Wednesday, June 25, 2003

Ayam Berkokok Waktu Malam Tandanya....

Orang kata kalau ada bunyi ayam berkokok waktu malam tandanya itu adalah bukan ayam yang berbunyi tapi langsuir...fuiyoo takutnye koi....

Saturday, June 7, 2003

Selamat Malam..

Selamat malam, malam ni takde idea nak tulis apa. Penat berstudy exam nak dekat internet pun tak laju sekarang ni. Tido-tido sok kena bangun pagi tengok cite katun best..

Selamat malam...

ZZZzzzZZZzzzz

Thursday, May 1, 2003

Baca Komik

Waktu lapang adalah waktu yang sesuai untuk membaca komik di samping membaca buku-buku ilmiah..

Wednesday, April 30, 2003

Apa Nak Buat??

Sekiranya kita merungut bosan dan tak tahu apa nak buat, lebih elok kita berzikir dan membaca al-Quran untuk mengisi masa lapang tersebut....

Sunday, April 13, 2003

Moga Permulaan Baik, Diakhiri Kesudahan Baik...


Sesi persekolahan 2003 telah bermula. di sini diulang siar artikel berkaitan sebagai peringatan kepada diri sendiri dan semua insan yang bergelar pelajar.

Pesanan kepada semua pelajar  agar perbetulkan niat dalam meneruskan sesi baru persekolahan. Betul niat pada hari pertama persekolahan insya Allah akan mudah segala perkara berkaitan dengan pembelajaran sepanjang tahun. Begitu juga dengan guru dan kakitangan.

Sabda Rasulullah saw : Sesungguhnya setiap amalan bergantung kepada niat. Dan setiap seseorang berdasarkan apa yang diniatkan. ( Imam al-Bukhari dan Muslim)

Semua penat lelah, pengorbanan masa dan tenaga akan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah SWT di akhirat kelak. Bayangkan masa yang dihabiskan bermula pukul 7.30 pagi hingga 2.00 petang merupakan ibadat yang akan menghasilkan pahala untuk ditimbang di akhirat kelak. Beruntungnya pelajar yang mendapat kelebihan ini dan malangnya sesiapa yang pulang ke akhirat dalam keadaan tangan kosong dan fakir pahala…Na’uzubillah.

Pelajar yang ikhlas akan berusaha dengan tekun untuk membalas jasa dan pengorbanan ibubapa, membela nasib keluarga, untuk memartabatkan agama dan untuk memperkasakan umat Islam. Pelajaran tidak menjadikan mereka lalai daripada solat fardu dan menutup aurat dengan sempurna serta menjaga halal dan haram. Ilmu yang dituntut menyebabkan mereka bertambah iman dan takwa. Maka kejayaan akan menjadi milik mereka di dunia dan akan mendapat keredaan Allah SWT di akhirat.

Terdapat juga pelajar yang menuntut ilmu tetapi  mendapat dosa. Iaitu bila niatnya semata-mata untuk mendapat habuan dunia, mendapat pujian, sijil dan anugerah. Ilmu yang dipelajari menyebabkan mereka meninggalkan solat dan tidak menjaga batasan agama. Mereka menjadi sombong, angkuh dan lupa daratan bila mendapat kejayaan. Dunia menjadi milik mereka namun di akhirat golongan ini akan dihumban ke dalam neraka.

Bersamalah kita memperbetulkan niat masing-masing dengan menuntut ilmu semata-mata kerana Allah SWT. Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan semua urusan dan memberkati setiap ruang kehidupan setiap masa.

Ingat! Buatlah sesuatu perkara untuk mendapat keredaan Allah SWT walaupun dibenci oleh manusia dan jangan melakukan sesuatu perkara kerana manusia sehingga mendapat kemurkaan Allah SWT.

Monday, April 7, 2003

Pak Pandir Yang Pandir

Nak dijadikan cerita, suatu hari pak pandir melalui satu lorong
yang kecik semasa hendak pulang ke rumahnye. Entah macamana, di
tengah perjalanannye tadi dia terjumpe seketul taik yang masih
panas. Tapi dia masih konpius sama ada betul ke bende yang dia
jumpe tu seketul taik. Oleh kerana kemusykilan yang teramat sangat
tu, pak pandir ambil keputusan untuk mengkaji sampel najis berkenaan.

Pak pandir tengok ngan lebih dekat taik tersebut, lalu dia berkata,
"Bentuk macam taik."

Lepas tu dia pegang pulak taik tu, lalu dia berkata,
"Lembik...macam taik."

Lepas tu dia ambik sikit taik tu lalu dia hidu taik tu, lepas tu
dia berkata,
"Bau macam taik."

Oleh kerana pak pandir ni masih ragu-ragu dengan taik tu lalu dia
pun mengambil keptusan untuk mejilat sedikit taik tersebut. Sebaik
sahaja dia menjilat taik berkenaan dia pun menjerit...
"MEMANG TAIK! NASIB BAIK AKU TAK TERPIJAK!!!"

Hari Ini Hari Minggu....

Hari ini hari minggu mari kita main game kemudian kita tido...kemudian main lagi, tido lagi, dan lagi dan lagi..

Apa yang aku cakap ni dey tambi? Hahaha

Wednesday, February 12, 2003

Selamat Berjaya Calon SPM 2003

Assalamulaikum w.b.t;

Tidak terlambat pula saya nak mengucapakan selamat berjuang kepada semua calon SPM 2003 SMA Al-Wosto termasuk diri saya sendiri. Semoga kemenangan sentiasa berada di tangan kita.

Jangan lupa dapatkan rehat dan tidur yang cukup agar badan segar pada keesokan harinya. Penting tau kesegaran dan kesihatan ini kerana ia akan mempengaruhi minda kita semasa menjawab soalan nanti.

Setakat ini sahaja buat kali ini.
Saya tak boleh mencoret banyak-banyak.. banyak lagi nak kena study sampai hujung tahun ini yang perlu dibereskan.

Jumpa lagi.

Sunday, February 2, 2003

Puisi Cinta Sejati Romantis


Puisi Cinta merupakan suatu rangkaian kata indah yang tercipta dari lantuan suara hati, untuk mengekspresikan segala permasalahan yang terjadi dalam suatu kehidupan.

Kata-kata yang tercipta bukan hanya berasal dari suasana hati yang sedang berbunga–bunga saja, melainkan di saat hati kita sedang merasa gelisah atau lagi patah hati. Ungkapan kata tersebut menjadi sebuah tulisan yang sangat indah, sehingga dapat menghasilkan sebuah maha karya puisi cinta.

Cinta sendiri merupakan sebuah anugerah yang paling besar yang dapat dirasakan oleh semua manusia tanpa di batasi umur, harta dan tahta. Dengan seiring kebersamaan dalam kenyamanan cinta itu, akan tumbuh dengan sendirinya dari dalam hati yang paling dalam.

Cinta terbagi dalam beberapa kategori seperti cinta pada pandangan pertama, cinta monyet atau bahkan juga yang menamakan dengan cinta sejati. Sejati terhadap pasangan hidup, sejati terhadap teman, sejati sampai ajal menjemput nanti.
Puisi Cinta Sejati Romantis

Cinta monyet dapat terjadi ketika kita tumbuh di saat sedang beranjak remaja, sampai pikiran kita benar-benar dewasa. Perasaan ini hadir dalam hati atas dasar rasa saling menyukai, namun cinta ini hanya mampu bertahan beberapa waktu saja.

Dan untuk mengenang akan goresan perasaan cinta itu, kita dapat mencurahkannya dalam sebuah maha karya tulisan yang di sebut dengan puisi cinta. Dan berikut ini kumpulan puisi cinta sejati romantis paling indah update terbaru dan terlengkap.
Sering kali kau tanyakan padaku
Tentang cintaku
Tentang rasaku
Dan juga tentang harapanku

Sering kali juga ku jawab pertanyaanmu
Cintaku hanya kamu
Rasa ku hanya untukmu
Dan harapanku adalah ingin memiliki mu

Masihkah kau ragu
Atas ketulusan cintaku
Atas semua perhatian ku padamu
Semua ku curahkan hanya untukmu

Jika memang kau ragu
Lupakan saja aku
Dari pada membuat beban hatimu
Keraguan mengusai jiwamu

Tak ada yang harus ku ucapkan
Tak ada yang harus ku beberkan
Tentang sebuah kebohongan
Ataupun penghianatan

Bukankah Allah akan membalas
Setiap orang yang tertindas dan menindas
Hanya keikhlasan hati
Dan kesabaran diri
Menahan semua amarah yang dihati

Semoga apa yang ku rasakan ini
Awal kebahagiaan yang ku nanti
Mencoba tuk menepis kebencian di hati
Air mata yang selalu mengalir
Senyumku seakan tersingkir
Canda tawa tak lagi terdengar
Hanya Kepiluan hati yang terasa

Dimana pelangi senjaku
Yang selalu memberi inspirasi dalam hidupku
Memberi semangat dalam setiap coretan penaku
Dgn kisah-kisah cinta yang selalu menghiburku

Sekian lama diri ini kau tinggalkan
Bahkan kau lupakan
Kenangan masa lalu kau dan aku

Kau Berjanji untuk bersatu mengarungi samudera biru cinta
Namun kau tinggalkan aku dalam kekosongan jiwa
Kau lupakan aku dalam kenangan mu

Kau tak pernah perduli lagi padaku
Sejak ada dia di hatimu
Kau memang tak tau malu
Mengrobal kata cinta di atas penderitaanku

Kini ku hanya berharap
Kan menemukan peganti dirimu
Yang lebih menyayangiku
Dan tak pernah melupakan ku seperti mana dirimu
Mencampakkan dan melupakan aku dalam hidupmu
Aku yakin dengan cintamu
Walau terkadang hatiku merasa ragu
Namun ku tanam kepercayaan dihatiku
Bahwa kau tak kan mengecewakan ku

Aku harap dengan cintamu
Aku menemukan kebahagiaanku
Yang selama ini ku dambakan dalam hidupku
Bahagia bersama pujaanku

Cerita cinta kita telah berakhir
Tak ada lagi kisah yg tertulis
Dalam lembaran diary
Kini kosong tanpa coretan pena

Ingin ku tulis kisah cinta masa lalu
Namun ku takut mengulik kesedihanku
Ingin ku menulis kerinduanku
Namun ku takut membelenggu

Jiwaku yg inginkan kisah lalu
Mengulang dalam hidupku
Namun hatiku tak ingin kan kamu
Akhir sebuah cerita cinta kita
Bukan akhir dari segalanya

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...