Manfaat dan Khasiat Ikan Patin Untuk Kesihatan

Anda suke ikan patin Temerloh di Pahang? Temerloh tu tempat saya. Bila singgah Temerloh moh bolot ikan patin bebanyok. Nak tau ngape moh koi kabo ke aok.
Jika anda menyukai masakan ikan patin, itu adalah salah satu hal yang positif karena ikan patin mempunyai kandungan gizi yang sangat baik bagi tubuh manusia sehingga manfaat ikan patin untuk kesihatan tubuh manusia. kandungan protein kelas tinggi, vitamin dan mineral yang sangat baik terdapat pada ikan ini.  Selain itu kandungan lemak pada ikan ini relatif rendah.Kandungan gizi berupa lemak tak tepu pada ikan ini sangatlah bagus.
manfaat ikan patin
Ikan patin

Manfaat Ikan Patin

Rendahnya Kandungan Kolesterol
Selain untuk memanjakan mata bagi yang memelihara ikan ini, manfaat ikan patin untuk kesihatan sangatlah banyak. Rendahnya kadar kolesterol pada ikan patin menjadikan ikan ini sangatlah sihat untuk dimakan. Juga bagi anda yang diet dan mengurangi kadar kolesterol, anda dapat menggunakan ikan ini kerana rendahnya kandungan kolesterol.
Mencegah Penyakit Jantung Koroner
Kandungan lemak tak tepu pada ikan ini sangatlah bagus untuk mencegah penyakit kardiovaskular. Lemak tak tepu juga sangat bermanfaat menekan/menurunkan kolesterol total dan kolesterol LDL pada darah. Hal ini dapat mencegah penyakit jantung koroner.
Kaya Akan Nutrisi
Manfaat ikan patin yang baik bagi tubuh tidak lepas dari kayanya kandungan nutrisi pada ikan patin ini. Nilai kandungan gizi berupa protein haiwan yang terkandung pada ikan patin memiliki kelebihan lebih besar dari pada protein yang dihasilkan oleh ikan air tawar jenis lain. Dengan kayanya kadar nutrisi pada ikan patin maka manfaat ikan patin bagi tubuh manusia semakin baik.
Itulah manfaat ikan patin bagi kesihatan manusia. Moh lah weh gemar makan ikan, dapatkan manfaat ikan patin dengan memasukkan menu ikan patin dalam menu makan aokme sekelian yakk
Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

1 Comments

  1. Assalammualaikum...azim,

    ikan patin nie memang bagus kan... dapat merendahkan kolestrol badan dan mencantikkan kulit.

    mselim3

    ReplyDelete
Previous Post Next Post