Saturday, July 11, 2015

Setahun MH17 - Berkabung Pakai Serba Hitam Budaya Siapa?

Setahun sudah peristiwa MH17 ditembak jatuh yang berlaku pada bulan Ramadhan tahun lepas. Sempena memperingati mangsa tragedi pun pakai serba hitam jugak macam tahun lepas berkabung pakai serba hitam.

Pakai serba hitam ni budaya siapa sebenarnya ketika memperingati kematian? Pernah tengok Undertaker dalam WWE? Ketika beliau masuk ke gelanggang memakai serba hitam sambil bertafakur kerana lagaknya bagai seorang yang menguruskan mangsanya yang 'dibunuhnya'. 


Pakai serba hitam ketika kematian adalah budaya barat dan Yahudi tapi kat negara kita suka sangat tiru. Kan lebih baik pakai serba putih lebih Islamik kerana warna putih adalah warna kain kafan yang lebih mengingatkan kita kepada kematian dan menginsafkan.

Wallahuaklam.

P/S : Teringin nak lihat Undertaker melawan Sting dalam WWE Wrestlemania. Mungkinkah? Hoho

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...