Tips Menjimatkan Petrol




Sentiasa lakukan pemeriksaan penapis udara. Penapis udara yang kotor akan mengehadkan aliran udara ke dalam enjin dan ini akan menyebabkan kerugian dari segi prestasi dan ekonomi. Penapis udara sangat mudah diperiksa dan diganti, hanya memegang penapis menghadap matahari dan jika anda tidak dapat melihat cahaya matahari menembusinya, anda perlukan penapis yang baru. Ganti penapis udara anda setiap 10,000 batu.

Sentiasa periksa tekanan tayar. Periksa tayar anda ketika tayar berada dalam keadaan sejuk (pandu kereta anda untuk memanaskan tayar dan udara didalamnya, tingkatkan lagi tekanan.

Kurangkan kelajuan. Cuba kurangkan laju ketika memandu untuk beberapa hari. Anda akan melihat begitu banyak bahan api dapat dijimatkan dan perjalanan anda tidak akan mengambil masa yang panjang. 

Memecut dengan teliti. Jika anda menggunakan kereta automatik, memecutlah dengan kelajuan yang sederhana supaya mudah bertukar ke gear yang tinggi.

Sentiasa perhatikan keadaan jalan (terdapat lubang pada jalan) jika terpaksa mengurangkan kelajuan secara mengejut ini, akan mengakibatkan pembaziran minyak.

Kembali kepada semula jadi. Cuba anda tutupkan alat penghawa dingin, buka tingkap dan nikmatilah udara semulajadi. Ia mungkin agak panas tapi jika tahap kelajuan anda berkurangan anda akan dapat menjimatkan bahan api.

Kurangkan berat kereta. Lebih berat kereta anda lebih banyak gas diperlukan untuk menggerakkannya. Jangan letakkan terlalu banyak barang di dalam kereta. Cuba alihkan barang-barang yang tidak diperlukan di dalam kereta ke dalam rumah atau buangkan sahaja.

Amalkan servis kereta secara teratur. Penyelenggaraan yang sesuai yang berkaitan dengan penapis udara yang kotor, palang pencucuh yang lama dan tahap bendalir yang kurang.

Jangan memanaskan enjin. Terus memandu pada kelajuan yang rendah selepas start kereta anda.  Dengan cara ini enjin akan mula panas dengan cepat.

Jangan memandu. Jika anda boleh mengelak dari memandu kenderaan, anda akan menjimatkan bahan api.  Anda boleh menggunakan kenderaan awam seperti bas, keretapi atau LRT untuk menjalani kegiatan harian anda.  Berjalan dan berbasikal juga merupakan salah satu cara terbaik untuk menjimatkan duit dan untuk kesihatan anda. 

Gabungkan perjalanan. Sebelum anda masuk ke dalam kereta, cuba anda berfikir sejenak “ adakah perjalanan ini memadai?”.  Jika anda boleh melakukan perjalanan-perjalanan yang pendek dalam satu masa, ini akan menjimatkan masa dan bahan api. 
Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post