Wednesday, February 26, 2014

Mengapa Bersin Sunnah Ucapkan Alhamdulillah

Bersin disebabkan aliran udara yang masuk melalui rongga hidung yang diselimuti selaput lendir hidung yang terkena bahan-bahan kerengsaan atau alergi sehingga berlakunya bersin. Bersin juga boleh muncul akibat adanya peradangan (rhinosinusitis), benda asing, infeksi virus, atau reaksi alergi.


Gejala alergi boleh menimbulkan reaksi bersin, hidung gatal dan hidung tersumbat.

Bersin sebenarnya berguna untuk menjaga agar hidung tetap bersih. Bersin yang terjadi berulang-ulang diharapkan dapat membantu pembersihan di dalam rongga hidung.

Ada sedikit hikmah yang belum begitu kita ketahui, bahawa sebenarnya Allah s.w.t. cinta kepada orang yang bersin dan malah benci kepada orang yang menguap, namun ada baiknya kita semak hadis yang berikut:

عن أبي هريرة رضي الله تعالى عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (( إن الله يحب العطاس ويكره التثاؤب، فإذا عطس فحمد الله فحق على كل مسلم سمعه أن يشمته، وأما التثاؤب فإنما هو من الشيطان فليرده ما استطاع، فإذا قال: ها، ضحك منه الشيطان )) صحيح البخاري في الأدب 6223 


Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, “Sungguh Allah mencintai orang yang bersin dan membenci orang yang menguap, maka jika kalian bersin maka pujilah Allah, maka setiap orang yang mendengar pujian itu untuk menjawabnya; adapun menguap, maka itu daripada syaitan, maka lawanlah itu sekuat tenagamu. Dan apabila seseorang menguap dan terdengar bunyi: Aaaa, maka syaitan pun tertawa kerananya”. (Shahih Bukhari, 6223).

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...