Tuesday, August 9, 2016

Bahaya Hisap Rokok Murah

Lumrah manusia, kat dalam dunia kalau boleh semua benda kalau boleh nak beli dengan harga murah. Sedangkan member-member buat business yang dah bagi anda harga murah pun masih nak minta murah lagi. Perkara ini boleh dikaitkan dengan perokok tegar di Malaysia ni.Harga Rokok makin lama makin naik. Komplen tetap komplen tetapi nak tak nak kena la beli juga. Nak berhenti susah.. Boleh jatuh sakit beb kalau tiba-tiba berhenti macam tu je. Hehe. Tapi bagi anda perokok tegar di luar sana tu jangan lah ambil langkah mudah untuk beli rokok seludup. Betul, memang harga murah tetapi ini apa yang akan dapat jika anda menyumbang duit anda untuk beli rokok-rokok seludup tu.

Baru-baru ini trending di laman sosial apabila sebuah surat khabar tempatan melaporkan sebuah lori usung rokok seludup. Tapi apa yang buatkan berita ini jadi perbualan hangat orang ramai? Haa, ia sebab lori yang usung rokok tu menggunakan lori babi. Alamak, geli geleman pulak bila tahu pasal benda tu. Mesti perokok di luar sana macam nak termuntah kan?
Untuk pengetahuan anda, Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Prof Emeritus Tan Sri Dr Abd Shukor Husin berkata ,rokok seludup yang menggunakan lori babi adalah haram kerana terdapat kemungkinan ia bersentuhan dengan najis.
Dalam Islam jelas menggariskan pengharaman babi yang diletakkan kategori najis paling berat iaitu mughallazah dan jika terdapat sindiket rokok seludup yang menggunakan penggunaan lori najis untuk membawanya, dibimbangi kotak serta bahan dalamnya tercemar.
Ini kerana terdapat kemungkinan besar kotak rokok itu bersentuhan dengan bekas atau babi itu sendiri dan jika bersentuhan, hukum rokok itu turut haram kerana sudah dicemari dengan najis.
Jika tercemar, rokok berkenaan turut dikelaskan dalam kategori najis dan haram untuk mengambilnya.
Sebenarnya banyak implikasi negatif yang akan terjadi kepada siapa yang beli rokok seludup ni. Jadi jangan disebabkan ia harga murah, anda yakin produk dengan apa yang anda beli tu. Anda juga perlu ingat bahawa tak semua harga murah boleh mendatangkan kebaikan untuk anda.

Mengandungi bahan kimia yang bahaya

Bezanya rokok seludup dengan rokok yang mahal adalah dari segi quality control. Kebanyakan rokok murah seperti John, Canyon, Luffman, U2 dan Saat mempunyai quality control yang terhad serta kilang pembuatan rokok tidak besar seperti rokok mahal. Bah kan, menurut beberapa laporan yang sahih mengatakan rokok John dibawa oleh kumpulan kongsi gelap.

Bahan kimia serta bahan-bahan digunakan untuk membuat rokok juga lain. Oleh kerana itu, rokok seludup akan boleh mengundang lebih bahaya daripada rokok mahal. Kajian mendapati bahawa bahan kimia yang digunakan pada satu batang rokok mengandungi sebanyak 3 kali ganda dari rokok yang sah. Untuk pengetahuan anda, bahan tar dibenarkan dalam satu batang rokok adalah 15mg sahaja. Tetapi rokok seludup mempunyai sebanyak 45mg.

Boleh kena denda, tak berbaloi


Anda juga boleh dikenakan denda dan berdepan hukuman penjara jika terlibat dengan aktiviti pengjualan rokok haram ni. Jangan sebab harga murah anda sanggup menggadaikan nyawa anda sendiri sebab anda sendiri pun tidak tahu tahap kebersihan rokok seludup tersebut. Kalau nak beli, beli lah dengan saluran yang betul.

Nak tahu sebab apa rokok murah yang anda beli tu masuk angin?



Mesti ada perokok bila beli rokok seludup ni rasanya tak sedap, masuk angin. Bila hisap pun rasa ingin je. Ini sebab kebanyakan penjual rokok seludup bawa masuk rokok-rokok yang sudah lama. Anda sendiri pun tidak tahu bila rokok tu dibuat. Mungkin 5 tahun lepas? Mungkin 10 tahun lepas? Hmm..
Haa lagi satu, kalau anda bingung atau tidak tahu macam mana nak tahu sama ada rokok itu seludup atau tidak. Anda boleh lihat di kotak rokok tersebut. Jika tiada amaran kesihatan, maka sah lah rokok itu merupakan rokok yang diseludup.
Sumber : Ohbulan!

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...