Wednesday, December 21, 2011

Senaman Membentuk Six Pack



Lelaki pasti kelihatan macho jika mempunyai tubuh badan yang sihat dan tegap.  Salah satu dari bentuk badan yang diidamkan pastinya mempunyai "six pack" iaitu perut yang berotot. Bagaimana ingin memperolehi six pack dan senaman apa yang perlu dilakukan?

Apa kata jika anda lakukan senaman seperti di bawah (English dikekalkan bagi mengekalkan maksudnya secara tepat) :


Lie flat with knees bent, then using your abs, not your neck, lift your torso off the ground. When it is about 45 degrees relative to the ground, hold for two seconds then return to starting position. Repeat 8-10 times.



Lie flat with arms and legs straight, keeping palms flat on floor. Keeping your legs together, slowly raise them till they are 90 degrees relative to the ground. Then slowly lower them. Repeat 10-15 times.



Lying face down with legs straight behind you, rest your upper body on your forearms. Then get into a push-up. Repeat 10-12 times



Lying face down with legs straight behind you, rest your upper body on your forearms. Tensing your abs, lift your left leg and hook it over your right ankle and hold the pose for 45 secs. Repeat for the other leg.



Lie flat with knees raised and arms straight by your side. Slowly pull your knees to your chest, raising your hips off the floor.  For the more experienced, you may want to try this with ankle-weights. 



Lie flat with knees raised holding a light dumb-bell. Raise your arms behind your head then slowly lift your torso off the floor. Return to the starting position.

Selamat bersenam dan kongsikan dengan rakan-rakan anda di FB.

PssT  :  kalau nak copy tolong like dulu. TQ

Cara Nak Jimat Topup RM10 Sebulan

Friday, December 2, 2011

Dialog Moden Lagi Berpahala Menyebutnya



BIASAKAN YANG BETUL... BETULKAN YANG SALAH. ISLAM ITU MUDAH

Monday, November 7, 2011

Tempat Paling Berhantu dan Seram di Malaysia

Antara beberapa tempat paling misteri di Malaysia ialah

1.HIGHLAND TOWER,KUALA LUMPUR
HIGHLAND TOWER,suatu masa dahulu merupakan sebuah apartment mewah yg didiami oleh pelbagai lapisan masyarakat. 1 tragedi runtuhan telah meragut puluhan nyawa. Hanya segelintir saja mayat yg di jumpai. Selebihnya masih terkubur di sana.

2.BANGLO MONA FANDEY
Banglo yg pernah didiami oleh seorang artis terkenal tanah air yg merupakan dukun. Pernah terlibat dalam 1 kes pembunuhan yg menggemparkan 1 malaya.


3.KEMAYAN CITY,JOHOR BAHRU
 Shopping complex yg terbengkalai sejak sekian lama. Dipercayai tempat kediaman pelbagai makhluk2 halus.


4.LEBUHRAYA KARAK
 Pernah gempar dengan cerita kehadiran Volkswagon kuning tanpa pemandu yang sering menakutkan pengguna lebuhraya ini. Lebih2 lagi apabila di kawasan terowong ini. Seringkali mengakibatkan kemalangan yg meragut nyawa.

5.VILLA NABILA,JOHOR BAHRU
 Pada suatu masa dahulu, Johor Bahru di gemparkan dengan 1 kes pembunuhan di sebuah villa. Sejak dari saat itu, banyak penemuan2 mistik telah terjadi di sekitar kawasan itu.

6.AMBER APARTMENT,GENTING HIGHLAND
 Sebuah apartment usang yg sering kali meninggalkan mimpi ngeri buat pengunjung di sana. Di sebalik kemeriahan dan keceriaan kota keriangan tersebut, tersimpan beberapa kisah hitam mengenai tempat ini. Beberapa pengunjung pernah melihat kelibat manusia membunuh diri dari tingkap bangunan dan hilang apabila sampai ke tanah. Banyak lagi kisah seram mengenai tempat ini.


7.Georgetown, Penang

Simpang 3 yang terletak di sebelah Union High School, dikatakanbila anda memandu pada 
larut malam ,anda tidak dapat mengawal kerendaan anda, & akan kemalangan. Di simpangtersebut telah banyak berlaku kemalangan di sana. beberapa orang mengatakanbahawa ada pohon kecil yang kelihatan seperti seorang wanita yang membawaseorang anak di sebelah jalan,. Sesia[a yang melaluikawasan tersebut akanmelihat eorang perempuan membawa seorang anak yang sedang menangis., perempuanitu dikatakan seorang bomoh yang menculik anak kakaknya setelah menculik anakkakaknya, perempuan itu telah hilang. Tetapi sesiapa
bertuah akan melihat perempuan itu di simpang3 tersebut.


8. St Michael’s Institution, Ipoh 
                   

9. Malay College Kuala Kangsar, Kuala Kangsar, Perak 
menjadi lokasi kem penjajahan Jepun sepanjang perang duniakedua. Para penuntuk biasanya akan di kejutkan dengan susuk tubuh yang terapungdiatas katil sambil merenung mereka semasa tidur. Di wak tu malam jugaterdengar suara orang berkawat dari arah padang di samping bunyi rantai besi diseret..sebatangpokok 
di kampus itu yang beradatepat di sebelah tiang elektrik akan menghasilkan bayangan manusia yangtergantung di pokok kelihatan pada bayangannya . kadang kala para pelajar jugadi kejutkan dengan penampakan benda putih yang terbang di kawasan kolejtersebut,


10. MARA Junior Science College, Kuala Kubu Bharu, Selangor 
                  

11. Victoria Institution, Kuala Lumpur 
Sekolah khusus bagi pelajar lelaki yang terkenal di kualalumpur. Semasa pemerintaha
jepun padaperang dunia kedua, ramai tentera inggeris dan rakyat tempatan yang di seksasehingga mati di bahagian bawah tanah dan beberapa banggunan di kawasan sekolahberkenaan. Dikatakan
bahawa adapenampakan intiti di kawasan tersebut tidak mengira waktu siang mahupun malamdi samping kes kerasukan para pelajar oleh intiti tersebut




12. Tambun, Ipoh, Perak 
Penampakan seorang perempuan tua di tepi jalan semasa mangsa memandu


13. Tambun Inn, Ipoh, Perak 
lampu di bahu jalan akan berkelip2 dan ada yang mengatakan terdengar suara berbisik dari kawasan tersebut



14. Bukit Tunku, Kuala Lumpur 
Sebuah tempat yang menyeramkan. Bukit Tunku sebenarnyaadalah salah satu kawasan elit di daerah pemukiman di Kuala Lumpur. Tempat inimemiliki banyak pepohonan besar dan tinggi, kadang kala membuat perasaan seramdi malam hari mahupun di siang hari. Dikatakan bahawa beberapa tahun yang laludua orang pemuda telah berlumba di kawasan tersebut, salah seorang telahterbunuh di selekoh tajam. Menurut mangsa yang terselamat, dia dapati selekohtersebut hanya selekoh biasa sahaja. Sejak kejadian itu, ada yang pernahterserempak dengan motor yang di pandu laju di kawasan tersebut
dengan tiba2 hilang begitu sahaja.



15. Poliklinik Cheras, Kuala Lumpur Lady Templer Hospital, Cheras
Dikenali juga sebagai Cheras poliklinik. Rupa-rupanya dihantui oleh seorang wanita tua, Pemburu hantu pernah menguji membuat paranormal di rumah berkenaan tetapi nyata hantu tersebut menganas kerana cuba menganggu beliau
Digunakan sebagai hospital kerajaan tetapi ditinggalkantanpa alas an. saksi yang pernah melihat orang berjalan di kawasan tersebut. difahamkan bahawa penampakan
itu adalahpesakit yang mati di hospital tersebut. 
 

16. Genting Highlands Resort, Pahang 
Puncak bukit yang terkenal dengan tempat peranginan dankasino. ramai orang yang membunuh diri di sana kerana kalah berjudi. Beberapapengunjung meninggalkan lobi hotel melaporkan melihat seorang lelaki memakaipakaian merah melompat dari bumbung rumahnya dan hilang apabila samapi ke tanah.Pihak pengurusan tidak mempedulikan aduan pengunjung hotel tersebut. samapi lanie hotel kat genting sentiasa di penuhi pengunjung dari serata dunia.



17. Highland Towers, Kuala Lumpur
               
18. Kellies Castle, Perak
Kadang-kadang pintu akan terbuka sendiri dan banyak suara jeritan menakutkan boleh didengari.


19. Puchong House, Kuala Lumpur 



Ada yang mengatakan wujud gambar hantu
di dinding salah sebuah rumah di situ.Penduduk percaya bahawa ada intiti berupa seorang wanita yang telah lamamenetap disitu sejak kawasan tersebut belum di bangunkan lagiperistiwa yangpaling menggemparkan penduduk apabila ada yang mendakwa terjumpa intiti wanitaberpakaian putih berjalan2 di dalam kediaman mereka menyebabkan mereka sentiasaberjaga malam selama berbulan2

20. S.K (1) Kuala Ampang, Selangor  

Selangor - Ampang - S.K (1) Kuala Ampang 
Ada yang mendengar bunyi orang berjalan srta tandas digunakan di bahagian tandasserta penampakan intiti di beberapa block banggunan


21. penjara pudu

 

Penjara lama yang terpaksa di kosongkan setelah kawasansekitarnya menjadi empat komersil dan berprofile tinggiada laporan yangmengatakan terjumpa dengan lembaga lelaki india yang melalui lorong2 di penjaraberkennaan dan hilang di suatu sudut. Jeritan juga dapat di dingar dari kawasanbilik penggantungan untuk jenayah beratdi katakana kawasan sel2
mempunyai suhu yang lebih sejuk dai kawasan2yang lainpihak berkuasa tempatan terpaksa menempatkan semula penjenayah yangmempunyai jenayah ringandi sini kerana tiada satupun syarikat yang berminatuntuk membeli dan memajukan kawasan penjara tersebut kerana cerita2 seram yangtersebar dari mulut ke mulut. Pihak penjara juga ada membuat bilik tahanan dipenjara tersebut sebagai bilik tumpangan bagi sesiapa yang berminat untukmerasa kehidupan sebagai banduan di bilik tahanan mereka serta member merekamencuba merasakan sendiri pengalaman berada di dalam sel tahanan penjenayahberat. Sebenarnya kesalahan yang memerlukan penjenayah di gantung tidak dijalan kan di penjara pudu kecuali ada sesetengah penghuni penjara itu yangmembunuh diri
di dalam sel tahanan.Proses penggantungan akan di jalan kan di luar kawasan penjara pudu seperti dipenjara kajang dan penjara sungai besi. Kekerasan terhadap banduan seringkaliterjadi di sana. Bukan pihak
penjarayang bertindak demikian, tetapi penghuni penjara tersebut yang bertindak kasardengan memukul rakan mereka( dipercayai akibat dari kes dadah) sehingga mati.Ada segelintir penghuni yang di pindahkan dari kawasan penjara pudu berkenaaan.


22) Rumah Tinggal, Bangsar

dilaporkan rumah ini dipenghuni oleh jin, pontianak, dan roh-roh yang tidak diketahui. Terdapat cerita pembunuhan membunuh mengenai seorang pengawal gila dan membunuh beberapa
kanak-kanak

Tuesday, October 11, 2011

Sebiji Pisang Sehari Dapat Menjauhkan Kita Dari Doktor

Perhatian: Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang.

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mood dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mood anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:
Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:
Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mOOd kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.

Stres:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:
Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:
Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.

Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati. Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!”

Monday, October 10, 2011

Lewat Tidur/Kurang tidur 6 Jam Bahayakan Nyawa

LONDON: Kajian terbaru menunjukkan tidur nyenyak dan mencukupi pada waktu malam penting untuk kecergasan fizikal dan mental tetapi kini masalah tidur tidak cukup semakin meningkat, dengan penyelidikan membuktikan seorang daripada setiap lima orang, berasa letih luar biasa dan seorang daripada 10 mengalami keletihan berpanjangan. Pengarah Pusat Tidur Universiti Glasgow, Profesor Colin Espie, berkata tidur ialah cara semula jadi yang membekalkan rehat, pemulihan dan tenaga kepada manusia dan tiada sesuatu lain yang melakukan perkara sama.

Bagaimanapun, ramai daripada kita menganggap tidur cuma satu komoditi. Kita tidak menghormati pengambilan tidur nyenyak mencukupi, menganggap ia seperti pengacau. Mendapatkan tidur nyenyak pada waktu malam tidak pernah dianggap penting, katanya.

Menurut kajian Universiti Warwick menunjukkan mereka yang tidur kurang enam jam sehari dan terganggu berisiko 48 peratus menghidap atau meninggal dunia akibat sakit jantung dan 15 peratus risiko menghidap atau mati akibat serangan angin ahmar.

Amalan tidur lewat dan awal pagi sebenarnya umpama bom jangka kepada kesihatan. Jadi, bertindak sekarang untuk mengurangkan risiko menghidap penyakit membahayakan nyawa seperti itu, kata penulis bersama kajian, Profesor Francesco Cappuccio.

Lelaki berusia lebih 65 tahun yang kurang tidur nyenyak yang cukup berisiko tinggi mendapat tekanan darah tinggi, menurut kajian terbaru Fakulti Perubatan Harvard. Kajian ke atas 784 pesakit, yang disiarkan dalam jurnal Hypertension, mendapati mereka yang kurang mendapat tidur nyenyak berisiko 83 peratus mendapat penyakit itu berbanding yang tidur nyenyak yang panjang.

Tekanan darah tinggi meningkatkan risiko serangan jantung, angin ahmar dan masalah kesihatan lain.

Kurang tidur menyebabkan tekanan pada tubuh, memaksa jantung berdegup lebih pantas, kata pakar. Namun tidur yang terlalu panjang, lebih sembilan jam, mungkin juga menjadi petanda kepada penyakit termasuk kardiovaskular.

Satu kajian ke atas 472 pesakit obes, yang disiarkan dalam International Journal of Obesity, membabitkan peserta memakan 500 kurang kalori setiap hari, disertai senaman kebanyakan hari. Mereka yang tidur terlalu pendek atau terlalu lama kurang kehilangan berat badan dalam tempoh enam bulan.

Friday, September 23, 2011

Jom Baca Komik Doraemon Versi Kelantan

Sila baca dari kanan ke kiri :)


Saturday, September 17, 2011

Tarikh Cuti Umum dan Cuti Sekolah 2012

Salam mesra dari saya…

Tak sedar plak sekarang dah tengah tahun kan..dan dengar2 Air Asia pun nak buat sales besar2 an ni..sapa yang nak p melancong tu mesti tercari2 time yang sesuai kan..so cikgu nak share tarikh2 cuti umum dan cuti sekolah 2012..ini juga untuk rujukan cikgu sendiri..hehe

jum tengok kat bawah ni…kot2 ada tarikh yang sesuai..hehe

Malaysian State & National Holidays 2012

Dates

Occasion

For

1 January
Sunday

New Year

All states except Johor, Kedah, Kelantan, Perlis & Trengganu

14 January
Saturday

Yang di-Pertuan Besar
Negeri Sembilan’s Birthday

Negeri Sembilan only

15 January
Sunday

Sultan of Kedah’s Birthday

Kedah only

23 January
Monday

Chinese New Year

Nationwide

24 January
Tuesday

Chinese New Year (2nd Day)

All states except Kelantan and Trengganu

1 February
Wednesday

Federal Territory Day

Federal Territory of Kuala Lumpur, Labuan & Putrajaya only

5 February
Sunday

Prophet Muhammad’s Birthday
(Maulidur Rasul)

Nationwide

7 February
Tuesday

Thaipusam

Kuala Lumpur, Putrajaya, Johor, Negeri Sembilan, Perak, Penang & Selangor only

4 March
Sunday

Anniversary of Installation
of Sultan of Trengganu

Trengganu only

30 March
Friday

Sultan of Kelantan’s Birthday

Kelantan only

6 April
Friday

Good Friday

Sabah & Sarawak only

15 April
Sunday

Declaration of Malacca as
a Historical City

Malacca only

19 April
Thursday

Sultan of Perak’s Birthday

Perak only

1 May
Tuesday

Labour Day

Nationwide

7May
Monday

Hari Hol Pahang

Pahang only

17 May
Thursday

Wesak Day

Nationwide

17 May
Thursday

Raja Perlis’ Birthday

Perlis only

30- 31 May
Wed & Thu

Harvest Festival
Pesta Kaamatan Sabah

Sabah & Labuan only

1 – 2 June
Fri & Sat

Sarawak Harvest Festival
Hari Gawai Sarawak

Sarawak only

2 June
Saturday

Malaysian King’s Birthday
Harijadi Agong

Nationwide

17 June
Sunday

Israk & Mikraj

Kedah, Negeri Sembilan & Perlis only

7 July
Saturday

Georgetown Heritage Day

Penang – but not a ‘paid holiday’ for private sectors employees.

7 July
Saturday

Penang Governor’s Birthday

Penang only

20 July
Friday

Sultan of Trengganu’s Birthday

Trengganu only

21 July
Saturday

Awal Ramadan
Start of Muslim fasting month (bulan Puasa)

Johor, Kedah & Malacca only

6 August
Monday

Nuzul Al-Quran

Kelantan, Pahang, Perak, Perlis, Penang, Selangor & Trengganu only

19 – 20 Aug
Sun & Mon

Hari Raya Puasa *

Nationwide

31 August
Friday

National Independence Day
Merdeka

Nationwide

9 September
Sunday

Sarawak Governor’s Birthday

Sarawak Only

16 September
Sunday

Malaysia Day &
Sabah Governor’s Birthday

Nationwide
Sabah

14 October
Saturday

Malacca Governor’s Birthday

Malacca only

24 October
Wednesday

Sultan of Pahang’s Birthday

Pahang only

26 October
Friday

Hari Raya Haji *
Hari Raya Qurban

Nationwide

27 October
Saturday

Hari Raya Haji (2nd Day) *
Hari Raya Qurban

Kedah, Kelantan, Perlis & Trengganu Only

11 November
Sunday

Deepavali or Diwali

Nationwide, except for Sarawak

15 November
Thursday

Awal Muharram
(Maal Hijrah)

Nationwide

22 November
Thursday

Sultan of Johor’s Birthday

Johor only

11 December
Tuesday

Sultan of Selangor’s Birthday

Selangor only

25 December
Tuesday

Christmas

Nationwide

CUTI SEKOLAH TAHUN 2012

Kumpulan A: Negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu

Cuti Pertengahan Penggal 1 : 09.03.2012 – 17.03.2012 (9 Hari)

Cuti Pertengahan Tahun : 25.05.2012 – 09.6.2012 (16 Hari)

Cuti Pertengahan Penggal 2 : 17.8.2012 – 25.8.2012 (9 hari)

Cuti Akhir Tahun : 09.11.2012 – 31.12.2012 (53 Hari)

Kumpulan B : Negeri Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya

Cuti Pertengahan Penggal 1 : 10.03.2012 – 18.03.2012 (9 Hari)

Cuti Pertengahan Tahun : 26.05.2012 – 10.6.2012 (16 Hari)

Cuti Pertengahan Penggal 2 : 18.8.2012 – 26.8.2012 (9 hari)

Cuti Akhir Tahun : 10.11.2012 – 01.01.2013 (53 Hari)

Monday, September 12, 2011

3 BE Tengah Running

Walaupun tahun ni belum layak untuk terima bonus raya sebagai pegawai kerajaan, namun bonus dari Nuffnang dah cukup memadai mengisi kekosongan ini huhu...Sekarang ada 3 BE tengah runinng menjadikan jumlah kesemuanya menjadi 7 BE setakat ini.Sekarang tengah tunggu cek ke-2 untuk sampai ke rumah hohoho duit rayo..


Saturday, September 10, 2011

Kamen Rider Black / Suria Perkasa Hitam



Kamen Rider Black started out in Japan in 1987 with a total of 51 Episodes.
It was named Suria Perkasa Hitam while airing in Malaysia in 1991
The title also changed to Ksatria Baja Hitam in Malaysia's channel



Kamen Rider Black was created by the late Ishinomori Shoutarou.


The Story of Masked Rider Black



Every 50,000 years, the life of a Century King who ruled the entire universe will come to an end. Before that happens, a new Century King must be decided upon. The job to do so lies in the hands of Gorgom, a dark and evil organization.

19 years ago, on a day of a solar eclipse, Minami Kotaro and Akizuki Nobuhiko were born. 3 years later after the solar eclipse, Kotaro's parents were murdered by Gorgom.

The Akizuki family took Kotaro in and treated him like their own family member. Kotaro and Nobuhiko grew up together like brothers.

On their 19th birthday, Gorgom made an appearance once again and abducted Minami Kotaro and Akizuki Nobuhiko. Both of them were brought to Gorgom's Secret Lair. Little did they know that they were going to be transformed into Cyborgs for Gorgom to choose a new Century King between the 2 of them.

In order to do so, Gorgom had to operate on both Kotaro and Nobuhiko to erase their memories. The present Century King gave Gorgom 2 Holy Kingstones. Both Kingstones were to be operated into Kotaro and Nobuhiko to fully changed them into Cyborgs.

Professor Akizuki, Nobuhiko's father, who also happened to be one of Gorgom's scientists, arrived at Gorgom's lair. He did not want Gorgom to erase away his children's memories of him. The operations still continued. Professor Akizuki interfered in the operations, giving the perfect opportunity for both Kotaro and Nobuhiko to escape. Kotaro managed to escape but not Nobuhiko, who suffered some injuries during the interference during the operations.

Kotaro had to escape, leaving his foster father and Nobuhiko behind. A Holy Kingstone had already been fitted into Kotaro's body.

The entire story was about the evil Gorgom trying to get back the Kingstone from Minami Kotaro. However, Kotaro soon realised that the Kingstone in his body had special & unique powers.
















Using the name of Kamen Rider Black, Kotaro made full use of the Kingstone's powers to transform himself into a Masked Cyborg. With that power, he battled Gorgom and its Monsters and hoped that one day, he could rescue his brother, Nobuhiko.


Masked Rider Black Killer Moves
Kamen Rider Black had 3 killer moves to destroy any of Gorgom's Monsters.
They are his Rider Chop, Rider Punch and Rider Kick.


Masked Rider Black Secret Abilities
Complex Eyes : His eyes will glow red and the function is to see Monster's movements
in the dark & to see clearly the fast movemonts of several Monsters.

Super Ears : The triangular structures on both sides of his head will glow purple
and the function is to hear voices & sounds from far away.

Rider Sensors : Kamen Rider Black's antennas will move to detect Monsters
which are moving too fast to be seen.

Power Stripes : By shouting out loud 'Power Stripes', his Yellow-Red-Yellow bands on his
neck, ankles & wrists will glow to repel any Monster's sticky fluids or goo on his body.



Kingstone Flash : Kamen Rider Black can also fire a burst of energy
from his belt by shouting out "Kingstone Flash !"




Like most earlier Masked Riders, Masked Rider Black also based on Grasshoppers.
Kamen Rider Black was the first didn't wearing scarf like the first 10 senior Kamen Riders.


Masked Rider Black Enemies : Gorgom



Originally, Gorgom consisted of 3 High Priests (Daraomu, Baraomu and Bishumu)
They were ordered by the Century King to retrieve the Kingstone from Minami Kotaro.

Due to the fact that they could not do it fully by themselves, they breed Monsters
to battle with Kamen Rider Black.


Gorgom's Warrior - Birugenia



Birugenia, Gorgom's warrior, made his first appearance in Episode 18. This was because the
Century King was furious with Gorgom for continuously failing to retrieve the Kingstone from
Kamen Rider Black. The Century King stated that Gorgom would be needing the strength of
Birugenia to defeat Kamen Rider Black.


The Century King true form

Feeling quite neglected, Birugenia managed to get hold of the Satan Sword,
a sword that was meant to be used by the next Century King.

Gorgom's Priests refered to Kotaro as Black Sun,
before Kotaro officially declared himself as Kamen Rider Black.

Unlike all of the evil organizations that appeared in the first 10 Kamen Rider series,
Gorgom had no soldiers to battle with Kamen Rider Black.

Gorgom's Monsters were based on Animals, Insects and Plants.


Masked Rider Shadow Moon



Despite so many battles, Kamen Rider Black did not even come close to rescuing Nobuhiko.
This gave ample time for Nobuhiko to fully transformed into the Cyborg called Shadow Moon.

Masked Rider Shadow Moon finally awake from his deep sleep in Episode 35.
Shadow Moon was called 'Bayang Hitam' in Ksatria Baja Hitam.

That was also the time when Shadow Moon finally took the Satan Sword away from Birugenia. With that sword, Shadow Moon killed Birugenia.

The 3 Gorgom Priests finally shed their clothes off & turned into Great Monsters
at the awakening of Kamen Rider Shadow Moon.



The 3 Great Monsters looked upon Shadow Moon as their next Century King.

Unlike Kamen Rider Black, Shadow Moon had only 2 killer moves.
They are his Shadow Punch and Shadow Kick.

He also had the ability called Shadow Flash and with it,
he could take control of Kamen Rider Black's Battle Hopper.


Masked Rider Black Motorcycles


Kamen Rider Black had 2 motorcycles


Masked Rider Black 1st Bike - Battle Hopper
It's called Belalang Tempur in Ksatria Baja Hitam


The first trusty motorcycle was Battle Hopper. It'll support Kamen Rider Black when called.
It originated from Gorgom and was supposed to be used by the next Century King.



Apart from being a machine, Battle Hopper was also a living organism.
It had the ability to regenerate and repaired itself when severely damaged.
It talked for the 1st time in the last episode after destroyed by Shadow Moon



Masked Rider Black 2nd Bike - Road Sector
It's called Wira Perkasa in Ksatria Baja Hitam


Kamen Rider Black's second motorcycle was called Road Sector. Like Battle Hopper itself,
Road Sector was supposed to be used by Gorgom. However, it was hidden by the World's
Top Racer, Daimon Akira, somewhere in the woods. Minami Kotaro found the Road Sector
and Daimon Akira was not reluctant to surrender it to Kotaro.



Daimon Akira got to know that Minami Kotaro was Kamen Rider Black.
He hoped that with Road Sector, Kamen Rider Black could defeat Gorgom.

Road Sector would also helping Kamen Rider Black when called.



Road Sector had a built-in shield for Kamen Rider Black to use when he wanted to ram
a Monster. It was called the Attack Shield and with it, Road Sector could activate
an ability called the Sparkling Attack.

Road Sector also had a built-in computer. With it, Kamen Rider Black could play a video
on the motorcycle or even receive an SOS message.

Road Sector also had the ability called Road Sector Spray. A strong force of smoke
shot out from its exhaust pipe to create a distraction for any Monsters.

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...