Cara menjaga tayar kereta



Walaupun membeli tayar kereta baru adalah satu keperluan untuk kepentingan keselamatan jalan raya, seseorang pemilik kereta sebenarnya boleh memanjangkan jangka hayat tayar dan menjimatkan duit dengan mengikuti beberapa tip mudah ini.

1. Penjajaran dan keseimbangan tayar yang betul

Apabila roda kenderaan diselaraskan dengan betul, kereta akan dikendalikan dengan lebih baik dan kehausan tayar dapat dielakkan. Memastikan roda dan tayar seimbang juga menghalang getaran stereng yang tidak menyenangkan apabila memandu di lebuh raya.

Oleh itu, penjajaran roda yang betul dan keseimbangan tayar akan memastikan bahawa tayar anda tidak haus terlalu cepat dan menyelamatkan anda daripada membeli set tayar baru. Penjajaran roda harus dilakukan setelah setiap 5,000km atau ketika kenderaan mulai tertarik ke kiri atau kanan.

2. Pusing tayar secara teratur

Tayar perlu diputar secara teratur pada selang 10,000km untuk memastikan tahap kehausan yang sekata antara tayar depan dan belakang.

Ini terutamanya terpakai kepada kereta yang didorong oleh roda depan di mana tayar depan dibebani untuk menarik dan mengarahkan kenderaan. Apabila tayar diputar secara teratur, ini juga dapat meningkatkan keselesaan dan kestabilan pemanduan apabila kehausan tayar adalah serata dan terdapat daya tarikan yang konsisten dari tempat yang kurang haus.

3. Kekalkan tekanan angin yang betul

Related imageSentiasa ingat untuk memeriksa tekanan tayar anda sekali setiap tiga minggu dan mengepam tayar pada tekanan yang disarankan jika ia berada di bawah tekanan.

Adalah lebih baik untuk memeriksa tekanan tayar apabila tayar sejuk untuk mendapatkan bacaan yang betul berbanding ketika tayar panas selepas dipandu.


Tekanan tayar yang disyorkan untuk kereta anda boleh didapati di manual pemilik kereta, atau pada pelekat pada jem pintu pemandu. Mengekalkan tekanan angin yang betul membantu tayar untuk bertahan lebih lama dan memberi anda keselesaan dan penjimatan bahan api yang lebih baik.

Tayar yang kurang tekanan mungkin akan mengalami lebih banyak kerosakan jalan, tahap kehausan yang lebih tinggi dan juga menyebabkan pengurangan daya gerak. Tayar dengan tekanan berlebihan pula mengakibatkan kurang keselesaan, lebih banyak getaran dan kerosakan kereta akibat impak pergeseran permukaan jalan.

4. Tabiat memandu yang cermat

Tayar boleh rosak dengan mudah terutamanya dalam situasi di mana pemandu terlalu bersemangat dan jalan raya mempunyai lubang atau permukaan yang tidak teratur.

Memandu dalam kelajuan tinggi juga mengakibatkan peningkatan pemanasan tayar dan kehausan serta kesan yang berlebihan apabila memecut di atas bonggol dan halangan lain. Juga elakkan membelok di selekoh tajam dengan laju, pecutan dan brek mendadak kerana semua tabiat ini juga akan meningkatkan kehausan tayar.

5. Periksa kehausan atau kerosakan tayar

Pemeriksaan ringkas pada tayar untuk tanda-tanda kerosakan dan bendasing seperti batu atau paku boleh menghalang penggantian tayar yang mahal.

Cari benjolan atau paku yang tertanam pada tayar dan buangnya sebelum ia terbenam lebih jauh ke dalam tayar dan menyebabkan lebih banyak kerosakan. 

Potongan di bahagian tepi tayar boleh disebabkan oleh kesan sampingan dan anda harus berunding dengan bengkel servis tayar yang dipercayai untuk mendapatkan nasihat tentang pembaikian yang perlu.


Jangan lupa untuk tukar kedudukan tayar setiap 10,000km supaya tayar haus sekata dan tahan lama.

Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post