Wednesday, March 6, 2013

Tips Servis Kereta Luar Dan Dalam


Sebut pasal servis kereta ni mesti ramai yang tahukan? Lebih-lebih lagi pada pemilik-pemilik kereta, tak kira saiz besar ke saiz kecik, semuanya nak kena servis bila sampai masanya. Lagi besar kereta, lagi mahal servisnya, normal la tu.
Jadi , kat sini aku nak berkongsi beberapa tips dengan rakan-rakan sekalian supaya kita tidak mudah tertipu dengan mekanik-mekanik kedai servis.Penipuan semasa servis banyak berlaku dan kalau kita baca di dalam akhbar, saban waktu berlaku penipuan servis, baik dari segi harga atau alat-alat ganti.
Sebab tu amat penting dan sangat-sangat penting bagi kita sebagai pemilik kereta supaya sentiasa menunggu apabila kereta kita diservis.kebiasaannya kita hantar kereta dan petang baru kita ambik kan? Tetapi pernah tak korang bertanya berapa harga bagi setiap alat-alat ganti itu? Berapa harga pasaran minyak hitam, oil filter, air filter dan sebagainya.
Kita sebagai pengguna perlu ambil tahu harga alat-alat ganti kerana ada sesetengah kedai menipu kita dengan menaikkan harga alat-alat ganti itu untuk keuntungan mereka tanpa disedari oleh pemilik kereta. Sebab itu penting bagi kita menyimpan kesemua resit-resit servis untuk rujukan dan simpanan. Amat penting kita membuat senarai harga bagi setiap barang dan disimpan di dalam beg duit kita untuk rujukan dimasa hadapan.
Mari kita tengok kejadian yang biasa berlaku semasa servis selain menaikkan harga alat-alat ganti tanpa pengetahuan kita.
Kes 1:
Pemilik perodua kancil ini menghantar kereta untuk servis tetapi apabila diperiksa sebenarnya, keretanya belum diservis langsung dan keadaan enjin adalah sama seperti masa dihantar untuk servis. Oleh itu penting bagi kita untuk memeriksa enjin didepan mekanik apabila hendak mengambil kereta. Kita ada hak untuk meminta mekanik tersebut untuk
membersih keadaan atas enjin selepas servis.
Kes 2:
Pemilik KIA Spectra menghantar kereta untuk membuat alignment dan
balancing tayar. Selepas menunggu beberapa jam, kereta pemilik siapuntuk diambil tetapi tidak berapa lama selepas itu pemilik kereta mendapati, nat dan ibu nat telah ditukar dengan bahan tempatansedangkan nat yg asli itu telah dicuri oleh pemilik bengkel kereta tersebut.
Kes3:
Pemilik perodua kancil juga menghantar keretanya untuk servis biasa,
tukar minyak hitam dan sebagainya. Harga servis seperti biasa tetapiselepas beberapa bulan, pemilik menghantar keretanya untuk servis seterusnya dan mendapati oil filter tidak ditutup dengan rapat sehinggaminyak hitam menitis keluar. Kata mekanik servis, encik bernasib baik kerana cepat hantar servis, kalau tidak, minyak hitam kering, habis la…
Itu antara beberapa kes yang pernah berlaku dan mungkin pernah terjadi kepada kita sahabat atau saudara mara.
Begitu juga untuk menukar tayar. Kalau kita ke kedai tayar, sudah pastitokey kedai kata tayar kita sudah botak padahal tayar kereta kita boleh tahan lagi untuk tempoh sebulan. Bunga tayar masih ada dan ada tokey kedai yang menjual balik tayar untuk keuntungan sementara.
Minyak hitam pula harganya berbeza-beza mengikut kedai. Oleh itu bijak bagi kita jika membuat survey harga minyak hitam itu di merata kedai dan supermarket. Di Carrefour, Tesco atau Giant mungkin murah sedikit tetapi kalau setahun dihitung cuba kira berapa kita untung? Sebenarnya kita boleh membawa minyak hitam yang dibeli sendiri untuk tujuan menukar minyak hitam. Tidak menjadi kesalahan tetapi kita perlu berhati-hati kerana minyak hitam tidak sama kelikatannya. Ada nombor siri yang perlu kita ingat.Kelikatan minyak hitam itu akan mengekalkan deruman enjin dan kekuatan enjin. Berhati-hatilah.
Kita perlu ingat, harga alat-alat ganti tidak sama di semua kedai dan
perlu bagi kita untuk membuat senarai harga alat-alat ganti itu.
Kenapa? Nanti kita boleh tanya balik kepada mekanik kenapa harga naik
atau sebagainya.
Setengah kedai ada mempunyai sebutharga alat-alat ganti yang diletakkan di dinding kedai mereka. Perhatikan dan jika tiada pandai-pandaila bertanya kerana mengikut Kementrian Pengguna, adalah menjadi satu kesalahan jika tidak memaparkan senarai harga alat-alat ganti.
Dan akhir sekali, sentiasa perhatikan kerja-kerja mekanik dan pastikan
mereka tidak menukar barang tanpa kebenaran kita sebagai pemilik
kereta. Tak pasal-pasal nanti kita kena charge lebih. Berhati-hati.

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...