Cara Mudah Menjimatkan Petrol



Terkadang kita juga berasa tertekan dengan kadar bahan api (petrol) yang mahal... pun begitu ianya satu keperluan mahu tak mahu kita terpaksa menggunakannya. Disini jom kita baca 10 langkah mudah menjimatkan bahan api anda : 

1. Elakkan Kelajuan Tinggi
Sebagai peningkatan kelajuan anda, seret aerodinamik anda meningkat dalam fesyen eksponen. Memandu 62 mph (100 km / h) vs 75 mph (120 km / h) akan mengurangkan penggunaan bahan api oleh kira-kira 15%.

2. Jangan mempercepatkan atau menekan brek dengan pantas
Dengan menjangkakan trafik dan memohon pecutan mantap perlahan dan brek, ekonomi bahan api boleh meningkat sebanyak 20%.

3. Pastikan tekanan udara yang tepat pada tayar.
Pastikan tekanan tayar angin pada tahap yang disyorkan oleh pengeluar kenderaan anda. Satu tayar tunggal di bawah yang melambung oleh 2 PSI, meningkatkan penggunaan bahan api sebanyak 1%.

4. Gunakan Air-Conditioner cara berhemat
Apabila penghawa dingin dihidupkan, ia meletakkan beban tambahan pada enjin memaksa bahan api yang lebih untuk digunakan (oleh kira-kira 20%).

5. Kekalkan Windows Closed
Tingkap terbuka, terutama pada kelajuan lebuh raya, meningkatkan seret dan mengakibatkan ekonomi bahan api menurun sehingga 10%.

6.Membuat Penyelenggaran Enjin Yang Kerap
Kerja untuk kedua-duanya. Penyelenggaraan yang betul mengelakkan ekonomi bahan api murah yang berkaitan dengan penapis udara kotor, palam pencucuh lama atau paras cecair yang rendah.

7. Mengekalkan Kelajuan Tetap
Mengekalkan kelajuan malar pada jarak yang jauh sering menjimatkan gas.

8. Elakkan Bebanan Berat
Pastikan anda tidak membawa benanan yang berat untuk perjalanan yang jauh dan panjang.

9. Elakkan Idles panjang
Jika anda menjangka dihentikan selama lebih daripada 1 minit, menutup kereta. Memulakan semula kereta menggunakan bahan api yang kurang daripada membiarkan ia terbiar untuk masa ini.

10. Jangan Warm Up Enjin anda
Pandu dengan segera pada kelajuan rendah selepas memulakan kereta anda. Dengan cara ini, enjin akan memanaskan lebih cepat dan pelinciran yang lebih baik. Sumber 
Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post