Sunday, August 5, 2012

Tips Apabila Kereta Terkena Paku atau Pancit

Terkadang kita tidak dapat lari daripada situasi kereta kita pancit, terkena paku dan sebagainya. Maka jangan panik dan jangan memikirkan perkara yang bukan-bukan... dah sampai masanya dia nak terkena paku gamaknya :) pun bergitu unsur di khainati juga tidak mustahil.

Yang terpentingsentiasa berwaspada dan praktikkan semasa troubleshooting jika terkena paku ini mungkin sedikit tips dibawah ini dapat membantu anda :

1Jika anda merasa keadaan kenderaan anda berbeza akibat tayar kurang angin dan pancit, (biasa  kenderan anda berasa berat sebelah) jangan terus berhenti.Perlahankan keadaan anda secara perlahan-lahan sambil berjalan sedikit menepi.Perhatikan cermin sisi kanan, kiri dan belakangAmati jika ada orang yangmengekorinya atau cuba memberitahu bahawa tayar anda bermasalah


 2. Cari tempat-tempat yang umum dan ramai orang dan sekiranya mereka bolehmembantu anda jika berlaku rompakan. Contohnya: Balai Polis, Hotel, Hotel,Restoran, Cafe, Mall, dan tempat ramai lain. Setelah sampai di lokasi ramai, jangan terus turun dari kereta. Amati dulu keadaan sekitar sekitar 2-3 minit. Setelah ituperhatikan barang-barang berharga anda seperti HP, dompet, wang, laptop dan sebagainya letakkan di tempat yang selamat dan sentiasa diawasi.

3. Jika dirasakan keadaan sekitar adalah selamat, turun dan amati apa yang salah pada keadaan tayar. Jangan memeriksa tayar hanya dengan melihat dari jarak jauh saja. Dikhuatiri apabila anda menbongkok dan mengamati tayar, perompak atau penyamun terus menghampiri anda.

4. Hubungi kedai tayar / perkhidmatan servis tampal tayar untuk membantumenampal tayar. Jangan menampal tayar jika tak ada orang yang membantu anda.Sekiranya anda memanggil pekerja kedai tayar datang, tunggu saja di dalam keretasambil mengawasi keadaan sekitar anda.

5. Kalau tak membolehkan untuk memanggil pekerja kedai tayar, cuba hubungiteman yang rapat yang mana boleh membantu anda. Jika dirasa tak ada yang membantu, kereta / motor boleh diletakan di lokasi yang sesuai.


Selain 5 troubleshooting jika tayar pancit atau terkena pakuada tindakanpencegahan yang boleh dilakukan semasa memanduPertamasimpannombor-nombor penting seperti Polistukang servis / kedai tayarkekawan danambulanceSetelah disimpanbuat panggilan cepat agar apabila diperlukan andaboleh terus menekan butang kecemasanKeduasiapkan peralatan yangdiperlukanSeperti spanar, jet kereta dan pastikan tayar gantian anda didalam keadaan yang sempurna.

Ketigasentiasa membuat pemeriksaan keadaan tayar dan angin yang disyorkanpada kereta anda. Jika tayar bermasalahlebih baik ianya terus diganti dengan tayarbaruYang terpenting adalah jangan panik dan terus berhenti di tengah jalanIngat,keselamatan anda adalah yang terutama.

No comments:

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...