Wednesday, December 30, 2015

Seloka Guru




Seloka Guru
Puas bercuti timur dan barat
lenguhlah sendi dan sakit urat
nak bangun pagi rasa tak larat
tiba-tiba mesti pergi mesyuarat.
Terimalah tugas bermacam amanah
ada yang terima tanpa kerenah
ada merungut sumpah seranah
diberi tugas dibuat tak pernah.
Pegang kelas dan persatuan
tugas digalas penuh tumpuan
tak kira lelaki atau perempuan
buatlah walau tanpa persetujuan.
Buku rekod buku kedatangan
semua perkara ditulis tangan
walaupun kecil diabai jangan
risau g.besar beri jelingan.
Minggu pertama semuanya kalut
cabaran bertambah kena bergelut
mulalah bercakap berbuih mulut
janganlah sampai cakap melalut.
Nazir nak datang minggu pertama
G. Besar arah beri kerjasama
paniklah guru baru dan lama
berilah alasan demam selsema.

Selamat kembali bertugas guru!

Sunday, December 27, 2015

Nabi 25 Rasul Dalam Bahasa Arab, Inggeris dan Ibrani

Aziz Desa Meninggal Dunia


"Yang jauh kita dekatkan. Yang dekat kita rapatkan. Yang rapat kita mesrakan. Yang mesra kita serasi-serasikan" - Aziz Desa

Bekas wartawan Berita Harian (BH) dan bekas pengacara TV3, Aziz Desa, 50, meninggal dunia kira-kira jam 10.50 pagi ini dipercayai akibat masalah buah pinggang kronik dan penyakit kencing manis.


Perkara itu disahkan sendiri oleh adik kandungnyanya, Azri Desa ketika dihubungi sebentar tadi.

Bekas selebriti TV3 sebelum ini pernah terlantar di Hospital Langkawi (HL) buat kali keempat awal tahun ini.

Januari lalu, doktor mengesahkan, penyakit buah pinggangnya berada pada tahap serius.

Aziz yang pernah mengacarakan beberapa program TV termasuk Nasi Lemak Kopi O dan Malaysia Hari Ini serta terkenal dengan slogan 'Cermin-cerminkan diri anda'.

Thursday, December 3, 2015

Selamat Bercuti Sekoloh!!

Assalamualaikum lama tak menulis di sini. Selamat bercuti sekoloh la yakk jangan nakal-nakal hiasi diri dengan budi pekerti.

Wednesday, October 14, 2015

Penemuan 2 Murid Orang Asli Yang Hilang 48 Hari Suatu Yang Mengejutkan

Murid Orang Asli, Mirsudiar & Norieen di bantu oleh TENGROG? : Kehilngan 7 murid orang asli yang hilang di hutan belentara di Gua Musang memang mengejutkan semua pihak.


Setelah 48 hari pencarian, akhirnya Mirsudiar,11, dan Norieen, 10, ditemui selewat walaupun mereka berada dalam keadaan tidak bermaya.
Bagaimanapun, misterinya ialah bagaimana kedua murid tersebut boleh “SURVIVE” tanpa keperluan asas makanan bersih dalam tempoh yang begitu lama.
Berdasarkan pemanduan pelancong yang bertanggungjawab di kawasan gua dan gunung, seseorang yang sesat dan tidak mempunyai kepakaran tentang hutan dan hanya dapat betahan hampir 20 hari sahaja, jesteru menimbulkan tanda tanya bagaimana Mirsudiar, 11 dan Norieen, 10, boleh bertahan selama 48 hari.
Menurut laporan dari Mingguan Malaysia, kebanyakan penduduk di sekitar kawasan Pos Tohoi berkata mereka percaya dua kanak-kanak itu mampu bertahan di hutan belentara kerana mendapat bantuan dari makhluk halus yang mendiami kawasan itu.
Seorang penduduk dari Pos Tohoi, Alex Long, 54, berkata makhluk itu memang wujud dan antara tempat-tempat yang digemari oleh makhluk itu adalah pokok tualang, pokok merbau, atau gua-gua yang terdapat di daerah ini.
Menurut beliau, masyarakat Orang Asli suku Temiar, makhluk yang mendiami hutan berkenn digelar sebagai “TENROG” atau atau dalam bahasa melayu dikenali sebagai “BUNIAN”.
“Di sini, Gua Peraling paling dekat, jika berjalan kaki, hanya ambil masa 10 minit sahaja dari penempatan kami. Gua ini ada penghuninya tetapi kami percaya mereka tidak buat kacau jika tidak diganggu.
“Mirsudiar dan Norieen mampu bertahan hidup lma mungkin kerana dibantu penghuni hutan itu. Mengikut kepercayaan kami, penghuni hutan memang suka berkawan dengn kanak-kanak,” katnya memetik laporan itu.
Sementara itu, Jemi Angah, 40, menceritakan pengalaman di mana ada seorang raakan pernah sesat selma 18 jam di hutan berhmpiran Gua Peraling.
“Kami seolah-olah berlegar-legar di tempat yang sama sedangkan kawasan itu sering dilalui sebelum ini. Kami hampir berputus asa kerana kepenatan. Selepas saya minta penghuni hutan bantu, barulah kami terjumpa jalan keluar ke kampung,” katanya.
Tambah Jemi, masyarakatnya juga percaya ada pantang larang yang perlu dipatuhi jika manusia mahu menjejak kaki ke kawasan hutan.
Sekiranya gagal menatuhi pantang larang, penghuni hutan akan marah sehinggah mengundang kejadian yang tidak diingini berlaku.
“Pantang larang paling utaa jangan bercakap besar dan tinggalkan barang-barang kotor seperti tuala wanita dalam hutan. Selain itu, sebelum masuk hutan, minta kebenaran dulu,” katanya.
Artikel: Penyelamat Dedah Perasaan Misteri Ketika Penemuan Murid Orang Asli.
Seorang lalaki yang banyak terlibat dalam proses menyelamat, Angah Chaki, 40, berkata kanak-kanak itu mungkin disembunyi oleh kuasa ghaib “TENROG” berikutan tiada jejak yang ditemui.
“TENROG” ini dalam bahasa Melayu disebut “BUNIAN”. Ini merupakan kali pertama tujuh kanak-kanak hilang begitu sahaja tanpa jejak,” katanya.
Angah juga turut menceritakan satu kes yng pernah berlaku kepada lelki Orang Asli yang tersesat selama dua bulan di dalam hutan.
“Apabila dijumpai, Mulut mangsa mempunyai kesan tanah dan kita percaya semasa hilang itu dia diberi makan tanah dan daun-daun oleh bunin, ” katanya.
Sebelum ini, salah seorng dari kanak-kanak yang ditemui selamat dan berkata merea diberi makan oleh “seseorang” dalam tempoh mereka tersesat di dalam hutan.
Kalau difikirkan susah untuk kanak-kanak menipu atau berbohong, namun pengakuan mereka sukar untuk mendapat kepercayaan orang dewasa…

Sumber  : copy paste FB

Monday, August 24, 2015

Cara Rawat Demam Selsema Tanpa Makan Ubat


Sebenarnya banyak alternatif lain untuk memulihkan demam, badan panas dan selesema selain menggunakan kaedah perubatan seperti makan ubat-ubatan Selain itu, kita perlu mengetahui tanda-tanda awal sebelum demam, badan panas dan selesema bagi mengatasi masalah ini dengan berkesan supaya cepat sembuh Simptom demam juga berkait rapat dengan selesema dan tanda awalnya adalah seperti hidung berair dan tersumbat mahupun sakit tekak Menurut petua orang dahulu, jenis makanan yang akan disenaraikan seperti dibawah mampu membantu untuk memulihkan deman, badan panas dan selesema 

HALIA 
Boleh membantu menghilangkan rasa sejuk dalaman badan ketika demam caranya adalah menambah halia dan limau untuk air panas dan minum dua kali sehari 

IKAN 
Selain kaya dengan protein, ikan seperti tuna, salmon, ikan kembung juga amat kaya dengan Omega-3 asid lemak, sebatian yang membantu dalam mengurangkan keradangan di dalam badan Kita akan lebih terdedah kepada selesema jika mempunyai keradangan kronik 

SAYURAN HIJAU 
Tidak dinafikan sayuran hijau sangat baik untuk kesihatan dan mempunyai kandungan nutrien yang tinggi dengan makan sayuran hijau ia akan membantu melawan sejuk dan selesema 

BAWANG PUTIH 
Sebagai antibiotik semulajadi, bawang putih membantu dalam melawan jangkitan. Selain itu, ia mempunyai beberapa ciri-ciri ANTI-VIRUS dan juga menghasilkan antioksidan malah lebih baik kalau di makan mentah
 
KUNYIT 
Boleh membantu dalam merawat jangkitan VIRUS dan bakteria. Kunyit membuktikan ia benar-benar membantu jika  menambah kunyit ke dalam makanan yang dimakan ataupun menambah kunyit untuk susu panas dan diminum ketika mengalami selesema 

MADU 
Boleh membantu dan melawan jangkitan bakteria. Malah, madu bermanfaat jika mengalami sakit tekak 

AIR BERAS 
Selain itu, untuk menghilangkan selesema adalah dengan cara ambil secawan air didihan beras dan minum ketika suam Ini adalah petua tradisional, jika Demam Dan Selesema itu berlarutan, dinasihatkan berjumpa doktor bagi mendapatkan rawatan sewajarnya

Pautan Sumber: mysumber.com

Thursday, August 6, 2015

Tiada Lagi Majalah Ujang dan Apo

Tiada Lagi Majalah Ujang dan Apo. Aku membesar dengan majalah Ujang nih. Masa sekolah dulu memang kalau keluar ke kedai buku mesti rasa gatai tangan nak beli untuk hiburan memang best. 

Lepas MOY ambil alih dari Kharisma pun ada masih beli sikit-sikit smpai zaman universiti especially kalau edisi bumper raya. Kini tinggal kenangan..


Sumber ni dari FB


Majalah Ujang edisi 1 semasa kartunis Ujang masih ada dalam produksi  majalah ini sebelum MOY ambil alih. Lepas MOY ambil alih memang dah kurang saya beli Ujang ni sebab kurengg sikitt.


Panjang ceritanya tentang pemilik asal nama majalah Ujang ni.......

Sebelum ni komik manhua Hong Kong di Malaysia pun banyak diberhentikan penerbitan. Makin lama makin banyak bungkus. Mungkin disebabkan kos pengeluaran ditambah pula kuasa beli makin kurang.

Malaysia maju 2020? GST banyak manfaat dan harga barang turun? Hmmmm


Sunday, July 26, 2015

Cara Tarik Jin Keluar Dari Badan

Cara tarik jin keluar dari badan


Sumber : FB

Friday, July 24, 2015

Kalendar Cuti Umum & Cuti Sekolah Malaysia 2016

Cuti utk tahun 2016 belum lagi di keluarkan secara rasmi oleh Kerajaan. Begitu juga dengan cuti sekolah utk sessi 2016.
Ianya akan dikemaskini setelah di umumkan oleh kementerian yang berkenaan. Harap maklum.

01-Jan-16 JumaatTahun Baru 2016Kecuali Johor, Kedah, Kelantan, Perlis, Terengganu
01-Feb-16 IsninHari Wilayah PersekutuanKuala Lumpur, Labuan, Putrajaya
04-Mar-16 JumaatUlang Tahun Pertabalan Sultan TerengganuTerengganu
15-Apr-16 JumaatHari Melaka Bandaraya BersejarahMelaka
01-May-16 AhadHari Pekerja
07-Jul-16 KhamisUlang Tahun Pengisytiharan Tapak Warisan DuniaPulau Pinang
31-Aug-16 RabuHari Kebangsaan
16-Sep-16 JumaatHari Malaysia
25-Dec-16 AhadHari Krismas
Jumlah cuti kelepasan umum bagi tahun 2016 adalah sebanyak 4 hari.

Public Malaysia National Holidays and State Holidays 2016
DateHolidayApplicable to
1 Jan (Fri)New YearAll except Johor, Kedah, Kelantan, Perlis & Terengganu
14 Jan (Thu)Yang di-Pertuan Besar
Negeri Sembilan's Birthday
Negeri Sembilan only
18 Jan (Mon)Sultan of Kedah's BirthdayKedah only
1 Feb (Mon)Federal Territory DayFederal Territory of Kuala Lumpur, Labuan & Putrajaya only
TBCThaipusamKuala Lumpur, Putrajaya, Johor, Kedah, Negeri Sembilan, Perak, Penang & Selangor only
8 Feb (Mon)Chinese New YearNational
9 Feb (Tue)Chinese New Year (2nd Day)National
4 Mar (Fri)Anniversary of Installation
of Sultan of Terengganu
Terengganu only
25 Mar (Fri)Good FridaySabah & Sarawak only
15 Apr (Fri)Declaration of Malacca as
a Historical City
Malacca only
26 Apr (Tue)Sultan of Terengganu's BirthdayTerengganu only
1 May (Sun)Labour DayNational
5 May (Thu)Israk & MikrajKedah, Negeri Sembilan & Perlis only
7 May (Sat)Hari Hol PahangPahang only
17 May (Tue)Raja Perlis' BirthdayPerlis only
21 May (Sat)Vesak DayNational
30 May (Mon)Harvest FestivalSabah & Labuan only
31 May (Tue)Harvest FestivalSabah & Labuan only
1 Jun (Wed)Hari GawaiSarawak only
2 Jun (Thu)Hari GawaiSarawak only
4 Jun (Sat)Agong's BirthdayNational
6 Jun (Mon)Awal Ramadan *Johor, Kedah & Malacca only
22 Jun (Wed)Nuzul Al-QuranKelantan, Pahang, Perak, Perlis, Penang, Selangor ,Terengganu and Federal Territories (Kuala Lumpur, Putrajaya and Labuan) only
6 Jul (Wed)Hari Raya Puasa *National
7 Jul (Thu)Hari Raya Puasa *National
7 Jul (Thu)Georgetown World Heritage City DayPenang only
9 Jul (Sat)Penang Governor's BirthdayPenang only
31 Aug (Wed)National DayNational
TBCSarawak Governor's BirthdaySarawak only
12 Sep (Mon)Hari Raya Haji *National
13 Sep (Tue)Hari Raya Haji (2nd Day) *Kedah, Kelantan, Perlis & Terengganu Only
16 Sep (Fri)Malaysia DayNational
TBCSabah Governor's BirthdaySabah only
TBCMalacca Governor's BirthdayMalacca only
2 Oct (Sun)Awal Muharram (Maal Hijrah)National
24 Oct (Mon)Sultan of Pahang's BirthdayPahang only
30 Oct (Sun)Deepavali *National except Sarawak
11 Nov (Fri)Sultan of Kelantan's BirthdayKelantan only
12 Nov (Sat)Sultan of Kelantan's BirthdayKelantan only
TBCHari Hol Almarhum Sultan JohorJohor only
TBCSultan of Johor's BirthdayJohor only
TBCSultan of Perak's BirthdayPerak only
11 Dec (Sun)Sultan of Selangor's BirthdaySelangor only
12 Dec (Mon)Prophet Muhammad's Birthday
(Maulidur Rasul)
National
25 Dec (Sun)ChristmasNational
* Subject to change, TBC - To be confirmed
If a public holiday falls on a weekly rest day (Friday or Sunday as applicable), the following day shall be a public holiday, and if such following day is also a public holiday, the subsequent day shall be a public holiday.
If a public holiday falls on another public holiday, the following day shall be substituted as a public holiday.

Sumber : http://www.onestopmalaysia.com/holidays-2016.html
http://myrakan.com/misc/cuti.php?yr=2016

Wednesday, July 15, 2015

Hohoho Balik Kampungg

Take de ape entri nak tulis sebab nak balik kampung hohohoho

Monday, July 13, 2015

Kronologi & Sebab Kes Gaduh Di Lowyat Plaza

Sumber : FB

Kes Buyer melayu kena kena kencing ngn seller cina low yatt..

Pembeli luah pernah terkena di Plaza Low Yat

Chronologi & permulaannya camni :

1)Budak beli hp
2)Seller kate ori
3)Dah byr dpt resit sume, cek balik rupenye bkn ori
4)Budak dtg kedai balik, nak mintak ori sbb seller bg yg bkn ori
5)Seller ckp kasar & xnk bg balik yg ori sbb bg dia transaction dah selesai
6)Budak tu bengang, so dia amek hp ori, letak balik yg bkn ori
7)Seller bengkek, ramai2 seller tu pukul budak tu sampai jadi lauk pastu halau dia kuar dari plaza lowyat
8)Management & polis tunggu luar plaza low yat angkut budak tu, ambik statement kat balai kerana budak tu dituduh mencuri
9) Budak tu tunjuk resit pembelian, pastu deposit statement
10) So, bila xbley nk dakwa budak tu pape, polis lepaskn budak tu
11) sebelah petang, budak tu dtg balik kat low yat ngan geng2 dia balik gi jahanamkan kedai oppo
12) dah abes lingkup kedai pe sume, diorg jln rilex2 jek kuar plaza low yat
13) abes da cite...

Sumber : FB

P/S : Peniaga Cina di Petaling Street pun ramai gangster dari dulu lagi. 

Peniaga Menipu Punca Gaduh di Lowyat


Sumber berita & gambar : http://sozcyili.blogspot.com/2015/07/amuk-lowyat-polis-dedah-pengamuk-ditipu.html

Semalam viral 3 video yang memaparkan beberapa aksi amukan dari sekumpulan lelaki melayu di Plaza Lowyat. Kejadian amukan tersebut menyebabkan Plaza Lowyat secara tiba-tiba menjadi tumpuan pengunjung berdekatan sehingga menyebabkan kesesakan.

Kejadian dilaporkan berlaku pada jam sekitar 7.50 malam dan berpunca apabila salah seorang rakan kepada tukang amuk dihalau keluar oleh pengawal keselamatan atas alasan melakukan kecurian. Lelaki terbabit, dakwa Harian Metro turut diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan lanjut.

Susulan dari tindakan tersebut, beberapa lelaki telah mendatangi kedai telekomunikasi yang mendakwa kecurian tersebut dan bermula la sesi pergaduhan. Seorang pekerja di kedai berkenaan dilaporkan turut tercedera dalam kejadian amuk tersebut. Polis juga menahan 7 lelaki yang terlibat dalam kejadian terbabit. Kerugian dianggarkan 70,000. 

Pada awalnya, netizens turut mengutuk insiden amuk tersebut. Tetapi lebih ramai yang selesa mendengar pandangan dari kedua belah pihak sebelum melakukan tuduhan. 

Dan pada hari ini, dalam satu sidang media polis mendedahkan bahawa siasatan mendapati bahawa sekumpulan pengamuk tersebut mendakwa telah ditipu oleh peniaga di lokasi berkenaan. Kejadian itula yang mendorong mereka melakukan amukan disebabkan berang selain dituduh melakukan kecurian. Motif adalah kerana tidak berpuas ahti. Polis akan terus menjalankan siasatan terperinci dan menyerahkan kes kepada KPDNKK untuk tindakan bersama.

Tak sure la samada peniaga menipu atau pelanggan yang mencuri tetapi kalau betul la si pelanggan mencuri takan la dia nak menambahkan masalah dengan mengamuk pula kat situ apabila libatkan kawan2 dia? Menerusi ruangan komen, ada juga staff Lowyat bagitau bahawa OPPO bukan la kedai yang menipu kumpulan pengamuk tue sebaliknya OPPO jadi sasaran sebab pekerja kat situ yang tangkap kawan si pengamuk sampai masuk balai kononnya kerana mencuri. Entah betul ke tak. Kita tunggu je la siasatan lengkap macam mana. 

Bercakap tentang Plaza Lowyat. Aku percaya bukan lelaki berusia 22 tahun yang mengamuk tue je ada pengalaman negatif kat situ. Rata2 dari kita pun ada sebenarnya. Dari sisi positif, aku fikir ini pengajaran yang berguna kepada KPDNKK, PDRM dan penguatkuasa yang selalunya berpihak dalam melakukan pemantauan dan pemeriksaan. Jangan sampai orang tertindas bertindak sendiri. Masa tue jangan nak salahkan mereka secara membuta tuli.

Plaza Low Yat pun patut pakat2 la berhenti menipu pengguna. Sudah la menipu lepas tue melakukan diskriminasi kaum. Peniaga2 melayu yang ada pengalaman meniaga kat situ pun boleh kongsikan cerita mereka. Bukan kecik2 anak punya diskriminasi kot.

Tapi aku kurang yakin bahawa insiden berkenaan akan meruntuhkan tembok penipuan Plaza Lowyat. Cukupla kita bina mesej kesedaran, biar Lowyat hancur sendiri bersama ego peniaga2 mereka. Yang tertentu je la. Bukan semua yang meniaga kat situ menipu.

Lihat video dan gambar ;








Sumber berita & gambar : http://sozcyili.blogspot.com/2015/07/amuk-lowyat-polis-dedah-pengamuk-ditipu.html

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...