Selamat Tinggal Undertaker! Rest in Peace.....

Berehatlah dengan aman, Undertaker


Dengan simbolik menanggalkan sarung tangan, jubah dan topinya lantas meninggalkan semua itu di tengah gelanggang, bintang legenda Undertaker memberi isyarat yang beliau akan bersara sepenuhnya daripada gusti profesional selepas ini.

Itulah yang dapat disaksikan lebih 75,000 orang penonton di Stadium Citrus Bowl, Florida dan jutaan lagi di seluruh dunia pasca perlawanan utama acara WrestleMania yang berlangsung pagi semalam.

Undertaker telah dipertemukan dengan jaguh tambatan WWE waktu ini iaitu Roman Reigns di perlawanan kemuncak WrestleMania. Dengan fizikal The Phenom yang agak kurang cergas berbanding dulu atas faktor usia, Roman dilihat mempunyai pelbagai kelebihan daripada pelbagai sudut untuk menumbangkan bintang legenda berusia 52 tahun itu.

Namun, menewaskan Undertaker bukanlah satu tugas mudah. Tambahan pula perlawanan ini dijalankan dengan format tanpa pembatalan DQ serta kiraan keluar, pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Walaupun jelas dilihat pergerakan Undertaker yang tidak selincah dulu, namun Taker masih mampu menghasilkan serangan padu dan menahan asakan tanpa henti daripada Roman.

Jelas yang Undertaker kini dimamah usia apabila cubaan beliau untuk melakukan gerakan-gerakan lazimnya seperti bantingan peledak Last Ride tidak berhasil secantik seperti sebelum ini. Perlawanan turut melarat ke luar gelanggang sehingga pada satu ketika, Undertaker lelah menerima rempuhan bahu daripada Roman sehingga terlantar di lantai untuk beberapa minit.
Undertaker menerima rempuhan bahu daripada Roman Reigns

Kerusi besi turut digunakan sebagai senjata. Namun ia menjadi senjata makan tuan buat Undertaker apabila Roman dapat mencapai objek tersebut dan menghentaknya di belakang Undertaker beberapa kali. The Big Dog mengambil peluang ini dengan melancarkan beberapa tumbukan layang Superman disusuli lebih 3 rempuhan bahu kepada Taker.

The Deadman nyaris berjaya mengekalkan rekod cemerlangnya di Wrestlemania apabila berjaya mengenakan gerakan Pacak Nisan kepada Roman. Walau demikian, ia belum cukup untuk menggugah kekuatan Roman dan dengan selambanya, bekas Juara Heavyweight WWE itu menghentikan tiga kiraan pengadil.

Undertaker menghadiahi Roman Reigns gerakan Pacak Nesan

Seperti dijangka, Taker yang semakin lelah terus menerima serangan bertubi-tubi dan akhirnya, beliau tidak mampu lagi menahan asakan setelah menerima satu lagi rempuhan bahu dan tewas di tangan Roman, sekaligus menjadikan Roman individu kedua selepas Brock Lesnar berjaya mengalahkan lagenda ini di pentas WrestleMania.

Roman turut dilihat seakan serba salah selepas mengalahkan Taker. Namun adat perlawanan yang sudah tentu ada yang menang dan yang kalah. Secara tidak langsung, ia menandakan wilayah penguasaan Undertaker yang telah dibina sejak tahun 1990, berakhir kini.

The Big Dog meraikan kejayaannya

Dengan Undertaker yang sejak beberapa tahun kebelakangan ini hanya membuat kemunculan yang boleh dikira dengan jari sahaja sepanjang tahun, tidaklah pelik untuk beliau mengucapkan selamat tinggal kerana kudratnya semakin menurun dan tidak mampu lagi menahan azab fizikal dalam setiap perlawanan.

Walau apapun, legasi The Phenom akan terus dikenang oleh seluruh peminat gusti untuk selamanya. Sebagai penggusti yang dianggap ‘abang long’ oleh para penggusti lain di belakang tabir sejak era 90-an, persaraan Taker pasti dirasai semua dan tidak mampu diganti oleh sesiapa.

Berakhirnya sebuah era...



Sumber :http://www.stadiumastro.com/sukan/wwe/artikel/berehatlah-dengan-aman-undertaker/34584

Ihsan gambar: WWE.com
Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post