Wednesday, December 31, 2014

Wahai Banjir Surutlah

Wahai banjir surutlah cepat. Banjir 1971 yang selalu diingati oleh penduduk Temerloh berlaku lagi tahun 2014.

Rumah saya.di Telok Sentang pun kena banjir jugak. Harap mak dan arnab sentiasa sihat dan cepat pulih seperti biasa...huaaaa nak balikk

Rumah saya di Kampung Telok Sentang

Thursday, December 18, 2014

Apa Kelebihan Bersunat?


Kelebihan Berkhatan  Bersunat
Dari sudut kesihatan, kelebihan berkhatan ialah seseorang dapat mengutamakan kebersihan dan kesucian, mengawal dan menstabilkan nafsu syahwat terutama bagi wanita serta memberi keselesaan sewaktu bersetubuh.

Sains membuktikan amalan berkhatan ini mempunyai banyak faedah kesihatan berdasarkan kajian yang dijalankan. Antara hasil kajian yang nyata mendapati kadar kanser zakar adalah jauh lebih rendah dalam komuniti yang mengamalkan berkhatan seperti Muslim dan Yahudi.
Kajian terbaru menunjukkan kadar penyakit kelamin adalah rendah dalam kalangan lelaki yang berkhatan. Kajian ini mendapati jangkitan penyakit sifilis adalah lebih rendah dalam kalangan lelaki yang berkhatan.

Kajian Cochrane Meta Analysis di Afrika pada 2007 jelas menunjukkan berkhatan boleh mengurangkan risiko jangkitan HIV dalam kalangan lelaki yang aktif seksual dari 38 peratus hingga 66 peratus dalam tempoh 24 bulan.

Kesimpulan daripada kajian ini mencadangkan lelaki digalakkan berkhatan untuk mengurangkan penularan wabak HIV di kawasan pinggir Sahara Afrika. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mencadangkan antara program mencegah HIV ialah dengan menggalakkan amalan berkhatan.

Berkhatan juga mengurangkan insiden jangkitan HSV-2 sehingga 28 peratus dan berkait dengan penurunan prevalen HPV dan risiko jangkitan kuman saluran kencing. Manfaat khatan juga dapat mengurangkan risiko isteri mendapat kanser pangkal rahim. Sumber: Kelebihan berkhatan

Kesan Tidak Berkhatan
Wujud kotoran yang berkumpul di antara kulup dan kepala zakar dipanggil 'smegma' yang boleh menyebabkan jangkitan kuman dan juga punca kepada kanser zakar

Friday, December 12, 2014

Perkara Yang Lebih Hebat Daripada Kemenangan Malaysia 4-2 Kepada Vietnam AFF Suzuki 2014

Malaysia menang ke atas Vietnam di separuh akhir Piala AFF Suzuki 2014. 

Memang hebat dan tahniah Malaysia. Tapi tahniah kepada penyokong Vietnam yang respek dengan penyokong Malaysia walaupun duk sebelah-menyebelah aje.

Mana ada pukul-pukul, gaduh-gaduh. Macam ini lah cara orang maju dan bertamadun boleh menerima kekalahan. Perlu dicontohi penyokong Malaysia.


Pesanan untuk player dan penyokong :

#respek
#jgn kutuk2
#jadi profesional
#rilek2 sudahhh
#sukaneratkanperpaduan



P/S : Cakar rimau tak hebat. Senaman cakar rimau lagi hebat, terbukti.



Wednesday, December 10, 2014

Orang Miskin Kebiasaannya Adalah Orang Yang Pemurah...

Saya jumpa gambar ini di google ketika menulis kata kunci 'miskin' dan 'lapar'. Tertarik dengan gambar ini. Memang betul orang miskin biasanya orang yang pemurah, biarlah gambar yang berbicara. 



Pernahkah kita rasa bila kita makan kenyang-kenyang, tidur dengan selesa tapi masih ada orang yang kelaparan, tidur tak lena kesejukan dsbnya. Bantulah mereka, jangan lupa bayar zakat ataupun lebih elok lagi kenal pasti sendiri orang miskin disekeliling anda dan bayar zakat terus kepada mereka itu lebih baik. Bersedekah dan membayar zakat menambahkan rezeki.



Thursday, December 4, 2014

Makna Disebalik Warna Air Kencing Anda

Warna air kencing seringkali digunakan sebagai satu alat untuk diagnos pesakit. Semua manusia normal akan kencing kan? Warna, bau dan ketumpatan air kencing kita boleh memberi pelbagai tanda.


Di Sini disertakan warna air kencing dan apa tandanya kepada sesorang.


Tidak Berwarna (Lutsinar) - Anda meminum terlalu banyak air.


Warna Pucat jerami - Anda sihat, kandungan air dalam badan cukup.

Kuning lutsinar - Anda Normal


Kuning gelap - Normal, tetapi anda perlu minum selepas ini.

Warna kuning madu - Anda kekurangan air, minum air sekarang.

Berwarna perang - Anda kemungkinan ada masalah hati (liver)
Berwarna merah jambu kemerahan - Adakah anda ada makan bit, blueberri, atau klembak? Jika ya, ianya normal. Jika tidak, anda mungkin mempunyai jangkitan pada pundi kencing, buah pinggang atau hati. Segera jumpa doktor.


Biru Atau Hijau - Ini sangat jarang, mungkin juga anda termakan makanan yang ada pewarna. Ini tidak berbahaya , walaubagaimanapun, jumpa doktor sekiranya ianya berterusan.


Warna Ungu - Gurau je, mana ada air kencing warna ungu.


Berbuih ataupun kabut - Ini mungkin  disebabkan protein berlebihan pada diet anda. Mungkin juga disebabkan masalah pada kidney anda. Segera jumpa doktor. via Musadun.

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...