Wednesday, April 15, 2015

Khasiat Air Detox dan Cara Membuatnya

Infused water membawa maksud  campuran air putih dengan buah-buahan dan dinikmati setelah dibiarkan selama 4 hingga 5 jam yang mana ianya mempunyai fungsi dan kesan kepada bahagian-bahagaian tertentu badan. so banyak lah fungsi yang boleh kita dapat dari infused water ini untuk kesegaran tubuh badan, seperti pencernaan, diet harian, kulit dan banyak lagi lah... Kesan kepada pengambilan air detox ini tidaklah dapat dilihat dalam masa yang singkat, so pengamalan yang berterusan perlu diamalkan oleh individu ianya disebabkan oleh minuman ini tidak mempunyai campuran bahan kimia atau lain2 perisa melainkan perisa asli daripada buahan yang kita guna pakai tadi....so nak cantik dan sihat.. masa dan kesabaran serta disiplin adalah diperlukan. Betul tak?
Di antara campuran yang popular diamalkan bagi Air detox ini adalah untuk tenaga dan cuci perut.

Oren, lemon, dan halia.

Buah Oren membantu dalam peredaran darah yang sihat, lemon membantu dalam pencernaan (menyegarkan nafas), dan halia adalah sistem imun booster terkenal.

Infused Detox Waters


Timun, raspberry dan anggur

Timun adalah penghidratan dan menyingkirkan toksin, Raspberi mempunyai ciri-ciri anti-radang, dan kandungan anggur  melawan kanser dan pembersihan kompaun.

Infused Detox Waters

Rhubarb, epal, dan Kulit Kayu Manis

Rhubarb mengandungi vitamin K untuk membantu pembekuan darah, epal mempunyai  mengekalkan kesihatan tulang dan tisu kesihatan, dan kayu manis adalah salah satu yang paling berkesan sebagai penggalak metabolisme.

Infused Detox Waters


Strawberry and Limau

Strawberi penuh dengan anti-oksidan, dan limau adalah sangat baik senjata anti-penuaan kerana sifat pemulihan untuk rambut, kulit dan kuku.

Infused Detox Waters


Nanas and mint

Nanas merupakan bahan anti-radang yang membantu melegakan sakit sendi dan artritis, dan mint menyokong sistem penghadaman dengan mengaktifkan kelenjar air liur dan enzim pencernaan.

Infused Detox Waters

Cara untuk buat air detox :
1. Potong bahan bahan mengikut citarasa 
2. Letakkan potongan tersebut di bawah jar, kemudian tambahkan ais diatas potongan bahan tersebut.
3. Masukkan air sehingga penuh 1 liter dan tutup.
4. Biarkan semalaman sehingga bahan sebati dalam peti ais.

Boleh minum bila bila masa sahaja macam minum air kosong cuma air detox lebih sedap berperisa :). Antara kebaikan air detox ni :
  • pH dan tahap gula dalam darah yang seimbang
  • yang dibersihkan dan kawal usus
  • penurunan berat badan (lemak, bukan air) 
  • beban toksin berkurangan 
  • sistem imun diperkukuhkan
  • elak sembelit 
  • kehilangan keinginan untuk gula dan perangsang yang lain
  • pembersihan sel dan pembinaan semula 
  • berseri dan kulit sihat
  • sakit berkurangan dan alahan 
  • tahap tenaga meningkat
Dah ada resepi ni kenalah try jugak kan. Sesiapa dah cuba? Mesti kagum dengan kesannya kan? so..nak kelihatan cantik, sihat dan bertenaga, apa kata kita pakat jadikan air detox ini sebagai amalan.

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...