Za'ba Perintis Penulis dari Kalangan Guru

                                                                Pendeta Za'ba


OLEH AMINUDIN MANSOR

BIDANG penulisan sangat akrab dengan guru. Perjuangan dalam bidang penulisan sejak dahulu menggunakan mata pena dan mesin taip kini komputer terus semarak bagi menegakkan kebenaran dan mendaulatkan bidang pendidikan. Begitulah bidang perguruan sangat akrab dengan bidang penulisan.

Justeru, salah seorang pelopor dan perintis kepada penulis guru ialah Za'ba yang banyak menyumbangkan tulisannya dalam bentuk buku, rencana dan juga karya sastera. Beliau menjadi perintis dan pembuka ruang kepada guru-guru untuk menceburkan diri dalam bidang penulisan. Melaluinya bidang sastera berkembang luas dan menjadi wadah kepada pembangunan bangsa dan negara.

Za'ba adalah nama pena untuk Zainal Abidin bin Ahmad. Beliau dilahirkan pada 16 September 1895 bersamaan 26 Rabiul Awal 1313 Hijrah di Kampung Bukit Kerdas, Jempol, Negeri Sembilan.

Tradisi intelektual yang diwarisi oleh Za'ba daripada bapanya, Ahmad bin Ibrahim (1864-1927) yang dilahirkan di Linggi dan mendapat didikan agama serta pelajaran membaca dan menulis jawi daripada bapa saudara sepupunya, Haji Jamaluddin bin Haji Idris.

Minat yang mendalam dalam bidang keilmuan diturunkan kepada Za'ba dan diwarisinya dengan sebaik mungkin. Za'ba banyak membaca hikayat Melayu yang menarik minatnya dalam bidang penulisan. Minatnya terhadap membaca dan menulis menjadi semakin serius sejak di sekolah rendah lagi. Za'ba menjadi guru pelatih kemudiannya memasuki Sekolah Inggeris di Seremban walaupun layak ke Malay College Kuala Kangsar (MCKK) disebabkan beliau lewat membuat pilihan dan tempat terhad hasrat tersebut tidak kesampaian.

Beliau menggunakan nama pena "Za'ba", "Patriot", dan "Anak Melayu Jati". Beliau menulis meliputi semua bidang sosial, ekonomi, politik dan juga pendidikan. Kemahirannya dalam bahasa Inggeris, Arab dan Melayu memudahkan beliau meluaskan lagi bidang pembacaan dan penulisannya.

Pada 3 Oktober 1918, Za'ba berpindah kerja ke MCKK dan dinaikkan pangkat menjadi Penolong Nazir Sekolah-Sekolah Melayu Pahang. Kemudian bekerja sebagai penterjemah dan pengarang buku teks untuk sekolah Melayu. Pada 1924 Pejabat Karang Mengarang Sultan Idris Training College (SITC) dibentuk dan beliau menjadi Ketua Pengarang dan Penterjemah Kanan.

Risalah

Masa Za'ba banyak dihabiskan dengan menulis dan menterjemah risalah, buku dan bahan berita. Beliau juga menulis rencana yang membicarakan mengenai bahasa, sosioekonomi dan agama masyarakat Melayu yang tersiar dalam akhbar Perak Shimbun, Betita Perak dan Fajar Asia.

Pelbagai buku ilmu bahasa Za'ba berjaya diterbitkan antaranya : Ilmu Bahasa Melayu 1 (1927), Ilmu Bahasa Melayu II (1927); Rahsia Ejaan Jawi (1930); dan Ilmu Mengarang Melayu (1934), Rahsia Ejaan Jawi II dan Kamus Bahasa Melayu. Umbi Kemajuan atau falsafah Takdir (Sukatan Azali) dalam Agama Islam (1932), buku terjemahan Pendapatan Perbahasan pada Kejadian Perbuatan dan Perusahaan (1934).

Za'ba menjadi pensyarah Bahasa Melayu di School of Oriental and African Studies (SOAS) di Universiti London 1947-1950. Tugas Za'ba mengajar bahasa Melayu kepada bakal pegawai British yang akan berkhidmat di Tanah Melayu. Beberapa buah buku terjemahan hasil penulisannya pada saat terakhir iaitu Tawarikh Tanah Melayu (1961), dan Kalong Bunga I dan II.

Sebagai penulis guru, beliau adalah pendorong kepada penulis lain dalam kalangan guru selepasnya. Beliau juga terus menulis dalam majalah Qalam, Mestika dan Juita. Beliau juga menyumbangkan fikirannya melalui ceramah, syarahan dan forum yang dianjurkan oleh badan-badan tertentu atau pun melalui Radio Singapura. Minat utama Za'ba masih dalam bidang penulisan hingga ke akhir hayatnya iaitu pada 23 Oktober 1973 dalam usia 78 tahun.

Hamka pernah menyatakan, Za'ba telah banyak berjasa menjaga bahasa Melayu agar jangan terlepas kaitannya dengan roh dan jiwa Islam dan dia pun seorang Islam yang berhaluan Kaum Muda dan berfaham menurut ajaran Jamaluddin Al-Afgani dan Muhammad Abduh.

Menurutnya, Za'ba adalah derma termahal yang diberikan oleh Islam ke dalam Kesusasteraan Melayu Moden. Za'ba adalah laksana jambatan yang melaksanakan di antara perbendaharaan Melayu lama dengan perkembangan bahasa moden.

Terdidik

Semangat dan kegigihan beliau ini akhirnya mendorong ramai dalam kalangan guru dan pendidik menjadi penulis, Mereka kebanyakannya terdidik di Maktab Perguruan Sultan Idris Training College (SITC) pada 1922, kini Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Dalam sastera Melayu dan sumbangan penulis guru sangat besar antaranya Harun Muhammad Amin (Harun Aminurrashid) yang berjaya menulis sembilan buah novel.

Antara novelnya ialah Melur Kuala Lumpur (1930), Dewa Lombong Minyak (1947), Darah Kedayan (1947), Cinta Gadis Rimba (1948), Korban Kinabalu (1948), Dayangku Fatimah (1948), Sebelum Ajal (1949), Siapakah Yang Bersalah (1949).

Manakala Abdullah Sidek menghasilkan sepuluh novel antaranya, Bercinta yang Tidak Berfaedah (1934), Siapakah Pembunuhnya (1934), Pencuri yang Licin (1937), Duri Perkahwinan (1938), Iblis Rumah Tangga (1939), Gelombang Hidup (1940), Semangat Yang Tercuri (1940), Mari Kita Berjuang (1941), Gadis Hulu Muar (1941), Berjanji Di Kereta api (1942).

Sementara penulis novel lain seperti Ahmad Bakhtiar, Ahmad Murad Nasaruddin, Ahmad Kotot, Muhammad Yassin Makmur dan Muhammad Rakwi Yusof. Kebanyakan novel mengisahkan kisah masyarakat, masalah sosial kehidupan orang Melayu pada zaman itu.

Dalam bidang cerpen lahir nama-nama seperti Harun Aminurrashid, Kamsani Haji Arif, Mohd Yusof Arshad, Abdullah Yahya, Melati Serawak, Mahmud Arshad, Yusof Adil, Abdullah Sidek, dan Ibrahim Haji Yaakub.
Sumbangan penulisan sajak oleh Muhammad Yassin Makmur (Pungguk), Harun Aminurrashid (Atma Jiwa), Embong Yahya (Ngumba), Muhammad Yusof Awang, Mahmud Ahmad, Kamsani Haji Arif, Yusof Arshad dan Yusof Harun. Terdapat juga sumbangan dalam bidang kritikan sastera oleh Keris Melayu, Muhammad Yusof Arshad dan Ngumba.

Selepas itu, beberapa nama antaranya yang pernah terdidik di SITC antaranya Mokhtar Yassin, Awang Had Salleh, Masuri S.N, Mohd Nor Long, Suratman Markasan, Sahmad Malaya, Arman Sani, Kemala, Othman Putih dan banyak lagi terdiri daripada kalangan penulis-penulis muda dalam kalangan guru yang kini masih bergiat aktif dalam bidang penulisan.

Hakikatnya, peranan dan sumbangan Za'ba tidak boleh dinafikan dalam perkembangan penulisan khususnya memberi inspirasi kepada kalangan guru yang berminat. Perjuangannya dalam bidang bahasa, sastera dan juga persuratan telah mengangkat martabat kaum guru di Malaysia. yang akhirnya diikuti oleh penulis guru yang lain.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post