Tuesday, December 24, 2013

Terpaksa Makan Kotak Untuk Terus Hidup

PERGOLAKAN yang melanda Syria memaksa penduduknya melakukan apa sahaja untuk menyambung nyawa.
Kanak-kanak dan remaja jelas menjadi mangsa akibat kerakusan manusia berebut kuasa sehingga ekonomi negara itu lumpuh dan bekalan makanan amat sukar diperolehi.

Dalam sebuah paparan video di YouTube, seorang remaja  ini dijumpai sedang duduk di tepi jalan sambil memegang kertas kotak.

Makan kotak untuk teruskan hidup

Bila diselidiki rupanya remaja tersebut kebuluran akibat tiada makanan dan terpaksa makan kotak serta kertas untuk meneruskan hidup.

Kes sebegini semakin banyak telah dilaporkan di Syria dan keperluan bantuan kecemasan sangat diperlukan.
Pembaca boleh menyelami sendiri kesedihan remaja ini menerusi paparan YouTube yang berjudul RescueSyria-Makan kotak untuk hidup.

Video yang berdurasi selama 49 saat ini turut dikongsi oleh Sham Kamikaze di laman Facebooknya sebagai tanda prihatin terhadap mangsa perang di Syria.

Sumber : SH

Laa Kad Touch n Go Ada Rebat Ke?

Tipah tertipu lagi, pasal aku tak tau pun pasal ni, la ni baru nak cakap...adoii

Kisah rebat Touch n Go buka mata pembaca

Thursday, December 19, 2013

Cara Alternatif Apabila Nak Guna Facebook Kena Bayar

Khabarnye tak lama lagi pengguna FB di Malaysia akan dikenakan bayaran..entohla..moh gune cara ni cara lama zaman 70an-90an. Anda semua yang lahir era ni mesti pernah buat benda ni kot? Hahahh

Monday, December 16, 2013

Salji Turun Di Mesir Tanda Kiamat


Salji turun kat mesir ? Mesir dilimpahi dengan salji ? Hadis Abu Hurairah : Tidak akan berlaku kiamat sehinggakan tanah Arab menjadi subur dan dialiri dengan sungai2 . Bila dah salji nanti ice akan cair. bila cair berlakunya sungai , dan sungai tu lah tanda kiamat SUBHANALLAH... it's near to the end of the world, PERINGATAN !! Sebahagian dari hari kiamat !! • Ayat Al quran akan hilang • Kaabah akan menjadi timbunan tanah • Sangka kala akan ditiup 2kali • Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda : " barang siapa yang mengingatkan ini kepada orang lain , akan ku buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak" ~~~Ya Allah ,sungguh sedikit kami bersyukur atas kurniaan-Mu,ya Rabb. Kami sering tersungkur,ya Bantulah kami mendidik hati ini, bimbinglah kami ke jalan yang benar. kau berikanlah kami masa untuk bertaubat kepadamu ya Allah . Amin ~~

Saturday, December 14, 2013

Kenali Tahap Kencing Manis Anda

Anda berada di tahap kencing manis level berapa?

Thursday, November 28, 2013

Keburukan Memanaskan Enjin Kenderaan

Keburukan Memanaskan Enjin Kenderaan | Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.
Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga. Golongan kaki panaskan enjin seperti itumesti bangun awal. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?
Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?
The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?
Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, “Engines run best at their design temperature”. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.
DINDING SILINDER CEPAT HAUS
Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.
PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR 
Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.
PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT 
Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.
FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK
Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.
Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin.
Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan idling?
Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.
Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Monday, November 25, 2013

Evolusi Alat Permainan Video Dulu Hingga Sekarang


Korang mesti kenal alat permainan video ni sapa lahir dari zaman 70an, 80an, smpai 90an memang kenal especially budak lelaki..


1990: Super Nintendo Entertainment System.




1993: 3DO Interactive Multiplayer from Panasonic.

1994: Sony's PlayStation.

1996: Nintendo 64.

1998: Sega Dreamcast.

2000: Sony's PlayStation 2.

2001: Microsoft's Xbox.

2005: Microsoft's Xbox 360.

2006: Sony PlayStation 3.

2013: Sony PlayStation 4

2013: Microsoft Corp.'s Xbox One

Cara Tambah Gaji di Hari Gaji

Hari ni Gaji kan?

Bagaimana mencukupkan GAJI?




1.Bila hari terima gaji, jangan dilupa ibu dan ayah. Perkara pertama buat, transfer utk mereka dahulu. Banyak atau sedikit, itu tidak penting. Walau mereka berdua mungkin sudah berpendapatan, tetapi berikan kepada mereka sebagai hadiah. Percayalah, duit gaji kita akan cukup!

2.Jangan dilupa "Tabung Haji", memotong melalui potongan gaji lebih baik. Anda tahu, bila kita sudah mendaftar haji, ia bermakna "Nawaitu" itu telah ada!

3.Sebagai seorang ayah, ingat kembali urusan anak. Aqiqahkan mereka dahulu, sebelum anda membeli TV LED baru, sebelum menukar sport rim baru!

4.Sebagai seorang isteri yang bekerja, bantulah suami! Tidak salah jika isteri berkata "Duit I, Duit I, Duit suami, Duit I! Tapi, redha itu lebih penting. Suami pula jangan ambik kesempatan atas kebaikan isteri!

5.Sebagai isteri yang tidak bekerja, redha dengan apa yang ada. Jangan merungut! Tiada suami yang mahukan kekurangan dalam keluarga.

6.Lihat ahli keluarga yang terdekat, siapa yang perlu dibantu? Orang susah, anak yatim? Rizki kita akan sentiasa cukup jika mendahulukan orang yang dekat!

7.Jangan kedekut tetapi jangan pula terlalu boros! Memberi makan merupakan sadaqah yang sangat mudah. Sekali sekala, apa salahnya belanja kawan2.

Moga ada manfaat  

Sunday, November 24, 2013

RIP Hero - Kucing Yang Dipotong Kaki Kerana Mencuri Ikan



"Terima kasih, Papa"

Mungkin itulah yang boleh kita bayangkan dengan melihat gambar ini. 

Daripada mula ia dijumpai dengan keadaan yang menyedihkan, dipotong kedua belah kakinya 8 tahun dahulu hanya kerana mencuri ikan di restoran. Namun, sengsaranya dibela oleh seorang hamba Allah yang bernama Mohd Hairey (Papa Hero), dengan merawatnya sehingga sembuh, membesarkan dengan penuh kasih sayang, serta menjadikan ia semangat untuk terus membela nasib kucing-kucing terbiar diluar sana.

Sehinggala baru-baru ini Hero di sahkan menghidapi "Leukemia". Dan ia telah pergi selamanya (24.11.2013) meninggalkan kita dengan seribu satu Kenangan Terindah terutama buat keluarga Papa Hero....

Aku yang lemah tanpamu
Aku yang rentan karena
Cinta yang tlah hilang darimu
Yang mampu menyanjungku

Selama mata terbuka
Sampai jantung tak berdetak
Selama itu pun
Aku mampu tuk mengenangmu
Darimu…
Kutemukan hidupku
Bagiku…
Kau lah cinta sejati

Bagiku engkau lah cinta sejati

Bila yang tertulis untukku
Adalah yang terbaik untukmu
Kan ku jadikan kau kenangan
Yang terindah dalam hidupku

Namun takkan mudah bagiku
Meninggalkan jejak hidupku
Yang tlah terukir abadi
Sebagai kenangan yang terindah....

Sebagai penjaga yang terlalu menyayangi kucing istimewa ini, ayat dibawah pernah diluahkan.....

8 May 2012,
"Kepada kucing yang kusayangi yang bernama Hero, ayah tak tahu nak luahkan setinggi mana sayang ayah kat Iyo...Iyo banyak mengajar erti hidup kepada ayah dan kawan-kawan ayah...Walaupun dihina dan dicaci, Iyo tetap tabah....Ayah sendiri pun tidak setabah Iyo...Ayah sentiasa berdoa agar Hero dipanjangkan umur, kerana ayah rasa ayah seakan tidak mampu nak menghadapi 'saat itu'..."



Hari ini Papa Hero diuji dengan pemergian "anak" kesayangannya. Hero. Kuatkan semangat atas kehilangannya dan teruskanla untuk membela nasib kucing-kucing terbiar di luar sana, Papa Hero.




Jenazah hero dalam pelukan terakhir  kepada hero...


Terima kasih kerana membela nasib kucing sepertinya dan harap bersabar di atas kehilangan satu satunya "Hero" yang tabah dalam meneruskan kehidupannya.

Sumber : FB Dunia Kucing

Saturday, November 23, 2013

Johor Cuti Jumaat dan Sabtu Bermula Januari 2014

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menitahkan cuti hujung minggu negeri Johor ditukar kepada Jumaat dan Sabtu.

Baginda bertitah, pertukaran itu berkuatkuasa 1 Januari tahun depan bagi memudahkan rakyat negeri ini beribadat dengan tenang.

Keputusan yang telah dijangkakan itu diumumkan pada Sabtu sempena dengan hari keputeraan baginda yang ke-55.

"Keputusan ini dibuat ekoran maklum balas daripada beberapa pihak bagi memudahkan orang Islam menunaikan solat Jumaat dengan tenang pada hari Jumaat," titah baginda ketika berucap pada majlis yang diadakan di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim di bandar diraja, Muar.

Baginda bertitah hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan keberkatan hari itu hendaklah diambil peluang oleh umat Islam untuk memperbanyakkan amalan yang dituntut dan disunatkan.

"Jika kita perhatikan pada masa kini, orang lelaki terkejar-kejar ke masjid untuk solat Jumaat pada waktu rehat yang singkat, waktu khutbah pula sering dijadikan sebagai waktu untuk berehat dan tidur.

"Selepas selesai solat Jumaat pula, mereka bergegas bangun dan meninggalkan masjid sehingga ada yang tidak sempat untuk menunggu imam membaca doa. Oleh yang demikian setelah meneliti banyak pandangan, saya telah membuat keputusan muktamad supaya hari cuti mingguan bagi negeri Johor ditukar kepada hari Jumaat dan Sabtu bermula 1 Januari 2014," titah baginda.

Turut berangkat isteri baginda Raja Zarith Sofiah, Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim dan anakanda-anakanda baginda yang lain.

Hadir sama Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, isterinya Puan Seri Noorainee Abdul Rahman, Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.Johor pernah menjadikan hari Jumaat sebagai cuti hujung minggu sebelum tahun 1994.

"Negeri Johor merupakan sebuah negeri yang paling awal mengiktiraf agama Islam sebagai agama rasmi negeri dan sejarah juga telah menunjukkan bahawa pengembangan agama Islam di negeri ini menjadi contoh kepada negara lain," titah baginda.

Oleh yang demikian baginda menyeru semua umat Islam di negeri ini supaya menjadikan nilai-nilai murni dan sifat terpuji orang Islam sebagai gaya hidup seharian. Baginda turut menyarankan Majlis Agama Islam Johor supaya menyediakan pusat sumber ilmu agama secara dalam talian sebagai pusat rujukan kepada semua umat Islam bagi membolehkan masyarakat mendapat maklumat yang tepat hanya daripada satu sumber yang boleh dipercayai.

Pusat itu juga boleh dijadikan medium untuk masyarakat mengutarakan segala keraguan dan persoalan agar mereka boleh mendapat jawapan serta nasihat mengikut landasan agama Islam dan selari dengan fatwa yang dikeluarkan Majlis Agama Islam Johor.

Dalam perkembangan lain baginda turut melahirkan rasa syukur kerana Johor terus berada di dalam keadaan aman, damai dan sentosa dan rakyat dapat hidup dengan sejahtera selain menikmati pembangunan ekonomi yang pesat dan seimbang.

"Pembangunan dan kemajuan ekonomi yang kita peroleh sekarang adalah hasil daripada usaha dan kerjasama erat antara pemimpin kerajaan negeri dan pemimpin kerajaan persekutuan. "Terima kasih saya ucapkan kepada kerajaan persekutuan yang sentiasa memberikan bantuan, sokongan dan peruntukan dalam membangunkan kemudahan asas serta infrastruktur am untuk meningkatkan tahap ekonomi dan kesejahteraan hidup rakyat di negeri ini," titah baginda.

Baginda juga berharap rakyat di negeri ini akan sentiasa berusaha mengekalkan kesejahteraan hidup yang dinikmati sekarang dengan bersikap sederhana dan bersatu hati bagi mengukuhkan perpaduan kaum dan keharmonian masyarakat.

- mSTAR

Friday, November 22, 2013

Senarai Negara Yang Menjual Kereta Paling Mahal Di Dunia


Toyota 86 Senarai 10 negara yang menjual kereta paling mahal di dunia
Sejak penubuhan syarikat automotif nasional Proton Holdings Berhad dan pengeluaran model pertama Proton Saga pada tahun 1985, harga kereta bukan nasional di pasaran Malaysia mula meningkat naik sehingga ke paras yang begitu tinggi.
Antara sebab kenapa harga kereta dari luar di Malaysia menjadi terlalu mahal ialah kerana pihak kerajaan terpaksa melindungi industri automotif nasional Proton, yang kemudiannya disertai pula oleh penubuhan Perusahaan Otomobil Kedua Sendirian Berhad (Perodua).
Secara teorinya, jika harga kereta keluaran Proton atau Perodua adalah sama dengan kereta dari luar seperti Toyota, Honda, Nissan, Mazda, Volkswagen dan sebagainya, sudah tentu Proton dan Perodua tidak akan mampu bersaing, terutamanya dari segi nilai jenama dan teknologi.
Tetapi oleh kerana harga kereta Proton dan Perodua yang lebih rendah berbanding harga kereta bukan nasional, maka kebanyakan rakyat Malaysia yang berpendapatan sederhana dan rendah tidak mempunyai pilihan lain selain memilih Proton atau Perodua.
Tetapi, setakat manakah mahalnya harga kereta di Malaysia jika dibandingkan dengan negara-negara lain di dunia? Jalopnik, salah sebuah blog automotif berpengaruh dari Amerika Syarikat pada September lepas telah menyenaraikan 10 negara yang menjual kereta paling mahal.
Hasil kajian yang dilakukan tersebut menggunakan kereta Toyota Prius dan Scion FR-S (Toyota 86 @ Subaru BRZ) untuk dibuat perbandingan harga mengikut harga yang ditawarkan di Amerika Syarikat dan di 10 negara lain di seluruh dunia.
Cuba teka negara manakah yang menjuarai senarai tersebut sebagai negara yang menjual kereta paling mahal di dunia? Tekaan anda betul jika jawapannya ialah Singapura. Namun dapat difahami bahawa pihak kerajaan Singapura perlu menjual kereta di negara pulau tersebut pada harga yang tidak munasabah kerana mereka mempunyai sebab-sebab yang dapat diterima.
Antara sebabnya ialah kerana kebanyakan rakyat Singapura mempunyai pendapatan perkapita yang begitu tinggi dan mereka mampu membeli kereta pada harga yang mahal. Bagaimanapun itu bukan sebab utama kenapa harga kereta di Singapura menjadi mahal.
Alasan sebenar ialah kerana pihak kerajaan Singapura tidak mahu negara mereka yang kecil itu menjadi terlalu sesak dan padat, dan harga kereta yang mahal itu sebenarnya adalah salah satu usaha yang dilakukan untuk mengurangkan pemilikan kereta persendirian.
Di samping itu, pihak kerajaan Singapura telah menyediakan sistem pengangkutan awam yang cekap untuk rakyatnya, jadi adalah adil apabila harga kereta dinaikkan dengan harapan rakyatnya akan lebih banyak menggunakan sistem pengangkutan awam berbanding menggunakan kereta sendiri.
Jadi, adakah Malaysia tersenarai di kalangan 10 negara yang menjual kereta paling mahal di dunia? Sukar dipercayai, tetapi Malaysia sebenarnya hanya berada di kedudukan kedua di belakang Singapura sebagai sebuah negara yang menjual kereta paling mahal di dunia.
Jadi tidak hairanlah kenapa harga Subaru BRZ di pasaran Amerika Syarikat jauh lebih rendah berbanding di pasaran Malaysia, rupa-rupanya Malaysia negara kedua yang menjual kereta paling mahal di dunia, rujuk artikel terdahulu di sini - Subaru mengumumkan senarai harga BRZ 2014 untuk pasaran Amerika Syarikat.
Saya tertarik dengan kenyataan bahawa kerajaan Malaysia menaikkan harga kereta bukannya kerana terlalu sangat untuk melindungi Proton dan Perodua, tetapi itulah satu-satunya cara untuk menjana pendapatan tanpa had dari rakyat sendiri. Anda setuju dengan kenyataan tersebut?
Senarai 10 negara yang menjual kereta paling mahal di dunia;
  1. Singapura
  2. Malaysia
  3. Indonesia
  4. Nicaragua
  5. China
  6. Brazil
  7. United Kingdom
  8. St. Kitts and Nevis
  9. Korea Utara
  10. Cuba
Sumber : Jalopnik

Monday, November 18, 2013

Sebab-Sebab Korang Jangan Tengok Drama TV3 Jam 7 Petang

Sekarang ni ramai yang suka tengok drama TV 3 kul 7 nih. Cite mcm Love You Mr Arrogant, Setia Hujung Nyawa dulu banyak mendapat hits tontonan sampai juta-juta. Asyik2 kuar kt FB pasal cite nih. Pastu cite2 lain pun sama. Naik meluat pulak aku.

Antara sebab jangan tengok drama spesis macam ni adalah :

1. Tayang waktu maghrib. Waktu ni pi la masjid, waktu maghrib kan singkat waktunya.

2. Cite spesis ni boleh tau dah endingnye. Last skali kawin, mati, menang, mcm tu je.

3. Cite TV3 mesti cite yang berkaitan dgn org kaya2 pkai keta besau, rumah besau, meluat youuu.

4. Dlm cite ni suke sgt buat babak gadoh2, tengking2, pukul2 tolak kepala la. Budaya Melayu ke nih?

5. Banyak unsur negatif dari positif.

6. Banyak perkenalkan artis baru yang bajet bagus. Pastu banyak la jadi gosip, byk la fitnah.

6. Cite ni mngajar org xmngaji, xsmyang maghrib...

Sunday, November 17, 2013

Highland Tower Berhantu?

Tragedi Highland Towers merupakan tragedi runtuhan 1 dari 3 blok kondominium di Taman Hillview, Ulu Klang, Selangor, pada 11 Disember 1993. Tragedi tersebut adalah satu-satunya tragedi bangunan runtuh yang pertama dan terburuk setelah Malaysia mencapai kemerdekaan. Seramai 48 orang terkorban dalam tragedi yang menyayat hati ini. Highland Towers merupakan tiga blok pangsapuri 12 tingkat yang dinamakan Blok 1, Blok 2 dan Blok 3.
Musim tengkujuh di Malaysia iaitu bulan November dan Disember membawa hujan lebat melampau setiap tahun dan boleh menyebabkan banjir , banjir kilat dan tanah runtuh. Blok 1 Highland Towers runtuh selepas hujan yang turun 10 hari berturut-turut menyebabkan gelongsoran tanah selepas tembok penahan tempat meletak kereta kondominium itu runtuh. Kadar air luar biasa menyebabkab tahap kelembapan tanah, kekuatan struktur tanah, keseimbangan kandungan bendalir di dalam tanah dan pelbagai lagi perkara yang berkaitan.Hutan Hujan Khatulistiwa yang padat memenuhi Banjaran Titiwangsa dengan daunnya yang lebar serta berakar tunjang, sekali gus mampu menampung dan menerima taburan hujan yang lebat dan bertindak sebagai pemangkin kepada tanah. Apabila tidak ada tanaman tutup bumi, air akan meresap ke dalam tanah dan menjadi pelincir kepada gelongsoran tanah dan bangunan di atasnya.
Kawasan yang bertanda o merah merupakan khemah khemah bagi petugas penyelamat termasuklah setesen TV tempatan,Bomba,Polis,Jabatan Ukur dan Pemetaan dan badan badan kebajikan
Picture
Picture
Kerja pemantauwan pegerakan bangunan Highland Tower bagi Block A & B.Bacaan pegerakan di ambil setiap 15 minit dan dijalankan 24 jam
Picture
Picture
Picture
Berihat selepas menjalankan kerja2  cerapan.
Picture
hampir sebulan selepas kejadian
Picture
Pasukan Penyelamat sedang mencari mangsa di bawah runtuhan bangunan.
Picture
Runtuhan bangunan Highland Tower
Picture
Anak lelaki tunggal bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Musa Hitam, Carlos Rashid dan isteri, Rozita Datuk Abu Bakar terbunuh. Jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang selepas disembahyangkan di Masjid Jamek Kampung Barupada 21 Disember 1993.
Picture
Yap Kien Seng (18) . Dr Mohd Shah Mahmud yang melakukan bedah siasat menyatakan punca kematian adalah traumatic asphyxia akibat tertimbus di bawah bangunan yang runtuh.
Wanita Korea, Jung Soon Bahk, 45, selain Daryl Koh Wai Kin, 3, Yap Hsiao Mei, 18 dan ibu Yap, Wong Mee Thai, 35, serta Douglas Ong Tee Ming, 17 . Ahli patologi juga pakar runding di Bahagian Forensik Hospital Besar Kuala Lumpur, Dr Mohd Shah Mahmud mengesahkan kematian kematian mengejut sebagai punca.
TAHUN 2013 : Genaplah angka keramat 20 tahun kejadian Highland Tower yang mengorbankan 48 nyawa. Suatu tragedi menyayat hati yang menyentap naluri, menyentuh snaubari dan meluluhkan hati seluruh rakyat Malaysia. Merupakan suatu kawsan kejiranan yang elit, Highland Tower menjadi pilihan kebanyakan warga asing untuk tinggal di situ. Walaupun Highland Tower diklasifikasikan sebagai apartment, namun kedudukannya yang strategik menjadikan ianya menarik dan selesa untuk didiami.Mungkin ramai yang tidak ambil tahu dan peduli mengenai Highland Tower ini. Namun hati kecil aku terdetik untuk terus mengkaji sejarah dan ingin aku berada di sana jika diberikan peluang untuk menjelajah dan meneroka apa itu Highland Tower. Setiap hari, lepas pulang dari kerja, saban hari aku melihat dari MRR 2 atau di Jalan Datuk Keramat menghala ke Ukay Perdana, tersergam 2 buah blok usang Highland Tower. Hati kecilku memberontak dan ingin ke sana. Namun ditahan oleh orang kesayanganku. Apakan daya, nasihatnya perlu aku ikuti. Diriku bukan sihat sangat nak kesana. Nanti lain jadinya. Apa pun terima kasih sayang kerana mengambil berat perihal diriku.Apakah rahsia di sebalik Highland Tower ini ? Apakah yang dapat aku singkapkan ? Sejak aku temui tampalan daripada Abg Mazidul di blognya berkaitan entiti yang wujud di Highland Tower, hatiku bergelodak ingin ke sana. Apa yang dipaparkan oleh Abg Mazidul amat menarik minat diriku untuk menjelajah setiap inci ruang yang ada di Highland Tower. Wah! Aku mohon berkongsi link blog Abg Mazidul untuk anda semua tatap penemuan yang ada di Highland Tower.Di sini aku berikan link untuk anda sama - sama meneroka...Rahsia di sebalik runtuhan Highland Tower 20 tahun lalu.......

Gambar Entiti Paranormal Dirakamkan Di Highland Towers:
Seperti pembaca ketahui, saya dan kru pengkaji kes paranormal 666 berkunjung ke Highland Towers pada tengah malam 2 Julai lalu.

Kisahnya di sini.

Tengah hari tadi, saya dihubungi Azree Ja'far, dan memaklumkan saya berita menarik. Apapun sebelum itu mari bersama kita teliti gambar saya rakam menggunakan camera Canon Power Shot G12 di ruang unit di blok kondominium masih tegak berdiri.

Gambar berikut dirakamkan di antara jam 2.32 dan 2.34 pagi.
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Melalui pengalaman, ingin saya kongsikan bersama semua pembaca, lazimnya kehadiran orbs dianggap sebagai isyarat jelas kewujudan entiti paranormal lain.

Blogger, Green Apple Ku menghuraikan informasi berhubung 'orbs' dalam tampalannya awal hari ini, klik di sini.

Pada ketika rakaman dilakukan,  saya masih ingat, Rahmat Mokhtar menjerit ...

"Huh! Tengok bacaan IR Thermometer jadi gila!"

Suhu asas, kira-kira 80°F menurun secara mendadak. Perhatikan bacaan pada skrin Infrared, IR Thermometer, dipegang oleh Rahmat.
Picture
Picture
Picture
Untuk rekod, pengkaji paranormal percaya, jika suhu naik atau turun secara mendadak dengan julat plus minus 10°F, itu isyarat jelas kewujudan entiti paranormal di kawasan sekitar.

Mari kita teliti gambar dirakamkan Azree di ruang sama.
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Gambar sama saya paparkan dalam bentuk night vision dan heat sensor mode.
Picture
Picture
Seingat saya, pada ketika rakaman dibuat, tiada kapal terbang melintas di ruang udara di atas blok kami tinjau.

Lebih ganjil, entiti berwarna putih itu kelihatan 'dibasahi' warna merah di bahagian kelihatan seperti kepala, hujung kanan.

Untuk rekod, antara 48 mangsa terkorban dalam tragedi 11 Disember 1993, bayi berusia 6 bulan dan warga emas, 76 tahun.

Kru 666 tidak berhasrat membuat sebarang spekulasi berhubung identiti entiti terbabit tetapi kami memohon pembaca beragama Islam untuk menyedekahkan bacaan Al-Fatihah kepada semua mangsa beragama sama maut dalam kejadian ngeri itu.

Al-Fatihah.

Kisah Seram :

Hal ni dah banyak tahun dah berlaku.time malam tu kitaorang pergi melawat highland Tower, konon nk tgok misteri tempat tu la.time tu malam jumaat.kitaorang pergi satu kereta, aku duduk depan, driver tu kawan aku.belakang cousin aku dgn member aku dua org.sampai tu keadaan ok ja. kitaorg berpecah jalan2.area tu, snap gamabr lagi.20minit tu kitaorg nak balik dah. jumpa kat kereta, so semua setuju.yg kawan aku sorang nama Afiq. dari dalam kereta senyap ja.sampai highland tower pun still senyap ja, dah nk balik pun senyap lagi.so kitaorg x kisah la. dah kitaorg turun, kitaorg pergi lepak kat satu kedai mamak ni. dah mamak ambik order member akusi Afiqyg senyap ni x order apa2. pelik sungguh perasaan kami semua.selalunya dia fevret la nasi mamak ni.sebelum air yg kitaorg order sampai. phone cousin aku berbunyi.yg call tu member kitaorg Afiq yg senyap tu.then cousin aku tanya Afiq ni, “knapa ko call aku ni?”afiq ni tgok cousin aku pastu pandang bawah.cousin aku pon jawab la call tu.alagkah terkejutnya cousin aku apabila afiq ni cakap.”korang kat ne? knapa korang balik tinggalkan aku?” siap maki2 lagi.cousin aku cakap, kat kitaorg ” geng, Afiq kat highland tower lagi la.” yg sebelah kau ni bukan Afiq.x sempat order kitaorg sampai, kitaorg chow, si Afiq hantu ni pun follow naik kereta sampai highland tower.bayangkan time dalam kereta siap bau wangi2 lagi,bau kemenyan lagi, dalam hati jgn cakap la, doa macam2 baca, berbuih mulut2 sampai highland tower, si afiq hantu turun kereta dah jalan 5-6 langkah mcm tu, terus ghaib. then the real Afiq sampai, cousin aku tarik tangan Afiq ni masuk kereta turun terus pergi kedai mamak tadi.sampai kedai mamak td, baru real Afiq tahu kisah sebenar.
pergh. itulah pengalaman pertama dan terakhir aku ke highland tower.

Sumber : http://marwani.weebly.com/2/post/2013/03/sejarah-highland-tower.html

Tuesday, November 12, 2013

Pak Majid Selamat Tiba di Stadium Shah Alam & Dapat Tawaran Tunai Umrah Percuma


Alhamdulillah syukur.... Pakcik majid dapat tawaran menunaikan ibadah Umrah ke Mekah... Terima kasih kepada Persatuan Bolasepak Negeri Pahang



Pahlawan Pahang :P



Pak Cik Majid Sujud Syukur di tengah2 padang SSA. Beliau tiba di Stadium Shah Alam kira2 jam 12 tengahari 12/11/2013.



Antara orang kenamaan yang sedang menanti ketibaan Pak Cik Majid di perkarangan Stadium Shah Alam....... 



Pak Majid dengan gayanya ketika kira2 5km dari stadium Shah Alam



Usaha Naib Presiden Pahang FA, Dato' Akhbar Abu yang mencari Pakcik Majid dari Temerloh lagi.... Akhirnya bertemu di Highway Duke



Tahniah Pokcik, pasni mesti ramai yang rindukan pokcik..

Santai Azim Aris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...