Cerita 2 jaguh badminton, seorang Cina seorang Melayu

Cerita dua jaguh badminton negara. Seorang berketurunan Melayu, seorang berketurunan Cina.

Sekitar tahun 1999, pada usia 17 tahun, seorang mamat Cina yang bernama Lee Chong Wei terpilih menyertai latihan pusat skuad badminton negara. Antara tenaga jurulatih skuad negara ketika itu, mamat Melayu bernama Misbun Sidek.

Lebih tujuh tahun Misbun bimbing Chong Wei, dan dalam tempoh itu lah hubungan Misbun dan Chong Wei semakin erat.

Usai tamat final Sukan Olimpik 2012 yang lalu, meskipun tewas kepada Lin Dan, antara orang pertama yang Lee Chong Wei hubungi adalah Misbun Sidek.

Pernah juga, disebabkan rejim latihan Misbun yang rigid, Chong Wei sampai menangis kepenatan. Tetapi Chong Wei dengan bimbingan Misbun, tidak pernah berputus asa.

Chong Wei pada tahun 2011 pernah kata, "Misbun lebih daripada seorang jurulatih. Beliau umpama ayah saya".

Misbun selepas kemenangan All England 2010 pernah kata, "Chong Wei anak didik paling disiplin saya pernah jumpa. Kalau dia kalah, ia bukan sebab dia tidak berlatih, tapi sebab penat atau kecederaan."

Misbun berketurunan Melayu, Chong Wei berketurunan Cina. Tapi ini tidak menghalang mereka daripada menjadi "the dynamic duo". Tanpa Misbun, siapa Chong Wei. Tanpa Chong Wei, siapa Misbun.

Kita menang sama-sama.
Kita kalah sama-sama.
Kita bangkit semula sama-sama.

Ini semangat perpaduan, ini semangat satu Malaysia.

Well written about this great sportman: DARI KESAKITAN, KERINGAT DAN AIRMATA...

Untuk Datuk Lee Chong Wei sampai ke peringkat ini bukan mudah. Tergolek, terjatuh, tersembam, tertiarap atas gelanggang adalah 'makanannya'. Masuk keluar hospital dah macam 'percutiannya', dihina bila kalah dah jadi 'rutinnya'...malah sampai satu peringkat kena keji, kena kutuk bila gagal ujian doping hingga dikecam bagaikan dirinya tiada lagi maruah.

Sebab itu walau belum menggenggam emas, Chong Wei sebenarnya telah pun mendapat 'emas' untuk dirinya sendiri. Keazaman, semangatnya memang luar biasa...terlalu luar biasa. Walaupun sering kalah dengan Lin Dan, dia sanggup bertahun-tahun berusaha sehingga malam tadi akhirnya Lin Dan terpaksa akur...bukan saja terpaksa akur dengan taktikal permainan Chong Wei, tetapi terpaksa akur dengan kesungguhan sahabat baiknya itu.

Dan jangan terkejut seandainya Chong Wei kalah dalam final nanti, semua kehebatannya malam tadi akan terkubur dan tidak akan dikenang lagi.

Tetapi Chong Wei tetap Chong Wei, kalau dia mahu tunduk pada kebencian dan sikap hipokrit manusia, dia dah lama 'mati' di negara tercinta ini.

Salute untuk Chong Wei, emas yang diburunya itu sebenarnya jauh lebih kecil nilainya berbanding pengorbanannya selama ini.

Ini realiti!

#LCW #leechongwei #dlcw
Azim Aris

Setiap orang ada pendapat tersendiri. Apa pula pendapat anda? Kongsikan artikel ini untuk manfaat serta layari juga blog utama saya : CIKGUZIM

Post a Comment

Previous Post Next Post