Wednesday, September 14, 2016

Bukit Begunan di Sarawak & Jalan Karak di Pahang


Jika di Pahang terkenal dengan Jalan Karak Lama yang ada cerita urban legend seperti gangguan hantu makan orang, gangguan volkswagen kuning, hantu Jepun berkawadlah macam-macam lagi. Itu semua cerita turun temurun dari mulut ke mulut. Nak taip panjang pasal cerita hantu, boleh baca entri pasal misteri Karak kat SINI.

Di Sarawak juga terdapat sebuah jalan yang tinggi berbukit bernama Bukit Begunan. Jalan ini agak sunyi dan lengang terutama waktu malam dan di tepinya hutan. Diceritakan dari mulut ke mulut tempat ini juga agak 'keras'. Diceritakan dulu ada yang memandu kereta dan tak nampak jalan, ada orang tahan di tengah jalan minta tumpang dll. Betul atau tidak itu hanyalah cerita orang. Mungkin benar mungkin tidak.

Kedua jalan ini mempunyai persamaan iaitu mempunyai statistik kemalangan yang kerap. Setakat saya menggunakan kedua jalan ini memang tak pernah jumpa apa yang pelik pun seperti kata orang kecuali kerap kali melihat kemalangan dan kerosakan jalan. Semua ini berpunca dari beberapa faktor seperti pemanduan, keadaan jalan, cuaca dll. Jika sebut sahaja kawasan Bukit Begunan, Sri Aman sememangnya ramai pengguna kenderaan akan mengeluh disebabkan oleh kerosakan laluan jalan raya di situ.

Ini kerana kerosakan berupa keretakan dan pecahan tar atas jalan raya tampak nyata di laluan menurun menuju ke arah Sri Aman jika pengguna memandu kenderaan mereka datang dari arah Kuching. Namun kini jalannya sudah dilebarkan sedikit untuk keselesaan memotong lori apabila mendaki dan menuruni bukit tersebut.

Lebih membahayakan lagi ialah ketika pemandu dari arah Kuching cuba memasuki lorong pengguna kenderaan yang datang dari arah Sri Aman disebabkan oleh kerosakan jalan raya di situ ketika hujan turun di kawasan Bukit Begunan itu. Begitu juga keadaannya di Jalan Karak Lama, jalannya agak bengkang bengkok dan di kelilingi hutan tebal serta ketiadaan lampu jalan membahayakan pengguna terutama waktu malam. Kalau ada binatang pelik-pelik melintas tak ke naya. Nanti jadi kes langgar lari pulak.

Yang merisaukan apabila ada pihak yang tak bertanggungjawab menabur paku, minyak, meletakkan kayu/ranting kayu untuk kepentingan tertentu. Ini yang kerap terjadi di Bukit Begunan dan Jalan Karak ni elok saja ada kereta kemalangan atau rosak disebabkan perkara-perkara di atas,akan ada lori towing datang. Memang misteri (huh). So moral of the story, tak ada apa yang misterinya jika berhati-hati dan memandu secara berkhemah. 

Apa yang penting kita sentiasa berhati-hati ketika memandu dan sentiasa memulakan perjalanan dengan doa. InsyaAllah perjalanan akan selamat, inilah pesan uwan saya suatu ketika dulu; "Bace do'o sebelum berjalan adik Azim". Memang betul kalau bace doa, rase perjalanan tu sekejap saja tak terasa. Lagi 1 elakkan bercakap besar "eleh takde papelah jadi" "oknyer takde pape aku terer la" dll, mulut tu perlu sentiasa dijaga.

Pesanan uwan sentiasa akan saya ingat. Oklah sampai disini dulu kite yakk. Panjang pulok karangan 20 sen aku ni heheheh skema pulok tuuu.. Wassalam.





Doa naik kenderaan, diikuti dengan bacaan ayat kursi. Amalkanlah mudoh aje yakk


P/S : Pernah lalu Bukit Begunan naik moto EX5 jam 5.30 pagi, Jalan Karak Lama jam 9.00 malam hehehe. Kena hujan kena panas semua merasa dah. Alhamdulillah tak melalui dah semua tu sejak pakai kereta.

2 comments:

Kostya Shaknov said...

Свадьба: проститутки вызову Одесса
Люблю секс. Жду в гости . Тебя ждет шикарный массаж и уютная атмосфера . Знаю 10 техник минета и умею их делать. Моя Киска очень ухоженная, как и ее хозяйка. И очень узенькая. Попробуй, ты будешь приятно удивлен. Занимаюсь этим с семейными парами. Будьте человеком прежде всего и больше всего. Не бойтесь слишком отяготить себя гуманностью.

Titin di jakarta said...

Sujud syukur saya ucapkan kepada ALLAH SWT dan saya sekeluarga sangat berterima kasih banyak kepada KI WARA atas bantuannya saya bisa mendapatkan dana ghoib dan alhamdulillah BENAR2 berhasil karna sekarang ini kehidupan saya jauh lebih baik dari sebelumnya dan semua utang2 saya sudah pada lunas semua,,!!! jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan hubungi KI WARA 085242894584 ini lah kisah nyata dari saya…beliau juga memberikan pesugihan,jual tujul,uang ghaib,bulu perindu.ATAU BUKA BLOK KI WARA

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...