Sunday, August 5, 2012

Rokok Melemahkan Ingatan

Muncul lagi fakta terbaru mengenai bahaya merokok. Uji kaji yang dilakukan oleh Universiti Northumbria mengatakan perokok memiliki risiko yang lebih besar kehilangan sekitar satu pertiga kemampuan daya ingatan mereka daripada orang yang tidak merokok. Hasil dari penilaian itu juga, mereka menemukan orang yang berhenti daripada tabiat merokok mampu mengembalikan kemampuan daya ingatan yang biasa secara bertahap-tahap seperti ketika ia belum mula merokok.

Uji kaji itu dibuat kepada mahasiswa yang berusia 18 sehingga 25 tahun di mana mereka diminta mengingatkan perkara-perkara mudah seperti muzik dan aktiviti-aktiviti kecil untuk menguji memori mereka. Hasilnya, perokok hanya mampu mengingatkan kembali 59 peratus daripadanya, sedangkan mereka yang telah berhenti merokok berjaya mengingatkan kembali 74 peratus dan mereka yang tidak pernah merokok mampu ingat 81 peratus. Dr Tom Heffernan yang memimpin uji kaji itu mengatakan bahawa penemuan itu pastinya berguna untuk kempen-kempen anti merokok.

“Kita mengetahui berhenti merokok memang memiliki manfaat kesihatan yang besar bagi tubuh, “Uji kaji ini menunjukkan, berhenti merokok dapat memberi manfaat besar bagi fungsi otak,” katanya yang dipetik dari laman www.DailyMail.co.uk baru-baru ini.

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...