Apa Itu Virus Ebola & Bahaya Virus Ebola

1407260073642_Image_galleryImage_MUST_CREDIT_AND_LINK_BACK
Laporan berita kesihatan banyak membicarakan tentang virus ebola yang kian menyerang malah angka kematian juga meningkat di serata dunia. Tetapi, tahukah anda apa itu Virus Ebola? Ebola merupakan penyakit maut yang menjangkiti manusia dan juga haiwan mamalia lain seperti monyet, gorilla dan chimpanzee.
Ebola merupakan satu penyakit demam berdarah yang berpunca daripada jangkitan virus. Virus ini baru sahaja dikenalpasti dan dianggap sebagai suatu virus penyakit yang amat berbahaya di dunia. Ebola mudah berjangkit dan boleh membawa maut. Dalam 50% – 90% kes jangkitan, penyakit ini mengakibatkan kematian, bergantung kepada jenis virus Ebola punca penyakit.
Fakta Virus Ebola
1. Ia dijangkiti oleh sejenis virus dipanggil Ebola yang dinamakan sempena nama sebuah sungai di Republik Congo di mana ia buat kali pertamanya dikesan dan dikenalpasti pada tahun 1976.
2. Ebola boleh berjangkit melalui darah, atau menyentuh barangan yang sudah tercemar dengan virus Ebola seperti jarum suntikan, atau bersentuh dengan haiwan yang dijangkiti biasanya melalui memakan dagingnya.
3. Pesakit Ebola akan mengalami demam, sakit kepala, sakit sendi dan sakit tekak yang kemudiannya disusuli dengan cirit-birit, muntah-muntah. Pada peringkat akhir penyakit Ebola, pesakit akan mengalami ruam-ruam dan pendarahan dalaman termasuk luaran.
4. Virus Ebola menyebabkan pesakit menjadi lemah, kekurangan air, lesu dan keliru.
5. Tanda-tanda Ebola yang paling jelas merupakan pendarahan di seluruh tubuh dan di dalam badan. Kematian biasanya berlaku dalam masa 7 sehingga 16 hari disebabkan oleh kejutan dan kehilangan darah yang serius.
Bila Wabak ini Mula Tersebar
1. Pada bulan Februari 2014, virus Ebola telah muncul di Guinea. Ini mewujudkan wabak virus Ebola pertama seumpamanya yang berlaku di wilayah tersebut.
2. 28 Mac 2014, seramai 103 orang telah sah dikenal pasti dijangkiti oleh virus dan 66 orang mangsa telah disahkan meninggal dunia di Guinea.
3. 8 kes di Liberia termasuk 6 kematian.
4. 6 pesakit di Sierra Leone termasuk 5 kematian.
Vaksin & Rawatan
1. Tiada vaksin berlesen untuk EVD disediakan. Beberapa vaksin sedang diuji, tetapi tidak boleh didapati untuk kegunaan klinikal. 
2. Pesakit memerlukan penjagaan sokongan yang intensif. Pesakit sering mengalami dehidrasi dan memerlukan rehidrasi oral dengan penyelesaian yang mengandungi elektrolit atau cecair intravena.
3. Tiada rawatan khusus tersedia. Terapi ubat baru sedang dinilai.
4.Untuk mengelak dari penularan virus, maka yang harus dilakukan adalah tidak berhubung dengan pesakit. Pihak perubatan biasanya memakai baju khas yang mirip baju angkasawan untuk menutupi seluruh tubuh mereka. 
5. Pesakit juga akan diasingkan dalam sebuah bilik khas, untuk meminimumkan penyebaran virus. Apapun yang digunakan pesakit tidak boleh digunakan oleh orang yang sihat.
Terkini, menerusi portal berita Mynewshub.myPertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengeluarkan angka kematian akibat penyakit bawaan virus Ebola telah pun meningkat dan mencecah angka 887 orang. Ia meningkat seramai 158 orang berbanding pada 31 Julai lepas.
Malah, dalam kenyataan Kementerian Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata pihaknya mempunyai keupayaan untuk mengesan dan merawat penyakit maut melibatkan virus berkenaan.
Katanya, hospital kerajaan di seluruh negara mempunyai kemudahan untuk merawat penyakit itu dan Malaysia turut memiliki makmal di Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) yang berkeupayaan untuk mengesan virus tersebut.
“Ebola adalah salah satu penyakit yang dinotifikasikan di bawah Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit (PCID) 1988. Sehingga kini, tiada kes itu dilaporkan di Malaysia. Semua kementerian dan agensi kerajaan bagaimanapun diminta bekerjasama untuk mencegah situasi Ebola,” katanya. 
Ketika ini kementerian kesihatan perlu berada pada tahap berjaga-jaga paling tinggi untuk segera mengatasi virus ini jika ia mula menyerang warganegara Malaysia. Walaubagaimanapun, setakat ini tiada penularan penyakit Ebola dilaporkan di sini tetapi langkah berjaga-jaga perlu diambil. 
Amaran Gambar Mengerikan
RuamEbola_4
RuamEbola_3
Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post