Simpulan Bahasa Ayam Yang Tiada Kaitan Dengan Ayam

Assalamualaikum salam 1 Malaysia..

Waktu sekolah rendah dulu, waktu subjek Bahasa Malaysia, mesti ada silibus simpulan bahasa. Cikgu suka simpulan bahasa kerana aku sering menggunakan simpulan bahasa ini ketika membuat karangan 100 patah perkataan waktu peperiksaan akhir tahun.

Simpulan bahasa adalah bentuk peribahasa yang paling mudah. Biasanya simpulan bahasa terdiri daripada dua patah kata yang membawa maksud yang tepat serta padat dan kebiasaannya pelbagai objek atau binatang digunakan bagi 'melampiaskan' maksud bagi suatu perkara. Contoh paling mudah ialah objek ayam digunakan untuk dalam Ajak-ajak ayam.

Baiklah adik-adik, pada entri kali ini cikgu akan membicarakan berkenaan Simpulan Bahasa yang menggunakan ayam sebagai objek tapi pada hakikatnya ianya tiada kaitan langsung dengan umat ayam sedunia.

1. Ajak-ajak Ayam

Pernah anda lihat bagaimana seekor ayam mengajak ayam-ayam yang lain keluar makan padahal pelawaan itu tidak serius dengan harapan ayam lain tidak mahu mengikut?? Apa kaitan Ajak-ajak ayam dengan manusia yang tidak serius mengajak kawan-kawan?

2. Rabun Ayam

Pernah anda ambil tahu bagaimana seekor ayam boleh menjadi rabun?? Rabun biasanya dikaitkan dengan amalan menonton TV secara dekat atau terlalu banyak membaca buku dalam kawasan gelap. Tapi pernahkah anda melihat seekor ayam menonton TV di dalam reban secara dekat atau membaca buku dalam reban yang gelap? Apa kaitan Rabun Ayam dengan Manusia yang rabun??

3. Ayam Tambatan

Pernahkah anda melihat satu kumpulan ayam bermain bolasepak dan striker kumpulan ayam itu digelar ayam tambatan? Macam mana pulak dia nak skor gol kalau dia kena tambat (ikat)?? Apa kaitan dengan antara Safee Sali dan ayam sehinggakan beliau digelar Ayam Tambatan skuad Harimau Malaya? Sudahlah menjadi ayam yang ditambat, ada harimau pula..

4. Cakar Ayam

Selama ini ayam tahu menuliskah sehinggakan tulisan yang buruk macam aku digelar cakar ayam? Bila pulak ayam boleh mencakar? Setahu cikgulah, ayam ni mengkais saja. Macam peribahasa 'Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'. So, dimanakah relevan-nya cakar ayam ini dengan tulisan buruk? Kuih cakar ayam pun takde kaitan dengan cakaran ayam.

Sampai sekarang lagi cikgu masih konfius, apakah ke-relevan-an menggunakan ayam sebagai objek dalam membuat simpulan bahasa. Adakah kerana ayam sedap di makan? Wallahua'lam....

Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post