Medusa, Ular Peliharaan Terbesar di Dunia



Ular sawa yang diberikan dengan nama Medusa kini telah diiktiraf di dalam Buku Rekod Dunia Guiness sebagai ular peliharaan terbesar di dunia. Dengan berat mencecah 136KG dan panjang 7.62 meter, seramai 15 orang diperlukan untuk mengangkat Medusa. 

Ular sawa ini dipelihara di Edge of Hall di Kansas City dan memakan 18 kilogram haiwan kira-kira denga makanan utamanya adalah arnab, rusa dan juga haiwan lain yang diberikan setiap 2 minggu.

Menurut pemiliknya, Larry Elgar berkata:-
  1. dia tidak takut dengan ular berkenaan, tidak boleh dinafikan ia boleh memakan manusia, tetapi saya tidak takut.
  2. Saya pernah dibelit hingga pengsan oleh seekor ular sawa rendam sepanjang 5.5 meter.
  3. Saya sedar bahaya yang saya hadapi tetapi itu bukan alasan untuk takut,
  4. dia membeli Medusa ketika haiwan itu masih kecil lapan tahun lalu,
  5. Ketika itu, ia hanya 0.6 meter pannjang dan segemuk jari saya saja.

Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post