Friday, December 17, 2010

Teknik mudah penjimatan minyak kereta


Pemanduan Yang Peka (Drive Sensibly)
Elakkan pemanduan secara agresif (memecut, pecutan dan membrek secara melulu). Ia boleh menurunkan penggunaan minyak anda sebanyak 33% dengan kelajuan di lebuh raya dan 5% di sekitar bandar. Memandu dengan tenang. Memperlahan atau memecut akan menggunaka lebih banyak bahan api

Elakkan mengekori kenderaan lain. Bukan sahaja ia tidak selamat, tetapi jika menjejaskan penggunaan minyak anda, jika beliau memperlahankan kenderaan tanpa diduga. Apabila menghampiri kawasan berbukit, jika anda ingin memecut, lakukannya sebelum anda sampai bukit, bukan apabila anda sudah berada di bukit.

Awasi Had Laju (Observe the Speed Limit)
Penggunaan minyak biasanya akan meningkat dengan pantas apabila pecutan melebihi 100 km/j. Kebiasaan, anda boleh mengandaikan bahawa setiap 10 km/j selepas 100 km/j adalah seperti membayar tambahan 40 sen untuk seliter petrol. Pengawasan had laju adalah juga lebih selamat.

Hindari Berat Berlebihan (Remove excess weight)
Elakkan menyimpan barang-barang yang tidak perlu di kenderaan anda, terutamanya barang yang berat. Setiap 15 kg tambahan di kenderaan anda, ia boleh meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 2%

Elakkan Hidupkan Enjin Lama (Avoid Prolonged Warm up)
Elakkan memanaskan enjin kenderaan terlalu lama walaupun ketika waktu pagi yang dingin. 2 hingga 3 minit adalah memadai untuk pemanasan enjin.

Beli Minyak Ketika Waktu Sejuk (Buy Fuel at Cooler Times)
Beli bahan api ketika waktu sejuk - awal pagi atau lewat petang adalah waktu yang terbaik. Pada waktu-waktu ini gasolin adalah lebih tumpat.
Elakkan mengisi minyak terlalu penuh atau sehingga tertumpah. Berhenti mengisi minyak selepas nozzle di pam minyak berbunyi "klik".

Gunakan Gear Tinggi (Use Higher Gears)
Perjalanan dengan kadar yang laju dengan menggunakan gear rendah boleh meningkatkan penggunaan minyak sehingga 45% dari yang sepatutnya. Kenderaan bertransmisi manual membolehkan anda menukar ke gear tinggi secepat yang mungkin, membolehkan anda menjimatkan minyak.

Tutup Cermin Tingkap (Keep Windows Closed)
Pastikan cermin tingkap ditutup terutama pada kelajuan lebuhraya. Tingkap yang terbuka boleh menyebabkan penambahan penggunaan minyak sehingga 10%

Secara Umum (General Advice)
Jangan tekan pedal minyak terlalu kuat. Tekanan yang lebih menyebabkan penggunaan minyak berlebihan. Untuk kenderaan transmisi automatik, pastikan gear diletakkan pada posisi "neutral" jika berhenti atau tidak bergerak. Penyelenggaraan kereta dan enjin juga penting. Pastikan penapis udara dibersihkan. Aliran udara yang tidak optimum menyebabkan penambahan
penggunaan minyak.

Periksa Tekanan Tayar (Maintain Tyre Pressure)
Tekanan tayar yang kurang menyebabkan penambahan penggunaan minyak sehingga 35%. Periksa dan tetapkan tekanan tayar mengikut spesifikasi kenderaan anda sekurang-kurangnya sebulan sekali

Saturday, December 11, 2010

Teh Panas

Pada suatu hari.. seorang lelaki pergi kesebuah restoran untuk minum petang...
Disebabkan wang yang dibawanya cuma 70 sen saja... dia cuba bertanya harga segelas teh panas
dan teh sejuk... lalu pelayan restoran menjawab..

"Teh Panas 70 Sen & Teh Sejuk RM 1.20"
Lelaki itu terus meminta teh panas dan apabila pelayan menghantar segelas teh panas mendidih itu
lelaki itu tanpa teragak-agak terus meneguk teh panas itu sampai habis dengan lajunya....

Pelayan itu melihat dengan penuh kehairanan.. kerana teh panas mendidih itu boleh habis dalam
sekelip mata sahaja...

Lalu lelaki itu memberi wang 70 sen dan berkata
"Kalau lambat diminum... air ini jadi sejuk... kalau sejuk tak pasal2 saya kena bayar RM 1.20..
lebih baik cepat-cepat diminum kerana wangku hanya ada 70 sen saja"

Wednesday, November 17, 2010

Selamat Hari Raya Haji

Selamat Hari Raya Haji katanya...

Dan ini ucapan terakhir yang  berharga darinya dan tak pernah muncul lagi..

Tapi aku terus berpuisi kerana minatnya dia dalam sastera..

Wednesday, November 10, 2010

“Kronologi Pengambilan Bumi Palestin”



Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.


Mengikut daripada riwayat sememangnya terdapat beberapa kumpulan manusia awal yang telah menduduki bumi Palestin di antaranya seperti Asyuriyah dan Akadiyah yang menduduki persisiran kota Iraq. Begitu juga Amuriyah, Araniyyah dan khananiyyah yang berpusat di Syams. Kemudian kabilah Amuriyyah yang berada antara Iraq dan Palestin telah mangasaskan dan mentadbir negeri Babil. Manakala golongan Kan’an yang menetap di persisiran negeri Syams terkenal dengan pertanian, seterusnya mengasaskan beberapa Bandar seperti Ariha, Ushud, Asqalan, Gaza, Yafa, Bisan, Nablus, Al-Khalil, Al-Quds dan lain-lain lagi.





Sejarah mereka telah bermula sekitar 2,000 tahun sebelum Masihi di mana Nabi Allah Ibrahim AS telah berhijrah daripada Our di Iraq merentasi sungai Furat sampai ke Aleppo, Syiria, kemudian menuju ke bumi Kan’an, seterusnya sampai ke Mesir.




Bom Kimia Buatan Amerika Syarikat Dan Israel.




Mengikut sejarah, nama Palestin diambil daripada nama sebuah kabilah iaitu ‘Palast’ yang berasal dari Pulau Krit. Dalam sejarah Islam, pertalian antara umat Islam dan tanah suci itu bermula sejak peristiwa Israk Nabi SAW, seterusnya penghantaran pasukan tentera ke negeri Syam iaitu peperangan Dumah Al-Jandal pada tahun 5 H, pasukan Muktah pada tahun 7 H dan peperangan Tabuk pada tahun 9 H, seterusnya pembukaan kota Syam pada zaman Sayidina Abu Bakar Al-Siddiq AS di bawah pimpinan Amru Ibn Ash sehinggalah pembukaan kota Baitul Maqdis yang diserahkan kepada Khalifah Umar Ibn Al-Khattab AS oleh Syarafniyus Iaitu pembesar Kota Quds pada tahun 16 H.



Antara teks perjanjian yang dipersetujui antara Khalifah Umar AS dan pembesar tersebut ialah tidak dibenarkan seorang pun di kalangan yahudi menetap di kota Quds. Justeru, negeri tersebut menjadi milik mutlak umat Islam sehingga berlaku peperangan salib pada kurun ke 7 H selepas mereka membunuh lebih daripada 70,000 orang Islam.





Tetapi kemudiannya, Sultan Salahuddin Al-Ayubi, seorang pemerintah daripada Kerajaan Uthmaniah yang berjiwa sufi, berjaya mengusir mereka pada tarikh 27 Rejab 583 H selepas menang dalam peperangan Hittin yang berlangsung berhampiran dengan Tasik Tabariyah pada 25 Rabiul Akhir 583 H.




Penghijrahan Yahudi, Satu Muslihat Barat.


Seterusnya berlaku pakatan yang dirancang oleh Negara Barat bertujuan melemahkan Kerajaan Uthmaniah sehingga berjaya menempatkan golongan yahudi di Palestin pada tahun 1255 H bersamaan 1839 H. Jumlah mereka pada awalnya tidak melebihi daripada 9,700 orang yang mana mereka ini ditempatkan di kawasan antara Quds, Jalil, Sofat dan Tabariyah.



Rundingan Pertama Pihak Zionis Di Basel, Switzerland.




Tujuan utama kedatangan mereka mengikut surat yang datang daripada Perdana Menteri Britain yang dihantar pada 11 ogos 1840 M, kononnya bertujuan untuk menggagalkan perancangan jahat yang akan dilakukan oleh Muhammad Ali atau sekutu yang mengantikannya.



Rundingan Pihak Zionis Berkaitan Perpindahan Yahudi Ke Palestin Di Basel.




Helah ini dikemukakan oleh Mariston, Pedana Menteri Britain untuk memperdaya Sultan Abdul Majid dan sebelum mereka, terdapat tokoh-tokoh yang memainkan peranan dalam menempatkan orang-orang yahudi di Palestin. Mereka telah membawa masuk ramai yahudi ke Palestin secara berperingkat-peringkat. Di antaranya adalah seperti berikut :



a) 55,000 orang yahudi berhijrah pada tahun 1339 H / 1919 M.


b) 108,000 orang yahudi berhijrah pada tahun 1344 H / 1925 M.


c) 300,000 orang yahudi berhijrah pada tahun 1354 H / 1935 M.


d) 650,000 orang yahudi berhijrah pada tahun 1368 H / 1948 M.




Penghijrahan Beramai-Ramai Yahudi Eropah Ke Palestin.



Detik Penghijrahan Yahudi Yang Diterajui Pihak Barat.



Populasi Yahudi Seluruh Dunia.




Saya tertarik dengan sebuah buku iaitu dari penulisnya Syeikh Abdul Wahhab Abdul Salam Tawilah yang berjudul “Mughalatahat Al-Yahud”. Beliau mentafsir serta menyifatkan bahawa :


“Sejak dua abad golongan yahudi telah membawa masuk rakyat daripada Habsyah yang didakwa sebagai yahudi di kalangan Bani Israel dan menjadikan mereka seperti hamba. Begitu juga pada akhir pemerintahan Soviet Union, berlaku perpindahan beramai-ramai ke bumi Palestin yang jumlah mereka hampir mencecah setengan juta orang kesemuanya. Walhal, sebahagian mereka itu bukan orang yahudi tetapi akhirnya di yahudikan kerana berkhidmat dengan askarIsrael.”








Tembok Pemisah Yang Melanggari Hak Asasi Manusia Dibina Oleh Rejim Zionis




Dalam buku yang lain pula iaitu “Berdamai Dengan Israel, Berapa Harganya”, hasil karya bernas oleh Dr. Hafizi Muhammad Nor terdapat kenyataan yang menyebut adalah seperti berikut :


“Atas alasan membendung intifadah, Israel dan sekutu rapatnya Amerika Syarikat terus menangguh-nangguh pelaksanaan Perjanjian Oslo, satu dekad lalu tanpa sebarang kemajuan dan penyelesaiannya. Selepas kegagalan perjanjian Oslo, mereka menawar pula Pelan Damai dengan meletakkan jadual berfasa kepada “Kemerdekaan” Negara Palestin pada tahun 2005. Sebaliknya apa yang berlaku adalah Israel membina tembok Apartheid bagi mengukuhkan penguasaannya ke atas kawasan-kawasan strategik yang diduduki sejak tahun 1967. Dengan adanya tembok pemusnah dan penempatan-penempatan haram yahudi di Baitulmaqdis Timur, kemungkinan Israel akan berundur dari Baitul Maqdis menjadi hampir mustahil.”



Detik Perjanjian Oslo, Tajaan Boneka Barat Dan Zionis.




Ini adalah satu bentuk propaganda yahudi bagi memperlihatkan kepada masyarakat dunia, bahawa mereka telah menemui kemenangan yang mutlak, tetapi pada hakikatnya pihak yahudi masih tercari-cari halatuju tujuan sebenar mereka untuk menubuhkan Negara Israel Raya. Bertepatan dengan itu juga, pihak barat telah memainkan peranannya yang cukup penting untuk ‘menidurkan’ pemimpin-pemimpin Arab dan Islam khasnya dalam berkaitan isu ini.

Maka akan timbullah pula situasi yang amat membimbangkan bagi masyarakat Islam Palestin apabila hak-hak dan bumi mereka telah dicabuli oleh Israel dengan sewenang-wenangnya. Ketika itu juga masyarakat dunia Islam kian menyepi dan tersepit, akibat ‘termakan’ bahana kemewahan yang telah dilemparkan oleh Barat dan yahudi.




Bangkitlah wahai pemimpin-pemimpin Islam!


Sedarlah bahwa musuh-musuh Islam itu hadir di setiap genap penjuru ruang kehidupan ini bagi menghancurkan kemartabatan Islam!


Renungilah!.


Perkukuhkanlah semula barisan-barisan hadapan kita. Agar tidak mudah dibolosi serta dicerobohi oleh musuh-musuh Islam!



Namun.


Ketika ini.


Ada yang tertawa.


Bilamana persoalan timbul.



Bolehkah bumi Palestin itu bangkit?


Bolehkah pejuang Palestin itu menewaskan musuh-musuh Islam?



Pencariannya di sini.



Lupakah kita semua pada Allah SWT.



Lupakah kita semua akan janji-janji Allah Azza Wajalla.



Lupakah kita semua akan wasiat Nabi SAW.



Lupakah kita semua apa yang telah difirmankan-Nya dalam Al-Quran.



Fikirkan!

Tuesday, November 9, 2010

Kenali Pokok Gharqad Yahudi


Kita pernah mendengar ttg riwayat yg mengatakan menjelang kiamat nanti,akan berlaku peperangan di antara orang² Islam dgn Yahudi sehinggakan batu dan pokok memberitahu kpd org Islam bhw ada Yahudi bersembunyi di belakangnya,kecuali Pokok Gharqad yg tdk bersuara..

Pokok Gharqad
Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud: "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".

Orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Korang blh tgk laman webhttp://www.jnf.org ..dlm website ini ada dinyatakan "Over the last 100 years, JNF has planted over 240 million trees in the land of Israel.." Besar kemungkinan yg pohon ditanam adalah Pokok Gharqad..

Juga ada lmn web yg namanya sj dh jelas utk mnyelamatkan Pokok Gharqadhttp://www.savethegharqadtree.com/ .. Petikan drpd lmn web ni :

"I say ignore the 'talking' trees and stones, and SAVE THE GHARQAD TREE." Dan ini logonya :

Sunday, October 24, 2010

Komik Malaysia Klasik - Wak Dojer

Wak Dojer - Hilang Gelap Timbul Terang



Tiba-tiba teringat komik ini. Komik ini popular bagi mereka yang lahir pada awal 80an. Dalam simpanan saya hanya ini sahaja yang masih elok. Saya uploadkan salah satu komik bersiri keluaran Mediaseni yang popular ketika dahulu ialah Wak Dojer. Wak Dojer adalah hasil karya Hussain Sa'ad. Wak Dojer mengisahkan kehidupan suami isteri iaitu Wak Dojer dan isterinya, Kundur menjalani kehidupan seharian dengan pelbagai dugaan. Komik ini berunsur komedi tetapi setiap siri komik memberi mesej yang amat berguna kepada pembaca. watak utamanya mempunyai persamaan hampir serupa dengan watak Pak Pandir. Semoga anda terhibur dengan komik yang diuploadkan ini.(klik pada gambar untuk diperbesarkan)



Tuesday, October 12, 2010

Mengapa Yahudi Bijak?

Mengapa Yahudi Bijak?

(Kisah Copy Paste) Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani

housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik

dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi

Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi,

dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah

bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan

di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan,

senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang

saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab

nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada

mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak

boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya,

disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni.

Saturday, October 9, 2010

Cara scan virus yg berkesan

1- install mana2 anti virus yg korang suka... (suggestion - e-scan, kas, bidefender)

2- restart pc n masa tgh loading sblm masuk window tu, press F8...

3- select safe boot - safe boot ni tuk tutup certain files

4- dah masuk safe boot, scan pc korang ngan anti virus yg korang ade la.. make sure anti virus korang tu dah ade updte latest

5- delete la virus yg korang jumpa.. kalu xde hiddien files, guna regedit.. (REGEDIT ni boleh dilakukan semasa boot windows secara normal)

6- semoga berjaya...

Wednesday, October 6, 2010

Koleksi Penguat Tenaga Batin

Dicatatkan berikut ini senarai-senarai ubat bagi menguatkan semula tenaga batin yang lemah dan ubat-ubat ini terdiri daripada jenis yang dimakan dan ada juga yang disertai dengan urutan. Kesemua yang disenaraikan di bawah adalah dari pengetahuan pengubatan bangsa Melayu, pilih satu untuk dijadikan usaha pengubatan.

1. Sediakan ramuan-ramuan ini iaitu seulas halia sebesar ibu jari, 3 sudu madu lebah asli, 1 gram lada hitam, 1 gram lada putih, 1gram kismis kuning, 1 biji telur ayam kampung diambil kuningnya sahaja.

Tumbuk halia, lada hitam dan lada putih sehingga lumat dan masukkan ke dalam satu bekas bersih. Campurkan bahan-bahan ini dengan ramuan-ramuan lain sehingga sebati, amalkan makan jamu ini 2 kali sehari dikala pagi dan petangselama 21 hari berturut-turut.

2. Makan 7 ekor bubuk jawa hidup-hidup sekali diwakti pagi dan sekali diwaktu petang selama 7 hari berturut-turut. ( Nota: Ada catatan yang menyatakan bahawa amalan ini membahayakan )

3. Ambil 7 ulas cekur atau kencur, 1 ulas bawang putih, 1 gram lada hitam dan 1 sudu minyak sapi tulin. Bersihkan semua cekur itu dan tumbuk sehingga lumat. Begitu juga dengan bawang putih dan lada hitam. Campurkan kesemua ramuan dan gaulkan sehingga sebati. Amalkan memakannya sebelum sarapan pagi selama 7 hari berturut-turut.

Semasa mahu memakannya ambil seulas cekur yang lain dan kunyah hingga lumat. Lumurkan kunyahan cekur itu ke seluruh bahagian zakar sambil mengurutnya perlahan-lahan setiap pagi dan malam sebelum tidur. Urutan dari bahagian pangkal dan membawa ke bahagian kepala zakar dengan lembut.

4. Ambil madu lebah asli 4 sudu teh, sebiji kuning telur ayam kampung dan lada hitam 5 biji. Makan ubat ini diwaktu pagi sebelum atau selepas sarapan.

5. Sembelih seekor itik nila jantan yang tua, keluarkan semua isi perut itik, bersihkan dan masukkan semula kecuali usus itik. Ambil 4 biji keledek merah yang elok dan panjang, bersihkan tanpa membuang kulitnya. Ambil ramuan rempah yang sesuai.

Kukus itik itu bersama-sama ramuan tadi. Kukusan itu mampu untuk menghasilkan segelas kecil air pati. Ambil air pati itu dan minum ketika ia suam-suam kuku.

6. Tumbuk 3 batang kayu manis lebih kurang 2 inci panjangnyatiap satunya hingga lumat, campurkan serbuk itu dengan sebiji kuning telur ayam kampung. Kacau hingga sebati. Minum ramuan setiap pagi dan petang selama 7 hari berturut-turut. Untuk hari seterusnya, minum pada masa 1 jam sebelum jima’.

Selain dari meminum ramuan itu, ambil sedikit campuran ramuan dan sapukan pada seluruh bahagian batang zakar sehingga rata. Lakukan 2 hingga 5 minit sebelum jima’.

7. Ambil seekor burung merpati biasa, 3 ulas bawang putih dan merah, 6 inci petula ular dan 1 sudu jintan manis serta lain-lain rempah sup. Giling kesemua bahan itu sehingga mendidih, hangatkan seketika sebelum diminum untuk berikutnya.

8. Ambil 1 otak kambing yang dikeringkan, 1 inci halia, kunyit dan lengkuas dan 3 ulas bawang putih. Rebus kesemua bahan itu sehingga mendidih, hangatkan seketika sebelum diminum untuk berikutnya.

9. Akar Tunjang Bumi, Kayu Pedu Beruang, Akar Serai Kayu, kayu Manis, Kayu Lawan, Akar Tongkat dan Janggut Ali, Akar Buluh Duri dan Akar Bunga Cempaka. Semua ramuan dicampurkan. Setiap kali penggunaan, masukkan segenggam ramuan yang dicampurkan dengan 3 gelas air. Didihkan sehingga tinggal 1/3 bahagian air sahaja. Minum air tersebut.

10. Pasir timbul ( pasir yang timbul dipermukaan air sewaktu air sungai pasang ), kayu hidup ( sebarang kayu atau akar yang yang bergerak akibat laluan air yang mudah didapati di kawasan jeram atau hulu sungai ), air pasang ( air sungai yang sedang pasang ). Semua bahan ini direbus bersama dengan tiga gelas air dan didihkan sehingga tinggal 1/3 bahagian air sahaja untuk diminum.

11. 400 gram gula batu, 200 gram lada putih, 100 gram serbuk halia dan satu sudu makan minyak sapi tulin. Kesemua gula batu dan lada putih ditumbuk hingga lumat seperti tepung. Setelah diayak, gaulkan kesemua ramuan ini, panaskan di atas api yang agak sederhana panasnya sambil mengacau sehingga sebati. Kacau sehingga ianya lekit seperti dodol.

Makan sekadar sebesar ibu jari sekurang-kurangnya ½ jam sebelum jima’. Lebihnya disimpan dan jangan biarkan dimasuki angin. Bagi kesan yang lebih baik, makan majun ini setiap pagi sebelum sarapan.

12. 3 ulas halia sebesar ibu jari setiap satu, 27 biji lada hitam, 27 biji lada putih, 1 sudu teh minyak sapi tulin dan sebiji telur ayam kampung bahagian kuningnya sahaja. Tumbuk kesemua lada hitam, lada putih dan halia sehingga lumat. Sebaiknya halia itu diparut, diperah dan diambil airnya sahaja. Gaul semua ramuan di dalam bekas yang bersih hingga sebati. Minum ramuan ini sekurang-kurangnya 1 jam sebelum jima’. Ambil sedikit dari ramuan, sapu pada zakar 2 hingga 5 minit sebelum jima’.

Ramuan itu jangan diminum ketika lapar atau perut kosong. Semasa menyapu pada ramuan pada zakar, jangan menyapu terlalu banyak, memadai sedikit sahaja.

13. Sebiji telur ayam, 1 sudu minyak sapi dan 7 biji buah kurma iaitu bijinya yang telah ditumbuk lumat. Campurkan semua bahan ramuan dan makan setiap hari selama 10 hari berturut-turut. Paling baik makan sebelum berakhirnya waktu subuh. Boleh juga memakannya ½ jam sebelum jima’.

14. Campurkan 3 ulas halia yang telah diparut bersama segelas susu kibas/ kambing mentah dan sedikit kismis. Gaul semua bahandam minum setiap pagi selama 10 hari berturut-turut. Selepas tempoh itu tamat, boleh diamal menurut kesempatan dan boleh diminum sebelum jima’.

15. 2 sudu teh minyak sapi tulin, 2 sudu teh pati samtan, 2 sudu teh madu lebah dan sebiji kuning telur ayam kampung. Campurkan semua ramuan dan kacau hingga sebati. Amalkan meminum sehingga 14 hari berturut-turut. Untuk hari-hari selepas itu, amalkan memakannya ½ jam sebelum jima’.

16. Sekiranya pemburu mendapat sang kancil atau pelanduk, maka ambil ekornya, goreng kering dan makan.

17. Amalkan makan sup ekor lembu atau sup kambing dicampurkan dengan hati kambing jantan.

18. Satu daripada petua mudah ialah meminum madu lebah asli bercampur kuning telur 2 atau 3 kali seminggu.

19. Satu ubat yang agak ganjil ialah memakan hempedu beruang yang telah dikeringkan tanpa dimasak.

20. Memakan kemenyan sebesar jari kelingking dengan sedikit guls seminggu sekali.

21. Satu petua yang ganjil ialah minum air yang direndam dengan zakar buaya yang telah dikeringkan sebelum jima’. Rendam zakar buaya itu satu jam sebelum meminumnya. Bila sudah digunakan, maka keringkan semula bagi kegunaan akan datang.

Demikian jenis-jenis ubat tradisional yang diketahui oleh orang Melayu berkaitan berkaitan dengan penguatan tenaga batin, yang memberikan penekanan terhadap pengubatan zakar yang lemah atau tidak mampu untuk menegang dengan cukup untuk menegang dengan cukup bagi membolehkan jima’. Ada diantara ubat itu berasal dari keturunan jawa, ada yang diambil dari pengajaran bangsa Siam, dan ada pula dari bangsa Arab. Memakan bubuk Jawa itu didapati bahaya dan eloklah dielakkan, sebaiknya pilihlah ubat yang bersih dan halal dimakan serta senang untuk disediakan. Berubat dengan doktor atau tabib jika telah gawat!

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...