhluk halus. Namun, saya berkeyakinan bahawa ustaz berkemampuan untuk mengubat kerana ustaz pernah menjadi Penolong Setiausaha Agung Silat Nasrul Haq. Dinyatakan juga ustaz permah berguru dengan Allahyarham Prof Muchtar Lintang. Prof sememangnya terkenal suatu ketika dulu kerana menjadi Penasihat Silat Nasrul Haq yang cukup dikenali sehingga kini. Aliran silat ini dilihat lebih dikenali dari silat yang sama aliran iaitu silat yang mengamalkan jurus kebatinan. Kemampuan Prof untuk mengubat pesakit dengan menggunakan teknik  tidur turut digunakan oleh ustaz apabila mengubati pesakit dalam kisah BDS. Sehubungan dengan itu, saya merasa yakin dan percaya bahawa ustaz turut mempelajari serta menguasai ilmu tersebut. 

Selain dari itu, terdapat kisah di mana ada ahli persilatan tersebut telah menjurus ustaz ketika berjalan masuk bersama ayahanda beliau ke dewan Muktamar Silat Nasrul Haq. Ahli tersebut tidak menyangka ustaz turut mempunyai 'isi' lalu menjurus ustaz secara sembunyi. Namun, alangkah terperanjatnya beliau apabila telah terpelanting sehingga tercedera lutut dan sikunya. Ahli yang ditemui setelah tamat muktamar telah mengakui bahawa beliau memang berniat untuk menguji ustaz lantaran ustaz memegang jawatan sebagai penolong setiausaha sambil tidak menyedari bahawa ustaz merupakan anak Dato Sati Daud.. Ini menunjukkan bahawa ustaz sememangnya berisi setelah menuntut dengan Prof. Bersama-sama ini saya turut menyertakan gambar Prof Muchtar Lintang untuk tatapan bersama.

Selain dari itu, saya turut berkesempatan menemui salah seorang murid Prof yang telah sempat menuntut sebelum Prof meninggal dunia. Murid tersebut telah memaklumkan bahawa ilmu yang diperolehi oleh Prof berasal dari Mesir iaitu ketika Prof menuntut di sana. Murid tersebut turut mempelajari teknik mengubat ketika tidur dan bersedia untuk menurunkan kepada sesiapa yang benar-benar berminat.

Saya turut menyertakan gambar Presiden Silat Nasrul Haq iaitu Tan Sri Haji Abdul Samad Idrisbagi tatapan bersama. Kedua-dua tokoh ini telah berganding bahu dalam mengembangkan aliran silat ini sehingga menjadi begitu popular pada sekitar tahun 1960an. Walau bagaimanapun, aliran silat ini telah diharamkan oleh pihak Kerajaan kerana terdapat pertentangan dengan agama Islam. Namun, khabarnya, ramai di luar sana masih mengamalkan serta mempelajari ilmu ini dengan secara sembunyi atau bergerak dengan menggunakan nama silat lain. Wallahualam.


Setiap yang bermula pasti akan berakhir. Satu keadaan yang sememangnya pasti. Semoga apa yang dipaparkan selama ini bisa memberi sesuatu yang boleh memberi kebaikkan atau sekurang-kurangnya boleh memenuhi masa lapang atau santai saudara dan saudari yang diredhoi sekalian. Segala yang baik dari Allah, yang buruk adalah jua dari izinNya jua, atas pilihan kita sendiri. Kalau kurang mohon ditambahkan, kalau silap mohon diperbetulkan, kalau salah mohon dimaafi, niat dihati cuma ingin berkongsi, apa yang selama ini menjadi rahsia hati, agar boleh dimanafaati oleh sekalian pembaca yang dirahmati. 

Bukan lebah sebarang lebah,
Lebah bersarang dirumpun buluh,
Bukan sembah sebarang sembah,
Sembah menyusun jari sepuluh.

Dari mana hendak ke mana,
Tinggi rumput dari padi,
Hari mana bulan mana,
Dapat kita bertemu lagi.

Sumber : wanmudshardihan.blogspot.com

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...