Tuesday, September 30, 2014

Peraturan Cermin Gelap Baru

Peraturan Cermin Gelap Baru


Peraturan macam ni, konfirm orang kate tak adil punya...Orang atasan lain, orang bawah lain.

Friday, September 26, 2014

TV Zaman Dulu VS TV Zaman Sekarang


Kesian meow xdek ruang nok tido...

Thursday, September 25, 2014

Kehebatan Pawang Nong




Biodata Pawang Nong

Pawang Nong atau nama biasa Haji Nong Taib Bin Santan. Beliau juga adalah orang kuat Mat Kilau. Pernah terlibat dalam tugas penting semasa keganasan komunis. 

Pawang Nong mempunyai dua orang isteri serta dikurniakan 11 orang anak hasil perkahwinan beliau iaitu isteri pertama iaitu Patam Mat Sama yang dikurniakan 8 orang anak iaitu 4 orang lelaki dan 4 orang perempuan. Bersama isteri kedua yang bernama Hajah Halimat Binti Mak Long, Pawang Nong dikurniakan 3 orang anak iaitu 1 lelaki dan 2 perempuan.

Pawang Nong dilahirkan di Kampung Sempiat,Tanjung Besar, Benta Kuala Lipis pada tahun 1874. Pawang Nong meninggal dunia pada 10 November 1977 di Kampung Ulu Cheka.Sekarang kita boleh melawat kubur Pawang Nong di perkarangan masjid Kampung Ulu Cheka, Jerantut, Pahang. Sekitar kampung Ulu Cheka ini masih banyak terdapat waris-waris Pawang Nong.

Zaman Jepun, Komunis & Orang Minyak

Pawang Nong pernah berjaya menangkap orang minyak yang berluluasa di sekitar Ulu Cheka dan Damak.Ketika zaman penjajahan tentera Jepun, Pawang Nong berjaya memagari kawasan perkampungan dari Kampung Damak sehinggalah ke kampung Ulu Cheka sehingga tidak dilihat atau dicerobohi oleh tentera Jepun.Cerita lisan yang penah diceritakan akan kehebatan beliau bila mana beliau penah di tangkap oleh tentera komunis diikat dengan rantai bersama anaknya ketika belia hanya membiarkan sahaja sehingga beliau dibawa kesatu tempat mungkin sudah melewati batas kesabarannya beliau dengan sekali sentap sahaja rantai besi yang mengikatnya telah lucut drp tangannya.

Kehebatan anaknya ketika tidak kurang hebatnya dengan sekali tepukan pada meja yang dibuat daripada kayu telah seakan hancur berkecai. Pada masa yang sama juga komunis sudah tidak berkata apa-apa semuanya meninggalkan dua beranak tersebut.

Kehebatan lain yang penah diceritakan kisah beliau boleh meminjam peralatan seperti pinggang mangkuk daripada org halus (org bunian) utk kegunaan penduduk kampungnya bila mana mereka ingin membuat majlis kenduri dan sebagainya. Malangnya tradisi ini tidak dapat diteruskan walaupun ketika hayat beliau masih ada kerana perjanjianya dengan makhluk tersebut telah dilanggar, pinggang mangkuk yang pecah mesti dipulangkan macam mana sekali pun keadaanya, ada diantara penduduk tidak mengindahkan perkara ini ada di antara mereka terus membuangkannya sahaja lantaran mereka sendiri yang menlanggar perjanjian ini walaulupun telah dinasihakan oleh beliau. Kisah ini cukup terkenal suatu ketika dahulu, kini ia lenyap begitu sahaja.

Sebuah sekolah di Jerantut mengabadikan nama beliau

Di atas jasa-jasa dan kehebatan serta penghormatan kepada beliau pihak Inggeris ketika telah menganugerahkan dua Bintang kebesaran Kerajaan Britsh kepadanya. Anugerah bergitu tinggi nilanya kerana tidak semua org mampu untuk memilikinya. dan di atas sumbangan bakti beliau sebuah sekolah telah mengabadikan nama beliau sekolah di kampungnya di beri nama Sekolah kebangsaan Pawang Nong Ulu Cheka Jerantut.

Pawang Nong Mengubat Penyakit

Pada tahun 1962 (jika tak silap). Pada suatu ketika telah berlaku musim "hawar" melanda kawasan Ulu Cheka dan kampung sekitar. Hj Nong Taib bin Santan atau Pawang Nong telah memulakan "mentera" menghalau makhluk halus yang dikatakan sering menggangu penduduk mukim berkenaan yang membawa wabak penyakit. Oleh kerana terlalu lama berlaku, Allahyarham berjaya "menghalau" makhluk halus dengan izin Allah SWT. Upacara tersebut diadakan dirumah salah seorang penduduk tempatan di Kg. Tanjung Puteri, Ulu Cheka bernama Hj Imam Noor. Apa yang menakjubkan, ketika "menghalau" lampu rumah dipadamkan, cuma diterangi dengan api lilin yang dipegang oleh beliau. 

Semasa menghalau, Allahyarham telah melakukan lompatan menghadap ke arah pintu besar rumah tersebut menyebabkan rumah bergegar. Lantas menyatakan di sana "ada kuman". Hadirin yang agak ramai kelihatan terkejut juga.  Diluar rumah kelihatan gelap gelita manakala pokok-pokok sekitar rumah bergoyang seolah-olah ditiup angin yang kencang. Dengan izin Allah SWT, itulah sebahagian ilmu dimiliki Allahyarham bernama Hj Nong Taib atau Pawang Nong dianugerahkan kepadanya.

Ini bukanlah sejarah, tetapi hanya ingatan tetapi bukan dongeng. Kehebatan Allahyarham bukan sahaja boleh menghalau komunis tetapi juga "makhluk gangguan"...

Wallahualam bii sawob...

Tuesday, September 23, 2014

Bahaya Guna Polisterine Sebagai Bekas Makanan Panas!

Bahaya bekas makanan guna polisterine boleh sebabkan kanser. Lagi bahaya kalau isi makanan panas boleh cair dan bahan kimianya bahaya. Elak guna lebih sekali.

Thursday, September 11, 2014

Siapa Bocorkan Soalan UPSR 2014??

Kuala Lumpur: Cari siapa yang membocorkan kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan kenakan hukuman paling maksimum.
Begitulah reaksi spontan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) apabila mendapat tahu mengenai kebocoran kertas Sains UPSR sehingga peperiksaan itu terpaksa ditangguhkan.
Presidennya, Hashim Adnan, berkata perbuatan itu adalah jenayah serius yang mencemarkan imej Kementerian Pendidikan dan profesion guru, malah menyusahkan 472,853 calon yang terpaksa menduduki peperiksaan itu pada 30 September ini.
Sumber : Bharian Online
Pendapat Aku :
- Penjarakan je sampai belas-belas tahun, denda rarus ribu
- Besar impak kepada psikologi murid, turun semangat mereka
- Penat dan buang masa guru yang mengawas, mengajar, budak-budak stress
- Cukup sadis kepada mereka yang di sekolah pedalaman, nak kena exam lagi sekali
- Woi impak dia kena kat seluruh Malaysia, habis plan mereka yang nak pergi jalan-jalan tu
- Memang nak kena pembocor soalan tu
- Tak cukup lagi tu, korang pikir la sendiri apa impaknye lagi...ZZzzzz

Cara Senaman Kempiskan Perut Yang Betul

copy majalah



Adik-adik,
Sila lihat gambar akak berbaju merah di atas ye.
Perhatikan kedudukan dagu & leher beliau iaitu jangan tekankan ke dada. Sebaliknya, relax je ngadap ke depan sambil mengira lapisan lemak yang berjaya dipecahkan! hahaha! (^.^)

Pastikan adik-adik rasa 'nikmat' senaman ini di bahagian perut dan abdomen masing-masing. Kalau leher yang sakit, bermakna salah teknik la tu..

Bela Kucing Sihatkan Jantung


Kenapa kucing?

Sebab kajian oleh penyelidik di Universiti Minnesota, Amerika Syarikat mendapati kasih sayang dan cinta yang ditunjukkan oleh kucing kepada anda mampu meredakan stres. Kajian tu mendapati berbanding anjing, bela kucing mampu kurangkan risiko sakit jantung hingga 40%.  Anjing kan mughalazah.. janganlah orang Muslim terlupa sampai terpeluk anjing ya.. Peluklah kucing.. Kucing adalah haiwan kesayangan Nabi. Kucing tahu kalau kita tak suka dia..

*Kajian kucing ini telah dibentangkan dalam International Stroke Conference 2008 oleh American Stroke Association di New Orleans, Amerika Syarikat.

Pembela kucing dapat elakkan sakit jantung. Tapi perlulah jagaan yang sangat rapi supaya tetamu tidak 'sakit jantung'  apabila tercium bau yang kurang menyenangkan daripada output kucing itu..

Wednesday, September 10, 2014

Kertas Sains UPSR 2014 Bocor!

Kertas peperiksaan Science 018 bagi UPSR tahun 2014 yang dijadualkan pada 11 September 2014 adalah ditangguhkan kerana didapati bocor. - Gambar hiasan
Kertas Peperiksaan Sains 018, 028 dan 038 bagi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014 yang dijadualkan esok ditangguhkan kerana didapati bocor.
Tarikh baharu peperiksaan bagi ketiga-tiga kertas berkenaan ialah pada 30 September ini.
Lembaga Peperiksaan, dalam satu kenyataan sebentar tadi, menyatakan siasatan awal mendapati kandungan soalan bagi kertas peperiksaan berkenaan sudah tersebar menerusi media sosial.
"Adalah dimaklumkan bahawa Lembaga Peperiksaan, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menerima laporan bahawa Kertas Peperiksaan Sains 018 (Sekolah Kebangsaan), 028 (Sekolah Jenis Kebangsaan Cina), 038 (Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil) bagi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014 yang dijadualkan berlangsung pada tarikh 11 September 2014 jam 8.15 pagi.
"Lembaga Peperiksaan telah membuat laporan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan dan mengambil tindakan mengikut peruntukan undang-undang," menurut kenyataan itu.

Sumber : Bharian Online

Tuesday, September 9, 2014

Airmata Ibu VS Airmata Anak

Kasih dan sayang ibu tidak terhingga..tiada galang gantinya

Bagaimana kasih dan sayang kita terhadap mereka?

Saturday, September 6, 2014

Siksa Meninggalkan Solat!!


SIKSA MENINGGALKAN SHOLAT ..!

Pernah berlaku di zaman Khalifah Bakar As-Sidiq terhadap seorang sahabat yang meninggal dunia. Setelah dimandi dan di kafankan, lalu diletakkan di satu sudut rumah untuk disholatkan. Semasa sholat hendak dimulakan, tiba-tiba mayat itu bergerak-gerak.

Tampillah seorang daripada mereka untuk menghuraikan ikatan kafan karena menyangka mayat itu masih hidup.

Tatkala kafan itu terbuka, alangkah terperanjatnya mereka karena mayat itu di lilit dan digigit oleh seekor ular.

Lalu mereka mengambil kayu untuk memukul ular tersebut.

Sekali lagi mereka terkejut karena ular itu mengucap dua kalimah syahadat serta berkata :
"Apakah sebabnya kamu hendak membunuhku?. Aku tidak bersalah dan tidak pula menyakiti kamu.

Aku hanya menjalankan perintah Allah menyiksa mayat ini sehingga Hari Akhirat".
Para hadirin bertanya : "Apakah yang menyebabkan mayat ini disiksa?"
Ular tersebut menjawab : "Mayat ini selama hidupnya telah melakukan tiga kesalahan yaitu,

Pertama : Ia mendengar azan tetapi tidak diindahkan malah tidak pula mengerjakan sholat.
Kedua : Ia tidak mengeluarkan zakat hartanya.


Ketiga : Ia tidak mau mendengar nasihat yang baik-baik dari para alim ulama'. 


Itulah yang menyebabkannya disiksa sedemikian rupa."


Ya Allah..Kami Memohon pada Engkau , Ampunilah dosa-dosa kami ,terimalah amal ibadah kami, dan matikanlah kami dalam keadaan khusnul khotimah,
Aamiin ya Rabbal'alamiin.

SILAHKAN SHARE... !!!

Sekarang anda Mempunyai dua pilihan

1. Biarkan saja, dan abaikan saja status ini supaya orang lain tidak ikut membaca.
2. Membagikan status ini agar orang lain ikut membaca dan terinpirasi dengan Cara, klik 'Bagikan,

Sabda Rasulullah SAW
“Barang siapa Menunjukkan kepada Kebaikan. Maka ia memperoleh Pahala yang sama seperti yang melakukan atau mengamalkan Kebaikan itu.” (HR. Muslim, Abu Dawud dan At-Tirmidzi) | Muhammad Areev

Bahaya ! Bersihkan Tin Minuman Terlebih Dahulu


Actually dah lama aku baca cerita pasal ni, ada betulnya jugak benda ni..
MOHON SEBARKAN!!
PENTING DAN HARUS DIBACA!
Pada Hari Minggu yang lalu Satu Keluarga
bersiar² dengan membawa beberapa
minuman tin. Pada hari Isnin, dua anggota
keluarga dimasukkan ke hospital dan
ditempatkan di 'Bilik Intensive Care Unit.'
Dia meninggal pada hari Rabu. Hasil
autopsi menyimpulkan ia terkena
Leptospirosis. Virus ini terlekat pada tin
minuman yang diminumnya, tanpa
menggunakan gelas/cawan. Hasil test
menunjukkan tin tersebut telah terkena
(dijangkiti) urin tikus yang sudah mengering
yg mengandung leptospira.
kita dinasihatkan agar membilas secara rata
bahagian atas semua tin minuman sebelum
meminumnya. Kebiasaanya tin² minuman
ini disimpan dalam gudang dan terus
dihantarkan ke kedai² runcit, tanpa
dibersihkan.
Sebuah penelitian menunjukkan bahawa
bahagian atas semua minuman tin lebih
tercemar jika dibandingkan dengan tandas
awam (penuh kuman dan bakteria.)
Jadi, bersihkan tin minuman terlebih
dahulu dengan air sebelum
memasukkannya ke mulut untuk
menghindari segala jenis kecelakaan.
SHARE & SEBARKAN!
Sumber : FB

Thursday, September 4, 2014

Episod Akhir Kartun Doraemon Yang Ramai Orang Tak Tahu


Doraemon adalah sebuah manga Jepun popular yang dikarang oleh Fujiko F. Fujio (nama asal Hiroshi Fujimoto) sejak tahun 1970 dan berkisah tentang sebuah robot berbentuk kucing yang datang dari abad ke-22, Doraemon.

Dia dihantar ke zaman sekarang untuk menolong Nobita, seorang budak yang pemalas, agar keturunan Nobita dapat menikmati kejayaannya daripada terus menderita dari segi kewangan – yang bakal terjadi di masa depan – yang telah diakibatkan oleh kejahilan Nobita.

Cerita Doraemon julung kalinya muncl pada Januari 1970 dan diterbitkan dalam enam majalah yang berlainan secara serentak.

Sejumlah 1,344 cerita asal telah direka selama ini, yang diterbit oleh syarikat Shogakukan di bawah jenama komik Tent? mush (ladybird/kumbang kura-kura) yang menjangkau 45 jilid.

Cerita-cerita tersebut dikumpul dan disimpan dalam Perpustakaan Pusat Takaoka di bandar Toyama, Jepun, yang merupakan tempat kelahiran Fujiko.

Setelah lama wujud di dunia komik dan animasi, Doraemon merupakan salah satu watak animasi yang popular bukan sahaja di Jepun dan Malaysia, bahkan juga di negara-negara Asia dan Eropah. Setiap Hari Sabtu akan terpacak di depan TV.

PENGAKHIRAN CERITA DORAEMON
PENGAKHIRAN CERITA DORAEMON
PENGAKHIRAN CERITA DORAEMON
PENGAKHIRAN CERITA DORAEMON
PENGAKHIRAN CERITA DORAEMON
PENGAKHIRAN CERITA DORAEMON
PENGAKHIRAN CERITA DORAEMON
PENGAKHIRAN CERITA DORAEMON
        ………TIME FLIES……….
PENGAKHIRAN DORAEMON
PENGAKHIRAN DORAEMON
DORAEMON EPISOD AKHIR
DORAEMON EPISOD AKHIR
DORAEMON EPISOD AKHIR
DORAEMON EPISOD AKHIR
DORAEMON EPISOD AKHIR
DORAEMON EPISOD AKHIR

Bahaya Guna Ajinomoto Dalam Masakan



Selalu kita dengar ibu atau isteri mengarahkan kita supaya menambah sedikit ajinomoto untuk kasi lazat lagi itu masakan. Itupun kalau para bapa yang disuruh oleh isteri untuk masak. Jikalau isteri yang masak, pernahkah kita cakap “kasi tambah sikit tu ajinomoto supaya sedap sayang!”

Demikianlah pendahuluan kepentingan ajinomoto atau Mono Sodium Gulamate (MSG) dalam memujuk hati segenap surirumah supaya melazatkan lagi makanan mereka. Sebagaimana pentingnya bawang, lada dan garam, begitu jugalah peranan MSG yang dianggap nadi penyedap kepada masakan. Oleh itu tidak hairanlah jika hampir semua rumah di Malaysia pasti memiliki sekurang-kurangnya sebotol penambah perisa tersebut sebagai ‘teman’ setia di dapur.

Tetapi adakah kita sedar, bahawa pelbagai kajian saintifik yang dijalankan oleh pakar seluruh dunia mendapati bahawa MSG memberi impak negatif kepada kesihatan manusia? Tahukah kita bahawa penggunaan MSG pernah dikritik hebat oleh Persatuan Barah Kebangsaan Jepun, negara kelahirannya sendiri?

Buktinya pada 25 Oktober 1983, Dr. Shozo Takayama dari institusi tersebut telah menjalankan kajian ke atas 84 ekor tikus yang diberi dua jenis MSG. Selepas 16 bulan, keputusannya menunjukkan tikus-tikus berkenaan telah mengalami tanda-tanda tumor (ketumbuhan) pada paru-paru, usus kecil dan besar, bawah kulit, perut dan otak. Demikian juga hasil kajian Dr. John W. Olney dari University Washington pada awal tahun 1968, yang menunjukkan bahawa MSG mampu menjejaskan otak dan urat saraf.

Fakta ini terbukti dengan sendirinya apabila pada tahun yang sama, muncul sejenis penyakit yang digelar “Sindrom Restoran Cina” (Chinese Restaurant Syndrome). Ia ditemui oleh Dr. RHM Kwok dari Amerika Syarikat yang mengkaji pelanggan-pelanggan di sebuah restoran makanan cina yang mengalami rasa kebas di tengkuk, menurun ke bahagian lengan dan belakang, lemah-lemah anggota dan denyutan koronari yang berlaku setiap 15 hingga 20 minit. Semua symptom ini dialami selepas menjamah hidangan cina, dan puncanya adalah akibat penggunaan MSG yang tinggi. Kajian ini disokong lagi oleh Dr. Baker dan Allen dari hospital Royal North Shore, Sydney, apabila dua pesakitnya diserang asma kronik selama 12 jam sesudah menikmati masakan cina.


Selain itu, kesan MSG turut terlihat pada kanak-kanak. Penggunaan secara berleluasa dalam makanan ringan dan makanan bayi menyebabkan anak-anak turut terdedah kepada bahaya ini. Menurut Dr. Olney lagi, proses penyerangan secara halus MSG terhadap otak bayi yang normal mungkin tidak dapat dikesan, namun ia tetap mendatangkan kesan buruk apabila bayi tersebut mencapai tahap kematangan. Tambahan pula, kesan ini turut membantutkan kebolehan anak menerima pelajaran.

Inisiatif terbaik untuk menangani masalah ini adalah dengan mengelakkan penggunaan MSG, dan menggantikannya dengan bahan perasa asli. Surirumah dan peniaga tidak perlu bimbang tentang kualiti rasa makanan, kerana kebanyakkan masakan tempatan sudah sememangnya kaya dengan ‘rasa tersendiri’ dari penggunaan pelbagai jenis herba dan rempah-ratus.


Kredit:isupanaz.blogspot.com

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...