Sunday, July 28, 2013

Nostalgia Drama Persilatan Era 90an

Hah, memandangkan aku lahir pada tahun 80an, semestinyalah yang aku ingat ialah pada hujung 80an sehinggalah pada awal 90an, memang terdapat drama bersiri kependekaran. Aku cuma akan memaparkan sedikit siri yang aku minat, ataupun yang menarik perhatian aku untuk meminatinya.
Zaman Kegemilangan
Drama kependekaran (uih, aku cipta istilah baru?) berada pada zaman kegemilangan pada awal 90an (menurut memori akulah), di mana banyak siri menarik yang aku minat pada sekitar tahun-tahun ini.
URAT PUN KENDUR

Siapa tak ingat drama bersiri PENDEKAR KUNDUR, lakonan (yang aku ingat saja la) Eman Manan tu? Yang aku ingat, nama hero dalam siri tu ialah Hang Siak dan Hang Isap, tak pasti pulak yang mana satu lakonan Eman Manan, bahkan cerita pasal apa pun aku tak ingat! Aku ingat ada Eman Manan, itu saja! Almaklumlah, Eman Manan ni memang hero silat kegemaran aku! Oh ya, ini juga antara pendedahan pertama aku terhadap “rambut palsu” (sebab untuk memaparkan zaman purba, kononnya orang zaman itu simpan rambut panjang, dan pelakon yang berambut pendek mesti kena pakai rambut palsu untuk membawa watak lelaki berambut panjang).
NINJA MELAYU??

Lepas tu masih ingat siri SEMUTAR HITAM? Yeah, siri ala Batman/Spider-Man ini mengisahkan seorang adiwira yang pakai semutar berwarna hitam, bertindak ala ninja menjadi ‘vigilante‘ membanteras jenayah dan membantu orang susah. Untungnya, siri ini baru saja diulang di TV9 (dan malangnya, aku tak sempat tengok kesudahannya, tahu-tahu sudah diganti dengan PENDEKAR 5, haha!). Lakonan Latiff Borgiba sebagai Pak Tua dan Faizal Hussein (sorang lagi hero silat kegemaran aku!) sebagai Adi Putera, siri ini mengisahkan kekacauan yang bakal berlaku di sebuah daerah bernama Seri Siantan, dan aku sendiri tak nampak apa kejadahnya yang nak dikacau oleh entah siapalah sang penjahat (huh, memang lemah benar olahan skrip cerita ni, baru sekarang aku sedar, hohoho!). Tapi sapa suka aksi silat, memang patut layan la siri ni.
KERIS DAN ROKOK

Oh, tak lupa pula, dulu juga pernah tayang siri KERIS HITAM BERSEPUH EMAS. Yang lucunya, siri ini mempromosikan rokok jenama Perilly’s, cheh! Dan bila dilihat semula pada judul siri ni, “hitam” dan “emas” sememangnya warna trademark pada kotak rokok berkenaan, jadi aku tertanya apakah siri ini diwujudkan khusus untuk mempromosikan rokok itu? Heh, sungguh tak masuk! Lantaklah, yang pasti, aku ingat siri ni menampilkan Eman Manan selaku hero yang memegang keris berkenaan, dan juga dilakonkan oleh Fathil Dani (tak sangka!), Ebby Yus (sorang lagi pesilat yang sekarang jadi pelawak, macam Fathil Dani!) dan tak ingat dah siapa. Menarik siri ini bagi aku ialah sebab mengisahkan sekumpulan hero yang mempunyai senjata unik, mengigatkan aku pada Teenage Mutant Ninja Turtles(sebab keunikan senjata masing-masing) dan juga siri game Street Fighter (sebab ada banyak watak, dan cerita pasal lawan-lawan, memang macam main gamelawan-lawan) yang tengah top pada zaman itu!
Kisah yang memaparkan perjuangan beberapa orang pahlawan yang berbeza latar dan personaliti dan “tak ngam” pada awalnya, tetapi akhirnya bersatu menentang penjajahan tentera Feringgi. Aha, cerita fiksyen berlatarkan sejarah! Aku suka! Cuma satu saja aku masih tak pasti, iaitu bilangan hero dalam siri ini. Kalau tak salah aku, TUJUH orang kan? Hah, seandai betul, berkemungkinan siri ini mendapat inspirasi daripada filem SEVEN SAMURAI (yang turut menginspirasikan filem THE MAGNIFICENT SEVEN, bezanya berlatarkan koboi), iaitu mengisahkan tujuh pahlawan yang berbeza latar belakang dan tak pernah berkawan, tapi bersatu membantu penduduk setempat menentang penjajahan. Eheh, pasukan JUSTICE LEAGUE pun bermula dengan TUJUH orang jugak! Begitu juga siri anime DIGIMON ADVENTURE mengisahkan TUJUH orang jugak! Wah, angka TUJUH memang sinonim dengan cerita bertema sebegini!
Apahal pun, ini memang zaman di mana siri silat memang seronok ditonton. Bukan saja koreografi silatnya “asli” (sekurangnya bagi yang “buta silat” macam aku ni pun boleh nampak la “kesilatannya” koreografi yang dipaparkan tu), malah turut disertai oleh persatuan-persatuan silat terkemuka di Malaysia (biasanya Silat Gayong la tu). Boleh dikatakan semua pelakon ekstra adalah eksponen-eksponen silat yang sebenar, sementara ada beberapa watak dilakonkan oleh guru-guru silat yang sebenar.
Tapi, itu dulu…
Zaman Aneh
Zaman aneh bermula pada era pertengahan 90an, di mana sebuah produksi yang diberi nama HVD sedang menguasai/mendominasi penerbitan drama bersiri di stesen TV kita (terutamanya RTM), sehinggakan menimbulkan rasa tak puas hati di kalangan produksi lain pada ketika itu. Syarikat ini selain menerbitkan drama Melayu, juga menerbitkan drama Cina tempatan, dan nampak gayanya terpengaruh dengan drama terbitan dari Hong Kong. Oh ya, pernah jadi isu, billboard yang memaparkan logo syarikat berkenaan dipacakkan sampai menenggelamkan Angkasapuri! Apahalpun, aku akan memfokuskan pada cerita pendekar terbitan mereka ini (yang turut terkena tempias “pengaruh Hong Kong”).
HATI BESI!

Atau lebih tepat, HATI WAJA, sebuah drama bersiri menarik lakonan Rusdi Ramli sebagai heronya, dan Faizal Hussein (horay, kembali dalam cerita lawan-lawan) sebagai penjahat, yang sememangnya sangat berkesan, aku benci gila kat watak dia ni, memang jahat tahap ‘supervillain’ la dia ni.
Alkisahnya si Rusdi Ramli ni belajar silat di kampung. Tapi ingin mengembangkan skilnya, dia berhijrah ke bandar (duh, klisĂ© cerita “kampung-ke-bandar”), dan berguru dengan seorang guru silat moden (lakonan Allahyarham Hussein Abu Hasan). Turut berguru di situ ialah Faizal Hussein, yang memang jaki sungguh kat Rusdi ni. Nak jadi alkisah lagi, geng silat ni masuk Pertandingan Kick-Boxing (apa kejadah silat jadi kick-boxing), dan lawan la dengan sapa entah orang Siam nama Sompek (tak reti eja). Tapi final boss (macam game lawan la pulak!) yang Rusdi Ramli kena lawan ialah Faizal Hussein la.
Haha, tang ni lah bermulanya kemerapuan cerita ini, iaitu selain daripada men”tomoi”kan silat, tok guru silat bandar ni juga banyak buat “bid`ah” dalam ilmu persilatan. Macam mana boleh ada skil “Tendang Tanpa Bayang” yang terang-terang dicilok daripada skil “No Shadow Kick” yang selalu diasaskan oleh Wong Fei Hung (dan di”melampau”kan oleh lakonan Jet Li). Heh, sejak bila silat jadi kungfu pulak nih? Maka fokus cerita “silat” ini pun mula bertukar kepada “kungfu celup”. Kiranya Rusdi Ramli ni nak jadi Jet Li versi Malaysia la kot. Sayangnya yang namanya “Tendangan Tanpa Bayang” versi kita ni lebih kepada “Tendangan yang cuma nampak kaki kena muka musuh sementara si penendang tu berada di belakang kamera”.
Hoho, maaflah wahai peminat siri ni. Tak dinafikan siri ni memang popular dan ramai peminat, dan aku pun minat gila siri ni dulu (masih terbayang ngerinya melihat watak Faizal Hussein tumbang dalam episod akhir tu, tak tau la dia masih hidup atau mati), tapi hakikatnya ialah kalau ada merapu tu memang tak dapatlah aku cuba cover dengan kata-kata manis berbentuk pujian, haha! Dan satu lagi hakikat daripada pembikin siri ini ialah beberapa siri “pendekar” yang diterbitkan oleh mereka seterusnya…
DOUBLE DRAGON VERSI MALAYSIA

Pernah dengar pasal game, kartun, atau filem DOUBLE DRAGON? Ha, aku masih ingat lirik lagu tema siri animasinya:
Live the code, the code of the Dragon

Fight for right, the might of the Dragon
With the mark, the mark of the Dragon
Haha, maaf, bukan itu yang aku nak ceritakan, tapi siri PENDEKAR KEMBAR, lakonan kedua-dua watak itu oleh Arash Mohamad. Ya, di sinilah bermulanya siri pendekar Melayu yang bersilat seperti kungfu. Aku sendiri dah lupa apa plot siri ini, tapi ianya melibatkan dua orang yang tak kenal satu sama lain sebagai saudara kembar sebab terpisah sejak kecil, seorang tu berlagak dan nakal sementara seorang lagi gagap tapi baik, kemudian bertemu, kemudian tertukar tempat sebab wajah seiras, kemudian belajar silat di Pulau Emas Perak (hahahaah!), kemudian lawan dengan sapa entah! Hoh, secara asasnya itulah plotnya.
Tak dinafikan, memang siri ini juga agak popular, aku dan sepupu aku juga mengikuti siri ni sampai habis. Sebab apa? Sebab ianya “baru”. Memang sesuatu konsep yang “baru” akan mendapat sambutan dan perhatian. Tapi kalau formula ini berulangan, maka lama-lama nanti “mati”lah ia. Maka setelah siri ini, memang ada beberapa lagi siri pendekar yang diterbitkan oleh produksi HVD ni. Produksi pun nampak gah, bajet macam tinggi ja, dan lokasi pun boleh tahan (majoritinya di RUMAH MALAYSIA, Melaka). Tapi tak berapa menarik perhatian, kecuali siri KOTA SETIA, boleh dikatakan satu-satunya siri pendekar terbitan mereka ni yang betul-betul diambil dari peristiwa sejarah. Malangnya aku tak ingat secara teliti cerita ini mengisahkan apa!
Yang menjadi kritikan orang mengenai drama pendekar era ini ialah ianya berbau “kungfu”. Bau silatnya sudah hilang. Mana perginya koreografi silat seperti yang dilakonkan oleh yang seangkatan Eman Manan dulu? Tak ada. Sebaliknya semuanya dilakonkan (secara kekoknya) oleh pelakon itu sendiri dalam close-up, sementara selebihnya dilakonkan oleh stuntman (shot jarak jauh), kadang-kadang tu nampak sangat muka berbeza dengan muka pelakon yang membintangi watak berkenaan. Orang “buta silat” macam aku pun boleh cam aksi yang dilakonkan ialah aksi “kungfu” (Tendangan Tanpa Bayang? Tolonglah!). Hanya “intro” ja dimulakan dengan “bunga silat” (kononnyalah), lepas tu bila rancak berlawan, mulalah “terbang” ke sana dan sini macam tengok drama “kungfu”.
Apa nak hairan, memang keseluruhan team produksi HVD ni pun “berpaksikan” Hong Kong. Sekarang ni aku pun tak tau apakah mereka masih beroperasi? Dulu selain pendekar, orang memang ingat slot SPEKTRA (sebelum itu dikenali sebagai KELUARGA RIA) kat RTM1 dulu, memang drama-drama terbitan mereka inilah yang ditayangkan. Kira zaman tu mereka nilah yang monopoli drama bersiri tempatan di RTM. Sekarang ni, kalau masih ada pun, mungkin cuma memproduksikan drama Cina kot (rasanya pernah “terserempak” di RTM2).
Haaa… begitulah serba sedikit mengenai siri kependekaran di TV kita suatu ketika dulu. Lepas tu genre ni terus “mati”. Sehinggalah… jeng jeng jeng… Ada apa dengan siri PENDEKAR 5 yang kelihatan cuba membangkitkan semula era drama bersiri kepahlawanan Melayu di stesen TV kita? Haa… tunggu…
Ok sekarang moh kita layan cite Keris Hitam Bersepuh Emas full episod hehehe. Yang lain coming soon


Eman Manan - Bitara
Zamberi Osman - Sang Guna & Pendeta Arif
Ebby Yus - Agam
Ruzaidi Abd Rahman - Adijaya
Razak Kaze - Sali
Fathil Dani - Jempol
Abd Halim Abd Rahim - Hang Perkasa

Guys watak yg anda suka selain Bitara? Azim suka tgk gelagat Jempol.. hehe

Credit to uploader (Breader Mae)
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E01
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E03
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E04
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E05
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E06
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E07
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E08
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E09
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E10
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E11
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E12
Keris.Hitam.Bersepuh.Emas.E13

Friday, July 26, 2013

Fakta dan Auta Tentang Puasa

Assalamualaikum...

Berapa hari puasa? Tak ingat. Tapi tau je berapa hari lagi nak raya. Keji sangat. Ahahaha...

Hari ni nak share sikit info berkenaan fakta dan auta tentang puasa. Jadi kalau ada yang konfius, bolehlah rujuk di sini.

1. Mandi ketika berpuasa untuk menyegarka
n badan.

Auta:
 Mandi ketika puasa adalah makruh.

Fakta:
 Tidak benar, bahkan mandi ketika berpuasa adalah HARUS. Rasulullah sendiri pernah mencurahkan air ke atas kepala Baginda disebabkan dahaga atau panas.

Kata aku
: Dulu pernah ada orang kata ia makruh sebab air mandi kita tu boleh masuk ke liang-liang roma kita, menyebabkan ia makruh. Wah... kalau camtu aku lurut je lengan aku, mencucurlah air keluar. Haha...

Caye panas laa...

2. Korek hidung, telinga atau rongga-rongga
 yang berlubang.

Auta: Memasukkan apa saja benda ke dalam rongga yang berlubang adalah membatalkan puasa.

Fakta:
 Tidak ada dalil yang menunjukkan hukum sedemikian rupa. Sedangkan yang benar ialah perkara yang membatalkan puasa hanyalah berlegar antara tiga perkara; makan, minum, dan bersetubuh.

Kata aku
: Baru tau. So lepas ni tiada masalah untuk korek hidung anda masa puasa. Dan lepas ni tiadalah orang yang terdesak nak berbuka kerana makanan tak de lepas tu korek hidung sebagai pengganti buka puasa. Sengal~
Koyek idong tak batal poce. Weekkk... :P
3. Penetapan waktu imsak iaitu kira-kira 5 hingga 10 minit sebelum masuk waktu Subuh.

Auta:
 Wajib atau sunat untuk berhenti makan dan minum sebelum masuk waktu imsak sebagai langkah berjaga-jaga.

Fakta:
 Menetapkan waktu imsak 5 atau 10 minit sebelum masuknya waktu Subuh adalah satu ketetapan yang tidak ditetapkan oleh al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih, malah ia menjauhi tuntutan sunnah untuk mengakhirkan waktu sahur. Alasan “berhati-hati” adalah tidak perlu kerana kita dibolehkan makan dan minum sehingga jelas masuknya waktu Subuh.

Kata aku
: Makanlah selagi boleh. Haha~
Ngantok lagi... 5 minit cebeyom cahur caye angun...

4. Makanan yang disunnahkan berbuka dengannya.

Auta:
 Disunnahkan makan benda-benda manis atau buah-buahan tempatan.

Fakta:
 Disunnahkan berbuka puasa dengan rutab, tamar atau air. 

Kata aku
: Air dulu aku terkam. Haus... hehe..
Penat la poce.... nak air je.
5. Merasai makanan dengan lidah.

Auta: 
Batal puasa bagi orang yang merasai makanan dengan lidah kerana hal itu seperti dia memakan makanan itu, tiada bezanya.

Fakta:
 Merasai makan adalah dibolehkan dengan syarat selagi mana tidak sampai memasuki tenggorokan (tekak dan salur makanan).

Kate aku
: Jangan ada yang guna point ni buat alasan... Haha...

mama macak cedap tak buke nanti???

6. Memasuki waktu subuh dalam keadaan berjunub.


Auta: Seseorang yang berjunub saat masuknya waktu subuh dikira terbatal puasanya.

Fakta: 
Hal ini pernah berlaku kepada Rasulullah shallahu’alaihi wasallam, sedangkan baginda kemudiannya mandi, bersolat dan meneruskan puasa seperti biasa.

Kata aku: Manalah tau kan tengah-tengah bulan puasa pulak kita mimpi basah... Tak bangun sahur pulak. Bangun-bangun je matahari dah atas kepala. Jadi jangan risau la.
Ni bukan mimpi basah... ni terkencing sampai basah. Haha...
7. Bolehkah bercumbu-cumbuan dengan isteri ketika puasa?

Auta: Tidak boleh, batal sekiranya bercumbu. Bukankah bulan puasa bulan menahan syahwat?!

Fakta: Hal ini mempunyai hukum yang berbeza-beza mengikut tahap kemampuan masing-masing. Bagi yang dapat mengawal gelojak nafsu agar dengan cumbuan itu tidak menjurus kepada persetubuhan, maka dipersilakan. Tapi, buat yang tidak mampu, maka dia dimakruhkan sama sekali.

Kata aku: Bulan Ramadhan jugak kau pilih nak bercium. Bulan lain tak nak pulak??
Caye nak tanah... nak camak.... euuu
8. Menggosok gigi ketika sedang berpuasa.

Auta: Boleh menyebabkan batal atau kurang pahala puasa. Ditakuti tertelan ubat gigi berperisa strawberi.

Fakta:
 Tidak mengapa menggosok gigi bahkan digalakkan. Lagipun Islam adalah agama yang mementingkan kebersihan, sedangkan gigi yang kuning melambangkan empunya diri yang kurang menjaga kebersihan.

Kata aku
: Takut tertelan ubat gigi rasa strawberi? Ooo... perisa lain tak batal la ye? Ngeng... haha...
gocok gigi, muyut caye wangi...
9. Lafaz niat puasa.

Auta:
 Wajib untuk melafazkan niat puasa iaitu “nawaitu shauma qhadin…”. Bagi yang tidak melafazkannya, maka puasanya tidak dikira kerana setiap perkara dimulakan dengan niat.

Fakta: Tiada lafaz niat puasa, ini hanyalah bid’ah yang diada-adakan. Bahkan niat itu tempatnya di hati. Sesiapa saja yang terlintas di hatinya bahawa dia akan berpuasa pada bulan Ramadhan, maka itu sudah cukup baginya.

Kata aku
: Ye ke? Aku pun ragu-ragu. Baca je lah niat...

Cahaje aku poce...

10. Tidur ketika sedang berpuasa.


Auta: Tidur orang puasa adalah ibadat.

Fakta: Memang benar terdapat hadith yang menyebut bahawa tidur orang yang berpuasa adalah ibadat. Namun, tiada satupun daripadanya yang sahih dan dapat dijadikan hujah.

Kata aku: Jangan tidur lama-lama. Baik tak payah puasa macam tu.

Dari sumber yang boleh dipercayai

Itulah sedikit sebanyak tentang fakta dan auta ketika berpuasa. Mudah-mudahan puasa kita mendapat keberkatan ALLAH...

~nak pergi bazaar~

Saturday, July 20, 2013

Catatan Kadi Ibrahim

Catatan dari makalah kononnya tulisan Tuk Shahibudin yang disalin oleh Kadi Ibrahim Kadi Besar Pahang. (nenek moyang saya) Makalah ini bertajuk "Al Faidah Wa Al Muhimat" Berkaitan dengan tata kelakuan sebagai seorang Muslim yang beradab dan bersopan santun.


Sumber blog sejarahislampahang

Wednesday, July 10, 2013

Selamat Menjalani Ibadat Puasa

Assalamualaikum semua, admin mengucapkan selamat berpuasa kepada muslimin muslimat sekalian di seluruh pelosok dunia yang membaca blog ini. Yahoo balik raya tahun ni tiket free. Wallah...Bye jangan lupe solat 5 waktu dan berpuasa, amalan sunat juga jangan dilupa. Wassalam

Friday, July 5, 2013

Siapakah Dr Muhamed Mursi?


MOHAMED Mursi Isa’ al-Ayyat lahir pada 20 Ogos 1951 di al-Udwah, Wilayah As-Syarqiyah. Hidup dalam keluarga sederhana dan beragama. Bapanya petani dan ibunya suri rumah.

Berkahwin pada 1978, mempunyai lima anak dan tiga cucu. Kesemua anaknya adalah hafiz dan hafizah, begitu juga beliau dan isteri.

Mursi melanjutkan pendidikan di Universiti Kaherah dalam bidang Kejuruteraan pada 1970 hingga 1975. Kemudian menyambung pengajian hingga memperoleh Ijazah Sarjana dalam bidang Kejuruteraan Metalurgi di universiti sama pada 1978. Pada tahun itu juga, beliau ke Amerika Syarikat (AS) menyambung pengajian Doktor Falsafah di Universiti Southern California dan berjaya memperolehnya pada 1982.

Selepas itu, Mursi dilantik sebagai pensyarah di universiti sama, kemudian menjadi pembantu profesor di Universiti California-North Ridge. Kembali dari AS, beliau dilantik profesor dan Ketua Jabatan Fakulti Kejuruteraan Material Universiti Zaqaziq pada 1985 hingga 2000.

Dakwah dan Politik

Mursi konsisten memperjuangkan keadilan, kebebasan, menentang kezaliman dan kekejaman sebagai ahli Maktab Irsyad (Dewan Syura) Ikhwanul Muslimin dan menjadi Ahli Parlimen (2000-2005).

Pada Pilihan Raya Parlimen 2005, beliau menewaskan pesaing dari parti Hosni Mubarak, Nasional Democratic Party (NDP) namun keputusan tidak berpihak kepadanya hingga pemilihan semula terpaksa dilakukan. Beliau beri perhatian serius terhadap isu Palestin dan Al-Quds. Beliau terpilih ahli Majlis Penentangan Terhadap Zionisme di Wilayah Syarqiyah dan pengasas Jawatankuasa Mesir Menentang Projek Zionisme.

Penjara dan Penangkapan

Mursi antara pendakwah aktif dalam jemaah Ikhwanul Muslim. Sikapnya menentang perilaku rejim zalim, menyebabkan beliau berkali-kali ditangkap. Selepas terjadinya pemalsuan Parlimen pada pemilihan 2005, Mursi menjadi tulang belakang dalam demonstrasi menyokong kehakiman bebas. Akibatnya, pada 18 Mei 2006 beliau ditangkap bersama 500 anggota Ikhwanul Muslimin dan dipenjara tujuh bulan.

Beliau pernah ditangkap bersama sebahagian besar pimpinan Ikhwanul Muslimin pada 28 Januari 2011 bagi menggelakkan beliau terlibat dengan demonstrasi. Keluarganya turut menjadi sasaran. Anaknya, Ahmad ditangkap ketika Mursi mencalonkan diri pada pemilihan 2000.

Menilai prestasinya, Majlis Syura Ikhwanul Muslimin memilihnya sebagai anggota Maktab Irsyad, dan pasca Revolusi Mesir, majlis itu memilihnya sebagai Presiden Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) iaitu sebuah parti yang ditubuhkan oleh Ikhwanul Muslimin.

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...